رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

هرگونه خلل در توسعه علم و پیشرفت کشور خیانت علمی است

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۵۸۹۶ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انتشار اخبار پژوهش‌ها و دستاوردهای جامعه خدوم پزشکی، امیدآفرین است، خاطرنشان کرد: باید داده‌ها و ظرفیت‌های جامعه پزشکی به بهترین شکل ممکن اطلاع‌رسانی شود.
هرگونه خلل در توسعه علم و پیشرفت کشور خیانت علمی است

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در اولین جلسه شورای هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اصلی‌ترین راهبرد دانشگاه را افزایش طراوت، شادابی و نشاط در محیط دانشگاه دانست.

وی افزود: بی تردید در شرایط کنونی تزریق یاس و ناامیدی در فضاهای علمی استراتژی دشمنان انقلاب و ایران است و مهمترین وظیفه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه یاس‌زدایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفتمان‌سازی مملو از امید را نیاز فعلی کشور دانست و ادامه داد: در فضاهای فرهنگی، مجازی و اجتماعی کشور مردم نیاز به پمپاژ امید دارند.

حفظ جایگاه پیشتازی دانشگاه در علوم مختلف از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم توجه به آن تاکید کرد و گفت: حرکت جریان پرشتاب علمی مطلقا نباید کند شود و هرگونه خلل در توسعه علم و پیشرفت خیانت علمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش شورای هم اندیشی در ارتقای ابعاد تربیتی، ادامه داد: لازم است این شورا بیش از هر زمان دیگری آسیب‌های اجتماعی را بررسی کند و نقاط خاکستری دانشگاه را دیده و برای آن چاره جویی کند.

دکتر زالی توجه به پتانسیل‌های اساتید و نسل جوان را مورد توجه قرار داد و توجه به رفع گسست میان ستاد و محیط را از سوی اعضای این شورا خواستار شد.

وی افزود: باید در تمامی فضاهای دانشگاه برنامه‌های متنوع فرهنگی با ذائقه‌های متفاوت دیده شود.

آشنایی دانشجویان  و اساتید با فرهنگ جبهه و جنگ یکی دیگر از موضوعاتی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد توجه قرارداد و توضیح داد: بسیاری از نکات تربیتی و موضوعات مربوط به فرهنگ‌سازی‌ها را می‌توان در دل اردوهای جهادی، تفریحی و یا فرهنگی نهادینه کرد.

تدوین و اجرای برنامه‌های نوین برای توانمندسازی اساتید

تدوین و اجرای برنامه‌های نوین برای توانمندسازی اساتید و خانواده‌ها از دیگر مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد.

وی با بیان این که اساتید دانشگاه افسران جنگ نرم هستند، خاطرنشان کرد: شورای هم اندیشی باید کمک کند تا این افسران اخلاق و منش حرفه‌ای را در دانشگاه جاری و ساری کنند.

بررسی چالش‌های آموزشی و پژوهشی یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی لزوم توجه به آن را خواستار شد و ادامه داد: این شورا به عنوان مرکزی فرادستی می‌تواند اقدامات موثری در راستای ارتقای اساتید انجام دهد.

تاکید بر اقدامات فرهنگی در ارتقای اعضای هیات علمی

دکتر زالی اقدامات فرهنگی در کارنامه اساتید را فاکتوری ارزشمند در ارتقای اعضا هیئت علمی دانست و افزود: این اقدامات ارزشمند قابلیت معادل‌سازی نیز دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت تهیه فایل اضطراری بانک اطلاعات اساتید علاقمند به کمک‌های مردمی تاکید کرد.

ارتباط عاطفی و فراسازمانی اساتید بازنشسته با دانشگاه کمرنگ نشود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، یاد و نام شهدای انقلاب و اسلام را گرامی داشت.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل و ارزشمند اساتید در دانشگاه به دانش‌افزایی به عنوان یکی از متعالی‌ترین اهداف اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد.

وی موضوع توجه به بحث‌های عاطفی اساتید دانشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: هرگز نباید حتی با بازنشستگی اساتید، ارتباط عاطفی و فراسازمانی این چهره‌های ارزشمند علمی کم رنگ شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرگز نباید بین دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان خطوط مقدم ارائه‌دهندگان خدمات سلامت با مردم جدایی باشد و این مراکز باید با مردم ارتباط موثر و نزدیک برقرار کنند.

وی با اشاره به اهمیت نقش دانش افزایی در کشور، خاطرنشان کرد: باید طی این جلسات موضوعات عاطفی اساتید به عنوان جامعه ارائه دهندگان خدمت به مردم دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهادزاده برگزاری مراسم محفل انس با قرآن که در آخرین روز جمعه هر ماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با محوریت قرآن برگزار می‌شود را راه موثری برای برقراری افزایش الفت میان تمامی مجموعه وزین خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دانست.

دکتر بهرام عین‌الهی، دبیر شورای هم‌اندیشی نیز در این مراسم توضیحاتی را درباره آیین‌نامه اجرایی شورای هم اندیشی استادان و ترکیب اعضای شورا مطرح کرد.

وی با اشاره به وظایف شورای هم اندیشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی دفتر هم‌اندیشی دانشگاه، تصویب اولویت‌های موضوعی نشست‌های هم اندیشی و طراحی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی کارشناسی استادان جهت تصمیم‌سازی برای سطوح مختلف در مدیریت کشور از جمله وظایف این شورا است.

سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و حمایت از ایفای نقش تربیتی استادان، طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و معرفتی ویژه استادان و ایجاد تمهیدات و حمایت از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نقد و مناظره از دیگر وظایف شورای هم اندیشی بود که دکتر عین الهی به آن اشاره کرد.

دبیر شورای هم اندیشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهم گزارشات و اقدامات انجام شده در این شورا را توضیح داد و افزود: برگزاری دوره‌های هم‌اندیشی، اردوهای راهیان نور و خدمت‌رسانی دانشگاهیان در بحران‌ها از جمله این اقدامات است.

در این نشست که با حضور دکتر محمدعلی امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علی حائری مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عباس مسجدی، دکتر سیداحسان بلادیان مسئول بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسئولان برگزار شد، مواردی درباره عملکرد دانشگاهیان در بحران‌ها و مناطق محروم، برگزاری جلسات انس با قرآن، تقدیر از دانشگاهیان فعال در عرصه خدمت‌رسانی، تشکیل کارگروه‌هایی برای رفع چالش‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اساتید دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


( ۱ )

نظر شما :