رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:

نقش موثر جهاددانشگاهی در انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری‌ها / توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این نهاد

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۲ کد : ۶۰۸۶۷ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در حوزه بین‌المللی کارهای خوبی انجام‌شده و در‌پی آن هستیم تا این حوزه را فعال‌تر کنیم گفت: نقش انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری‌ها در جهاددانشگاهی به جدیت دنبال می‌شود و با کمک دستگاه‌های اجرایی بر اساس وظایف خود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین‌شده، می‌توانیم در حوزه انتقال دانش فنی موثر باشیم.
نقش موثر جهاددانشگاهی در انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری‌ها / توسعه فعالیت‌های بین‌المللی این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در آیین گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که عصر امروز (دوشنبه 16 مردادماه) با حضور مسئولان کشوری و لشکری در محل پژوهشگاه رویان برگزار شد، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است. تمام‌ اهل سلوک و عرفان به این‌ نتیجه رسیده‌اند که حضور در کشتی که قافله‌سالار آن سیدالشهدا(ع) باشد گفت: نزدیک‌ترین و سریع‌ترین وسیله برای رسیدن به مقصد و قرب الهی است و از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که ما را در این کشتی نگاه دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مولود انقلاب اسلامی است، هستیم اظهار کرد: سالگرد تشکیل این نهاد پربرکت را به همه همکاران تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدای جهاد را نیز گرامی می‌داریم. همچنین، ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار را به خبرنگاران و همکاران خود در خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی تبریک ‌گفته و بابت همکاری آن‌ها با جهاددانشگاهی تشکر می‌کنم. 

رییس جهاددانشگاهی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با اطلاعات ژرف و دید حکیمانه می‌فرمایند به نظر من جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ، سمت‌گیری و حرکت است، هر چه بتوانیم این فرهنگ را در کشور توسعه دهیم‌، کشور را به سمت عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده‌ایم. جهاددانشگاهی فرهنگ اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، ما می‌توانیم، خط‌شکنی در علوم جدید، تحقیقات کاربردی، تلاش دانش‌بنیان جهادی، عزت‌آفرین و امیدبخش است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همچنین در سخنان خود بارها از عملکرد جهاددانشگاهی تقدیر کرده و عملکرد این نهاد درحرکت به سمت فرهنگ ویژه و اصیل ایرانی اسلامی را تقدیر کرده‌اند عنوان کرد: وظیفه ما در مقابل این فرهنگ این است که باید در راستای حفظ، نگهداری و استمرار چنین فرهنگی بیشتر تلاش کرده و این فرهنگ را راهبری و هدایت کنیم، یعنی آن را بیشتر شناخته و در جامعه گسترش دهیم.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه عنوان بابیان اینکه یکی از مشکلات ما ناشناخته بودن جهاددانشگاهی در جامعه است، تأکید کرد: برای گسترش این فرهنگ باید تبلیغات جدی داشته باشیم. در ابتدای ورود به جهاددانشگاهی سعی کردیم تا یک برنامه راهبردی تحولی را ارائه دهیم، لذا از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف درخواست کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند که پس از بررسی در شوراهای مختلف جهاد به یک طرح در این زمینه رسیدیم و امیدواریم بتوانیم با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و همکاری استادان دانشگاه و مدیران در آینده نزدیک از نتایج آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تدوین‌ مبانی و اصول حکمرانی و مدیریت جهاددانشگاهی، تدوین مبانی محتوایی اندیشه تحولی جهاددانشگاهی بر اساس بیانات امام(ره) و رهبری، تدوین مبانی اندیشه تحولی جهاددانشگاهی بر اساس اسناد بالادستی، گردآوری و تحلیل نظرات ذی نفعان از ماموریت‌های جهاددانشگاهی، تعیین نقاط ضعف و چالش‌های و اولویت‌بندی مسائل این نهاد، بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها و بازتعریف مأموریت جهاددانشگاهی، تدوین مأموریت جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و آموزشی و فرهنگی، ایجاد اشتغال و‌ تجاری‌سازی برنامه‌ها، بررسی شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب جهاددانشگاهی، تدوین‌ راهبردهای و اقدامات اساسی و زمان‌بندی اجرای برنامه تحول جهاددانشگاهی ازجمله برنامه‌هایی است که در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

رییس جهاددانشگاهی درعین‌حال خاطرنشان کرد: هم‌زمان با این طرح‌ها، برنامه‌های دیگری نیز در مجموعه جهاددانشگاهی انجام‌شده است که یکی‌ از این برنامه‌ها فعال‌سازی حوزه علوم انسانی است؛ چراکه برای موفقیت در همه امور باید از حوزه‌های علوم انسانی استفاده کنیم، چراکه بدون توجه به مسائل حوزه علوم انسانی کار فنی و مهندسی نیز ابتر است.

دکتر مسلمی بابیان اینکه امروز جامعه به هنر برتر و هنرمند دغدغه‌مند نیاز دارد، بیان کرد: در حوزه‌ شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» نیز در حال فعالیت هستیم و امیدواریم دستاوردهای این حوزه به بسته‌های سیاستی تبدیل‌شده و در اختیار سیاست‌گذاران جامعه قرار گیرد. جهاددانشگاهی زمانی در حوزه هنر در دهه ۸۰ سرآمد کشور بود و حتی فیلم‌های سینمایی و تئاتر تولید می‌کرد که البته این برنامه‌ها اخیراً کمتر شده است. در این زمینه نیز در پی این هستیم که دفتر هنر را از دفتر علوم انسانی جدا کنیم.

وی افزود: نقش انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری‌ها در جهاددانشگاهی به جدیت دنبال می‌شود و با کمک دستگاه‌های اجرایی بر اساس وظایف خود که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین‌شده، می‌توانیم در حوزه انتقال دانش فنی موثر باشیم.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه رصد و حمایت از نخبگان و صاحبان ایده نیز کارشده و می‌توانیم‌ نخبگان را در مراکز تخصصی و تحقیقاتی  خود توانمند کنیم. علاوه بر این در حال تماس با نخبگانی هستیم که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور سخنرانی کردند تا از ایشان حمایت کنیم.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه سعی کرده‌ایم ارتباطمان را با دانشگاه‌ها و نهادهای تحقیقاتی بیشتر کنیم، تصریح کرد: حتی به دانشگاه پیشنهاد دادیم که می‌توانیم میزبان اقدامات تحقیقاتی آن‌ها در جهاددانشگاهی باشیم. در حوزه تجاری‌سازی و هوش مصنوعی نیز در حال فعالیت هستیم و در آینده نزدیک رویداد بزرگی را در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک برگزار می‌کنیم. همچنین در حوزه بانوان نیز امروز ۴۸ درصد نیروهای جهاددانشگاهی بانوان هستند که و مشاور امور بانوان را در این نهاد طراحی کردیم. 

وی افزود: برنامه‌ریزی جدی برای دارایی‌های فیزیکی و فکری راکد جهاددانشگاهی را نیز در دستور کارداریم تا بتوانیم آن را با کمک بخش خصوصی فعال‌تر کنیم.

رییس جهاددانشگاهی در پایان بابیان‌ اینکه در حوزه بین‌المللی نیز کارهای خوبی انجام‌شده و در‌پی آن هستیم تا این حوزه را فعال‌تر کنیم، گفت: امیدواریم بتوانیم با توکل به خدا و توسل به حضرت حجت(عج) و نیز با حمایت مدیران و تلاش جهادگران، جهاد را پویاتر و موفق‌تر از پیش بسازیم.

گفتنی است در این مراسم از چهار محصول فناورانه جدید این نهاد رونمایی شد:

 *طراحی و ساخت واحد بازیافت اسید کلریدریک به روش تبخیری

 *طراحی و ساخت آنتن 16 بندیBTS هیبرید 5G

 *تراشه میکروسیالاتی جداسازی سلول های سرطانی گردشی در خون

 *تولید محصول کیمیاسل از سلول‌های استرومایی مزانشیمی


نظر شما :