در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می‌شود

راه‌اندازی "دبیرخانه نکوداشت مقام استاد"

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۷ کد : ۹۳۱۸ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی طی نشستی که با حضور معاونان فرهنگی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، از راه‌اندازی "دبیرخانه نکوداشت مقام استاد" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.
راه‌اندازی "دبیرخانه نکوداشت مقام استاد"

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر علیرضا بهرامی در این نشست که با حضور برخی دبیران دبیرخانه نکوداشت استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه تکریم مقام استاد از اقدامات نیکو و پسندیده‌ای است که همواره بر آن تاکید شده، عنوان کرد: به عبارت دیگر تکریم مقام استاد، تکریم تعلیم و تربیت است. از طرف دیگر تقدیر از اساتید در یک قالب دانشجویی اقدامی مطلوب و مورد قبول اساتید و نوعی فرهنگ‌سازی است.

وی برگزاری مراسم تکریم مقام استاد را به نوعی تقدیر از حرمت دانش و دانشگاه دانست و ادامه داد: معاونت‌های فرهنگی دانشکده‌ها به عنوان افرادی فرهنگی و آگاه نسبت به تاریخچه و عقبه هر دانشکده می‌توانند کمک مهمی در اجرای این طرح محسوب شوند، بر همین اساس جهاد دانشگاهی با هدف اجرای بهینه و در شأن دانش و دانشگاه، دست یاری به سوی معاونان فرهنگی دانشکده‌ها دراز کرده و از هر نوع توصیه و پیشنهادی در این راستا استقبال می‌کند.

وی تکریم مقام استاد را یک نوع الگوسازی و تربیت فرهنگی دانست و گفت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران سال‌هاست که این برنامه را اجرا می‌کند و اثربخشی آن در زمینه‌های مختلف فرهنگی ملموس است.

به گفته بهرامی طی این برنامه، اساتید برجسته و با اخلاقی که حق استادی به گردن دانش و دانشگاه دارند شناسایی و تقدیر می‌شوند.

وی همچنین اظهار کرد: مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی این برنامه، دانشجویی بودن آن است، چراکه تقدیر دانشجو از استاد و به نیکی یاد کردن اساتید توسط دانشجو بسیار ارزشمند است.

بهرامی همچنین در رابطه با فرایند اجرایی این طرح در دانشگاه علوم پزشکی تهران که تا کنون بیش از ۱۷ دوره آن برگزار شده است، عنوان کرد: معاونان فرهنگی دانشکده‌ها به عنوان افرادی که کاملاً از پیشینه دانشکده‌ها آگاه هستند می‌توانند در معرفی اساتید برجسته و با اخلاق هر حوزه به دبیرخانه نکوداشت کمک کنند و باقی پروسه و فرایند اجرایی طرح نیز توسط یک گروه کاملاً دانشجویی، با صداقت و شفافیت و در فضای استاد دانشجویی و همچنین کسب مشاوره از بزرگان این عرصه انجام می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه این نشست ضمن معرفی فعالیت‌ها و پتانسیل جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی، عنوان کرد: فلسفه اصلی جهاد دانشگاهی ایجاد پلی بین دانشگاه و نیازهای مهارتی جامعه و همچنین توانمندسازی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وی با اشاره به حذف بروکراسی‌های اداری در سیستم جهاد دانشگاهی با هدف تسریع و تسهیل امور، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی با حضور در دانشگاه بستری برای تسهیل فعالیت‌های فرهنگی و توانمندسازی دانشگاهیان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به ساختار سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و فعالیت گسترده آن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در این ساختار علاوه بر جذب دانشجویان فعال فرهنگی، بستر و امکانات لازم برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی دانشجویان فراهم شده است.

بهرامی با بیان اینکه کانون‌های دانشجویی مختلفی در سازمان دانشجویان تشکیل و فعال شده است، تصریح کرد: کانون‌های گردشگری، فناوری‌های نوین پزشکی، رسانه و سلامت، قرآن و عترت و HSE برخی از کانون‌های فعال هستند که در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های مفید و مثمرثمری ارائه می‌کنند و جهاد دانشگاهی نیز فارغ از چهارچوب‌ها و بوروکراسی‌های اداری، بستر و پتانسیل فعالیت‌های تیمی و گروهی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان در جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: منابع مالی این صندوق توسط خیرین و به خصوص اساتید دانشگاه‌ها تأمین می‌شود و از زمان آغاز فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بخشی از نیاز دانشجویان را پوشش داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر فعالیت‌های این مجموعه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، عنوان کرد: معاونت پژوهشی مجموعه در بخش طب سالمندی، سلامت روان و داده کاوی سلامت به صورت متمرکز فعالیت کرده و در مراکز خدمات درمان در منزل سالمندی"امداد"، کلینیک سلامت روان "نشاط و سلامت"، مرکز خدمات تخصصی گردشگری سلامت و مرکز انفورماتیک پزشکی (داده‌کاوی پزشکی)، خدمات پزشکی و سلامتی ارائه می‌کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با همکاری و مشارکت دانشکده‌ها می‌توانند فعالیت‌های گسترده‌تری در این زمینه و به خصوص توانمندسازی دانشجویان رشته‌های مختلف ارائه کند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف مهارتی در حوزه پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، روانشناسی و سایر رشته‌های مرتبط با سلامت در این مرکز جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: دانشجویان این دانشگاه برای شرکت در دوره‌های مهارتی جهاد دانشگاهی از تخفیف‌های بسیار خوبی برخوردارند و شما به عنوان معاونین فرهنگی می‌توانید ضمن معرفی این دوره‌ها در دانشکده‌های خود، دانشجویان علاقمند برای شرکت در این دوره‌ها را معرفی کنید.

بهرامی در این راستا از برگزاری دوره آموزش "ام بی ای سلامت"(Health MBA) در این واحد جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: این دوره فرصتی ویژه برای توسعه و تغییر نگرش، دانش و مهارت‌های مرتبط با راه اندازی مدیریت و کسب و کارهای سلامت را برای فراگیران ایجاد می‌کند.

در ادامه نازنین بیات مسئول فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن معرفی اهم فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی این واحد، اظهار کرد: دانشجویان در کانون‌های مختلفی فعالیت می‌کنند به عنوان نمونه کانون "رسانه و سلامت" در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه در زمینه انتشار نشریات صوتی اقدام کرده یا کانون فناوری‌های نوین دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به صورت مشترک فعالیت می‌کنند.

وی همچنین از برگزاری مرحله دانشگاهی مسابقه مناظره دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: مسابقه ملی مناظره دانشجویی در مرحله کشوری امسال با نشان خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می‌شود و مرحله دانشگاهی هشتمین دوره این مسابقه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۲۲ تیر ماه با شرکت ۸ تیم دانشجویی برگزار می‌شود.

دکتر وزیری، معاون فرهنگی دانشکده ایمنی و بهداشت در این نشست ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم ارزشمند توسط جهاد دانشگاهی به عنوان سازمانی که همواره فعالیت‌های جدید و نوآورانه انجام می‌دهد، عنوان کرد: ابتدا باید شرایط، چارچوب و فرایند کار از سوی جهاد دانشگاهی اعلام شود تا ما نیز بتوانیم نقطه نظرات خود را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه و دانشکده‌ها اکثراً در روز معلم مراسمی تحت عنوان تقدیر از استاد نمونه برگزار می‌کنند، عنوان کرد: انتظار ما از جهاد دانشگاهی اجرای طرحی جدید و عدم موازی‌کاری و انجام کارهای تکراری است، بنابراین درخواست ما این است که چارچوب، شرایط، شاخص‌ها و فرایندکار به صورت شفاف مطرح شود تا ما نیز پتانسیل‌ها و توان خود را برای اجرای بهینه این طرح ارزنده بکار ببندیم.

دکتر جمیله محتشمی، معاون فرهنگی دانشکده پرستاری نیز در این نشست با تقدیر و استقبال از برنامه‌هایی که یاد اساتید را زنده نگه می‌دارد، تصریح کرد: البته طی فرایند و پروسه اجرای طرح باید محدودیت سنی اساتید انتخابی مشخص شده و راه برای انتخاب اساتیدی که هنوز در دانشگاه فعالیت می‌کنند ولی از هر نظر شاخص و برجسته هستند، باز باشد.

همچنین رحمتی نژاد، معاون فرهنگی دانشکده پیراپزشکی با تاکید بر اهمیت تعیین شاخص‌های دقیق برای انتخاب شایسته اساتید برجسته، عنوان کرد: به عبارت دیگر برای انتخاب استاد نمونه نباید تنها مقاله و شاخص‌های آموزشی و پژوهشی ملاک باشد بلکه باید اخلاق و محبوبیت استاد مربوطه در بین دانشجویان و سایر دانشگاهیان نیز لحاظ شود.

همچنین سیامک برزیده، دبیر دانشجویی دبیرخانه "نکوداشت مقام استاد"، در رابطه با شیوه اجرای این طرح، عنوان کرد: پس از انتخاب اساتید برگزیده، هرساله کتابی تحت عنوان "یادمان استاد" با معرفی بیوگرافی برگزیدگان و پیشینه و تاریخچه منتشر می‌شود.

در ادامه نشست سایر معاونان فرهنگی دانشگاه نیز نقطه نظرات خود را در رابطه با اجرای بهینه طرح نکوداشت اساتید مطرح کردند.

انتهای پیام

کلید واژه ها: نکوداشت مقام استاد معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :