همزمان با سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی؛

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبرداد: راه‌اندازی "مرکز تخصصی داده‌کاوی سلامت"

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با رویکرد حل مساله و تامین نیازهای کشور با استفاده از پتانسیل جوانان فعالیت می‌کند، گفت: جوانان مخزن امید جامعه هستند و اعتماد به جوانان از جمله جوانان جهاد دانشگاهی می‌تواند پتانسیل‌ها موجود در جامعه را به فعلیت برساند.
رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبرداد: راه‌اندازی "مرکز تخصصی داده‌کاوی سلامت"

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا بهرامی در آستانه سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی زمانی تأسیس شد که ضرورت آن به‌شدت احساس می‌شد، اظهار کرد: به علت تعطیلی دانشگاه‌ها در اول انقلاب، ضرورت وجود یک مدیرت جهادی و انقلابی در این حوزه به شدت محسوس و مورد نیاز بود و در همین راستا جهاد دانشگاهی با رویکرد ایجاد پلی بین دانشگاه، صنعت و جامعه راه‌اندازی شد.

 

راه‌اندازی جهاد دانشگاهی با رویکرد ایجاد پُلی بین دانشگاه، صنعت و جامعه

وی در ادامه با بیان اینکه مساله نفت در کشور ما مشکلی است که از یک سو منابع، پتانسیل و امتیازات آن مطرح شده ولی از سویی ساختار پویا و خلاق کشور را دچار رانت نفتی می‌کند، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از راهکارهای مدیریت‌ در کشور ما به بودجه‌های نفتی وابسته است. در این میان جهاد دانشگاهی بر مبنای ساختار خودجوش، مدیریت هزینه و درآمد و با رویکرد حل مسئله بدون رانت نفت فعالیت می کند.

 

فعالیت جهاد دانشگاهی با رویکرد حل مساله

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی ارایه راه حل مسائل جامعه را با توجه به رویکرد دانشگاهی دنبال می‌کند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با همین رویکرد فعالیت‌های شاخص و موثری در حوزه‌های مختلف همچون سلول‌های بنیادی، ناباروری، طب سنتی، گیاهان دارویی، فعالیت‌های شاخص پژوهشگاه‌هایی مانند ابن‌سینا و پژوهشکده سرطان پستان "معتمد" انجام داده که همگی با رویکرد حل مسایل جامعه پیش رفته‌ و بسیاری از مسایل و مشکلات جامعه را از این طریق مرتفع کرده‌اند.

دکتر بهرامی در ادامه با بیان اینکه سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی با صدور فرمان گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری مصادف شده است، ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در بیانیه گام دوم، تزریق امید به جامعه و بخصوص جامعه دانشگاهی و جوانان است و از دید ایشان مهم‌ترین نیاز جامعه امروز ما "امید" است، این در حالیست که دشمنان و بدخواهان در حال تزریق و ترویج بذر ناامیدی در سطح جامعه هستند.

 

ضرورت تزریق "امید و خودباوری" در جامعه

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت وجود "امید و خودباوری" در سطح جامعه، اظهار کرد: در کنار تمام مشکلات، کشور ما پتانسیل‌های زیادی دارد و مساله مهمی که به حل مشکلات جوامع کمک می کند، امید و خودباوری است، شاید مهم‌ترین پیام گام دوم انقلاب، افزایش امید و ایجاد نگرش مثبت نسبت به پتانسیل‌های موجود در جامعه است و در همین راستا یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توانند در این مسیر حرکت کنند، دانشگاه و جوانان هستند.

 

دولت از پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی استفاده کند

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع ائمه جمعه، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌هایی است که بیشترین امید در آن موج می‌زند، همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنان خود تأکید کردند، جوانان جهاد دانشگاهی کارهای بزرگی انجام داده‌اند و دولت با توجه به نبود نفت و بودجه نفتی می‌تواند از این پتانسیل‌ها استفاده کند.

دکتر بهرامی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: "سالمندی" از مهمترین حوزه‌های فعالیت این واحد است، چراکه مساله سالمندی یکی از مهمترین چالشهای آینده جامعه ماست، به گونه‌ای که در 20 سال آینده با جمعیت 26 تا 27 میلیون نفری سالمندی روبرو خواهیم بود و باید برای روبرو شدن با آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی مساله سالمندی را یکی از ابر چالش‌های نظام سلامت عنوان کرد و گفت: امروز در اطراف هر سالمند 5 نفر حضور دارد، در حالیکه این رقم تا سال 1420 به 1.2 نفر کاهش می‌یابد،‌ بنابراین باید برای تامین رفاه و آسایش حال افراد در دوره بازنشستگی و سالمندی برنامه‌ریزی داشته و منشأ اثر باشیم.

 

مرکز پایش سلامت سالمندی راه‌اندازی می‌شود

بهرامی با بیان اینکه کشور ما در حوزه سالمندی از نظر سیاستگذاری و اجرا نسبتاً عقب است، اظهار کرد: با همین رویکرد "گروه پژوهشی سالمندی" و "مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل سالمندی(امداد)" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی شد و هم اکنون  پیگیر راه‌اندازی  مرکز پایش سلامت سالمندی هستیم تا بتوانیم کلیه خدمات سالمندی را در قالب یک پکیج کامل ارایه کنیم.

وی حوزه "سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی" را محور بعدی فعالیت این واحد جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز جامعه، گروه پژوهشی "سلامت روان" راه‌اندازی و در پی آن مرکز خدمات مشاوره سلامت روان "نشاط و سلامتی" ایجاد شد و هم اکنون در قالب یک پکیج، خدمات مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی ارائه می‌شود.

 

راه‌اندازی "مرکز توریسم درمانی"

دکتر بهرامی در ادامه با اشاره به توسعه فعالیت‌های این واحد در زمینه "توریسم درمانی"، خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی و پتانسیل‌ بالای پزشکان و حوزه درمان کشور از یک سو و همچنین مساله نوسانات ارز و تحریم‌ها از سوی دیگر، در حال حاضر فرصت بسیار خوبی برای فعالیت در حوزه توریسم درمانی مهیا شده و جهاد دانشگاهی نیز با راه‌اندازی "مرکز توریسم درمانی" در این حیطه ورود کرده است.

وی با اشاره به تقاضای بالای مراجعه از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان و برخی کشورهای دیگر برای استفاده از خدمات درمان داخل کشور، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن تمهیدات و اصلاح برخی قوانین موجود، به بهترین نحو ممکن از این بازار و پتانسیل استفاده کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه‌اندازی دوره‌های "ام بی ای سلامت" در این واحد، اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه‌های ما دانشجویان را با رویکرد کارآفرینی و مساله محوری تربیت نمی‌کنند که همین مساله از دلایل افزایش آمار بیکاری در کشور ما به خصوص در قشر تحصیلکرده است.

 

اخذ مجوز "مرکز خدمات مشاوره کارآفرینی"

به گفته وی، اکثر فارغ التحصیلان ما تنها با دید استخدام و نه کارآفرینی وارد بازار کار می‌شوند. با همین رویکرد امسال تقریباً 80 تا 85 درصد بودجه کشور صرف حقوق کارمندان دولت، صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های پایه شده و مابقی مسائل کشور قرار است با 15 یا 20 درصد بودجه باقیمانده مدیریت شود. این مساله ضرورت تغییر نگرش و فعالیت نخبگان کشور در حوزه‌های کارآفرینی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با رویکرد حل مساله نسبت به راه‌اندازی" دوره‌های ام ابی ای سلامت" اقدام کرده است، گفت: یکی از اهداف این دوره آشنایی دانشجویان حوزه سلامت با مقوله کارآفرینی و تغییر نگرش دانشجویان و فارغ اتحصیلان نسبت به مقوله اشتغال است. در همین راستا تاکنون چهار دوره آموزشی "ام بی ای سلامت" برگزار شده و بیشترین استقبال نیز از طرف دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.

دکتر بهرامی با اعلام خبر اخذ مجوز "مرکز خدمات مشاوره کارآفرینی" از وزارت کار، تصریح کرد:‌ در کنار برگزاری دوره‌های "Health MBA" مرکز مشاوره کارآفرینی نیز برای هدایت ایده‌های استارتاپی دانشجویان در حوزه سلامت راه‌اندازی شده است.

 

راه‌اندازی مرکز "داده کاوی حوزه سلامت"

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین از راه‌اندازی مرکز  "داده کاوی حوزه سلامت" در این واحد خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مغفول حوزه سلامت جمع‌آوری و پایش دیتای موجود در این حیطه‌هاست که در همین راستا "مرکز تخصصی داده‌کاوی یا مدیریت اطلاعات سلامت" در این واحد جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده و تا کنون با چندین مرکز تحقیقاتی و درمانی قرارداد همکاری منعقد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های آموزشی این واحد، تصریح کرد: اکثر فارغ التحصیلان حوزه پزشکی و سلامت نیازمند مهارت‌آموزی هستند و به همین منظور معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل ظرفیت‌های سیستم آموزشی دانشگاه‌های کشور و ارتقای مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان به دنبال راه‌اندازی دوره‌ها و کارگاه‌های متنوع آموزشی است و  در همین راستا دوره‌های مهارتی مختلفی برای پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، روانشناسان و روانپزشکان، ‌پرستاران و ماماها و همچنین فارغ التحصیلان دوره‌های پیراپزشکی برگزار می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه روح حاکم بر جهاد دانشگاهی فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: کار فرهنگی یعنی کاری که بتواند به بهبود شرایط روحی و روانی دانشجو کمک کند و در همین راستا معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با برگزاری فعالیت های تیمی و دانشجویی در حوزه های مختلف و همچنین فراهم کردن بستر همکاری و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی  در این مسیر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: برای کمک به انسجام بیشتر فعالیت‌های دانشجویی، کانون‌های مختلفی در حوزه‌های گردشگری، فناوری‌های نوین، رسانه و سلامت، هنری، HSE و غیره ایجاد شده که دانشجویان علاقمند با ورود به این حوزه‌ها و تیم سازی؛ با استفاده از برند، بستر و سرمایه‌گذاری جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند.

دکتر بهرامی با اشاره به اهمیت فعالیت در حوزه گردشگری، اظهار کرد:‌ بسیاری معتقدند که تا سال 2050 و با پیشرفت تکنولوژی‌های نوین، افراد صرفاً برای گردشگری از خانه خارج می‌شوند. از طرف دیگر کشور ما از پتانسیل‌های اقلیمی و گردشگری بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین باید با ایجاد بستر مناسب از این پتانسیل ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

 

ارائه وام کارآفرینی به استارت آپ‌های دانشجویی

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دفتر صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال گذشته، خاطرنشان کرد: صندوق قرض الحسنه دانشجویان از 20 سال گذشته با هدف کمک به دانشجویان نیازمند و جبران کمبود نقدینگی و مسائل مالی دانشجویان در طی دوره تحصیل، در جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و در همین راستا شعبه این صندق از سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد.

 وی مهم‌ترین منبع صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان را استفاده از پتانسیل اساتید و خیرین عنوان کرد و گفت: این حوزه از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است، چراکه اغلب اساتید ما که خودشان روزی دانشجوی همین نظام آموزشی بوده‌اند، خواهان شرکت در این طرح و حل مشکلات مالی دانشجویان هستند. در همین راستا از اعضای هیئت‌علمی و دانشگاهیان محترم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای فعالیت در این صندوق در هر قالبی که خودشان صلاح می‌دانند، دعوت به عمل می‌آید.

وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش منابع صندوق با هدف گسترش ارایه خدمات و همچنین افزایش رقم وام‌های دانشجویی، ‌خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر تسهیلات صندوق در قالب وام‌ تحصیلی از یک تا 3 میلیون تومان، وام ازدواج 6 میلیون تومان و وام خرید تجهیزات و پایان‌نامه تا 5 میلیون تومان به دانشجویان متقاضی ارایه می شود و همچنین بنابه موقعیت‌ها و شرایط اضطراری مانند سیل و زلزله، مبالغی در قالب وام در اختیار دانشجویان مناطق سانحه دیده قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جدید صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان در حوزه کارآفرینی گفت: در این راستا به طرح‌های استارت‌آپی دانشجویان در حوزه سلامت و کارآفرینی، به خصوص فراگیران دوره های"Health MBA"  وام کارآفرینی ارایه می‌شود.

دکتر بهرامی در خاتمه با بیان اینکه جوانان مخزن امید جامعه هستند، خاطرنشان کرد: اعتماد به جوانان از جمله جوانان جهاد دانشگاهی می‌تواند این پتانسیل‌ها را به فعلیت برساند. جهاد دانشگاهی با همین رویکرد کارهای بزرگی انجام داده و امیدواریم بتوانیم  در سی و نهمین سالگرد جهاد دانشگاهی با ارزیابی و بررسی این پتانسیل‌ها کارهای بزرگ‌تری در آینده اجرا کنیم. به امید خدا ما نیز در مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بتوانیم  با کمک دانشجویان عزیز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که جز نخبگان کشور هستند در این زمینه گام‌های اثربخشی در راستای حل مسائل جامعه برداریم.

 

انتهای پیام


نظر شما :