رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم:

اهمیت پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است/تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای تعقل و پژوهش نیست

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۴۲۲۵ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه متاسفانه پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است، گفت: مسئولین کشوری باید تشنه تولیدات علمی دانشگاه‌ها باشند، چراکه هیچ کشوری بدون پژوهش پیشرفت نمی‌کند و تنها راه موفقیت در ماراتن علمی جهانی و جلوگیری از وابستگی، تحقیق و پژوهش است.
اهمیت پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است/تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای تعقل و پژوهش نیست

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر فریدون عزیزی در میزگرد هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه و شیوه انتقال دانش، اظهار کرد: امروز در مقطعی قرار داریم که باید به بحث پژوهش در جهت حل مشکلات جامعه توجه جدی شود که البته در دانشگاه های علوم پزشکی این مساله از چند دهه پیش آغاز شده است، به عبارت دیگر در دانشگاه ها باید نیرویی تربیت شود که علاوه بر دانش و پژوهش، توانمندی خلق ثروت هدفمند و مبتنی با نیاز جامعه را کسب کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های نسل سه با همین هدف مطرح شده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها همچنین باید به فکر تامین رفاه جامعه باشند که این مساله در دانشگاه های علوم پزشکی از اصول اساسی است. به عبارت دیگر باید به بینش، دانش، علم، تحقیق هدفمند و خلق ثروت و ایجاد رفاه در جامعه توجه شود.

عزیزی در این رابطه به پژوهش هدفمند مرکز تحقیقات غدد در سال 68 اشاره کرد که در پی شناسایی کمبود ید در سفره غذایی افراد و در نتیجه آن تاثیر در ضریب هوشی کودکان اجرا شد و گفت:  در پی شناسایی این نیاز طی همکاری های بین بخشی و تولید نمک ید دار این نیاز در جامعه مرتفع شد که در نهایت منجر به جبران این کمبود و ارتقای ضریب هوشی افراد شد. بنابراین در این طرح با توجه به نیاز جامعه و در جهت ارتقای سلامت اقدام شد.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در بخش دیگر این میزگرد با تاکید بر اینکه اهمیت پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است، گفت: اگر هم مسئولی در این رابطه حرف می زند متاسفانه فقط در حد حرف و صحبت باقی می‌ماند، البته این نقص دولت‌ها نیست بلکه مساله‌ای است که در تمام کشورهای جهان سوم مشاهده می‌شود.

وی یکی از رسالت‌های مهم اصحاب رسانه را فرهنگسازی در زمینه اهمیت پژوهش در حل مسایل جامعه دانست و گفت: رسانه باید این مسایل را در جامعه منعکس کرده و مسئولین نیز نسبت به تقویت پژوهش اقدام کنند.

وی تولید علم را محدود به نشر مقاله ندانست و ادامه داد: تحقیق یک فرایند تغییر و کشف و ایجاد کننده تحول در سطح جامعه است که البته این مساله تنها وظیفه دانشگاه نیست و باید از سوی دولت و سایر ارگان ها حمایت شود.

عزیزی با تاکید بر اینکه شواهد علمی و نتایج تحقیقات باید در تصمیم‌گیری‌های کشور نقش عمده داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان در تصمیم گیری‌ها یا تعقل نمی‌کنند یا اگر می‌کنند بر اساس شواهد و تحقیقات نیست.

وی با بیان اینکه مسئولین کشوری باید تشنه تولیدات علمی دانشگاه ها باشند، گفت: تا زمانیکه این نوع ذهنیت و این نوع رشد تفکری در جامعه ایجاد نشود، مشکلات وجود دارد.

این استاد پیشکسوت علوم پزشکی با بیان اینکه متاسفانه سفارشی برای انجام طرح‌های پژوهشی به دانشگاه ها ارسال نمی‌شود، گفت: البته با وجود وزارت بهداشت وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به سایر دانشگاه ها بهتر است.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز ، نیروهای خلاق و توانمند را از مهمترین ستون‌های نظام های دانشگاهی دانست و گفت: دانشگاه‌های ما از این دست نیروها بهره‌مند بوده و نظام آموزش پزشکی ما نیز از 30 سال گذشته در وضعیت خوبی بوده و منجر به خروجی‌های مستعد و توانمندی شده است.

عزیزی با انتقاد از وضعیت بودجه پژوهش کشور گفت: از برنامه سوم پنج ساله مجلس تا کنون هرسال بر تخصیص 2 تا 3 درصد GDP به پژوهش تاکید شده ولی متاسفانه این مساله تا امروز محقق نشده و این رقم بین 0.4 تا 0.6 متغییر است و سهم بخش خصوصی در زمینه تخصیص بودجه پژوهش نیز بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به دانشمند و نخبه اعتماد و اطمینانی وجود ندارد، گفت: مسئولین نیازهای خود را از بیرون خریداری کرده و از دانشگاه تامین نمی‌کنند.

عزیزی با اشاره به رشد مطلوب دانشگاه‌ها گفت: به عنوان نمونه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پنج پروژه تحقیقاتی در سال 64 به 2000 پروژه تا به امروز رسیده ایم که رشد خوبی است.

معاون سابق فرهنگستان علوم پزشکی در پایان با اشاره به افزایش چشمگیر توان علمی دانشگاه‌ها، گفت: با این حال باید علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها و تامین بودجه، اطمینان و اعتماد به دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.


نظر شما :