رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

راه‌اندازی اولین بیمارستان هوشمند تا زمستان سال آینده

۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۵۷۹۵ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ بهره‌وری در کشور ما پایین است، گفت: به عنوان نمونه بحث کار مفید در کشور کره جنوبی ۵۴ ساعت در هفته، در ژاپن ۴۹ ساعت در هفته و متاسفانه در ایران ۹۰ دقیقه است که بعد از بنگلادش یکی از پایین‌ترین نظام‌های بهره‌وری خدماتی در آسیا را داریم.
راه‌اندازی اولین بیمارستان هوشمند تا زمستان سال آینده

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ور با بیان اینکه امروز بحث بهره وری بخصوص با مشکلات بودجه ای و کاستی‌های نقدینگی و اختلال در حوزه‌های درمانی کار را بسیار سخت کرده است، گفت:‌ بهره وری امروز بیش از هر زمانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر در حوزه سلامت عیان شده و به همین دلیل بحث بهره وری به صورت جدی در دانشگاه دنبال شده است.

وی با اشاره به دستیابی دانشگاه به مدل جدیدی از بهره‌وری عملیاتی و کاربردی به صورت بومی و درون‌زاد، عنوان کرد: متاسفانه با تمام تلاش‌های صورت گرفته در حوزه مدیریت‌های بیمارستانی طی دهه‌های اخیر، معدل بهره‌وری در بسیاری از سازمان‌های خدماتی در بیمارستانها پایین است که نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی است.

زالی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ بهره‌وری در کشور ما پایین است، گفت: به عنوان نمونه بحث کار مفید در کشور کره جنوبی ۵۴ ساعت در هفته، در ژاپن ۴۹ ساعت در هفته و متاسفانه در ایران ۹۰ دقیقه است که بعد از بنگلادش یکی از پایین‌ترین نظام‌های بهره‌وری خدماتی در عرصه ملی در آسیا را داریم؛ این به معنای آن است که عزم ملی برای افزایش بهره وری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به مدیریت بیمارستانی به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسئولیت‌ها، گفت: جایگاه پنجم در راهبری نهادهای سازمان‌های مدیریتی به بیمارستان‌ها تعلق دارد.

مدیریت نوین بیمارستان باید شفاف، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد

وی با بیان اینکه کشور ما در یک پارادایم گذار بسیار مهم در مدیریت بیمارستانی قرار دارد، گفت: با مدیریت مدبرانه دکتر نمکی و دکتر جان‌بابایی شاهد تحقق این پارادیم در کالبد نسبتا خسته و فرسوده بیمارستان‌های کشور هستیم. بیمارستان‌ها باید از بیماری محوری به سمت بیمارمحوری حرکت کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت بیمارستانی باید بر مبنای بهره‌وری باشد، ادامه داد: مدیریت نوین بیمارستان باید شفاف، پاسخگو، مسئولیت‌پذیر، مستمر، پویا و کارا باشد.

زالی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰۲ بیمارستان در کشور داریم، گفت: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۶۹.۱ درصد از مجموع تخت های بیمارستانی است، یعنی حدود  ۹۸ هزار تخت بیمارستانی بدون احتساب تخت های ستاره دار، سهم دانشگاه‌هاست. بعد ازآن سهم بخش خصوصی ۱۷.۱ درصد و بعد تامین اجتماعی با ۸.۶ درصد تخت‌های بیمارستانی کل کشور.

دانشگاه‌ها بالاترین سهم وزنی را از بازتوزیع تخت‌های بیمارستانی بر عهده دارند

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها بالاترین سهم وزنی را از بازتوزیع تخت‌های بیمارستانی بر عهده دارند، ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند که حدود ۴۰۰ عضو غیرهیات علمی درمانی و بالغ بر ۷۵۰ عضو هیات علمی بالینی در این بیمارستان‌ها ارایه خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به رونمایی نسخه چهارم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه، اظهار کرد: در نسخه چهارم تقریبا تمام داشبوردهای مدیریتی به حد اعلا رسیده و لحظه‌ای عمل می‌کنند. در این راستا بحث هایی مانند رضایتمندی بیماران، بازتوزیع بیماران در اورژانس، ارایه خدمات در این بخش و اسناد الکترونیک مورد توجه جدی قرار گرفته اند.

مسیر بهره‌وری در دانشگاه آغاز شده است

وی در رابطه با سایر ویژگی‌های این سامانه به فعالیت‌های آموزشی بیمار محور و اچ ایندکس اشاره کرد و گفت:‌در راستای ارتقای فرهنگ بهره وری و ایجاد فضای رقابتی، از ابتدای آبان ۳۵ شاخص از این سامانه استخراج و در بین بیمارستان‌های دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت. از این میان پنج مورد به عنوان بهترین خدمات انتخاب و تقدیر شدند.

زالی با بیان اینکه مسیر بهره وری در دانشگاه آغاز شده است، گفت: این مسیر با شتاب و استمرار دنبال می‌شود.

رییس دانشگاه با اشاره به استخراج آخرین اطلاعات حاصل از این مداخله مدیریتی، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار استخراجی از ابتدای امسال تا به امروز، بالغ بر ۹۹۰ هزار ویزیت سرپایی، ۱۱۰ هزار عمل جراحی، ۱۶۲ هزار پروسیجر مداخله ای و ۸۷۰ هزار پذیرش در اورژانس  بیمارستان های دانشگاه انجام شده که بر اساس بررسی‌ها بالاترین میزان تولید خدمات حوزه سلامت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

وی با اشاره به دستاوردهای هزینه‌ای دانشگاه در شرایط سخت اقتصادی و تحریمی که با همت بلند وتلاش اساتید گرانقدر، کارکنان خدوم و حمایت دانشجویان دانشگاه محقق شده، گفت: صرفه‌جویی درصدی در زمینه اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی، در زمینه‌ داروهای آف - لیبل ۷۳ درصد کاهش مصرف، در زمینه افزایش پرفورمنس اتاق عمل ۲۵ درصد رشد، در افزایش ظرفیت ناوگان اتاق عمل ۴ درصد و در زمینه بحث اعمال جراحی گلوبال ۱۲ درصد کاهش زیان قطعی شده داشته‌ایم. همچنین در بحث استفاده بهینه ۳۲ درصد افزایش صرفه‌جویی داشته‌ایم.

وی با اشاره به هوشمندسازی خدمات پاراکلینیکی دانشگاه از ۸ درصد کاهش خدمات کلاسیک پاراکلینیک در این زمینه خبر داد و گفت:‌ افزایش ۹ درصدی ارایه خدمات هوشمند "های تکنولوژی" پاراکلینیکی  نیز در این راستا محقق شده است.

راه‌اندازی اولین بیمارستان هوشمند دانشگاه تا زمستان سال آینده

زالی با اشاره به پیش بینی کاهش ۷۲ درصدی هزینه‌ها در حوزه خدمات زنجیره ارجاع، گفت: در همین راستا کمیته‌های بهره‌وری دانشگاه فعالانه در حال فعالیت و ارایه خدمت هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از راه‌اندازی اولین بیمارستان هوشمند دانشگاه تا زمستان سال آینده خبر داد.

در ادامه این مراسم دکتر علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک دهه فجر بر ضرورت تلاش برای پویایی و ارتقای بهره وری بیمارستان ها تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به روند شکل گیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و توسعه مراکز تحت نظر آن در دهه ۶۰، یادآور شد: این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌ها در زمینه ارائه خدمات و جمعیت تحت پوشش است.

نوبخت با تاکید بر اهمیت رضایتمندی بیماران و اطرافیان بیمار و دانشجویان در بیمارستان های آموزشی، خواستار توجه ویژه به جلب رضایت این دو مهم در سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی شد.


نظر شما :