رییس دانشگاه خبر داد:

سند تمایز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۰ کد : ۶۷۱۲ آموزشی پژوهش و فناوری
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تدوین سند تمایز دانشگاه، گفت: توسعه رشته‌ها و ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی نیازمند بازنگری است.
سند تمایز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد

به گزارش ایسنا، دکتر محمد آقاجانی امروز در چهاردهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی از اهداف و برنامه‌های دانشگاه در حیطه آموزشی، اظهار کرد: دستیابی به مرجعیت علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با تمرکز بر جنبه‌ها و نقاط قوت و تمایز دانشگاه یکی از این برنامه‌هاست که طی آن خوشبختانه سند تمایز دانشگاه آماده شده و در حال اجراست.

وی با اشاره به جزئیات این سند، عنوان کرد: در این سند رشته‌ها، مقاطع و حوزه‌های کمتر توسعه‌یافته برای دستیابی به حداقل‌ها برنامه‌ریزی شده و بر نقاط تمایز و برجسته دانشگاه نیز با انتخابی هوشمندانه تمرکز و سرمایه‌گذاری می‌شود.

آقاجانی توسعه آموزش پزشکی پاسخگو، جامعه‌نگر و عادلانه را برنامه بعدی عنوان کرد و ادامه داد: در سیر تکاملی دانشگاه‌ها با دانشگاه نسل یک برای آموزش و تربیت نیروی انسانی، دانشگاه‌های نسل دو با حرکت به سمت تحقیق و پژوهش و دانشگاه‌های نسل سوم با حرکت به سمت فناوری و تولید ثروت روبرو هستیم. اما دانشگاه‌های نسل چهارم یا دانشگاه‌های جامعه محور، هدف تحقق رفاه عمومی و پاسخگویی اجتماعی را در دستور کار خود دارند و در این راستا حرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر توجه به کیفیت آموزش پزشکی، گفت: در حوزه علوم پزشکی توسعه کمی زیادی پیدا کرده‌ایم و در برخی از رشته‌ها این توسعه متناسب با نیاز بازار اشتغال و کار نبوده و نیازمند بازنگری است.

وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان یا بیکار بوده و یا در حیطه علمی خود وارد بازار کار نشده‌اند، اظهار کرد: باید در توسعه رشته‌ها و همچنین ظرفیت پذیرش دانشجو بازنگری کرده و به صورت هدفمند حرکت کنیم تا آموزش نیروی انسانی ما متناسب با بازار و نیاز حوزه سلامت باشد.

به گفته آقاجانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیش از ۲۵۰ رشته- مقطع تحصیلی با بیش از ۱۴ هزار دانشجو دارد که افتخار بزرگی است؛ ولی باید تمرکز و سرمایه‌گذاری تمامی گروه‌های آموزشی بر روی کیفیت باشد.

وی توسعه روابط علمی و بین‌المللی دانشگاه را از اهداف بعدی عنوان کرد و گفت: بدون ارتباطات علمی و بین‌المللی گسترده نمی‌توانیم به اهداف خود در حوزه آموزش دست پیدا کنیم. البته تحریم‌ها در این رابطه مشکلات زیادی ایجاد کرده که البته گفته می‌شود در عرصه پزشکی تحریم نیستیم؛ ولی در عمل این اتفاق به طور جدی افتاده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارتباطات مطلوب این دانشگاه با چند دانشگاه معتبر در سطح اروپا از جمله فرانسه، مجارستان و همچنین روسیه، تصریح کرد: این ارتباطات گسترده در قالب اعزام استاد و دانشجو در دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت و تعریف مدارک و دروه‌های مشترک با هدف ارتقای علمی اعضای هیأت علمی است.

آقاجانی همچنین با اشاره به عقد قرارداد با برخی دانشگاه‌های فنی و صنعتی، اظهار کرد: این قراردادها در راستای ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای و رشد تکنولوژی منعقد شده‌اند. بدون این ارتباطات نمی‌توانیم در رشته‌های مختلف علوم پایه و علوم بالینی به رشد حقیقی دست پیدا کنیم و در عرصه تکنولوژی حرف جدی برای گفتن داشته باشیم. در همین راستا در بخش بالینی بیمارستان‌های دانشگاه دفتر "ارتباط با صنعت" تأسیس می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مبحث اخلاق حرفه‌ای پزشکی، عنوان کرد: در کنار دانش و مهارت خوشبختانه ضوابطی برای ارتقای اخلاق حرفه‌ای پزشکان در دانشگاه تدوین و ابلاغ شده و ارزیابی دستیاران و دانشجویان بر اساس این ضوابط و اخلاق حرفه‌ای صورت می‌گیرد. حتی برای امتحانات هم بخشی در گرو کسب این امتیازات اخلاق حرفه‌ای است.

وی تأسیس مرکز امور هیات علمی با هدف تکریم اعضای هیات علمی را اقدام مثبت بعدی دانست و تصریح کرد: همه امور هیات علمی در این مرکز تجمیع شده تا امور مربوطه با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

وی همچنین با اشاره به تأسیس دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، گفت: پیش از این در عرصه تقویت نیروهای تخصصی برای مدیریت نظام سلامت و تأثیرگذاری در تصمیم گیری‌های کلان حوزه سلامت نقش چندانی را حداقل در حوزه آموزش نیروی انسانی ایفا نمی‌کردیم که انشاالله با تأسیس این دانشکده در حوزه مدیریت حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

آقاجانی با اشاره به برنامه دانشگاه برای جذب هیأت علمی جدید، گفت: در راستای رشد دانشگاه، بیش از ۳۰۰ نفر عضو هیات علمی جدید در قالب استخدام رسمی پیمانی و جذب نیروهای خدمات قانونی و انتقال از سایر دانشگاه‌ها اتفاق افتاد که جذب این تعداد طی ۲ سال اتفاق خوبی است. در بعد کیفیت نیز در پی جذب نخبگان برای عضویت در هیات علمی دانشگاه هستیم و تا کنون چند نفر از اعضای هیات علمی بدون طی کردن مراحل پیچیده اداری در قالب تبصره ۷ به عنوان اعضای هیات علمی برجسته و نخبه جذب شدند و این طرح همچنان ادامه دارد.

آقاجانی با بیان اینکه جذب هیات علمی بر اساس سند تمایز دانشگاه صورت می‌گیرد، گفت: الان سند جذب اعضای هیات علمی در راستای "سند تمایز" تدوین شده و حوزه آموزش دانشگاه می‌داند در چه رشته‌ای در چه زمانی باید عضو هیات علمی جدید در دانشگاه جذب کند.

وی تدوین و ارائه کارنامه به اعضای هیأت علمی را از اقدامات مؤثر حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد و گفت: نقص و گسست حضور اعضای هیأت علمی در برخی از بخش‌های بالینی مانند رشته‌های پرستاری، مامایی و توانبخشی نیز در قالب این طرح جبران شده است.

آقاجانی در پایان اظهار کرد: خوشبختیم که در سال ۱۳۹۷ با وجود محدودیت‌های جدی، ۳۶ و نیم درصد رشد کمی تولیدات علمی، در کنار ۴۹ درصد رشد کیفی تولیدات رخ داده و همچنین در رتبه‌بندی لایدن ۴۰ رتبه صعود داشته‌ایم.

انتهای پیام

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش پژوهش


نظر شما :