تهدیدی که می تواند به فرصت تبدیل شود؛

گردشگری سلامت، قربانی اصلی شیوع ویروس کرونا

۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴ کد : ۳۳۲۶۷ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
درحال حاضر ایران یکی از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت در منطقه به حساب می آید و کشورهای همجوار مانند جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، عراق، افغانستان و بسیاری از کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات پزشکی ایران هستند.
گردشگری سلامت، قربانی اصلی شیوع ویروس کرونا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از سیناپرس،اما متاسفانه با شیوع و همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای کشور به روی گردشگران، روند رو به رشد و صنعت نوپای گردشگری سلامت با افت قابل توجهی مواجه شده است. در حالی که می توان از این تهدید به نحو احسن استفاده کرد و بار دیگر به صنعت گردشگری سلامت و پزشکی ایران رونق داد.

دکتر حمید حمزه زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: گردشگری سلامت یکی از صنعت ‌های رو به رشد دنیاست که بحران کرونا به ‌شدت روی آن تاثیر منفی گذاشته است؛ شیوع ویروس کرونا، به علت تضعیف بازار گردشگری سلامت، مراکز تشخیصی ـ درمانی و شرکت ‌های تسهیل ‌گر را با تنگناهای بیشتری در امور مالی روبه‌ رو کرده است. شرکت‌ های تسهیل ‌گر، بیشترین تاثیر را از بحران کرونا داشته ‌اند زیرا منبع اصلی درآمدی ایشان تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: گردشگران سلامت، به‌ عنوان یکی دیگر از ارکان اصلی این صنعت به ‌دلیل ماهیت انتخابی و غیراورژانسی بودن عمده خدمات سلامت، کمتر تاثیر پذیرفته ‌اند و معمولا در این شرایط، درمان را به وقت دیگری موکول کرده ‌اند. مراکز ارائه ‌دهنده خدمات تشخیصی و درمانی نیز به‌ دلیل شیوع کرونا و عدم حضور گردشگران سلامت، بخشی از درآمد های خود را از دست داده ‌اند که در مقایسه با سایر درآمد های آنها، معمولا نسبت کمتری را به‌ خود اختصاص می ‌دهد و لذا به ‌نسبت کمتری تاثیر پذیرفته ‌اند.

وی این دوره رکود نسبی را یک دوره حیاتی و فرصتی ارزشمند برای متولیان این حوزه دانست و در این خصوص اظهارداشت: در این شرایط خاص، سیاست ‌گزاران حوزه گردشگری سلامت از جمله ارکان اصلی آن یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه، بهترین فرصت را برای بازنگری سیاست های مربوط به حوزه گردشگری سلامت در دست دارند.

به گفته وی، همچنین متولیان و فعالان این حوزه نیز می ‌توانند از این فرصت برای توسعه و ارتقاء زیر ساخت ‌های الکترونیکی خود از قبیل سایت ‌های اینترنتی، شبکه ‌های اجتماعی، کلینیک ‌های مجازی، پیش خدمات دورا پزشکی و سایر سیستم ‌های تسهیل ‌گر فرایندهای مربوط به جذب و مدیریت امور مربوط به گردشگران سلامت بهره ‌مند شوند.

سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هم اکنون بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت مربوط به ماه‌ های مارس و ژوئن سال 2020 در کشورهای مختلف، بیشترین تاثیر کرونا بر روند درمان بیماری ‌های مرتبط با درمان ناباروری، بیماری ‌های روحی ـ روانی و بیماری‌ های مرتبط با سرطان بوده است.

حمزه زاده بیان کرد: افراد در جاهای مختلف جهان ترجیح داده ‌اند تا 68 درصد برنامه‌ های مرتبط با باروری و تنظیم خانواده خود را موقتا کنسل کنند تا شرایط برای مراجعه به پزشک یا بیمارستان‌ ها کم ‌خطرتر شود. از طرف دیگر بیش از 61 درصد مراجعات بیماران و افراد متقاضی به متخصصان اعصاب و روان به‌ منظور درمان بیماری‌ های روحی ـ روانی کنسل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماران سرطانی نیز تا 55 درصد ترجیح داده ‌اند فعلا برای درمان خود اقدامی نکنند و منتظر بمانند تا شرایط عادی یا کمی عادی ‌تر شود. به‌ عبارتی دنیا با موجی از درمان ‌ها و نیازهای سلامت به‌ تعویق ‌افتاده مواجه شده است که خواه ‌ناخواه در زمانی دیگر باید به آنها پاسخ مناسب داده شود و این همان جایی است که گردشگری سلامت ایران می ‌تواند برای خود فرصت ‌هایی را خلق کند.


( ۱ )

نظر شما :