با حضور وزیر بهداشت؛

سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۵۷۸۸ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی (HIM) در نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رونمایی شد.

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمود خدادوست - معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور که با حضور وزیر بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، رییس و هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسئولان نظام سلامت برگزار شد، با اشاره به تقارن این جشنواره با دهه فجر، تصریح کرد: سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی نقطه عطفی در جهت افزایش بهره‌وری و کارایی ارایه خدمات است.

وی با تشریح نحوه اجرا و اهداف تشکیل سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، با بیان اینکه این طرح از مهر 96 آغاز شده، گفت: ارایه خدمت مطلوب، موثر و مفید در سیستم پیچیده بیمارستانی نیازمند توانمندی خاص در مدیریت بهره‌ور در جهت ارایه خدمات مطلوب و کاراست. همچنین تصمیم‌گیری درست و مدیریت بهره‌ور نیازمند اطلاعات به روز، مستند و یکپارچه بوده تا بتوان با تصمیمات درست و منطقی بهترین خدمات را به مردم ارایه داد.

وی با اشاره به تحلیل جامع دانشگاه از وضعیت عملکردی بیمارستان‌ها در مهر 96، با بیان اینکه نتایج این ارزیابی نشان داد که بیمارستان‌ها از سطح بهره وری مطلوبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: استفاده غیر بهره‌ور از منابع انسانی، فضای فیزیکی، تخت های بیمارستانی، فضاهای فیزیکی، دستگاه‌ها و تجهیزات و دارو و همچنین آشفتگی و فقدان اطلاعات جامع برای اعتمادسازی مدیران ارشد و تصمیم‌گیری‌های بهینه و درست برخی از این نقاط ضعف و ایرادات بود.

خدادوست با اشاره به تشکیل کمیته بهره‌وری در دانشگاه جهت بررسی و سازماندهی شرایط موجود در دانشگاه و بیمارستان‌ها در ورژن های مختلف، اظهار کرد: طی یکپارچه سازی 13 ورژن و سامانه موجود، سامانه یکپارچه مدیریت هوشمند بیمارستانی شکل گرفت. امروز چهارمین ویرایش آن با حداقل مشکلات در اطلاع رسانی و با ظرفیت‌های متعدد به مرحله رونمایی رسیده است.

وی با بیان اینکه نبود اطلاعات جامع در بخش‌های مدنظر از چالش‌های جدی بود، اظهار کرد:‌ با راه‌اندازی این سامانه بستر مناسب برای مدیریت هوشمند بیمارستانی در اختیار مدیریت بیمارستان و افراد تصمیم‌ساز قرار گرفته است.

معاون دانشگاه، ارایه اطلاعات جامع بیمارستانی به صورت آنلاین و تسهیل قابلیت به اشتراک‌گذاری امکانات و ظرفیت های بیمارستانی را از مزایای این سامانه عنوان کرد و گفت: مزایا و ویژگی‌های خاص این سامانه به ارتقای کیفیت و کارایی ارایه خدمت و ارایه خدمات مطلوب و افزایش رضایتمندی بیمار و مراجعین کمک می‌کند.

خدادوست در خاتمه ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت وزارت بهداشت از این سامانه، خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه هوشمند و با قابلیت ها و توانمندی‌های به روز آن می‌توان در جهت ارایه خدمات مطلوب و مناسب و به موقع به مردم و تامین و ارتقای سلامت جامعه با یک مدیریت بهره‌ور و کارا، گام‌های موثرتری برداشت.

جزییات سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی( HIM)

به گزارش ایسنا، سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی یک سیستم جامع و یکپارچه تصمیم‌یار مدیریتی و هوش تجاری است که در آن اطلاعات عملکردی بیمارستان‌ها از پایگاه‌های داده‌ای متنوع یکپارچه‌سازی و استاندارد شده و در قالب گزارش‌های عملکردی و داشبوردهای تخصصی در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

 جامعیت، صحت، دقت و به هنگام بودن اطلاعات ویژگی منحصر به فرد این سامانه است که امکان برنامه‌ریزی و نظارت هدفمند بر توزیع و مصرف منابع، ارتقای بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات درمانی را فراهم آورده است.

به منظور فراهم آوردن امکان تجمیع اطلاعات، کدینگ فعالیت‌ها و اقدامات بیمارستانی استانداردسازی و در سامانه های مرتبط اعمال شده است. همچنین یکسان‌سازی کدینگ حدود ۸۰۰۰ قلم دارو و ۸۲ هزار قلم لوازم پزشکی تا کنون با موفقیت در سامانه HIS  بیمارستان ها اعمال شده است.

 برگزیدگان نخستین جشنواره بیمارستان‌ بهره‌ور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش ایسنا در این مراسم نشان زرین نخستین جشنواره بیمارستان بهره ور به مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی اختر و بیمارستان شهدای پاکدشت و نشان سیمین جشنواره به مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی لقمان حکیم و بیمارستان شهید مفتح ورامین اعطا شد.

 همچنین در ادامه از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مفید در حوزه مدیریت بهره‌ور، کاهش هزینه‌های دارو و لوازم پرونده‌های بیماران بستری؛ از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی امام حسین (ع) در حوزه ارزیابی سیستماتیک و بهره‌ور، رفتار حرفه‌ای دستیاران بالینی؛ از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی آیت الله طالقانی در حوزه مدیریت بهره‌ور درمانگاه و اتاق عمل؛ از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی طرفه در حوزه تعامل بهره‌ور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و از مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری در حوزه تعامل بهره‌ور با خیرین سلامت به عنوان پنج تجربه برتر نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ورتقدیر شد.


نظر شما :