هم‌زمان با ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار

کتاب «طبیب دوران» زندگی‌نامه دکتر منوچهر دوایی رونمایی شد

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۶ کد : ۶۵۰۲۴ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
مراسم گرامی‌داشت چهره ماندگار پزشکی ایران، پروفسور منوچهر دوایی هم‌زمان با روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
کتاب «طبیب دوران» زندگی‌نامه دکتر منوچهر دوایی رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، این مراسم با حضور دکتر محمد رییس‌زاده؛ رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر محمدحسین صفار هرندی؛ سیاست‌مدار و فعال رسانه، دکتر علیرضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمود شالویی؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران و جمعی از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استادان، پیشکسوتان، دانشجویان و خانواده زنده‌یاد دکتر دوایی امروز یکشنبه ۲۸ آبان ماه در تالار امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و از مقام استاد علم و اخلاق، جاویدنام دکتر منوچهر دوایی تجلیل به عمل آمد و از کتاب زندگی‌نامه وی با نام «طبیب دوران» رونمایی شد.

دکتر محمود شالویی ضمن اشاره به گرامیداشت روز پدر و زینت پدر، حضرت زینب کبری (س) و قدردانی از خانواده‌ طبیب دوران دکتر منوچهر دوایی گفت: تجمیع طبیب و حکیم بودن را باید در شخصیتی هم‌چون دکتر دوایی جست‌وجو کرد؛ خاصه در عصر و روزگاری که چنین شخصیت‌هایی می‌توانند الگو و سرمشقی برای دیگران باشند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران ضمن مقایسه طبیب الهی داستان پادشاه و کنیزکی «مثنوی معنوی» مولوی و دکتر منوچهر دوایی، افزود: ما جایگاه دکتر دوایی را تحسین می‌کنیم و امیدواریم جامعه پزشکی ما روز به روز بر تعداد پزشکانی چون دکتر دوایی بیفزاید و اخلاق و منش و روش این پزشکان ایرانی به تمام جهانیان نیز تسری یابد و می‌دانیم با این جهادگران عرصه پزشکی درد همه دردمندان مداوا خواهد شد.

سطر به سطر کتاب «طبیب دوران» ترجمه علمی خطبه متقین امیر المؤمنین (ع) است

دکتر محمد رییس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به جامع الاطراف بودن دکتر دوایی و مینوچهره و مینوسیرت بودن وی، بیان کرد: هم نام و هم نام فامیل دکتر منوچهر دوایی بامسماست و به‌راستی سخن گفتن از فضیلت‌های دکتر دوایی بسیار دشوار است و باید از درون جان سخن گفت.

وی ضمن تأکید بر شناخت جنبه‌ها و ویژگی‌هایی که دکتر دوایی را مینوچهر کرد، اظهار کرد: من به‌جد معتقدم یکی از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای امروزی ما به‌ویژه جامعه پزشکی ما ذکر یاد و نام و بهره گرفتن از خصوصیات اخلاقی دکتر دوایی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه ضمن بیان حدیث امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر «در دگرگونی‌های روزگار جوهر مردان نمایان می‌شود» یادآوری کرد: در وضعیت دشوار به تعهد پزشکی و اخلاق حرفه‌ای بیشتر نیازمندیم. حفظ شأن و جایگاه پزشکی در موقعیت‌های دشوار کار بزرگی است و این کار با الگو قرار دادن پزشکانی مانند دکتر دوایی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در پایان ضمن اشاره به ۱۷ سال خدمت استاد دوایی در وضعیت سخت خوزستان، یادآوری کرد: کتاب «طبیب دوران» هر سطرش ترجمه علمی و ملموس خطبه متقین امیرالمؤمنین (ع) خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه است.

دکتر دوایی از عمق وجود مؤمن به خدا و عمل صالح و خدمت به مردم بود

دکتر محمدحسین صفار هرندی، سیاست‌مدار و فعال رسانه نیز در سخنان خود ضمن اشاره به صفت اخلاق‌مدار بودن دکتر دوایی، گفت: دکتر دوایی یک عمر دست غریق می‌گرفت؛ چه در کلاس درس به دانشجو، چه هنگام دیدن رنج دیگران.

این سیاست‌مدار و فعال رسانه تاکید کرد: هر که دکتر دوایی را می‌شناخت، او را در قله معرفت پزشکی و انسانی یاد می‌کند.

وی در پایان کلام خود ضمن تأیید سخنان دکتر رییس‌زاده درمورد شباهت کتاب «طبیب دوران» با خطبه متقین سخن امیرالمؤمنین (ع) گفت: در مورد ظاهربینی مردم، اما مردان آگاه باطن دنیا را می‌بینند و برای همین، دل‌مشغولی‌شان چیزهای عادی و دم دستی نیست و با آبرو به محضرخدا رسید.
والدین فرهیخته استاد دوایی بسیار هوشمندانه و به‌خردانه نام وی را برگزیده‌اند.

دکتر علی‌رضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) و بزرگداشت روز پرستار و اعلام مراسم بزرگداشت مقام پرستار در تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های این دانشگاه به امتزاج اخلاق و علم و ادب در شخصیت دکتر دوایی اشاره کرد و گفت: نام دکتر دوایی یادآور خصایل برجسته وی در سلوک معنوی زندگی‌ است که این خصایل سرمشق‌های درخشانی برای نسل جوان پزشک این سرزمین است.

وی دکتر دوایی را پایه‌گذار تریاژ اورژانس بیمارستانی به معنای واقعی امروز در کشور دانست و بیان کرد: دکتر دوایی هنگام ورود مجروحان به بیمارستان در جبهه خود آنها را اولویت‌گذاری می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که دکتر دوایی پزشک معالج دکتر چمران بود، یادآوری کرد: استاد دوایی از پیش‌قراولان و پیشتازان خدمت در دوران دفاع مقدس بود و در میان آتش و خون به خدمت‌رسانی به مجروحان پرداخت.

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ولادت حضرت زینب (س) دکتر منوچهر دوایی


نظر شما :