اولین نشست تخصصی هم‌اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت برگزار شد

۱۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۴ کد : ۱۴۹۵۵ تاپ خبر
اولین نشست تخصصی هم‌اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت برگزار شد

 

دکتر علیرضا بهرامی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین نشست تخصصی "هم‌اندیشی الزامات کارآفرینی و نوآوری در سلامت" که با همکاری مشترک معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، بابیان اینکه روند کارآفرینی و نوآوری در کشور رو به رشد است، با اشاره به روند راه‌اندازی دوره‌های ام بی ای سلامت در جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: تیم راه‌انداز این دوره و مدرسان دوره‌ام بی ای سلامت از پیش‌قراولان کارآفرینی کشور هستند و تا به امروز 5  دوره "ام بی ای سلامت" را با موفقیت برگزار کرده‌اند که مهم‌ترین نتیجه آن تغییر دیدگاه و نگرش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی نسبت به اشتغال در این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا بهرامی بابیان اینکه عرصه کارآفرینی حوزه سلامت در بیمارستان‌ها مراکز درمانی است، گفت: 80 تا 90 درصد بودجه سلامت کشور در مراکز درمانی هزینه می‌شود، بنابراین کارآفرینی به‌جای کارخانه در همین مراکز درمانی معنا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نقش راهبری معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در تقویت کارآفرینی، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی به همسان فهمی در این حوزه کمک زیادی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر دستیابی به فهم مشترک در خصوص مسائل مختلف نظام سلامت کشور، دستیابی به راهکارهایی برای حل مسئله را تسریع می‌کند.

دکتر علیرضا بهرامی با انتقاد از تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای جامعه در پشت درهای بسته، گفت: مسائل مردم باید با حضور خود مردم مرتفع شود. بنابراین در حوزه کارآفرینی و نوآوری نیز باید از هم‌فکری و هم‌اندیشی فعالین این حوزه در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به ضرر ده بودن بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی به دلیل مدیریت دولتی آن‌ها، اظهار کرد: باید برای اصلاح و ساماندهی این شرایط راهکار ارائه داد. پیشنهاد بنده این است که یکی از همین بیمارستان‌ها، تحت نظارت ریاست دانشگاه به‌صورت پایلوت به اساتید کارآفرین و نوآور سپرده شود تا بتوان با ارائه ایده‌های نو مدیریت و اداره آن را با کاهش هزینه‌ها و ارتقای کیفیت متحول کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه بابیان اینکه یکی از بالاترین پتانسیل‌های خیریه در کشور به حوزه و دانشگاه اختصاص دارد، اظهار کرد: در همین راستا در آینده نزدیک اولین CROWDFUNDING جهاد دانشگاهی در راستای حمایت و پشتیبانی از ایده‌های استارتانی راه‌اندازی می‌شود.

دکتر حسین وطن پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت موضوع کارافرینی در حوزه سلامت، اظهار کرد: ایجاد نشاط در فضای دانشجویی، توانمندسازی دانشجویان و تبدیل ایده به ثروت امروز به یک ضرورت تبدیل شده و از انتخاب ما خارج است.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های گسترده در این زمینه و موانع تحقق آن، گفت: برگزاری این نشست‌های تخصصی به هم اندیشی برای دستیابی به راهکارهایی جهت تسریع تحقق اهداف کمک می‌کند.

دکتر وطن پور با اشاره به جایگاه و رتبه علمی مطلوب کشور در جهان و بخصوص منطقه به برخی از موانع اثربخشی پژوهش در کشور، علیرغم وجود برتری در رتبه‌های علمی، اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش اجتماعی پررنگ دانشگاه ها در این زمینه، اظهار کرد: فارغ التحصیلان باید مهارت و توانایی کارآفرینی و کارفرمایی را کسب کنند. این در حالیست که اغلب دانشجویان پس از فراغت از تحصیل و در فیلد، شروع به کسب مهارت و توانمندی می‌کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در خاتمه با بیان اینکه عرصه سلامت بازار پیچیده‌ای است، گفت: باید ابتدا شناخت وافی و کافی در رابطه با سلامت پیدا کرده و سپس نسبت به راه‌اندازی کسب و کار موفق در این حوزه اقدام کنیم.

فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت پیشگیری و آموزش همگانی در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، اظهار کرد: به‌عبارت‌دیگر بخشی از برنامه‌ها و بودجه‌ها باید به موضوع آموزش، پیشگیری و ترویج خود مراقبتی اختصاص یابد.

وی در این رابطه پیشنهاد کرد که در حوزه فناوری و کارآفرینی به موضوع آموزش و تقویت استارت‌های آموزشی در جهت ارتقای فرهنگ و سطح سواد سلامت جامعه به‌ویژه کودکان توجه بیشتری شده و ظرفیت و پتانسیل خاصی به این موضوع اختصاص داده شود.

دکتر سالار ارزیده معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست با اشاره به تاریخچه برگزاری و راه‌اندازی دوره Health MBA برای اولین بار در این واحد جهاد دانشگاهی و استقبال سایر دانشگاه‌ها از راه‌اندازی این دوره، عنوان کرد: بااین‌حال همواره سوالاتی در رابطه با تفاوت میان ام بی ای سلامت با ام بی ای در سایر حوزه‌ها وجود دارد که فلسفه برگزاری این‌گونه نشست‌های هم‌اندیشی برای پاسخ به این سوالات و همچنین سوالات کلیدی مانند تعریف ارزش در حوزه سلامت و تفاوت کارآفرینی و نوآوری در عرصه سلامت در مقایسه با سایر حوزه‌هاست.

وی بابیان اینکه بازار سلامت شبیه بقیه بازارها نیست، گفت: کسب‌وکار در حوزه سلامت با ادبیات و مفاهیم بازار رقابتی کامل اداره نمی‌شود و قطعاً با سایر بازارها متفاوت است.

وی بازار بیمه سلامت را از حوزه‌هایی دانست که هنوز نوآوری و مدل‌های جدید کسب‌وکار جدید وارد آن نشده است و ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر ما بزرگ‌ترین هزینه‌های سلامت رادارند ولی به دلیل ساختار بیشتر دولتی، چابکی بالایی ندارند.

دکتر ارزیده با اشاره به بازار بزرگ و متنوع سلامت در کشور، گفت:‌ در این راستا بستر و شرایط برای حضور و فعالیت استارت‌های برای فعالیت در عرصه پزشکی و حتی حوزه ارائه خدمات غیرپزشکی مهیاست.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی بابیان اینکه در سیستم پیچیده سلامت بخصوص در کشور ما تجویز یک نسخه واحد کارآفرینانه کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد:‌ جهت دستیابی به راه‌حل مناسب باید عرصه سلامت را به‌درستی شناخته و با تحلیل درست موضوع راهکار‌های کارآمد ارائه کنیم.

دکتر ارزیده در خاتمه بابیان اینکه گاهی تغییرات اثربخش از استارت‌ها آغاز می‌شود، ادامه داد:‌ این سلسله نشست‌ها باهدف تقویت و بلوغ مبحث کارآفرینی در حوزه سلامت و همچنین استخراج برنامه‌های عملیاتی و کاربردی تداوم خواهد یافت.

حسین بختیاری سرپرست معاونت تجاری سازی و  امور پارکها و مراکز رشد جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به موضوع کارآفرینی  و نوآوری در حوزه سلامت، اظهار کرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی حدود 700 تیم ، استارتاپ، واحد فناور و شرکت حمایت می‌شود که حدود 15 درصد آنها در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد واحدهایی که دانش بنیان شده‌اند در حوزه سلامت هستند، گفت: این نشاندهنده آن است که حوزه سلامت بار دانشی بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها دارد.

وی با اشاره به تفاوت بین حوزه سلامت با سایر حوزه‌ها، تصریح کرد: در حوزه سلامت برای تحقق کارافرینی به نیروی انسانی متخصص و تجهیزات باهم احتیاج داریم ولی شاید در سایر حوزه‌ها به خصوص IT این‌گونه نباشد.

بختیاری با اشاره به تفاوت در زمان راه‌اندازی استارتاپ در حوزه سلامت، گفت: باتوجه به تفاوت‌های ماهیتی این حوزه معمولا این زمان بین 3 تا 4 سال متغییر است.  تعامل پایین‌تر فعالین حوزه سلامت با سایر حوزه‌‌ها و تعصب آنها نسبت به دانش فردی، برخی دیگر از نقاط ضعفی است که باید اصلاح شود.

بختیاری با تاکید بر اهمیت ارزش اجتماعی کسب و کارها در حوزه سلامت، اظهار کرد: کارآفرینی اجتماعی در حوزه سلامت محسوس‌تر بوده و کارآیی بیشتری دارد.

گفتنی است این نشست با حضور دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مقیمی مدیر فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نادر جهانمهر دکترای اقتصاد سلامت و عضو هیات علمی علوم پزشکی شهید بهشتی مدیر گروه مدیریت سیاستگذاری و اقتصاد سلامت دانشگاه و مسئول فناوری‌های دانشجویی دانشگاه و اساتید دوره آموزشی ام بی ای سلامت برگزار شد.

 

 


نظر شما :