رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد:

تلاش برای توانمندسازی میان‌رشته‌ای در حوزه سلامت با برگزاری دوره‌های ام.بی.ای سلامت

/۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی/
دکتر بهرامی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی دوره‌ی توانمندسازی میان‌رشته‌ای ام.بی.ای سلامت است که برای حل معضلات حوزه سلامت بسیار مهم و تاثیرگذار است.
تلاش برای توانمندسازی میان‌رشته‌ای در حوزه سلامت با برگزاری دوره‌های ام.بی.ای سلامت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا بهرامی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در رابطه با شاخص‌ترین فعالیت جهاددانشگاهی در دهه‌ی اول تشکیل این نهاد، اظهار کرد: اگر بخواهم شاخص‌ترین فعالیت جهاددانشگاهی را در 10 سال اول تاسیس آن ذکر کنیم، در واقع جهاددانشگاهی پلی برای ارزیابی و به‌روز شدن فعالیت‌های دانشگاه‌ها در جامعه بود و به نوعی پلی بین جامعه‌ی انقلابی و خواستار تغییر با دانشگاهی که ساختار علمی داشت.

وی افزود: جهاددانشگاهی توانست در این دهه پلی باشد در راستای تغییر و تحولاتی که جامعه خواستار آن بود و هدفش هم‌راستا کردن دانشگاه با جامعه بود. در این مسیر جهاددانشگاهی به‌خوبی توانست کمک کند. شاید یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دهه اول، تولید محصولات علمی ـ دانشگاهی در حوزه دفاع مقدس بود؛ در واقع در دفاع مقدس بخش عمده‌ای از فعالیت‌های علمی و آکادمیک و خلاقیت‌های نوآورانه در صنعت دفاع را جهادگران جهاددانشگاهی بر عهده داشتند.

دکتر بهرامی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دهه‌ی اول تکمیل و تدوین پروژه تحقیقاتی در حوزه دفاع مقدس بود، تصریح کرد: فعالیت‌های جهادگران در دهه‌ی اول معطوف به جنگ بود و بعد از جنگ، جهاددانشگاهی به نوعی به رسالت علمی و آکادمیک خود برای رفع مشکلات و مسائلی که در کشور بود، پرداخت؛ مانند جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی که از شاخص‌ترین فعالیت‌های آن در حوزه ناباروری بود.

وی افزود: نتیجه‌ی این فعالیت‌ها طی سال‌های متمادی تاسیس پژوهشگاه ابن سینا بود که در حوزه‌های مختلف ناباروری به‌ویژه درمان ناباروری مردان فعالیت داشت و یکی از معضلات عمده‌ی درمانی کشور که حوزه‌ی درمان ناباروری بود را به کمک پژوهشگاه رویان مرتفع نمود، به طوری که در حال حاضر ما یکی از 10 کشور اول درحوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی هستیم.

ضرورت توجه به نگاه بین رشته ای در دانشگاه‌ها

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که برخی از مشکلات در حوزه‌های مختلف نیاز به نگاه میان رشته‌ای دارد، اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها بین تخصص‌ها تفکیک کارکردی ایجاد می‌کنند که یک ضعف عمده است و تحصیلات بین رشته‌ای در دانشگاه‌های نسل دو کشور ما معمول نیست، در حالی که معضلات و مشکلات ما نیاز به نگاه بین رشته‌ای دارد؛ به طور مثال روان شناس از زاویه روانشناسی، پزشک از نگاه پزشکی و جامعه شناس از نگاه جامعه شناسی که تجمیع هرکدام از این‌ها باعث ایجاد رویکرد جامعه‌نگر می‌شود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف تربیت فارغ‌التحصیلانی با یک نگاه جامع میان رشته‌ای برای کمک به حل مسایل سلامت با دریافت مجوزهای لازم اقدام به تاسیس مرکز توانمند سازی بین رشته‌ای یا میان رشته‌ای و راه‌اندازی دوره‌ام بی ای سلامت کرد که درحال حاضر نهمین دوره‌ آن در حال برگزاری است.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های این نهاد با رویکرد حل مساله گفت: جهاددانشگاهی یک رویکرد درآمدزایی و اتکا به خود دارد که این رویکرد باعث ایجاد تعاملات سازنده و سیستماتیک مدیریتی معطوف به تعامل سازنده است. از طرفی چون رویکرد حل مساله دارد بستر بسیار خوبی برای تعامل با سازمان‌های مختلف در سطح استان و کشور به وجود می‌آورد؛ البته این که ما چقدر بتوانیم از این فرصت استفاد کنیم به توانمندی ما و شرایط کلی جهاددانشگاهی و جامعه مرتبط است، اما در کل، نوع ساختار جهاددانشگاهی به نحوی است که تعامل سازنده با سازمان‌ها جزو ضروریات شکوفایی و فعالیت در جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به ایجاد قطب کشوری در حوزه نوآوری و کارآفرینی سلامت اظهار کرد: امیدواریم دوره‌های ام بی ای سلامت بتواند باعث ایجاد یک نوآوری و کارآفرینی در حوزه سلامت باشد و افرادی که لزوما نگاه میان رشته‌ای نداشتند در این‌ فضا این نگرش را پیدا کنند و بتوانند مسایل و معضلات حوزه‌ی سلامت چه در حوزه‌ی شهری، استانی و ملی را با نگاه جدیدی که به دست آورده‌اند حل کنند و شاهد یک مرکز جامع نوآوری و کار آفرینی در حوزه سلامت باشیم.

 سالمندی؛ یکی از ۵ ابرچالش جامعه در ۲۰ سال آینده

دکتر بهرامی با بیان این‌که سالمندی یکی دیگر از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این واحد است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با جذب هیات علمی‌های توانمند، بر این حوزه تمرکز کرده و با تاسیس مرکز تخصصی پایش سلامت سالمندی و ایجاد گروه پژوهشی سالمندی حرکت به سمت یک مجموعه‌ی درمانی علمی و پژوهشی آموزشی را در حوزه سالمندی آغاز کرده است که امید است با مشارکت بیشتر همکاران دانشگاهی گسترش و تحقق بهتری پیدا کند.

وی با تاکید بر حرکت کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندی، خاطرنشان کرد: باید نگاهمان را به سالمندی و خدمات و نیازهای سالمندان به روز کنیم و به نوعی این خدمات و نیازها را برآورده کنیم تا در این زمینه منشا اثر باشیم.

ارایه خدمات سلامت روان براساس نیاز جامعه

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که بخش عمده‌ای از مشکلات سلامت به حوزه سلامت روان باز می‌گردد، گفت: حوزه دیگری که جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در آن فعالیت دارد حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی است. مشکلات روحی و روانی که در افراد جامعه از دوران‌های مختلف زندگی مانند کودکی و نوجوانی میان سالی و کهن سالی به‌وجود می‌آید منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، شاید پرداختن به آن‌ها علاج واقعه و پیشگیری از بروز این آسیب‌ها بتواند کمک کننده باشد؛ به طور مثال منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در افراد مختلف، اختلال اضطرابی و نگرانی‌های هیجانی و وسواسی است.

وی افزود: در این راستا جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با راه اندازی گروه پژوهشی سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی در این حوزه فعالیت می‌کند و سعی دارد هم‌زمان با درمان و مشاوره با راه اندازی سامانه اطلاع رسانی و بسته‌های خدمتی در این حوزه نیازهای جامعه را در این زمینه برآورده کند.

راه اندازی اولین مرکز HSE در جهاددانشگاهی

دکتر بهرامی با اشاره به سلامت به عنوان مهم‌ترین بحث در حوزه صنعت خاطرنشان کرد: اگر در حوزه‌ی صنعت محور سلامت پرسنل را در نظر نگیرید باقی مسایل هم تحت الشعاع قرار می‌گیرد که با توجه به نیاز این حوزه، اولین مرکز HSE در جهاددانشگاهی را راه اندازی کردیم.

وی با بیان این که در حال حاضر مرکز HSE جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی درحوزه‌های آموزش پژوهش و پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی در حوزه صنعت فعالیت می‌کند، افزود: امیدواریم با تفاهم‌نامه و فعالیت‌هایی که در وزارت کار و قسمت‌های مختلف صنعت از جمله پتروشمی و قسمت‌های دیگرداریم بتوانیم در این حوزه‌ نیازهای بخش صنعت را که دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک به ویژه دانشکده بهداشت و ایمنی باید انجام دهد تامین کنیم و مکمل فعالیت‌های حوزه صنعت در زمینه سلامت پرسنلی و صنعت دوستدار محیط زیست باشیم.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیش بینی ما این است که با توجه به پتانسیلی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و ارتباط خوبی که مرکز اچ اس ای با دانشگاهیان و اعضای هیات علمی در حوزه HSE برقرار کرده بتوانیم منشا اثر باشیم.

اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا

دکتر بهرامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا گفت: با شروع موج کرونا در کشور از اسفندماه  1398فعالیت‌های خود در این زمینه را آغاز کردیم مانند تولید ژل ضد عفونی، شیلد و دربخش‌های مختلف این حوزه فعالیت داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموعه در قالب تولید سبدهای محصولات حوزه کرونا فعالیت می‌کند که سایتی در این زمینه راه اندازی شده و با اخذ مجوزهای قانونی در زمینه کرونا با تولید و توزیع مواد مورد نیاز شهروندان ارایه خدمت می‌کنیم.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین چالش‌های مراکز درمانی ظرفیت بستری بیماران مبتلا به کرونا است، گفت: با توجه به حجم زیاد مبتلایان، مراکز درمانی چندان ظرفیت مازاد بستری ندارند و باید افراد تحت مراقبت و قرنطینه خانگی قرار بگیرند در این زمینه برای به سامان کردن وضعیت این بیماران با راه اندازی سامانه 123 کرونا تمام پروتکل‌های مراقبت از بیمار را به صورت چک لیست درآوردیم که افراد بتوانند به راحتی در منزل خود دوران قرنطینه را طی کنند و از بار اضافه به مراکز بستری بکاهیم که متاسفانه بعلت نگاه بسته و معطوف به رانت در بخشی از مدیران وزارت بهداشت این سامانه نتوانست به بهره برداری کامل برسد.

وی ادامه داد: کار دیگری که در این حوزه انجام شده این است که سعی کردیم با توجه به حجم بالا بیماران و ظرفیت کم مراکز درمانی مرکز امداد کلینک را به صورت مرکز تخصصی ارایه خدمات بالینی در منزل فعال کنیم و با اعزام پرستار پزشک و گرفتن نمونه‌های آزمایشگاهی تست کرونا بتوانیم خدمت هر چند محدودی در شهر تهران داشته باشیم.

دکتر بهرامی با تاکید بر نیاز سازمان‌ها و مراکز به غربالگری و ضد عفونی گفت: در حوزه HSE بحث غربالگری و سم پاشی مراکز، اماکن و منازل را داشتیم که کمک می‌کند در شرایط بحرانی در واقع حداقل شرایط سلامت در بحث سازمان‌ها، مراکز و منازل را داشته باشیم.

وی با اشاره به سامانه مشاور تلفنی رایگان سلامت روان این واحد اظهار کرد: با توجه به اضطراب و استرسی که در شرایط کرونایی برای جامعه بویژه کودکان به وجود می‌آید در بسیاری از مواقع افراد نیازمند اطلاعات دقیقی هستند؛ در واقع رهایی از نگرانی و اضطراب با دادن اطلاعات صحیح اتفاق می افتد، ما با هماهنگی شرکت مخابرات سامانه مشاوره آنلاین رایگانی راه اندازی کردیم که در حوزه کاهش اضطراب و نگرانی شهروندان خدمات مشاوره‌ای رایگان ارایه می‌داد.

وی با اشاره به آموزش آنلاین با آخرین استانداردهای علمی و آموزشی گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های واحد با توجه به ممنوعیت تجمع و تعطیلی کلاس‌های آموزشی حضوری ، راه‌اندازی سامانه آموزش مجازی را با کیفیت بالا و براساس آخرین استانداردهای علمی و آموزشی است.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی از مهم‌ترین فعالیت‌های واحد در حوزه کرونا را تولید محتواهای حوزه سلامت با هدف افزایش آگاهی و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: در این راستا دفتر سلامت خبرگزاری ایسنا در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از موفق‌ترین دفاتر ایسنا، ضمن برقراری ارتباطی منسجم با ستاد فرماندهی مقابله با کرونا دراستان تهران و پوشش کامل اخبار این حوزه، نسبت به تولید محتواهای آموزشی، پژوهشی، کاربردی، تحلیلی و گزارشی در رابطه با کرونا اقدام کرد.

وی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین بخش‌های جهاددانشگاهی حوزه فرهنگی است، گفت: واقعیت این‌که فعالیت‌های فرهنگی وظیفه ما و به‌نوعی رسالت ما در دانشگاه است که بتوانیم یک جو مناسب و علمی برای دانشجویان فراهم کنیم که امید و انگیزه بهتری برای ادامه فعالیت ها پیدا کنندچنانچه مهمترین نکته و دستور مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ایجاد امید در جامعه بویژه جوانان بود.

بهرامی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور که کلاس‌ها تعطیل است و شرایط حضور اجتماعی مقدور نیست معاونت فرهنگی با تولید برنامه‌های مجازی و آموزش‌های مجازی در این زمینه فعالیت‌های خیلی خوبی داشته و رضایت‌مندی دانشجویان ازاین دوره‌ها به‌صورت آموزش‌های مجازی کاملا هویدا است امیدوارم بتوانیم در ادامه با گسترش و تعمیق این فعالیت‌های فرهنگی مجازی رضایت دانشجویان عزیز را بیشتر فراهم کنیم.


( ۱ )

نظر شما :