در قالب یک مطالعه پژوهشی بررسی شد

آموزش دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا

۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰ کد : ۱۸۴۷۲ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
به دنبال همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در جوامع، یکی از چالش‌های پیش روی سیستم آموزشی در دانشکده‌های پزشکی، آموزش کارآموزان پزشکی و انتقال تجربه‌های بالینی متناسب به آنان در برخورد با بیماران و در محیط بیمارستان‌ها بوده که همانند دروس تئوری، از طریق آموزش‌های مجازی و آنلاین محقق نمی‌شود.
آموزش دانشجویان پزشکی در شرایط کرونا

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مقاله‌ای تحت عنوان " بررسی اثرات کووید ۱۹ بر روی آموزش دانشجویان پزشکی" که توسط کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترجمه شده، آمده است: ده‌ها سال است که دانشکده‌های پزشکی در حال تلاش برای ایجاد پروتکل‌های آموزش مجازی از طریق بکارگیری تکنولوژی، با هدف کاهش کلاس‌های درس و کنفرانس‌های آموزشی هستند.

در این مقاله که توسط ژورنال JAMA منتشر شده،  اثرات بیماری کووید ۱۹ بروی آموزش دانشجویان پزشکی بررسی شده است.

اثرات "کووید ۱۹" بر دوره Preclerkship (معادل علوم پایه و فیزیوپاتولوژی)

فاصله گذاری اجتماعی یا Social Distancing، بهترین راهکار پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است، چراکه تاکنون درمان و یا واکسن این بیماری ساخته نشده است و به طور حتم این روش شامل دانشجویان پزشکی نیز می‌شود.  

در همین راستا دانشکده‌های پزشکی در واکنش به همه‌گیری کووید ۱۹،  تلاش کرده‌اند آموزش‌های این دوره را به صورت مجازی برگزار کرده و مباحثی همچون علوم پایه، آموزش‌های مرتبط با نظام سلامت و علوم رفتاری تاکنون ارایه شده‌اند. به علاوه در برخی از دانشکده‌ها کلاس‌های آموزش مهارت‌های بالینی  نیز به صورت آنلاین برگزار شده است.

آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها نیز به صورت آنلاین به اجرا در آمده است. با وجود این اقدامات، اثربخشی این روش تاکنون سنجیده نشده و نتیجه آن نیازمند بررسی‌های بیشتر برای رفع مشکلات احتمالی آن است.

اثرات بیماری کووید ۱۹ بر دوره‌ی Clerkship (معادل کارآموزی پزشکی)

این بخش مقاله به این سوال پاسخ می‌دهد که به راستی نقش کارآموزان پزشکی در محیط‌های درمانی چیست؟

به طور ایده آل کارآموزان، در محیط های درمانی، در قالب گروهی از دانشجویان با نظارت پزشکان  در حال یادگیری و آموزش هستند، بنابراین شکل گیری هویت حرفه‌ای کارآموزان وابسته به نوع و نحوه آموزش و ایفای نقش آنها در محیط‌های درمانی است .

در ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹، کارآموزان با وجود حضور در بخش‌های بیمارستانی نقشی در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به این بیماری نداشتند، چراکه وسایل حفاظت فردی به مقدار کافی وجود نداشت. با بدتر شدن شرایط همه گیری، دانشکده‌های پزشکی به تدریج دانشجویان را از حضور در بخش‌های بالینی معاف کردند، به گونه ای که در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ ، انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا، دستورالعملی را برای توقف آموزش کارآموزان در روتیشن‌های آموزشی بیمارستانی اعلام کرد.

حال در این وضعیت، اساتید چگونه می‌توانند تجربه‌های بالینی لازم را برای کارآموزان فراهم کنند؟

البته روش‌های مختلف انتقال تجربه و آموزش کارآموزان در بحران کووید ۱۹، پیوسته در حال تکامل بوده که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-برگزاری کلاس‌های آموزشی به فرمت آنلاین تنها برای آماده سازی دانشجویان جهت ورود به بخش‌های بیمارستانی پس از عادی شدن شرایط

۲-استفاده از کیس و سناریوهای بالینی به فرمت مجازی

۳-تغییر تقویم آموزشی و جایگزینی فعالیت‌های آموزشی با کارهای پژوهشی (نظیر پایان نامه و .... ) و همچنین تغییر زمان برگزاری روتیشن‌های بیمارستانی

۴- استفاده از کارآموزان در فعالیت‌های داوطلبانه نظیر ارایه خدمات مشاوره ای سلامت از راه دور یا Telehealth

۵-شرکت کارآموزان در دوره‌های انتخابی یا الکتیو

جمع بندی و نتیجه گیری

اینکه وضعیت بحرانی کنونی تا چه زمانی ادامه دارد، مشخص نیست و بازگشت شرایط تحصیلی به حالت عادی،زمان بر است. در این برهه زمانی چالش پیش روی دانشکده‌های پزشکی، آموزش کارآموزان پزشکی و ایجاد تجربه‌های بالینی متناسب برای آنان در برخورد با بیماران بوده که با آموزش‌های مجازی و آنلاین به راحتی محقق نمی‌شود.

در همین رابطه با توجه به محدود بودن ظرفیت کادر درمانی در مبارزه با کووید ۱۹، می‌توان کارآموزان و دانشجویان را به عنوان عضوی از جامعه درمانی در فعالیت‌های داوطلبانه‌ای چون مشارکت در پاسخگویی به سامانه‌های تلفنی مشاوره سلامت و تولید محتواهای آموزشی برای عموم مردم و ... شرکت داد؛ در چنین فرصتی است که دانشجویان و اساتید می‌توانند به کمک یکدیگر راه‌های موجود جهت ارتقای آموزش پزشکی را ایجاد و عملی کنند.

انتهای پیام

، در مقاله‌ای تحت عنوان " بررسی اثرات کووید ۱۹ بر روی آموزش دانشجویان پزشکی" که توسط کمیته دانشجویی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترجمه شده، آمده است: ده‌ها سال است که دانشکده‌های پزشکی در حال تلاش برای ایجاد پروتکل‌های آموزش مجازی از طریق بکارگیری تکنولوژی، با هدف کاهش کلاس‌های درس و کنفرانس‌های آموزشی هستند.

در این مقاله که توسط ژورنال JAMA منتشر شده،  اثرات بیماری کووید ۱۹ بروی آموزش دانشجویان پزشکی بررسی شده است.

اثرات "کووید ۱۹" بر دوره Preclerkship (معادل علوم پایه و فیزیوپاتولوژی)

فاصله گذاری اجتماعی یا Social Distancing، بهترین راهکار پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است، چراکه تاکنون درمان و یا واکسن این بیماری ساخته نشده است و به طور حتم این روش شامل دانشجویان پزشکی نیز می‌شود.  

در همین راستا دانشکده‌های پزشکی در واکنش به همه‌گیری کووید ۱۹،  تلاش کرده‌اند آموزش‌های این دوره را به صورت مجازی برگزار کرده و مباحثی همچون علوم پایه، آموزش‌های مرتبط با نظام سلامت و علوم رفتاری تاکنون ارایه شده‌اند. به علاوه در برخی از دانشکده‌ها کلاس‌های آموزش مهارت‌های بالینی  نیز به صورت آنلاین برگزار شده است.

آزمون‌ها و ارزشیابی‌ها نیز به صورت آنلاین به اجرا در آمده است. با وجود این اقدامات، اثربخشی این روش تاکنون سنجیده نشده و نتیجه آن نیازمند بررسی‌های بیشتر برای رفع مشکلات احتمالی آن است.

اثرات بیماری کووید ۱۹ بر دوره‌ی Clerkship (معادل کارآموزی پزشکی)

این بخش مقاله به این سوال پاسخ می‌دهد که به راستی نقش کارآموزان پزشکی در محیط‌های درمانی چیست؟

به طور ایده آل کارآموزان، در محیط های درمانی، در قالب گروهی از دانشجویان با نظارت پزشکان  در حال یادگیری و آموزش هستند، بنابراین شکل گیری هویت حرفه‌ای کارآموزان وابسته به نوع و نحوه آموزش و ایفای نقش آنها در محیط‌های درمانی است .

در ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹، کارآموزان با وجود حضور در بخش‌های بیمارستانی نقشی در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به این بیماری نداشتند، چراکه وسایل حفاظت فردی به مقدار کافی وجود نداشت. با بدتر شدن شرایط همه گیری، دانشکده‌های پزشکی به تدریج دانشجویان را از حضور در بخش‌های بالینی معاف کردند، به گونه ای که در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ ، انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا، دستورالعملی را برای توقف آموزش کارآموزان در روتیشن‌های آموزشی بیمارستانی اعلام کرد.

حال در این وضعیت، اساتید چگونه می‌توانند تجربه‌های بالینی لازم را برای کارآموزان فراهم کنند؟

البته روش‌های مختلف انتقال تجربه و آموزش کارآموزان در بحران کووید ۱۹، پیوسته در حال تکامل بوده که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-برگزاری کلاس‌های آموزشی به فرمت آنلاین تنها برای آماده سازی دانشجویان جهت ورود به بخش‌های بیمارستانی پس از عادی شدن شرایط

۲-استفاده از کیس و سناریوهای بالینی به فرمت مجازی

۳-تغییر تقویم آموزشی و جایگزینی فعالیت‌های آموزشی با کارهای پژوهشی (نظیر پایان نامه و .... ) و همچنین تغییر زمان برگزاری روتیشن‌های بیمارستانی

۴- استفاده از کارآموزان در فعالیت‌های داوطلبانه نظیر ارایه خدمات مشاوره ای سلامت از راه دور یا Telehealth

۵-شرکت کارآموزان در دوره‌های انتخابی یا الکتیو

جمع بندی و نتیجه گیری

اینکه وضعیت بحرانی کنونی تا چه زمانی ادامه دارد، مشخص نیست و بازگشت شرایط تحصیلی به حالت عادی،زمان بر است. در این برهه زمانی چالش پیش روی دانشکده‌های پزشکی، آموزش کارآموزان پزشکی و ایجاد تجربه‌های بالینی متناسب برای آنان در برخورد با بیماران بوده که با آموزش‌های مجازی و آنلاین به راحتی محقق نمی‌شود.

در همین رابطه با توجه به محدود بودن ظرفیت کادر درمانی در مبارزه با کووید ۱۹، می‌توان کارآموزان و دانشجویان را به عنوان عضوی از جامعه درمانی در فعالیت‌های داوطلبانه‌ای چون مشارکت در پاسخگویی به سامانه‌های تلفنی مشاوره سلامت و تولید محتواهای آموزشی برای عموم مردم و ... شرکت داد؛ در چنین فرصتی است که دانشجویان و اساتید می‌توانند به کمک یکدیگر راه‌های موجود جهت ارتقای آموزش پزشکی را ایجاد و عملی کنند.

انتهای پیام


نظر شما :