موانع رشد فناوری در دانشگاه‌ها/راه‌اندازی ستاد کارآفرینی در علوم پزشکی شهید بهشتی

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۴۲۲۶ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به موانع رشد تحقیق و فناوری در دانشگاه، گفت: ما در دانشگاه به دنبال تجارت، شراکت و دخالت نیستیم، بلکه در پی هدایت، حمایت و نظارتیم.
موانع رشد فناوری در دانشگاه‌ها/راه‌اندازی ستاد کارآفرینی در علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در میزگرد هفته پژوهش و فناوری با عنوان"حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور برخی از  رؤسای مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه برگزار شد، در پاسخ به سوال مبنی بر وجود زیرساخت‌ها برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم، گفت: دانشگاه نسل ۳ در امتداد نسل یک و دو ایجاد شده و علاوه بر آموزش و پژوهش به فضای کارآفرینی و فناوری توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز احساس می‌شود که فضا برای حرکت به سمت دانشگاه نسل ۳ فراهم است، گفت: در سال ۹۲ حرکت دانشگاه به سمت فناوری آغاز شد و طی آن زیرساخت‌های لازم برای تسهیل فناوری در دانشگاه فراهم شد.

وی افزود: البته در این میان باید به آفت دانشگاه‌های نسل ۳ یعنی احتیاط در زمینه ثروت آفرینی توجه شود؛ چرا که دانشگاه محل تولید دانش است و باید ضمن ارتباط با صنعت این دانش را منتقل کند.

دانشگاه به مرحله بلوغ آموزشی و پژوهشی رسیده است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه به مرحله بلوغ آموزشی و پژوهشی رسیده است، خاطرنشان کرد: سرانه ۳ مقاله به ازای هر هیات علمی یکی از نشانه‌های بلوغ علمی و آمادگی برای ورود به فضای فناوری است.

شاخص‌های ارتقا با توجه به فناوری معادل‌سازی شود

دکتر زرقی با بیان اینکه با نظام و آیین‌نامه‌های ارتقای فعلی اعضای هیات علمی و دانشجو نمی‌توان وارد دانشگاه نسل سوم شد، گفت: شاخص‌های ارتقا باید بر حسب شرایط و با توجه به فناوری معادل‌سازی شود.

وی با بیان اینکه در راستای ارتقای فناوری در دانشگاه‌ها می‌توان واحدهای کارآفرینی را در برنامه آموزشی دانشگاه‌ها راه‌اندازی کرد، گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت تقویت فناوری، مدیریت فناوری ایجاد کرده و به عبارتی طرح‌های فناوری در مسیری جدا از تولید علم بررسی می‌شود.

راه‌اندازی اتاق مالکیت فکری در دانشگاه
ایجاد اداره تکنولوژی در بیمارستان‌ها

وی راه‌اندازی اتاق مالکیت فکری و اداره تکنولوژی در بیمارستان‌ها را در همین راستا عنوان کرد و ادامه داد: با این طرح اساتید مهندسی و پزشکان در کنار هم به ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه معنا می‌بخشند.

دکتر زرقی با بیان اینکه همچنین منابع مالی فناوری را از پژوهش جدا کرده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا گرنت‌های فناوری جداگانه در قالب وام به اعضای هیات علمی تخصیص داده می‌شود که در این راستا تا کنون بیش از ۴.۵ میلیارد تومان وام فناوری اختصاص داده شده است.

راه‌اندازی ستاد کارآفرینی به زودی

وی با بیان اینکه به زودی ستاد کارآفرینی در دانشگاه ایجاد می‌شود، گفت: ستاد کارآفرینی با هدف توانمندسازی فارغ‌التحصیلان و ایجاد و تسهیل فضای کسب و کاری ایجاد می‌شود؛ چراکه ما در دانشگاه به دنبال تجارت، شراکت و دخالت نیستیم، بلکه در پی هدایت، حمایت و نظارتیم.

ثبت ۱۱۳ نمونه تجاری در سال ۹۸

دکتر زرقی در ادامه با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۲ مورد در سال ۹۲ به ۷۰ مورد در سال ۹۷، گفت: در همین راستا ۱۱۳ نمونه تجاری در سال ۹۸ ثبت کردیم که ۴۶ مورد آن تجاری شده است.

مشکل امروز ما بیکاری افراد باسواد است

دکتر زرقی با بیان اینکه مشکل امروز بیکاری افراد باسواد است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه ایجاد شده، به گونه‌ای که از این طریق تا امروز ۲۵۸ فارغ‌التحصیل در این شرکت‌ها جذب شده‌اند و بیش از ۳.۵ میلیارد تومان خلق ثروت در قالب رویالتی در دانشگاه ثبت شده است که بر اساس برنامه‌ها خلق ثروت ۱۰۰ میلیاردی پیش بینی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه بین‌المللی دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی‌ها نیز گفت: سال ۲۰۱۹ سال درخشانی برای ما بوده است، بر اساس نظام رتبه‌بندی لایدن جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستیم و در انتقال تکنولوژی هم اقدامات خوبی داشته‌ایم که باید ثبت شود.

یک سوم تولید علم کشور در حوزه علوم پزشکی است

وی با تاکید بر اینکه تولید فناوری بدون تولید مقاله امکان‌پذیر نیست، گفت: ۳۰ درصد یا یک سوم تولیدات مقالات کشور در حوزه علوم پزشکی بوده است؛ ولی متاسفانه بودجه‌ها به این نسبت توزیع نمی‌شود.

دکتر زرقی با اشاره به تاکید بیانیه دوم انقلاب بر رشد شتاب علمی و توجه به پژوهش‌های ثروت‌آفرین، گفت: بنابراین نباید رشد مقالات را متوقف کنیم، بلکه باید جهت‌گیری آنها را تغییر دهیم.

وی در بخش بعدی این نشست با اشاره به محدودیت بودجه‌های پژوهشی در کشور، اظهار کرد: در نظام‌های مترقی بخش خصوصی در بودجه‌ها تاثیرگذار است، تا زمانی‌که دانشگاه‌ها دولتی و خصولتی هستند، با بودجه عمومی اداره می‌شوند، بنابراین یکی از راهکارهای تقویت بودجه و ثروت آفرینی پررنگتر کردن بخش خصوصی در سیستم‌هاست.

سهم گرنت‌های بیرونی و بین‌المللی بسیار محدود است

دکتر زرقی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مکلفند تا ۲ درصد بودجه عمومی خود را صرف پژوهش کنند، گفت: البته گرنت‌های بیرونی هم وجود دارند، ولی سهم گرنت‌های بیرونی و بین‌المللی بسیار محدود است.

موانع پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به موانع پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها، گفت: قوانین و آیین‌نامه‌ها، نظام پولی و گردشی حاکم در دانشگاه‌ها، بحث ذهنیتی و تفکری در رابطه با اهمیت پژوهش و ضعف نظام‌های ارزشیابی از مهمترین چالش‌های موجود در جهت تحقق دانشگاه نسل ۳ و کارآفرین است.

بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان ۲ دی برگزار می‌شود

دکتر زرقی همچنین از برگزاری بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در ۲ دی ماه خبر داد و گفت: امسال علاوه بر ارائه دستاوردها و معرفی برگزیدگان، بخش ویژه و جدیدی اضافه شده که طی آن یکی از اساتید پیشکسوت دانشگاه به خاطر ۴۰ سال تلاش در قالب AWARD تقدیر شده و یک گرنت ۵۰۰ میلیون ریالی به وی اهدا می‌شود.


نظر شما :