در مراسم تفاهم‌نامه همکاری علوم‌پزشکی بهشتی با سازمان پزشکی قانونی مطرح شد

مهمترین دستاورد نظام اسلامی شکستن حصار علمی بود/ایجاد یک مرکز رشد فناورانه مشترک

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۵۹۲۴ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی پژوهش بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و سازمان پزشکی قانونی کشور به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی و تعاملی بین دو سازمان منعقد شد.
مهمترین دستاورد نظام اسلامی شکستن حصار علمی بود/ایجاد یک مرکز رشد فناورانه مشترک

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ابتدای این نشست سازمان پزشکی قانونی را سازمانی پژوهش‌محور، علمی و توسعه‌ای برشمرد و با توجه به این‌که ترویج یک فضای علمی، آکادمیک و تعاملی در دستور کار راهبردی این سازمان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در ذیل این تفاهم‌نامه شاهد یک ارتباط ارگانیک، اجرایی و عملیاتی بین مجموعه دانشگاه و سازمان پزشکی قانونی خواهیم بود.

به گفته وی مهمترین محورهای همکاری دو سازمان در این تفاهم‌نامه در سه بخش آموزشی، پژوهشی و تعاملی در نظر گرفته شده است.

وی وجود دکتر مسجدی را باعث ایجاد افقی جدید در ارتباط با سازمان پزشکی قانونی و مهمترین فصل مشترک بین دانشگاه و این سازمان برشمرد.

زالی در ادامه به فعالیت‌های علمی و بالینی با بن‌مایه آکادمیک در حوزه آسیب‌های اجتماعی که توسط دکتر مسجدی به عنوان مدیرگروه روانشناسی بالینی در دانشگاه شروع شده، اشاره کرد و گفت: این فرهنگ می‌تواند به سرعت ترویج یابد؛ به‌ویژه در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی که در حال طراحی برنامه‌های نوینی است که به تحلیل آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و با یک نگاه عالمانه و علاج‌جویانه به خصوص از منظر پیشگیرانه به این موضوع نظر می‌کند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این تفاهم‌نامه را یک سرفصل مشترک برای تحقق این برنامه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: مراکز درمانی و بیمارستانی با سازمان پزشکی قانونی در ذیل این تفاهم‌نامه می‌توانند ارتباطی مستقیم و سیستماتیک داشته باشند.

 وی همچنین پیشنهاد تشکیل یک مرکز رشد فناورانه بین دانشگاه و سازمان پزشکی قانونی را ارائه کرد که بخش فناورانه آن پررنگ‌تر دیده شود و بر برگزاری جلسات ادواری در راستای تسریع روند اجرایی و عملیاتی شدن این تفاهم نامه تاکید کرد.

مهمترین دستاورد نظام اسلامی ما شکستن حصار علمی بود

در ادامه نشست دکتر مسجدی،  رییس سازمان پزشکی قانونی کشور انعقاد این تفاهم‌نامه در ایام دهه فجر را به فال نیک گرفت و گفت: مهمترین دستاورد نظام اسلامی ما شکستن حصار علمی بود. قبل از انقلاب به نوعی ما صرفا نقش ترجمه علوم را در دانشگاه‌ها داشتیم؛ اما امروزه دستاوردهای ارزشمندی که در حوزه علمی حاصل شده است، در چهار دهه اخیر بی نظیر و منحصر به فرد است. 

وی ضمن ارائه گزارشی آماری درخصوص رشد صعودی تعداد پزشکان، متخصصان، فوق تخصصان و دانشجویان پزشکی نسبت به قبل از انقلاب، گفت: سیاست ما در تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف این است که به یک هم‌افزایی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور دست یابیم.

 به گفته وی سازمان پزشکی قانونی برای گسترش همکاری، نخستین تفاهم‌نامه را با دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور و دانشگاهی توانمند با حضور چهره‌های برجسته علمی، ملی و بین‌المللی منعقد می‌کند و امیدوار است که پایلوتی برای وزارتخانه باشد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها اشاره کرد و احترام به علم و عالم را بسیار مهم برشمرد و گفت: باید همه ظرفیت‌های کشور در حیطه دانشگاهی و سازمانی در کنار هم قرار گیرند تا خدمت مناسبتری به مردم ارائه دهند.

وی مداخله در کوریکولوم‌ها و مسائل آموزشی و پژوهشی برای پیشگیری از بروز قصورات را یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی برشمرد و گفت: این سازمان در حفظ این سرمایه اجتماعی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

دکتر مسجدی تاکید کرد: نمایندگان دو سازمان هنگام بررسی مقدمات این تفاهم همکاری حتما به گونه‌ای عمل کنند که این تفاهم‌نامه را بتوانیم به سایر دانشگاه‌ها نیز تسری دهیم و از ظرفیت‌های بسیار خوب پژوهشی و آموزشی که در پزشکی قانونی وجود دارد، استفاده شود.

وی در پایان گفت: با تمام ظرفیت و توان در خدمت شما هستیم و انشاءالله ماحصل این تفاهم‌نامه خدمت صادقانه، خالصانه و بدون چشمداشت به مردم باشد.


نظر شما :