رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکیدکرد
ضرورت مستندسازی فعالیتهای آموزشی/رشد ۴۱.۵درصدی کیفیت مقالات دانشگاه
به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در نشست با مدیران گروههای آموزشی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه با اشاره به دستاوردهای یک سال اخیر که به همت اساتید دانشگاه حاصل شده و مسیر تعالی را پیش روی دانشگاه قرار میدهد، عنوان کرد: در حوزه پژوهش برای اولین بار، بین ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور، رتبه اول فناوری را کسب کردیم و با توجه به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل سوم، حفظ این جایگاه اهمیت ویژهای دارد.
وی ادامه داد: همچنین برای اولین بار شاخص h-indexعمومی دانشگاه از ۱۲۰ به ۱۳۴ رسید و تولیدات پژوهشی از نظر کمی با ۱۲.۵ درصد رشد همراه بوده است، به طوری که از مرز تولید ۴ هزار مقاله در سال گذر کردهایم.
دکتر زالی از رشد ۴۱.۵ درصدی کیفیت مقالات دانشگاه برای اولین بار خبر داد و افزود: در یک سال اخیر برای اولین بار به ازای هر ۴ مقاله، ۱ مقاله دانشگاه در رده بندی Q۱ قرار گرفت. همچنین امسال برای اولین بار تعداد اعضای هیئت علمی خاموش در حوزه پژوهشی به زیر صد نفر رسید. از طرفی امسال تعداد شرکتهای دانش بنیان به عدد ۱۰۵ شرکت افزایش یافت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در رتبه بندیهای بینالمللی نیز جایگاههای ویژه ای کسب کردهایم؛ دانشگاه در رتبه بندی TIMESو شانگهای مطرح شده و رتبه webometrics دانشگاه، ۷۶ پله ارتقا داشته است. در رتبه بندی لایدن نیز جایگاه ویژهای دریافت کردهایم.
دکتر زالی با اشاره به اینکه قبولی در آزمونهای تخصصی و فوق تخصصی به عنوان یک شاخص بروندادی مطرح میشود، گفت: دانشگاه در یک سال اخیر، در میزان قبولی ۱۳ رشته تخصصی و ۱۴ رشته فوق تخصصی سیر صعودی را در پیش گرفت و در ۱۴ رشته تخصصی بین هفت دانشگاه علوم پزشکی منتخب کشور، بالاترین رتبه را کسب کرد. همچنین معدل قبولی دانشگاه در دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی به ۶۲ درصد رسیده است.
وی اظهار کرد: بخش زیادی از برنامهها در نظام تطبیقی کشور باید در شکلگیری و مستندسازی فرآیندها صورت بگیرد. آسیب پذیرترین نقطه دانشگاه، نبود مستندات است. بدیهی است به ویژه به علت بحران کرونا، مدیران و اعضای گروهها گرفتار هستند و فرصت نمیکنند، اما باید جایگاه گروه و دانشگاه حفظ شود.
دکتر زالی با بیان وجود تفاوت بین شاخصهای رتبه بندی پژوهشی و آموزشی، گفت: مستندسازی در مسیر رتبه بندی علمی دانشگاهها (رعد) از نگاه وزارت بهداشت باید با جدیت دنبال شود، از هر گروه یک فرد جوان آشنا با حوزه فناوری اطلاعات باید به عنوان رابط معرفی شود تا اطلاعات گروهها ثبت شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تجربه کرونا موجب شد مدل نوینی از آموزش را شاهد باشیم و خوشبختانه گروههای بالینی توانستند خود را با این تغییر هماهنگ کنند، تاکید کرد: با توجه به استمرار بحران کرونا، برای ادامه آموزشهای مجازی باید برنامه ریزی متقن صورت بگیرد.
دکتر زالی همچنین بر ضرورت برقراری تعامل و ارتباط مطلوب بین مدیران و اعضای گروه ها با دانشجویان تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی میشود در شرف شکل گیری موج چهارم کرونا هستیم، گفت: تیم مدیریتی بخشهای بالینی ممکن است متاثر از امواج باشد و الگوی ارایه خدمات بخشهای درمانی تغییر کند، مدیران گروه ها باید مراقب این رخداد باشند.
وی از تصویب حق جذب اعضای هیئت علمی در سال گذشته خبر داد و همچنین بر لزوم توجه به ظرفیتهای بینالمللی برای برگزاری دورههای کوتاه مدت آموزشی تاکید کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار کرد: علی رغم تمام سختیهای بودجه ای و ارزی، بسیاری از تجهیزات سرمایهای حوزه درمان تامین شد و همچنان تلاش میکنیم تا کمبودها برطرف شود.
همچنین دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست با اشاره به تغییری که در فرآیند آموزش متاثر از بحران کرونا ایجاد شد، گفت: چالشهای موجود در آموزشهای مجازی به مرور زمان مرتفع شده و آموزشهای مجازی به ویژه در ژورنال کلابها و پایان نامهها به خوبی شکل گرفت. کلاسهای بالین نیز به صورت حضوری، نیمه حضوری و مجازی در حال برگزاری است.
وی از جذب بیش از ۸۰ عضو هیئت علمی به صورت پیمانی خبر داد و افزود: البته تعداد زیادی از این نیروها به صورت تعهداتی در حال خدمت در دانشگاه بودند. امیدواریم بتوانیم مجوز جذب دیگری را نیز دریافت کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر صدوقی اظهار کرد: وزارت بهداشت در برنامه اخیر خود امتیازات پژوهشی، آموزشی و دانشجویی دانشگاهها را بررسی و رتبه علمی دانشگاه را تعیین میکند. به زودی شاخصها استخراج و به مدیران گروهها اعلام می شود. از طرفی مستندات رتبه بندی علمی دانشگاه ها (رعد) باید در اسفندماه آماده باشد. به همین منظور تمام کارکردهای گروهها باید مستند شود.
انتهای پیام
نظر شما :