همزمان با روز جهانی معلولان تاکید شد؛

ضرورت تضمین دسترسی مشارکت معلولان در فعالیت های فرهنگی و جامعه

۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۵۱۲۴۲ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری تاپ خبر
نیما گنجی با تاکید براهمیت مشارکت معلولان در جامعه خاطرنشان کرد:معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود.
ضرورت تضمین دسترسی مشارکت معلولان در فعالیت های فرهنگی و جامعه

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، نیما گنجی؛ عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی ضمن تبریک سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین اظهار کرد: منشور سازمان ملل، روز معلولان را برخواسته از نیازهای افرادی می داند که به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار باشند.

وی در ادامه افزود: براساس این منشور معلولین نیز صرف نظر ازعلت، کیفیت، و شدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر افراد هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند. حق داشتن یک زندگی دلپذیر وحتی المقدور عادی، در راس این حقوق است، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

گنجی با اشاره به تعریف کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق افراد دارای ناتوانی اظهار کرد:در تعریف این کنوانسیون آمده ناتوانی اختلالات درازمدت جسمی، ذهنی، فکری یا حسی که در تعامل با موانع مختلف ممکن است مانع مشارکت کامل و مؤثر در جامعه بر مبنای برابر با دیگران شود.

این عضو هئیت علمی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: بر اساس گزارش جهانی در مورد ناتوانی، ۱۵ درصد از جمعیت جهان یا یک میلیارد نفر به ناتوانی مبتلا هستند.یک ناتوانی ممکن است در فرد به راحتی قابل مشاهده باشد یا ذاتاً نهان و نامرئی باشد.

وی با اشاره به  لوازم مورد نیاز معلولان برای کاهش ناتوانی ها ادامه داد : می‌توان از تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطح‌های مختلف هستند و خواندنی‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی با توان و استعداد افراد کم‌توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.ارائه خدماتی به منظور رفع یا کاهش ناتوانی افراد معلول و به طور خاص ناتوانیهای پنهان نظیر مبتلایان به اختلالات طیف اتیسم، بیشفعالی و نقص توجه و نظایر آن نیز در این دسته قرار می­گیرد.

گنجی با بیان اینکه معلولین در ایران دارای مشکلات متعددی هستند اظهار کرد: مشکلات شهری یکی از عمده‌ترین مشکلات معلولین مشکل حمل‌ونقل و جابه‌جایی درون و برون‌شهری است نبود صندلی‌های مناسب در مترو و بی آر تی، وجود پیاده ‌روهایی با عرض کم و استفاده از مصالح نامناسب برای ساخت آن‌ها و یکی از مشکلات  این افراد کار است که در ایران قانونی مبتنی بر قانون ۳ درصد وجود دارد که بیان می‌کند در دستگاه‌های دولتی ۳ درصد افراد استخدامی باید از معلولین باشند اما این قانون  اجرایی نمی‌شود.

این عضو هئیت عملی جهاددانشگاهی در ادامه افزود:برخورد افراد جامعه، زندگی شخصی، مشکلات مالی، مشکلات ورزشی و رفاهی ومشکلات ازدواج از دیگر مشکلات این افراد در ایران است که می توان به آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید چگونه به معلولین کمک کنیم خاطرنشان کرد: باید به فرد و نیازهایش توجه شود تا متوجه شوید که آیا از نظر جسمی و یا احساسی احتیاج به کمک دارند؟ با توجه به سن، نوع معلولیت و میزان دریافت مراقبت از طرف دیگران، میزان کمک شما نیز متفاوت خواهد بود.

این عضو هئیت علمی جهاددانشگاهی در ادامه افزود: ارائه کمک‌ها باید مبتنی بر نیاز شخص باشد و در جواب درخواست آنها چیزی نگویید که باعث شود احساس بدی نسبت به معلولیتشان داشته باشند و هر گونه تجهیزات خاصی را که ممکن است احتیاج داشته باشند فراهم کنید از فرد بپرسید به چه چیزی احتیاج دارد. گاهی ممکن است فرد برای درخواست کمک خجالت بکشد و یا اصلا نداند درخواستش را چگونه بیان کند. به فرد اطمینان دهید هر وقت به کمک احتیاج داشت میتواند روی کمک شما حساب کند.

گنجی با اشاره به این که باید در خانواده معلولیت فرد را پذیرفت و به او عنوان شخصی با نیازها و چالش‌های خاص بنگرید گفت: دورهمی‌های خانوادگیتان را متفکرانه برنامه ریزی کنید هر برنامه‌ای داشتید باید معلولیت شخص را در نظر بگیرید به طور مثال اگر شخص کم‌ توان جسمی است فعالیتی را انتخاب کنید که حرکت زیادی لازم نداشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر صبر و شکبایی در برخورد با فراد داری معلولیت خاطرنشان کرد: صبر و شکیبایی خود را افزایش دهید صبر برای کسانی که با افراد معلول سروکار دارند یک ضرورت مهم است. برخی از افراد معلول (مثل همه‌ی افراد دیگر) ممکن است معنای پشتیبانی شما را درک نکنند.

گفتنی است کلینیک علوم اعصاب شناختی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی دارد در این زمینه خدمات متنوع و جامع به معلولین عزیز و خانواده هایشان در بالاترین سطح کیفی ارائه دهد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن ۸۸۸۷۲۵۴۱ تماس حاصل نموده، یا به آدرس: تهران، میدان ونک، اتوبان حقانی، خیابان شهیدی، کوچه سپر، پلاک ۸، طبقه ۲ – گروه علوم اعصاب شناختی مراجعه نمایند.


نظر شما :