اختتامیه پنجمین دورهHealth MBA در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام حمایت از ایده‌های فناورانه و کارآفرینی حوزه سلامت، گفت: مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست بلکه مساله اصلی نبود مدیریت صحیح و همچنین ضرروت ایجاد فرهنگ دغدغه‌مندی در بین قشر تحصیلکرده جامعه است.
اختتامیه پنجمین دورهHealth MBA در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر حسین وطن پور در مراسم اختتامیه پنجمین دوره "Health MBA" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه ایجاد دغدغه در بین افراد دارای تحصیلات عالی یک اتفاق مبارک در جامعه است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود جمعیت بالای افراد تحصیل‌کرده و محقق در سطح دانشگاه‌های کشور، بخش عمده این افراد هیچ دغدغه‌ای راجع به مسائل محیطی جامعه ندارند.

وی با اشاره به شکل‌گیری گسترده حس مسئولیت پذیری و دغدغه‌مندی در بین اقشار تحصیلکرده جامعه در بحران کرونا، تصریح کرد: تامین سریع ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها و حتی دستگاه‌های تولید ماسک توسط همین دانشجویان و اساتید دانشگاهی در سطح ‌دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نشان‌دهنده همین دغدغه‌مندی‌هاست.

دکتر وطن‌پوربا اشاره به مساله سالمندی در جامعه و تبعات ناشی از آن طی سال‌های آینده، عنوان کرد: چندین دانشکده و مرکز تحقیقات در این زمینه فعال بوده و برای حل مشکل سالمندی جامعه بودجه دریافت می‌کنند ولی هنوز راه‌حل درستی در این رابطه ارایه نشده است. مشکل جامعه ما نبود بودجه نیست بلکه مشکل اصلی نبود دغدغه و مدیریت صحیح است.

وی ضمن انتقاد از وضعیت دانشگاه‌ها و عدم تربیت دانش آموختگان توانمند و با مهارت کافی، اظهار کرد: از یک طرف مشکل بیکاری و از طرف دیگر فرد مناسب و توانمند برای انجام کار نداریم. و البته دغدغه دانشجو نیز تنها پاس کردن واحدها و گذراندن حجمی دروس و واحدها شده است.

دکتر وطن پور تاکید کرد: اگر دغدغه مداری در جوامع رواج پیدا نکند، جامعه به سمت رکود پیش رفته و همه افراد جامعه به آدم‌های مصرف کننده تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به فرصت‌های تولید شده در زمان شیوع کرونا، گفت: الان مراکز تحقیقاتی ما در حال فعالیت بر روی تولید دارو و واکسن کووید 19 هستند و پیشرفت‌های خیلی خوبی در تولید مواد اولیه دارویی حاصل شده است. اگرچه هنوز داروی قطعی این بیماری تولید و معرفی نشده ولی اگر اعلام شود، کشور پتانسیل تولید هر دارویی را در فرصت زمانی کوتاه داراست. در حال حاضر در تولید واکسن سه گروه دانش‌بنیان فعال هستند.

وی با استقبال از برگزاری دوره‌های کاربردی و کارآفرینانه همچون "ام بی ای سلامت" یا همان کارآفرینی در سلامت، خاطرنشان کرد: نباید در این دوره‌ها به دنبال کمیت باشیم بلکه جذب افراد علاقمند و با انگیزه در این دوره‌ها اهمیت بیشتری دارد. باید ضمن توسعه  فناوری در دانشگاه‌ها، به دنبال جذب افراد دارای  دغدغه باشیم.  باید از بین آموزش‌ دهندگان و پژوهش کنندگان افراد دارای دغدغه را پیدا کنیم مانند افرادی که در  مواد دارویی، مهندسی بافت، تجهیزات پزشکی، لیزر، سلامت دیجیتال و ژن ترا پی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به قرارداد همکاری مشترک فناوری با چین و هنگ کنگ در زمینه سلامت دیجیتال و  ژن تراپی، گفت: در در حال حاضر برای تولید داروهای ضد ویروس به روش‌ "های تک" اقدامات خوبی صورت گرفته که همگی توسط دانشمندان داخلی مستعد و با انگیزه در حال انجام است.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از هسته های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش های مختلف زیست‌بوم فناوری از ایده بازار تا تجاری سازی محصولات اظهار کرد: اگرچه در کشور مشکل کمبود بودجه وجود دارد ولی این مساله درباره ی فناوری صدق نمی‌کند و از ایده‌های خوب فناورانه با اعطای گرنت و یا تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و یا معاونت علمی حمایت می‌‌شوند.

دکتر وطن پور ضمن اعلام حمایت و استقبال از ایده‌های نوآورانه دانش‌آموختگان دوره‌های"ام بی ای سلامت" در دفتر توسعه  فناوری وزارت بهداشت، عنوان کرد: پروژه‌های موفق در ایده‌ بازارها میتوانند در معرض سرمایه‌گذران قرار گیرند تا ارزش تجاری شدن انها نیز مشخص شود. همچنین در کمیته‌ تجاری‌سازی که به صورت ماهانه برگزار می‌شود افراد فناور در مقابل افراد سرمایه‌گذار قرار میگیرند و از ایده‌های خود دفاع کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خاتمه با اشاره به تشکیل مجموعه های شتاب‌دهنده تخصصی و معافیت های مالیاتی آنها برای حمایت از ایده‌های حوزه سلامت، تصریح کرد: در حوزه فناوری تمامی زیرساخت‌ها آماده است و تلاش شده است تا به تمام درخواست‌ها در اسرع وقت پاسخ مناسب داده شود.

همچنین دکتر علیرضا بهرامی رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم با اشاره به تاکید قرآن بر تلاش مستمر افراد برای کسب موفقیت و کامیابی، اظهار کرد: فرق افراد موفق و غیرموفق در این است که یک عده تلاش می‌کنند، شکست می‌خورند و دست از تلاش برمی دارند ولی یک عده تلاش می‌کنند، شکست می‌خورند و مجددا تلاش کرده و تسلیم نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه رویکرد تلاش، شکست و تلاش مکرر قطعا جواب می‌دهد، عنوان کرد: در این میان دو رویکرد مطرح می‌شود یکی اینکه چرا شکست خوردم که یعنی برگشت به گذشته و افسردگی؛ رویکرد بعدی اینکه چیکار کنم که شکست نخورم یعنی چگونه رو به جلو حرکت کنم که فلسفه دوره‌های MBA نیز پاسخ به همین چگونگی هاست.

وی با اشاره به فلسفه اصلی راه‌اندازی دوره‌های "ام بی ای سلامت" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: تغییر دیدگاه دانش آموختگان رشته‌های علوم پزشکی به سمت کارآفرینی و  ارایه راه حل‌های نوآورانه برای حل مشکلات و مسایل نظام سلامت بخشی از مهمترین اهداف تاسیس این دوره‌‌هاست.

دکتر بهرامی با بیان اینکه بر اساس آمار 40 درصد دلیل اعتیاد به عنوان یکی از 5 ابرچالش کشور و 70درصد طلاق‌ها به مسئله سلامت خانواده برمی‌گردد، اظهار کرد: راهکارهای شما می‌تواند به بهبود عملکرد و روابط افراد و در نهایت ترویج سلامت جسم و روان در جامعه کمک کند.

وی با اعلام حمایت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران از ایده‌های کارآفرینانه و نوآوری در حوزه سلامت خارج از بروکراسی رایج، ‌گفت: ارایه بسته‌های سلامت در حوزه های مختلف سالمندی، سلامت خانواده و سایر بخش‌های دارای چالش نظام سلامت در این راستا بسیار راهگشا خواهد بود و جهاد دانشگاهی بستر لازم برای عملیاتی کردن این ایده‌ها را فراهم کرده است.

دکتر بهرامی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه‌های سلامت سالمندی، سلامت روان، داده‌کاوی و HSE  و حمایت از پروژه‌های این حوزه، تصریح کرد: جهاد علوم پزشکی تهران نیز با دارا بودن پتانسیل‌هایی همچون پژوهشکده  لیزر، کلینک زخم و مرکز ژنتیک از ایده‌های مرتبط حمایت می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه در همکاری مشترک صاحبان ایده با جهاد دانشگاهی حق معنوی پروژه حفظ می‌شود، خطاب به دانش‌آموختگان دوره‌های Health MBA،  تصریح کرد: کشور مسایل زیادی دارد که گره آن به دست افراد خلاق، ایده‌پرداز و کارآفرینی همچون شما باز می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز بستر و پیش نیازهای آن را فراهم کرده است.

همچنین دکتر مسعود حبیبی رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با اشاره به بازخورد مثبت و کارایی دوره‌های Health MBA در حل مسایل جامعه و نظام سلامت، اظهار کرد: آموزش مفاهیم و سرفصل‌های این دوره‌ها برای تمامی افراد و مدیران مجموعه‌های مختلف می تواند بسیار مفید و راهگشا باشد.  بسیاری از مسایل جامعه با اعتماد به جوانان مستعد و کارآفرین و هم جهت شدن و هم افزایی‌ و همکاری‌های بین بخشی مرتفع خواهد شد.

در ادامه مراسم دکتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به دانش آموختگان، ابراز امیدواری کرد که پایان این دوره آغاز مسیری نو برای افراد باشد و گفت: مهارت‌های کسب شده در این دوره، ابزار جدیدی درجعبه تفکر زندگی افراد ایجاد کرده که در حرفه و کار جدید بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه قصه موفقیت یک مسیر روتین ندارد، گفت: پیدا کردن ایده، پیدا کردن تیم، سرمایه‌گذاری و در نهایت راه‌اندازی کسب و کار قدم‌های افسانه‌ای کارآفرینی را شامل می‌شود که در این میان ارایه بیزینس پلن به عنوان یکی از ارکان اصلی کارآفرینی اهمیت زیادی دارد. 

همچنین  دکتر پورعباسی کارآفرین و عضو هیات ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی به دانش آموختگان رشته‌های علوم پزشکی با هدف ایجاد توانمندی در برقراری ارتباط با سایر گروه های غیرپزشکی، عنوان کرد: 99 درصد کارآفرینی چیزی نیست که در دانشگاه می‌خوانیم و تجربه می‌کنیم، ‌کارآفرینی دنیای متفاوتی است که باید آموخته  و تجربه شود.

وی با بیان اینکه از 100قسمت کسب‌وکار یک قسمت ایده، 4 قسمت تولید و 95 قسمت توانایی فروش ایده است، گفت: فرهنگ استارتاپی مبنی بر راه‌اندازی یک شبه شرکت و کسب و کار و ثروتمند شدن رویایی بیش نیست. این تصورات فرهنگی غلط است و اصول کسب‌وکار که مهم‌ترین آن خاک‌ خوری و مداومت بر کار است جزء تغییرناپذیر کسب‌وکار در همه دنیاست.

 

 


نظر شما :