رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد

دانشگاه علوم پزشکی بهشتی صاحب کالج بین‌المللی می‌شود/تحمیل دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه‌ها

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۳۷۵۳ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت تغییر نظام پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تاکید کرد.
دانشگاه علوم پزشکی بهشتی صاحب کالج بین‌المللی می‌شود/تحمیل دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه‌ها

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ضرورت سنجش سلامت روان متقاضیان رشته های علوم پزشکی، اظهار کرد: سیستم و نظام سنجش آموزش کشور برای پذیرش دانشجو باید اصلاح شده و تغییر کند. به عبارت دیگر برای پذیرش دانشجوی رشته های علوم پزشکی کشور باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر سطح علمی داوطلب، سلامت روان متقاضیان نیز سنجیده شده و با مصاحبه ها و تست های فنی متقاضیان با صلاحیت و با انگیزه وارد رشته های علوم پزشکی شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه تاکید کرد: باید در نظام آینده سنجش کشور همچون سالهای گذشته و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر، دانشگاه راساً نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کند اگر به این سمت حرکت کنیم انتخاب ها بسیار دقیق تر و متانسب با نیاز دانشجو و کشور انجام می شود.

وی افزود: به عنوان نمونه در بسیاری از کشورها دوره های پره مدیسین ارایه می شود که طی آن متقاضیان یک سال با بسیاری از مسائل و مفاهیم علوم بزشکی آشنا شده و در صورت داشتن توانمندی و انگیزه لازم وارد دوره اصلی رشته های علوم پزشکی می شوند این درحالی است که در کشور ما بسیاری از متقاضیان تنها با فشار خانواده و بدونه علاقه وارد رشته های علوم پزشکی می شوند.

دکتر زالی با اشاره به برنامه های دانشگاه در قالب افزایش نشاط و شور دانشجویی اظهار کرد: در این رابطه ۲۸ راهکار فرهنگی اندیشیده شده که طی آن فضای مناسب فعالیت برای گروه‌های دانشجویی کانون های فرهنگی انجمن های علمی و نشریات دانشجویی فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد : دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام آمادگی کرده که می تواند در قالب یک طرح پژوهشی در جهت افزایش سلامت روان ارتقا توانمندی حرفه ای و همچنین نشاط حرفه ای دانشجویان اقدام کند بر اساس این طرح طی ۵ سال شرایط سلامت روان و نشاط دانشجویان رشته های علوم پزشکی سنجیده می شود و در نهایت راهکارهای مناسبی برای ارتقای آن رایه خواهد شد.

 انتقاد از تحمیل دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه‌ها

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی با اشاره به موضوع سهمیه ها در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار کرد: امسال بیشترین میزان رقابت در کنکور برای تصاحب صندلی در رشته‌های علوم پزشکی بود که همین مساله یکی از مشکلاتی است که باید جهت مرتفع کردن آن فرهنگ سازی شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، گفت: تمام نیازهای ۲۰ سال آینده کشور با همین تعداد فارغ التحصیل مرتفع می شود، بنابراین اصرار غیرکارشناسانه و بدون طراحی زیرساخت برای افزایش ۲ برابری ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی نادرست بوده و منجر به ایجاد مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی از رشته ها با افزایش ۴۳ درصدی ظرفیت پذیرش روبرو بودیم، گفت: بدون وجود عرصه و زیرساخت لازم نمی توان نسبت به تربیت دانشجوی باکیفیت اقدام کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نبود زمینه اشتغال و معیشت مناسب را دلیل عدم اقبال متقاضیان به سمت رشته‌های مهندسی و انسانی دانست و گفت: اگر در پذیرش دانشجوی پزشکی نیز بدون توجه به زیرساخت ها اقدام کنیم به زودی با اشباع بازار پزشکی کشور و سرخوردگی فارغ التحصیلان روبرو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی باید کار کارشناسی و تحلیلی انجام شود نه جوسازی و کار هیجانی.

دکتر زالی با اشاره به موضوع سهمیه شهدا و ایثارگران نیز عنوان کرد: اساسا هیچ کس نسبت به تخصیص سهمیه ایثارگران و خانواده‌های محترم آنها برای پذیرش در دانشگاه حرفی و مخالفتی ندارد بلکه باید در کنار این مساله مراقب باشیم تا نخبگان سهمیه آزاد و نبوغ دانش آموزان نیز صدمه و آسیب نبینند.

وی مشکل امروز خانواده های محترم شهدا و ایثارگران را مسایل معیشتی، رفاهی و اشتغال عنوان کرد و گفت:‌برای تقدیر و ارج نهادن به این عزیزان باید نسبت به تهیه بسته‌های حمایتی برای آنها اقدام کرد، از ابتدا راه را اشتباه رفتیم مشکل این افراد تعیین سهمیه برای ورود به دانشگاه نیست.

وی با اشاره به وضعیت سهمیه پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کنکور ۹۸ ،اظهار کرد:‌ در طول ۵ سال گذشته درصد ورود دانشجویان با سهمیه آزاد رو به رشد بوده است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از تحمیل دانشجوی خارج از ظرفیت به دانشگاه‌ها، عنوان کرد: به عنوان نمونه علی رغم کار کارشناسی صورت گرفته برای تامین نیاز دانشگاه به پذیرش دانشجو در ۳ رشته اصلی علوم پزشکی دانشجوی اضافی و خارج از ظرفیت به دانشگاه تحمیلی شد. به عنوان نمونه ظرفیت اعلامی ما در رشته پزشکی ۱۵۰ نفر بود که دوبرابر آن یعنی ۲۸۷ نفر و  در رشته دندانپزشکی ۷۰ نفر به ۱۰۵ نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴ هزار دانشجوی دکترای حرفه ای در دانشگاه ما در حال تحصیل هستند، گفت: در رشته‌های پزشک و دندانپزشکی با افرادی روبرو شدیم که بار اضافی و برنامه ریزی نشده را بر دانشگاه تحمیل کردند.

کالج بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی می‌شود

دکتر زالی در ادامه با اشاره به موضوع فروش صندلی در دانشگاه های علوم پزشکی ضمن درخواست از رسانه‌ها برای دقت بیشتر در زمینه انعکاس اینگونه‌اخبار در فضای رقابت علمی و بین المللی منطقه و دنیا، اظهار کرد: مساله فروش صندلی موضوعی بود که در ابتدای انتصاب بنده به عنوان رییس دانشگاه، مطرح شده بود به همین دلیل طی یک کار بنیادی و اساسی و بررسی فنی، لیست تمامی پذیرفته شدگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کسانی که از طریق سازمان سنجش معرفی و برایشان کارت صادر شده بود، بررسی شد.

هیچ مستندی مبنی بر فروش صندلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه طی این بررسی ها هیچ مستندی مبنی بر فروش صندلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود ندارد، گفت: در این بررسی ها وضعیت دانشجویان انتقالی از دانشگاههای خارج از کشور نیز بررسی شد. با این حال سیاست دانشگاه نیز همچون دانشجو، مسدود کردن و توقف روش های پذیرش خارج از عرف دانشجوست چراکه ما نیز پذیرش دانشجوی انتقالی از دانشگاه‌های داخل را خارج از عدالت آموزشی می‌دانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به طرح جدید دانشگاه در حوزه بین الملل به راه‌اندازی کالج بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت:‌با این طرح به دنبال جذب دانشجوی خارجی واقعی و ورود ارز به کشور هستیم و در این راستا در حال طراحی ساز و کار مستقلی برای این کالج بین المللی هستیم.

وی با ابیان اینکه این طرح جایگزین پذیرش دانشجوی انتقالی می‌شود، گفت:‌فارغ التحصیلان خارجی کالج بین المللی پس از پایان تحصیلات به کشور خود باز گشته و به عنوان سفیر علمی و فرهنگی ما عمل خواهند کرد.

دکتر زالی با اشاره به رقابت گسترده در حوزه دستاوردهای پزشکی و علمی با کشورهای منطقه ، گفت: در این فضای رقابتی باید در انعکاس اخبار دقت بیشتری داشته باشیم ، به عنوان نمونه سطح دانشگاه ما در حدیست که در برخی از حوزه ها به عنوان همکار مشترک WHO در منطقه مدیترانه شرقی عمل می کنیم، بسیاری از رقیبان ما در منطق پولو نفوذ بالایی دارند، بنابراین ما در رقابت سختی قرار داریم که حفظ جایگاه علمی نیازمند عزم جدی همگان است.

تایید آموزش پزشکی ایران توسط WFME

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر دستاوردهای عظیم دانشگاه علوم پزشکی کشور گفت: به عنوان نمونه اخیرا سازمان WFME به عنوان بزرگترین نهاد اعتبار بخشی بین المللی آموزش پزشکی جهان، اعلام کرد: "آموزش پزشکی در ایران تا ۱۰ سال آینده مورد تایید ماست".

صرفه جویی ۲۵ درصدی دانشگاه در حوزه دارو

دکتر زالی در ادامه با اشاره به برخی از اتفاقات مثبت صورت گرفته در حوزه اقتصادی دانشگاه، گفت: علی رغم کمبودها و کسری بودجه به دلیل مدیریت های بهینه اقتصادی صرفه جویی های خوبی صورت گرفته، به عنوان نمونه در حوزه دارو با ۲۵ درصد صرفه جویی و در حوزه سهم متمرکز طرح تحول سلامت ۳۵ درصد صرفه جویی داشتیم.

داروخانه‌های خصوصی در تنگنای اقتصادی هستند

وی با اشاره به بدهی دانشگاه در ردیف کارانه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه، گفت: با وجود تعویق صورت گرفته در پرداخت کارانه، کارکنان به کار خود با تلاش مداوم ادامه می دهند، ولی عمده‌ترین شکایت پرسنل مسائل معیشتی است که باید رسیدگی شود . به خصوص که الان در آستانه فصل بودجه ریزی هستیم و از مسئولین می‌خواهیم که مطالبات وزارت بهداشت و حوزه سلامت را پرداخت کنند تا خستگی به تن پرسنل و کارکنان خدوم بیمارستان ها و دانشگاه ها باقی نماند.

دکتر زالی با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص داروخانه‌ها، عنوان کرد: این اطمینان را می دهیم که در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در زمینه ذخایر دارویی و به خصوص اقلام استراتژیک وضعیت خوبی داریم و مردم به هیچ عنوان نگران تامین دارو نباشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با این‌ حال در بخش نقدینگی داروخانه‌ها، به دلیل اختلال در زنجیره تولید دارو از کارخانه ها به شرکت های پخش و توزیع و داروخانه‌ها، سیکل معیوبی ایجاد شده و این مشکل به خصوص داروخانه‌های بخش خصوصی را با مشکل نقدینگی روبرو کرده است. چراکه حجم بزرگی از بازار دارویی کشور در اختیار بخش دولتی است و فضا برای بخش خصوصی تنگ شده و به دلایل مختلف از دریافت برخی داروها مثل داروهای بیماران خاص محرومند.

وی با  بیان اینکه این آسیب مردم را نیز متاثر می‌کند، ادامه داد: ۹۰ درصد اقتصاد داروخانه ها به بیماه‌ها متکی است و همین مسایل و اختلالات ایجاد شده در این چرخه، منجر به این شده تا داروخانه‌ها نتوانند از وضعیت اداره سنتی به روش نوین را پیدا کنند.به عبارت دیگر داروخانه‌های خصوصی در چنبره اداره سنتی و انقباضی گیر کرده و در گردش مالی به شدت آسیب پذیر شده اند.

وی با اشاره به اقزایش قیمت دارو و تحمیل بار به مردم نیز گفت: اگرچه قیمت دارو در کشور ما نسبت به قیمت جهانی پایینتر است، ولی باید مراقب باشیم که بار تغییر قیمت دارو بر مردم تحمیل نشود که این مساله مستلزم تقویت نظام سوبسیتی و حمایتی است.


۹۰۰۰ داروساز مازاد تا ۱۴۰۴

وی در این رابطه به تفاوت داروخانه‌های ما با بازارهای جهانی گفت: به عنوان نمونه، متوسط فروش یک داروخانه در ترکیه به ۳.۵ برابر یک داروخانه ایرانی است .
دکتر زالی با اشاره به آمار دیگری در رابطه با حوزه دارویی کشور، گفت: در حوزه تربیت و پذیرش دانشجو نیز باید بازنگری شود،  چراکه در شرایط فعلی تا سال ۱۴۰۴ با ۹۰۰۰ داروساز مازاد بر نیاز روبرو خواهیم بود.

الگویی برای تضمین امنیت شغلی نیروها طراحی شود

دکتر زالی همچنین با انتقاد از نبود امنیت شغلی به خاطر نبود ردیف استخدامی برای جذب، عنوان کرد: طی سال های اخیر ردیف‌های جذب نیروهای شرکتی متناسب با نیاز دانشگاهها و بیمارستان‌ها نبوده و همین مساله امنیت شغلی افراد را بامشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است. بنابراین ضروری است که در این مقطع زمانی مجلس برای ایجاد ثبات در امنیت شغلی افراد ورود پیدا کند .

وی دراین رابطه با اشاره به پیشنهادی برای اصلاح این وضعیت، گفت: باید الگویی برای بهینه سازی، بازنگری مجموعه نیروی انسانی شاغل در دستگاه های اجرایی و ارتقای امنیت شغلی افراد تعریف و طراحی شود، چراکه امروز نیروهای ما فاقد امنیت شغلی هستند.

دکتر زالی در بخش دیگر این نشست مطبوعاتی با اشاره به ضرورت ساماندهی مراکز سرپایی معتادان در حوزه تحت پوشش دانشگاه، تصریح کرد:‌در حال حاضر ۹۰۰ مرکز در این منطقه فعالیت می‌کنند که بخش عمده آنها خصوصی هستند و توجه به نیازهای دارویی این مراکز باید در اولویت باشد، چراکه دارو حلقه وصل معتاد به مراکز درمانی است. البته در این راستا برنامه‌هایی برای توانمندسازی، کاهش خطر و افزایش سطح مشارکت های اجتماعی این افراد طراحی شده و آمادگی لازم برای طراحی یک بسته جامع برای تقویت مراکز درمان معتادین و توانمندسازی و کاهش آسیب معتادان را اعلام می کنیم.

تصویب برنامه‌هایی برای بازیابی کرامت اعضای هیات علمی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طی سالهای اخیر کرامت اعضای هیات علمی آسیب دیده است، تلاش‌هایی در هیات رییسه جهت بازیابی کرامت اعضای هیات علمی آغاز شده است، چراکه معتقدیم برخورد با افراد از نوع تهدید و چکشی جواب نمی دهد، باید با اجرتای برنامه هایی، به دنبال افزایش سطح نشاط اعضای هیات علمی باشیم که در این رابطه مصوباتی نیز داشته ایم.

تجمیع بازدیدهای نظارتی از بخش خصوصی

وی همچنین به مصوباتی برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تجمیع کلیه بازدیدهای نظارتی از بخش خصوصی یکی از این مصوبات است که با هدف کمک به بخش خصوصی و جلوگیری از بازدیدهای پراکنده حوزه های مختلف دانشگاه، اجرا می شود.

دکتر زالی همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح تعرفه ها و معادل گذاری خدمات درمانی، گفت: تعرفه‌ها متناسب با تورم افزایش نیافته که باید اصلاح شود. در این حوزه نظام پلیسی و بگیر و ببند جواب نمی دهد، بلکه به خصوص در بخش دولتی  شورای عالی بیمه باید تعرفه‌ها را با نگاه منطقی بازنگری و اصلاح کند.

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست مطبوعاتی صبح امروز خود با جمعی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی با بیان اینکه این دانشگاه بزرگترین تولید کننده خدمات عرصه سلامت در کشور است، گفت: جمعیت تحت پوشش این دانشگاه پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این رقم با جمعیت برخی از کشورهای مستقل جهانی برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه هفت درصد مردم ایران تحت پوشش این دانشگاه قرار دارند، گفت: ۴۱.۵ درصد جمعیت استان تهران و ۴۶.۵ درصد جمعیت شهر تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد.

وی با اشاره به ابزار ارائه خدمت به دانشگاه به حضور ۱۴۴۴ عضو هیات علمی پایه بالینی و پژوهشی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مجموع کارکنان دانشگاه نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر هستند که در حوزه‌های مختلف به ارائه خدمت مشغول هستند.

وی همچنین ادامه داد: ۱۲ دانشکده، ۷۲ مرکز تحقیقاتی، ۷۰ شرکت دانش بنیان، چهار پژوهشکده و ۲۰ بیمارستان مجموع توان لجستیک درمانی و پژوهشی دانشگاه را تشکیل می‌دهد.

آمار مراکز تحت نظارت دانشگاه

دکتر زالی در ادامه با بیان اینکه حجم نظارتی دانشگاه رقمی بسیار گسترده و قابل توجه است، گفت: در حال حاضر جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خدمات بهداشتی و ۱۵ درصد از جمعیت کارگری ایران، ۳۸۰۰ مدرسه، ۹۰۰ هزار دانش آموز تحت پوشش برنامه‌های مترقی حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۱۳۰ هزار نفر از شاغلین خدمات آرایشی و بهداشتی و تغذیه‌ای، ۴۶۰ کارخانه تولید مواد غذایی، ۱۸۸ کارگاه بزرگ تولید مواد غذایی، ۹۰۰ مرکز درمان سرپایی معتادین، ۷۰۰ عطاری و ۳۵ کارخانه تولیدی آرایشی و بهداشتی و مواد دارویی تحت پوشش مستقیم حیطه نظارتی دانشگاه قرار دارند.

ناهمگون بودن شاخص‌های بهداشتی در مناطق تحت پوشش دانشگاه

وی با اشاره به حضور بیش از ۱۸۰۰ داروخانه در محدوده تحت پوشش و ابعاد نظارتی دانشگاه اظهار کرد: مسئله بعدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ناهمگون بودن شاخص‌های بهداشتی است، به گونه‌ای که مناطق تحت پوشش دانشگاه از نظر شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تفاوت‌های زیادی دارند. به عنوان نمونه از منطقه ۱ تا ۱۵ تحت پوشش این دانشگاه قرار دارد که همین مسئله برنامه ریزی‌های نظارتی و خدماتی ما را مشکل کرده است.

رتبه اول دانشگاه در حوزه آموزش پزشکی

دکتر زالی با اشاره به ابعاد علمی این دانشگاه عنوان کرد: رنک اول آموزش پزشکی و رتبه دوم تحقیقات کشور مربوط به این دانشگاه بوده و در نمای بین‌المللی از جمله در شاخص‌های بین‌المللی وبومتریکس و شانگهای طی دو سال اخیر جایگاه ممتازی کسب کرده‌ایم که این مسئله مقدمه‌ای است برای اجرای برنامه جدی دانشگاه در راستای ارتقای جایگاه بین‌المللی.

طراحی عملیاتی و واقعی به سمت دانشگاه نسل ۳

وی طراحی عملیاتی و واقعی به سمت دانشگاه نسل ۳ در ابعاد آموزشی، خدماتی و بهداشتی را برنامه دیگر دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این راستا در جهت کارآفرینی و نوآوری برنامه‌های نوینی تدوین شده و به عنوان پیش قراول به سمت دانشگاه جامع نسل ۳ حرکت می‌کنیم.

وی حرکت شتابان به سمت دانشگاه نسل ۳ را بزرگترین استراتژی فعلی دانشگاه عنوان کرد و گفت: همچنین در جهت تحقق اهداف تعیین شده در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در شاخص‌های اصلی اخلاق، جوانان و علمی، آموزشی برنامه ریزی مشخصی تدوین کرده‌ایم.

ترویج اخلاق حرفه‌ای و ارتقای توانمندی فراگیران

وی در این راستا به حضور ۱۴ هزار دانشجوی علاقمند و با سواد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: حرکت دانشگاه به سمت ترویج اخلاق حرفه‌ای و ارتقای توانمندی فراگیران است. به عبارت دیگر برنامه دانشگاه ایجاد بستر برای تربیت دانشجویان به صورت چند ساحتی و چند وجهی است.

برنامه ریزی گسترده برای روز دانشجو

در این راستا بستر فعالیت برای فعالیت چهار تشکل سیاسی متنوع در دانشگاه فراهم شده و برای ۱۶ آذر روز دانشجو نیز برنامه ریزی گسترده‌ای برای فعالیت خودجوش دانشجویی انجام شده است. چرا که معتقدیم ۱۶ آذر تلاقی به ثمر رسیدن سلایق مختلف دانشجویی در فضای پر شور و با معناست.

فضای دانشگاه باید انبساطی باشد

دکتر زالی به فعالیت ۱۳ کانون فعال فرهنگی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: این دانشجویان مملو از ایده‌های نو و طرح‌های جدید هستند که فضا برای پوشش ایده‌های آنها فراهم است. به عبارت دیگر ما معتقدیم اگر فضای دانشگاه برای فعالیت دانشجو انبساطی نباشد در آینده توانمندی لازم برای حضور در جامعه و تصدی پست‌های مدیریتی موفق را نخواهند داشت.

دکتر زالی به شکل گیری و تکامل ۵۵ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در همین راستا در حوزه تحقیقات و فناوری کمیته علمی دانشجویی دانشگاه طی هفت سال متوالی در جشنواره رازی رتبه اول را کسب کرده است.

برنامه دانشگاه برای اجتماعی سازی دانشجویان

وی با اشاره به برنامه دانشگاه در جهت اجتماعی سازی دانشجویان عنوان کرد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که فارغ التحصیلان در تمامی رشته‌ها در محیط درمان و ارائه خدمات از نظر اجتماعی و کسب مهارت توانمند شوند.

ضرورت اعتماد آفرینی و یاس زدایی در مجموعه دانشگاه و جامعه

دکتر زالی در همین رابطه به ضرورت اعتماد آفرینی و یاس زدایی در مجموعه دانشگاه و جامعه اشاره کرد و گفت: جامعه پزشکی و دانشگاهی باید به عنوان پیش قراول در جهت امیدبخشی و گسترش امید در سطح جامعه اقدام کند. به گونه‌ای که در همین راستا در حوزه سلامت به گونه‌ای عمل شده که شرایط سخت اجتماعی و تحریم‌ها کمترین آسیب را به مردم تحمیل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خدمات درمانی دانشگاه طی هشت ماهه اول امسال اظهار کرد: ۲۳۰ هزار بستری بیمارستانی و معدل مجموعه اشغال تخت ۸۱.۶ بوده است، همچنین رقم گردش تخت بیمارستانی به ۰.۳۶ روز کاهش یافته است.

وی با اشاره به خدمات بهداشتی دانشگاه به وجود ۳۵ پایگاه جامع سلامت، ۱۲۶ خانه بهداشت و هشت شبکه بهداشت و درمانی اشاره کرد و گفت: کلیه مراکز با تلاش شبانه روزی در حال ارائه خدمت به جمعیت تحت پوشش دانشگاه هستند.

دکتر زالی با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های عمرانی دانشگاه اشاره کرد: اگرچه سهم دستگاه‌های اجرایی از تملک و دارای طی سال‌های اخیر اندک بوده است، با این حال دانشگاه در بخش درمان برنامه ریزی‌های گسترده‌ای را ساماندهی کرده که تا پایان امسال و سال آینده به بهره برداری می‌رسد. در این راستا ۱۰۲ هزار متر مربع پروژه عمرانی در دست ساخت و ایجاد ۱۰۰۰ تخت نوین بیمارستانی برخی از این اقدامات است.

احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران

رییس دانشگاه از تصویب احداث مرکز هزار تختخوابی در شرق تهران توسط شورای اقتصاد سلامت خبر داد و آن را دستاورد بزرگی برای این مجموعه دانست.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت نیز ۸۶۰۰ متر مربع پروژه در حال ساخت داریم که ۹۰ درصد این پروژه‌ها تا پایان سال آینده محقق خواهد شد.

آغاز پروژه عمرانی تجمیع دانشگاه  در بهمن ماه

دکتر زالی در ادامه به پروژه بزرگ دانشگاه یعنی اقدام در جهت تجمیع و ایجاد تمرکز در ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: همانگونه که می‌دانید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پردیس متمرکز نداشته و دانشکده‌ها و خوابگاه‌های آن در سطح شهر تهران پراکنده هستند. این مسئله علاوه بر ایجاد مشکل برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و مراجعین، بار سنگین مالی نیز بر دانشگاه تحمیل می‌کنند.

 در همین راستا با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با تلاش هیات رئیسه قبلی دانشگاه و مساعدت وزارت بهداشت کار بزرگی در حال انجام است که طی آن یک مجموعه از وزارت دفاع در حال خریداری است که انشالله عملیات خریداری نهایی و اجرایی آن در دهه فجر امسال محقق خواهد شد.

وی در این خصوص ادامه داد: پیش بینی می کنیم با همراهی ستاد فرماندهی کل قوا و نیروهای مسلح در بهمن امسال عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

تحمیل 490 ظرفیت اضافی به دانشگاه

دکتر زالی در ادامه با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجویان جدید در دانشگاه و ایجاد انحراف در ظرفیت‌های اعلامی دانشگاه از سوی سازمان سنجش اظهار کرد: در این راستا یک انحراف ۴۹۰ نفری در ظرفیت پذیرش دانشگاه صورت گرفت که این تعداد بدون آمادگی و برنامه ریزی قبلی به دانشگاه تحمیل شد که بار مالی ناشی از آن تنها در ترم اول ۱۸ میلیارد تومان است.

کسری‌های موجود در بودجه آموزشی دانشگاه

وی با اشاره به کسری‌های موجود در بودجه آموزشی دانشگاه ، اظهار کرد: در این فصل بودجه‌ای تا پایان سال ۹۷ دانشگاه با ۱۰۵ میلیارد تومان کسری روبرو است که این رقم در بودجه ۹۸ و ۹۹ نیز محقق نشده و امسال این عدد تا پایان سال ۹۸ به ۱۷۰ میلیارد تومان و با پیش بینی صورت گرفته تا پایان سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که جبران آن نیازمند رویکرد مثبت مسئولین و مجلس است که امیدواریم در بودجه سال ۹۹ مرتفع شود.

رقم بدهی و طلب دانشگاه

دکتر زالی با بیان اینکه اگر کسری اعتبارات دانشگاه مرتفع نشود با حجم گسترده بدهی وارد سال ۹۹ می‌شویم اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رقم بزرگی را نیز بدهکار است. به گونه‌ای که تا پایان شهریور رقم ۹۹۰ میلیارد تومان بدهی قطعی ما که ۲۳۰ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی پرسنلی است ۱۸۰ میلیارد تومان مجموع بدهی پیمانکاری و ۳۶۰ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت‌های پخش داروست.

وی همچنین با اشاره به طلب دانشگاه از بیمه‌ها عنوان کرد: تا به امروز طلب دانشگاه از ۱۲ نهاد بیمه‌ای کشور حدود ۸۷۰ میلیارد تومان است که این رقم از نیمه سال ۹۶ تا امروز انباشته شده است و اگرچه ما مشکل نقدینگی بیمه‌ها را درک می‌کنیم ولی مرتفع شدن آن نیاز ضروری دانشگاه‌هاست.

اختلال در درآمد اختصاصی منجر به افت کیفیت ارائه خدمات می شود

دکتر زالی در ادامه به ردیف درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد بنده این مسئله یک اشتباه نامگذاری است. چرا  که تمام درآمد اقتصادی دانشگاه از جنس هزینه‌ای بوده و در خود دانشگاه هزینه می‌شود و اگر نتوانیم درآمد اختصاصی تعیین شده را به دست بیاوریم این مسئله به افت کیفیت ارائه خدمات منجر شده و به عبارت دیگر اختلال در درآمد اختصاصی مستقیما با مردم در ارتباط است.

وی درآمد اختصاصی برآورد شده برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ابتدای امسال را ۱۳۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تا امروز ۵۶۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۶۰ درصد این رقم محقق شده است و دلیل عدم تحقق رقم اصلی این است که ۹۰ درصد درآمدها باید توسط بیمه‌ها محقق شود که اختلال در این زنجیره دلیل آن است.

کمبود شدید نیروی انسانی در بیمارستان‌ها

دکتر زالی در بخش دیگری صحبت‌های خود به مسئله ردیف بودجه‌ای استخدام نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دانشگاه‌ها این است که به دلیل نیاز، تعداد زیادی نیروی انسانی را به خاطر ضطرار جذب کرده که متاسفانه ردیف بودجه‌ای نداشته و قابل حذف هم نیستند که در این راستا ۳۲ درصد از پرسنل بیمارستان‌های ما در زمره قرار گرفته و قابل حذف هم نیستند.

وی با اشاره به کمبود شدید نیروی انسانی در بیمارستان‌ها عنوان کرد: با این وجود گلایه مردم کمبود پرستار و گلایه پرستار خستگی و فرسودگی است که در این راستا نیازمند کمک فوری مسئولین برای حل این مشکل هستیم. البته این مشکل مختص به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نبوده و هر سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین باید یکبار برای همیشه در نظام بودجه ریزی در مجلس این نیروهای مورد نیاز و تبدیل وضعیت آنها تعیین تکلیف شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بودجه تخصیصی به دانشگاه‌ها، اظهار کرد بخش زیادی از این بودجه به سهم بند واو پرداخت پرسنلی دانشگاه داده می شود، به گونه ای که این رقم در سال 96 حدود 79 درصد، در سال 97 حدود 81.5 درصد و در سال 98 به 92.5 درصد رسیده است. به عبارت دیگر دست رییس دانشگاه تنها برای 7.5 درصد این بودجه باز است  و بنابراین اگر تمهید درستی نشده و دولت و مجلس آن را آسیب شناسی نکنند، دانشگاه ها با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

ارایه تمهیدات ویژه به معلولان در دانشگاه

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به روز جهانی معلولان و لزوم توجه بیشتر به این قشر ارزشمند در جامعه، گفت:‌43 نفر از همکاران دانشگاه در زمره افراد معلول قرار دارند که جهت فراهم آوردن شرایط مساعدتری برای فعالیت این عزیزان پیشنهاداتی در هیات رییسه مطرح و مصوب شد که کاهش 10 ساعتی زمان کار در ماه ، درنظرگرفتن سهمیه ویژه استفاده از تمهیدات رفاهی و اقامتی، تخصیص 50 درصد تخفیف برای استفاده از مراکز طرف قرارداد دانشگاه برخی از این مصوبات بوده است.

تشکیل ستاد کارآفرینی در دانشگاه

در این نشست همچنین دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای فناوری و حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، به ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه اشاره کرد و گفت: زمین آن در دماوند خریداری شده و به زودی کار احداث آن آغاز می شود.

وی همچنین به تصویب ستاد کارآفرینی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: این ستاد با هدف حمایت از فارغ التحصیلان جوان و تقویت کارآفرینی، شناسایی و جذب و حمایت از ایده‌های خوب تشکیل شده است.

دکتر محمد مهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه در پاسخ به سوالی در رابطه با مساله سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در پذیرش های دانشگاهی، گفت: این موضوع سهمیه نیست بلکه یک امتیاز است که درصورت کسب 92 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده، فرزند مذکور می‌تواند به دانشگاه محل خدمت عضو هیات علمی منتقل شود بنابراین تعداد نفرات پذیرفته شده اضافه نمی شود و تنها یک امتیاز برای فرزندان اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام


نظر شما :