آروماتراپی روشی غیر تهاجمی جهت بهبود کیفیت خواب سالمندان

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۵ کد : ۱۸۶۹۷ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری تاپ خبر
مقاله کارگروه طب فراگیر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان اثر بخشی آروماتراپی بر کیفیت خواب سالمندان در نشریه essential oil and natural prodacts به چاپ رسید.
آروماتراپی روشی غیر تهاجمی جهت بهبود کیفیت خواب سالمندان

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی: این مطالعه با هدف کسب آگاهی بیشتر در مورد تأثیرات رایحه‌درمانی و روغن‌های اسانسیل بر کیفیت خواب سالمندان انجام شده است .

گفتنی است، در مقدمه این مقاله آمده، بی خوابی اثر منفی عمده­ای بر کیفیت زندگی سالمندان داشته و کاهش قابل توجهی بر کیفیت عملکرد روزانه آنها دارد، از این رو مطالعه حاضر با تعیین تاثیر آروماتراپی (رایحه درمانی) بر کیفیت خواب سالمندان انجام شده است.

همچنین نتیجه این مطالعه نشان داد که به‌طورکلی پژوهش‌های بسیار کمی در حوزه رایحه‌درمانی انجام می‌شود. بر اساس یافته‌های مقالات بررسی‌شده، رایحه‌درمانی در تمامی موارد بر کیفیت خواب سالمندان تأثیر مثبت گذاشته که در برخی از پژوهش‌ها سالمندان مورد بررسی دچار بیماری‌هایی مانند ضعف قلب و یا دمانس بودند و مداخله ناشی از این مطالعات هیچ‌کدام سبب تشدید مشکلات جسمی و روانی در افراد نشد، لذا می‌توان نتیجه گرفت که رایحه‌درمانی یک روش غیرتهاجمی و مناسب جهت بهبود خواب و اختلالات خواب در سالمندان است.


( ۱ )

نظر شما :