با هدف رفع چالش های اخلاق پزشکی؛

ژورنال کلاب مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ایجاد می‌شود

۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۵ کد : ۱۶۱۲۰ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه موضوع اخلاق پزشکی مسئله جدی ساختاری دانشگاه است، ادامه داد: هدف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حرکت به سمت دانشگاه فضیلت محور است، در این نوع دانشگاه اخلاق موج می زند؛ به همین دلیل حرکت ما باید مزین به یک اخلاق سازمانی برجسته و عملیاتی باشد.
ژورنال کلاب مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ایجاد می‌شود

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در نشستی با گروه اخلاق پزشکی با محوریت ایجاد ژورنال کلاب مدیریتی، با بیان اینکه موضوع اخلاق پزشکی مسئله جدی ساختاری دانشگاه است، گفت: باید چالش‌های این حوزه را به کمک ژورنال کلاب‌ها برطرف کنیم.

وی به لزوم ایجاد آرشیوی از فعالیت های مدیریتی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات مستند سازی است. چراکه بسیاری از فعالیت‌های مدیریتی در دانشگاه مندرج نمی‌شود.درحالیکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته روش‌هایی از قبیل ژورنال کلاب های مدیریتی از الزامات مدیریتی است.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای این اقدام، ایجاد اشتراکات و یک شبه شبکه در سایه ژورنال کلاب مدیریتی است. همچنین به علت فرصت محدود مدیریتی، امکان اولویت بخشی برای مدیر وقت یا مدیر آینده وجود ندارد. این موضوع موجب می‌شود ارگان های مرتبط دیگر همچون وزارت بهداشت برای دانشگاه اولویت سنجی کند.

دکتر زالی مهمترین چالش اخلاق پزشکی در سراسر کشور را علوم انسانی محور بودن آن دانست و گفت: این موضوع موجب شده مبانی اخلاق پزشکی آنچنان در کالبد دانشگاه علوم پزشکی رسوخ نکند؛ باید این موضوع را به کمک ژورنال کلاب ها برطرف کنیم.

وی در خصوص اهمیت تدوین سند اخلاقی برای آغاز فعالیت ژورنال کلاب، اظهار داشت: این سند باید در اسرع وقت نوشته و ارزش های اخلاق سازمانی تعریف، ترویج و بیان شود و سرفصل تمام کارهای مداخلاتی در نظر گرفته شود. همچنین در این سند باید جنبه های ترویجی، اصلاح گرانه و نحوه برخورد با موارد مختلف دیده شود.

دکتر زالی ادامه داد: اخلاق در آموزه‌های دینی و قرآنی، در قرآن و نهج البلاغه جایگاه مشخصی دارد که می تواند در بحث اخلاق سازمانی هم دیده شود. صداقت، کرامت، دوری از ریا، دوری از دروغ و حفظ آبرو کلیدواژه های اخلاقی دینی هستند که در طراحی این سند به ما کمک می کند. ضمن اینکه یکی از بهترین کتاب ها در ابعاد مدیریتی نهج البلاغه با محوریت اخلاق مداری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با بیان اینکه اخلاق سازمانی کار درست و کار نادرست را تمییز می‌دهد و انجام و اجتناب از انجام برخی از امور اجرایی، مدیریتی و اخلاقی دانشگاه را تعیین می‌کند،  با اشاره به اینکه اخلاق فردی، خمیرمایه اخلاق سازمانی است، گفت: اخلاق فردی، سازمانی و فراسازمانی باید در این مسیر مورد توجه واقع شوند. مولفه های اخلاق های سازمانی در ادبیات کشور ما کم و اندک است و همین حد کم هم از فضای صنعتی  کشورهای پیشرفته وارد شده است که با مدل بالینی مورد نیاز ما مانوس نیست. مدل های مدیریتی صرف در کالبد مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایی ندارد.

دکتر زالی با تاکید بر لزوم توجه به مسئولیت پذیری سازمانی، افزود: تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت ذاتی مسئولیت پذیری اجتماعی دارند، اما باید وظایف مسئولانه ای در این راستا بیش از گذشته تعریف شود.

وی در پایان با بیان اینکه در نوشتن این سند باید به ایجاد حریم امن به ویژه در حوزه پژوهش و فناوری توجه شود، گفت: باید از ظرفیت دانشگاه استفاده کرد و از پویش های دانشجویی حمایت شود. در آینده نزدیک نیز بنا داریم سیستم شبه دبیرخانه‌ای را در دانشگاه فراهم کنیم.

لزوم اجرای طرح استعدادیابی مدیریتی دانشجویان تازه وارد

در ادامه این نشست دکتر اما هادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، به لزوم اجرای طرح استعدادیابی مدیریتی دانشجویان تازه وارد و برگزاری اردوهای آموزشی با محوریت اخلاق مداری تاکید کرد.

همچنین دکتر علی ماهر، مشاور رییس دانشگاه در امور سرمایه‌گذاری  و مشارکت های اقتصادی، در ادامه بیمارستان‌ها را از پیچیده ترین سازمان ها دانست و افزود: رهبری و اخلاق دو محور اصلی اعتباربخشی در کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: وجه تمایز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بقیه دانشگاه‌ها، سطح فعالیت های فرهنگی است. اختصاص یک فضای مشخص به موضوع ژورنال کلاب در وبسایت دانشگاه، دانشجویان را با فضای مدیریتی بیشتر آشنا می کند. ایجاد کرسی های آزاداندیشی در این حوزه نیز می تواند موثر باشد.

از طرفی در این جلسه، در خصوص سه محور مبانی بنیادی کاربردی، مسائل مبتلا به روز دانشگاه و تازه های اخلاق پزشکی، تعاریف اخلاق سازمانی، ارزش های اخلاقی، حوزه فعالیت کمیته اخلاق، اهمیت وجود گفتمان اخلاقی و شاخص های اعتباربخشی فرهنگی نیز بحث و تبادل نظر شد.


نظر شما :