وزیر نفت در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی:

تحول اساسی در صنعت نفت با کمک جهاددانشگاهی/ قول مساعد وزیر نفت برای استفاده از ظرفیت و توانمندی این نهاد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۴۰۰۹۳ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
مهندس اوجی در بازدید از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی اظهار کرد: امیدواریم تا بتوانیم با ظرفیت مجموعه جهاددانشگاهی و نیازی که صنعت نفت امروز به دانش روز به ویژه در حوزه شرکت های دانش بنیان دارد، به تحول اساسی در صنعت نفت دست پیدا کنیم.
تحول اساسی در صنعت نفت با کمک جهاددانشگاهی/ قول مساعد وزیر نفت برای استفاده از ظرفیت و توانمندی این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهندس جواد اوجی وزیر نفت امروز 6 دی ماه در جریان بازدید از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی 1400 با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: با توجه به سوابق خود در حوزه وزارت نفت و شرکت‌های مختلف صنعت نفت، کاملاً با توانمندی‌های مجموعه جهاددانشگاهی آَشنا هستم.

وی افزود: امروز و در این نمایشگاه دستاوردهایی را از مجموعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی به ویژه در حوزه صنعت نفت کشور مشاهده کردم که جای بسیار خوشحالی و امیدواری به آینده دارد تا بتوانیم با ظرفیت مجموعه جهاددانشگاهی و نیازی که صنعت نفت امروز به دانش روز به ویژه در حوزه شرکت‌های دانش بنیاد دارد، به تحول اساسی در صنعت نفت دست پیدا کنیم.

مهندس اوجی تصریح کرد: امروز قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی در راستای برطرف کردن نیازهای صنعت نفت کشور با جهاددانشگاهی منعقد شد که شاید مهمترین آن‌ها بحث نمک زدایی یا فراورش نفت خام به ویژه در میدان نفتی آزادگان است که با احداث این مجموعه روزانه بیش از 50 هزار بشکه نفت فراوری خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: با طرح آزمایشی که در این زمینه به سرانجام رسیده، این اتفاق خوب که پیش از این از سوی شرکت‌های خارجی پیگیری و اجرا می‌شد، امروز با همت مجموعه جهاددانشگاهی برای صنعت نفت رقم می‌خورد و همچنین، بحث ناوگان نوسازی و بازسازی دکل‌های شرکت ملی حفاری که احتیاج به بازسازی و نوسازی دارند نیز از دیگر برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی بود که امروز به سرانجام رسید.

مهندس اوجی اظهار کرد: با همت و توانی که مجموعه جهاددانشگاهی دارد، ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری شاهد نوسازی و بازسازی ویژه خواهد بود و ظرف پنج سال ناوگان شرکت ملی حفاری کشور بازسازی می‌شود. همچنین، پروژه پسآب صنعتی نیز از دیگر تفاهم‌نامه‌هایی بود که امروز پیگیری و منعقد شد.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به مسئولان جهاددانشگاهی قول مساعد داد تا این وزارتخانه از ظرفیت و توانمندی جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان به خوبی استفاده کند.

وزیر نفت تصریح کرد: به زودی فراخوان‌های مربوط به حوزه‌های مختلف صنعت نفت اعلام می‌شود تا نیازهای صنعت نفت در حوزه‌های بالادستی و پایین دستی با استفاده از ظرفیت مجموعه جهاددانشگاهی و دیگر شرکت‌های دانش بنیان مشکلات حوزه صنعت نفت برطرف شود.

مهندس اوجی با بیان این که اعتقاد کاملی به تولید و ساخت داخل داریم، گفت: وزارت نفت قطعاً از توانمندی‌های جهاددانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند. همچنین، در حوزه چاه‌های کم بازده نیز می‌توانیم از ظرفیت جهاددانشگاهی برای افزایش تولید و بهره گیری بهینه از 700 چاه کم بازده کشور بهره گیری کنیم. در این زمینه در حال تنظیم قرادادهایی هستیم تا بتوانیم چاه‌های مورد نظر را به افزایش تولید رسانده و از ایجاد هزینه‌های سنگین و هنگفت برای وزارت نفت جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه لوله مغزی سیار برای تعمیر چاه‌ها نیز مجموعه جهاددانشگاهی ابتکار خوبی انجام داده و امروز با تفاهم‌نامه‌ای که انجام شد، 59 دستگاه از این لوله مغزی سیار برای صنعت نفت کشور تولید و فراهم خواهد شد. امیدوار هستم که دیگر نیازهای حوزه صنعت نفت کشور نیز از سوی مجموعه جهاددانشگاهی برطرف و رفع شود.

 

آمادگی جهاددانشگاهی برای اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه نفت

در ادامه دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: نفت ایران صنعتی است که پیچیده‌ترین فن آوری ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه فن آوری در این صنعت علاوه بر این که نیازهای صنعت نفت را تأمین کرده و رقابت پذیری آن را حفظ می‌کند، موتور محرک سایر صنایع نیز خواهد بود.

وی افزود: جهاددانشگاهی از گذشته ارتباط خوبی با صنعت نفت داشته است. این صنعت از توسعه فن آوری ها استقبال زیادی کرده اما گله مندی ما اغلب این بوده که زمان تصمیم گیری‌ها در این زمینه خیلی طولانی است یعنی تا این که ما ادعایی را مطرح کرده و این ادعا ارزیابی شده و به قرارداد منجر شود، زمان طولانی سپری می‌شود.

دکتر طیبی ادامه داد: ما در دوره دولت جدید آیت الله رئیسی حدود یک ماه پیش با مسئولان وزارت نفت نشستی برگزار کرده و زمینه‌های همکاری و توانمندی‌های این نهاد را بیان و آمادگی خود برای اجرای پروژه‌های مختلف در این حوزه را اعلام کردیم.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: با استقبال وزیر نفت و همکاران ایشان در این وزارتخانه و نیز شرکت‌های مختلف حوزه صنعت نفت کشور، زمینه برای ایجاد تفاهم‌نامه‌ها و قرادادهای مختلف بین جهاددانشگاهی و وزارت نفت فراهم شد که طی این قراردادها بحث‌های مربوط به تولید زودهنگام پیگیری و برنامه اجرایی آن از امروز آغاز شد.

وی اظهار کرد: همچنین، توافق نامه نوسازی و بازسازی ناوگان شرکت ملی حفاری ایران نیز در دستور کار دو نهاد قرار دارد که طرح بزرگی بوده و مبلغی در حدود 400 میلیون دلار را شامل می‌شود. انعقاد تفاهم‌نامه در حوزه ساخت 59 حلقه کلاف دستگاه لوله مغزی سیار و نیز ساخت تجهیزات آب همراه نفت نیز از دیگر برنامه‌های ویژه تعامل و همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت نفت است که امروز نهایی شد.

دکتر طیبی در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر نفت در اجرای قرارداد و تفاهم‌نامه‌های مربوطه، تصریح کرد: امیدواریم این حرکت الگویی برای سایر وزارتخانه‌ها و صنایع کشور باشد.

کلید واژه ها: نمایشگاه 1400 وزیر نفت


نظر شما :