آغاز فصل جدید همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۸۵۳۶ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
تفاهم نامه همکاری‌های علمی تخصصی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تحقیقات بین رشته‌ای بر پایه زمینه‌های علوم پزشکی با استفاده از فناوری‌های نوین نرم افزاری امضا شد.

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در این مراسم اظهار کرد: در شرایط بحرانی که عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجرایی جهان در مقابله با ویروس کرونا دچار چالش شده، امضای تفاهم نامه‌ای با چارچوب علمی نشان دهنده قوام وتوانایی بالای دانشمندان کشور است.

وی با بیان اینکه تلاش فرزندان این مرزو بوم برای تعالی علم و دانش در بحرانی‌ترین شرایط کشور ستودنی است افزود: توجه به اصلی‌ترین مباحث علمی نشان از توسعه علمی کشور دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت‌های علمی و اثرگذار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی خاطرنشان کرد: این مرکز با ساختاری متفاوت و بی‌بدیل قریب به سه دهه در بالاترین سطح علمی فعالیت می‌کند.

دکتر زالی با اشاره به برخی از مفاد این تفاهم نامه، برگزاری دوره های مشترک آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت و ارتقا دانش مهارتی را از جمله اهداف امضای این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: تعمیق و گسترش دانش بین بخشی یکی دیگر از اهداف انعقاد تفاهم مشترک بین دانشگاه و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است.

وی با تاکید بر اینکه ساختارهای مناسب و متنوع میان دو مرکز طرف این قرار بستر فعالیت‌های بین بخشی و شکل گیری کارگروه‌های فنی را بیش از پیش مهیا می کند، تصریح کرد:  ایجاد زنجیره نوینی از تبادل علم و دانش در عرصه‌های بین المللی از دیگر دستاوردهای این همکاری مشترک است.

رییس دانشگاه با اشاره به این که اتصال و همگرایی این دو مجموعه علمی کشور، توسعه ارتباطات بین بخشی در عرصه ملی و بین المللی را در دستور کار قرارداده خاطرنشان کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک ضمن امضای این تفاهم نامه مشترک با قوام و استحکام بیشتری جلو می رود.

وی با تاکید بر نقش متفاوت استفاده از هوش مصنوعی در علوم  پایه و بالین، گفت: استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء و بهره‌مندی از امکانات بیمارستان هوشمند می‌تواند نقش اثرگذاری در حوزه سلامت ایفا کند. یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این تفاهم نامه مشترک بهره مندی از روش‌های تصویربرداری در بخش علمی و بازبینی عملکرد مغز است.

دکتر زالی با بیان اینکه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به گونه‌ای طراحی شده که امکان تقابل با گروه‌های علمی و آموزشی را در بالاترین سطح فراهم می‌کند، به سابقه فعالیت مشترک  ۲۰ ساله بین دانشگاه و پژوهشگاه دانش های بنیادی اشاره کرد و  گفت: ماحصل یکی از این تعاملات در عرصه بین المللی انتشار مقاله‌ای با موضوع شناسایی صورت و نقش گیج گاهی در مجله نیچر به عنوان یکی از معتبرترین مجلات خارجی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه‌اندازی آزمایشگاه مشترک تالاموس را از دیگر دستاوردهای مشترک دانشگاه و پژوهشگاه دانش های بنیادی ذکر کرد و افزود: ایستگاه پیچیده مغز یکی از نقاط هدف مدل سازی ریاضی است و هیچ بخشی در مغز انسان به اندازه تالاموس پیچیده و جذاب نیست. این دستاورد عظیم که با فرمول‌های خاص دانش هندسه به سرانجام رسید، کار بزرگی با شالوده علوم پایه بود که به سمت بالین جهت‌دهی شد.

وی بازتاب شکل گیری آزمایشگاه مشترک تالاموس را کمک به روند درمان‌های کمکی درمبتلایان به  پارکینسون عنوان کرد وگفت: این دستاورد ارزشمند ۱۵ سال پیش با کمک محققان پژوهشکده و اساتید دانشگاه شکل گرفت.

دکتر زالی در ادامه از بازمهندسی بخش نرم افزاری سیستم FM MRIضمن ارتقا نرم افزاری و برنامه نویسی نوین با مشارکت  پژوهشگاه دانش‌های بنیادی خبر داد و خاطرنشان کرد: به طورمثال بیمار مبتلا به تومور مغری که در کنار مرکز تکلم است با کمک این دستاورد پزشکی مهندسی جراحی ایمن‌تری را تجربه می‌کند. در این سیستم نقشه جراحی طراحی می‌شود و حاشیه جراحی امن‌تری مهیا می‌شود.

رییس دانشگاه با بیان این که تظاهرات عصبی در ویروس کووید ۱۹ نیز ممکن است بیمار را دچاراختلالات بویایی و چشایی کند، افزود: سیستم  FM MRI نیز می‌تواند در شناسایی و درمان این بیماران به عنوان روشی متداول برای سنجش استفاده شود. سیستم FM MRIدر واقع سیستمی ارتقا یافته است که عملکرد مغز را در ساختار به تصویر می‌کشد در حالیکه MRIصرفا کاربرد در تصویر برداری دارد.

دکتر زالی ادامه داد: با انعقاد این تفاهم بخش‌های جدیدی در کنار فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار بیماران وعرصه خدمتی قرار خواهد گرفت که ارتقا خدمات سلامت یکی از دستاوردهای آن است.

رییس دانشگاه  در خاتمه گفت: انعقاد این تفاهم نامه جهش ارتباطی نوینی در بخشهای آموزشی و پژوهشی ایجاد خواهد کرد تا ملت شریف ایران در سایه این همگرایی و حرکت علمی از مواهب آن بهره‌مند شوند.

آغاز فصل جدیدی از همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

همچنین دکتر محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در این مراسم با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی متولی سلامت بخش بزرگی از جامعه است، افزود: در کنار این مسوولیت‌های ارزشمند تلاش مجموعه دانشگاه برای توسعه همگرایی و تقویت علوم بالینی و پایه ستودنی است.

وی در ادامه توضیحاتی درباره فعالیت های مرکز پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارائه داد و گفت: این مرکز با هدف تقویت علوم پایه در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به سابقه ۲۰ ساله همکاری پژوهشگاه دانش های بنیادی با دانشگاه افزود: همکاری در زمینه علم  نوروساینس و علوم شناختی با دانشگاه در حوزه‌های پزشکی از جمله همکاریهای این دو نهاد است.

وی گفت: در دپارتمان انفورماتیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی( مرکز تحقیقات فیزیک و نظری ریاضیات)، دستاوردهای مدل‌های ریاضی در میدان وسیعی در حوزه آزمایشگاه دارویی و تحقیقات پایه انجام شده که ماحصل آن دستاوردهای عظیم در ارتقا دانش است.

وی از آغاز فصل جدیدی از همکاری های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و پژوهشگاه دانش های بنیادی خبر داد و افزود: توسعه و بهره‌مندی از به روز ترین تجهیزات "ام آر آی و سی تی اسکن"  تا کیفیت هفت تسلا بخشی از  این همکاری ها ست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش های بنیادی طی مراسمی با حضور دکتر محمدجواد اردشیر لاریجانی رئیس پژوهشگاه و دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه امضا شد.

انتهای پیام


نظر شما :