با تقدیر از جهادگران نمونه؛

مراسم نکوداشت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد

مراسم نکوداشت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی روز گذشته با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از جهادگران در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
مراسم نکوداشت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه بازار کشور را نباید رایگان در اختیار خارجی‌ها قرار داد، گفت: ما سال‌هاست به خاطر پول نفت و سرعت در اجرای پروژه‌هایمان عادت کرده‌ایم بازارمان را در اختیار خارجی‌ها بگذاریم.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی در مراسم نکوداشت سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی که عصر روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: یکی از آسان‌ترین راه‌های صاحب فناوری شدن این است که بازارمان را مدیریت کنیم و بخش کمی را به بهترین خارجی‌ها در مقابل گرفتن امتیاز انتقال فناوری واگذار کنیم.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه گنجاندیم که در حوزه حمل و نقل ریلی و آب‌شیرین‌کن‌ها جهاد دانشگاهی می‌تواند متولی انتقال فناوری باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به توسعه دانش‌بنیان کشور آن طور که شایسته است، توجهی نمی‌شود، یادآور شد: مشکلاتی در این حوزه داریم که باید آنها را حل کنیم. کشور استعداد توسعه بسیار زیادی دارد ولی در توجه به توسعه دانش‌بنیان کشور غفلت می‌شود.

طیبی افزود: براساس تجربه‌های خودمان مشکل اول را سیاست‌زدگی مفرط جامعه می‌دانیم. کشور ما بیش از حد سیاست‌زده است. سیاست‌زدگی تبعاتی همچون عدم توافق بر سر مصالح ملی و اصول پیشرفت دانش‌بنیان کشور و عدم امکان برنامه‌ریزی درازمدت را دارد.

وی ادامه داد: گفته می‌شود پیشرفت حاصل برنامه‌ریزی درازمدت و هماهنگ عمل کردن نهادهای مختلف است. اما تغییرات گسترده مدیران در هر گردش سیاسی باعث فردمحور شدن به جای برنامه‌محوری شده است و متاسفانه تصمیمات‌مان به خاطر این نوع اختلافات فردمحور می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی مشکل دیگر در عرصه علم و فناوری کشور را عدم خودباوری مدیران و عدم اعتقاد آنان به اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: بسیاری از مدیران ما از تحقق اقتصاد دانش‌بنیان نگرانند و می‌ترسند. خیلی از آنان هنوز به اقتصاد منبع‌بنیان اعتقاد دارند در حالی که سال‌ها است که دنیا به سمت اقتصاد دانش‌بنیان می‌رود.

طیبی ادامه داد: در حال حاضر در دنیا دانش ابزار رقابت شده و دانش یک منبع استراتژیک است که آن را به راحتی در اختیارمان نمی‌گذارند زیرا ارزش افزوده‌ای که دانش دارد نسبت به مواد اولیه آنقدر زیاد است که آن را ابزار اصلی رقابت می‌کند.

وی نداشتن احزاب قوی برای تربیت مدیران و برنامه‌ریزی برای اصلاح مشکلات را یکی دیگر از مشکلات حوزه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: در کشور ما هر کسی که مسئولیت را برعهده می‌گیرد گروه مقابل سریعاً تبدیل به اپوزوسیون می‌شود.

طیبی افزود: به علت نداشتن سیستم انتخاباتی درست و احزاب برای آشنایی مردم با برنامه‌های احزاب در طول سال، ما یک یا دو ماه فرصت می‌دهیم به کسانی که می‌خواهند مسئول شوند، تا خودشان را ارائه کنند و آنها هم مجبور می‌شوند قول‌هایی دهند که تحقق آن در یک دوره چهار و حتی هشت ساله هم سخت است و رقبا نیز بلافاصله سعی می‌کنند مطالبات مردم را بالا ببرند.

رئیس جهاد دانشگاهی، توسعه فساد به علت عدم شفافیت و رانت را از دیگر مشکلات موجود در کشور عنوان کرد و گفت: اینها باعث می‌شود توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور آسیب ببیند.

وی ضروری‌ترین نیاز کشور را وحدت ملی و ایجاد وفاق ملی به‌ویژه در حوزه دانش‌بنیان کشور عنوان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره تحریم‌ها تصریح کرد: ما با تحریم موافق نیستیم و باید تحریم را در حالت غیرتحریم برای خودمان به وجود بیاوریم، باید عدم خرید از خارج از کشور را وقتی تحریم نیستیم به وجود آوریم، اما اگر هگ تحریم به هر دلیلی ناجوانمردانه به ما تحمیل شد، ترسی از تحریم نداریم به شرطی که آن را درست مدیریت کنیم و تحریم دکان و وسیله‌ای برای درآمدزایی یک سری افراد خاص نشود.

طیبی در ادامه ضمن اعلام حمایت از دولت دوازدهم اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم دولت از فرصت سه‌ساله خود استفاده کند و کابینه در حوزه صنعت و اقتصاد اگر امکان‌پذیر است با افراد خودباورتری تکمیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرح دستاوردهای مختلف جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در یک سال گذشته پرداخت و گفت: امروز قرارداد بسیار خوبی در زمینه تامین کاتالیز برای تولیدات یکی از کارخانه‌های تولید اتومبیل بسته شده است.

طیبی در پایان با بیان اینکه "دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طول یک سال گذشته تنها 25 تا 30 درصد از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی است"، تأکید کرد: جهاد دانشگاهی توان اجرای کارهای بزرگتری را در سطح ملی دارد.

همچنین طیبی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، ایجاد تحول در حوزه مدیریت کشور را ضروری دانست و گفت: باید در حوزه مدیریت کشور تحولی در حوزه مدیران خودباور رخ دهد تا توان ایرانی را باور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تولید حیوانات آزمایشگاهی مدل بیماری یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد: بسیار مهم است که ما حیواناتی داشته باشیم که سریع رشد کنند و عمر کوتاه داشته باشند تا تغییرات پژوهشی در آنها خیلی سریع دیده شود.

وی ادامه داد: با تغییرات ژنتیکی که در گورخر ماهی ایجاد شد گورخرماهی مدل بیماری ام اس، دیابت و بیماری‌های عضلانی تولید شده است و اینها بیانگر توسعه ژنتیکی در کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی درخصوص دستاوردهای این نهاد در حوزه فنی و مهندسی توضیح داد: در حوزه فنی و مهندسی کارهای بسیار بزرگی برای صنعت نفت ایران انجام داده‌ایم، از جمله طراحی و ساخت مته‌های حفاری و شروع تولید مته‌های حفاری با دانش کاملا ایرانی، همچنین بازوهای بارگیری نفت از دیگر دستاوردهای جهاد در این حوزه است.

طیبی افزود: اخیرا هم قراردادی بسیار بزرگ در زمینه تولید کاتالیست با یکی از کارخانجات اتومبیل‌سازی منعقد کردیم برای فیلترهای کاتالیستی با دانش ایرانی در کشور.

وی یادآور شد: در مجموع می‌خواهیم بگوییم کشور هیچ مشکلی در زمینه توسعه علمی و فناورانه و تجاری‌سازی و کاربردی کردن ندارد. مدیران باید به توان ایرانی باور داشته باشند و خیلی سریع‌تر نیازهای فناورانه کشور را اعلام کنند تا حوزه پژوهشی ما بتواند روی آنها کار کند و بعد در پروژه مورد استفاده و کاربرد قرار بگیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره وضعیت استفاده از فناوری‌ها در حوزه صنعت گفت: در مجموع می‌توانم بگویم وضعیت بد نیست اما دارای رضایت کامل نیستیم، یک بخشی از مشکلاتی که عنوان می‌کنند این است که ما مشکلات مالی داریم و پروژها فعال نیست، ولی بخشی هم به علت عدم اعتماد و خودباوری و عدم وجود آزمایشگاه های مرجع در کشور است.

طیبی افزود: ما چون آزمایشگاه مرجع در کشور نداریم خیلی‌ها می‌گویند این طرح طبق کدام آزمایش‌ها تست شده است. اما در مجموع باید کمی در حوزه مدیریت کشور تحولی در حوزه مدیران خودباور شود تا توان ایرانی را باور داشته باشند.

وی تصریح کرد: واقعا هیچ مشکلی در زمینه توسعه علم و فن نداریم و باید آزمایشگاه‌های مرجع را هم ایجاد کنیم که نگرانی‌ها برطرف شود.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان درباره شاخص‌های انتخاب جهادگران نمونه که امروز در بخشی از این مراسم معرفی و تقدیر شدند، گفت: آنها در حوزه‌های مختلف فعالیتی خود اعم از آموزش، پژوهش و... اولین ویژگی‌شان فرهنگ جهادی است؛ یعنی مؤمن، انقلابی و دارای پشتکاراند و از مواجهه با موانع و درهای بسته خسته نمی‌شوند. اعتقاد به علم دارند به ویژه در حوزه پژوهش و فناوری و تجاری‌سازی یافته‌ها. کارهایی که به انها واگذار شده به نحو احسن انجام داده‌اند و ما وظیفه خودمان دانستیم که در این مراسم از آنها قدردانی کنیم.

گفتنیست در بخش پایانی این مراسم 34 نفر از اعضای مجموعه‌های مختلف جهاد دانشگاهی از بین هفت هزار عضو جهاد دانشگاهی به عنوان جهادگر نمونه انتخاب و معرفی شدند.

انتهای پیام

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :