در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی ارتباطات مطرح شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۸۵۴۲ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتقای سرمایه اجتماعی نهادهای سلامت محوری همچون دانشگاههای علوم پزشکی را در جریان کرونا مرهون نقش روابط عمومی عنوان کرد و گفت: ایجاد اعتماد در حوزه سلامت و پزشکی از مهمترین رسالت‌های روابط عمومی برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت جامعه است.
در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی ارتباطات مطرح شد

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در ویدئو کنفرانسی که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی، با حضور  مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کارکنان مراکز تابعه برگزار شد، اظهار کرد: در جریان بیماری کرونا روابط عمومی نقش مهمی را در ایجاد رابطه مستمر و پویا با مردم و ایجاد افکار مثبت و همچنین زدودن افکار ابهام آلود ایفا کرد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید کانون‌های ایجاد کننده اعتماد عمومی برای بالا بردن سرمایه اجتماعی جهت استقبال مردم از پروتکل‌های بهداشتی باشند گفت: اگر از سوی مردم به حوزه سلامت، پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتماد وجود نداشته باشد، عمل به پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاثیر اپیدمی کرونا بر ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و ارتباطی، گفت: بازتاب‌های پیچیده این ویروس، باعث تغییر بخشی از عملکرد روابط عمومی دانشگاه نیز شده است.

دکتر زالی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا توانایی روابط عمومی دانشگاه را محک زد، یادآور شد: هیچگاه مانند امروز شاهد گشوده شدن دریچه‌های روابط عمومی در حوزه سلامت به روی مردم نبوده‌ایم.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران آموزش همگانی برای ارتقای بهداشت فردی، استمرار فاصله گذاری اجتماعی، تقویت حس خطر نسبت به ویروس و حساسیت بیشتر نسبت به بیماری را از مهمترین راهبردهای روابط عمومی در جریان شیوع اپیدمی کرونا عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش مهم و راهبردی روابط عمومی در مدیریت بحران کرونا، گفت: روابط عمومی در مدیریت کرونا برای مسئولان دانشگاه نقش دیده‌بانی هوشمند را داشته که نبض جریانات و اتفاقات مهم را حس می‌کند.

دکتر زالی همچنین با اشاره به نقش موثر روابط عمومی در پیشگیری از نارضایتی‌ها، بر اهمیت حساس بودن روابط عمومی نسبت به فضای درون و برون سازمان تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت صمیمیت و یکدلی واحد روابط عمومی با بدنه دانشگاه گفت: عملکرد روابط عمومی باید آن قدر جذاب و روابط آن با پرسنل و کارکنان دانشگاه به قدری عمیق باشد که پرسنل و کارکنان دانشگاه روابط عمومی را از خود بدانند و مسائل خود را به روابط عمومی انتقال دهند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین بر ضرورت آموزش مستمر کارکنان روابط عمومی دانشگاه جهت ارتقای دانش و مهارت‌های ارتباطی تاکید کرد و گفت: پرسنل روابط عمومی در ستاد و مراکز تابعه باید از حداکثر بضاعت فنی و حرفه‌ای در حوزه ارتباطات بهره مند باشند.

دکتر زالی در ادامه بر رسالت روابط عمومی در زمینه تعیین سیاست‌های درست برای دانشگاه اشاره کرد و افزود: روابط عمومی حلقه وصل بین ستاد، صف، مدیریت و محیط است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش موثر و کارایی طرح ارسال پیامک به ریاست دانشگاه در روزهای آغازین شیوع کرونا، یادآور شد: این اقدام با هماهنگی روابط عمومی دانشگاه و با حفظ محرمانگی باعث ارتباط و تعامل پرسنل با رییس دانشگاه شد و آثار خوبی در حوزه ارزیابی موثر از محیط و استخراج ایده‌های عملیاتی داشت.

وی همچنین ابتکار روابط عمومی در آموزش‌های فردی و همگانی و اطلاع رسانی را یادآوری کرد و گفت: نتایج یکی از نظرسنجی‌هایی که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد ۸۰ درصد مردم تهران درباره راه‌های انتقال ویروس کرونا اطلاعات درست دارند که این مسئله نشان دهنده موفقیت در سیاست‌های آموزشی است.

دکتر زالی در ادامه تاکید کرد: روابط عمومی نباید نسبت به فضای اجتماعی بی اطلاع باشد، زیرا این تعلیق باعث سیاست‌گذاری‌های نادرست در سطوح مدیریتی می‌شود که ممکن است نافرمانی‌های اجتماعی را در پی داشته باشد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در جریان شیوع بیماری کرونا کارهای بزرگ و برجسته‌ای در دانشگاه انجام شده است، گفت: به علت سرعت بالای اتفاقات فرصتی برای آرشیو و مستندسازی این اقدامات وجود نداشت، اما روابط عمومی باید تمام این حماسه آفرینی‌ها را ثبت و ضبط کنند تا در فرصت مناسب در قالب یک مستند ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به تولید و انتشار حجم بالایی از اطلاعات درست و نادرست علمی درمورد کرونا و در دسترس قرار گرفتن این اطلاعات، یادآور شد: این مسئله باعث سردرگمی اطلاعاتی مردم و دسترسی سخت در دریافت اطلاعات درست علمی شده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین با اشاره به نوع دیگری از اخبار که در فضای ارتباطی به آن اطلاعات خودخواسته( GOI) گفته می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه امکان تریبون سازی در فضای مجازی بیش از گذشته شده است، ممکن است افراد اخبار نادرست بیشتری را منتشر کنند که این مسئله می‌تواند منجر به هراس جمعی و افزایش اضطراب عمومی شود.

دکتر زالی یادآور شد: خوشبختانه رسالت رسانه‌ها بعد از پاندمی کرونا به گونه‌ای سوق داده شد که برای مثال اگر اکنون در موتور جست‌وجوگر گوگل موضوعی را درباره کرونا جست‌وجو کنید در ابتدا شما به صورت هوشمندانه به سمت سایت‌های علمی و معتبر هدایت می‌شوید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه روابط عمومی ویترین خدمات ارائه شده دانشگاه به مردم است، گفت: روابط عمومی نباید بگذارد فعالیت‌های مطالبه‌گرانه از ریل قانون جدا شده و در زمره فعالیت‌های زیرزمینی قرار گیرد. روابط عمومی باید برای دانشگاه نقش یک پنجره هوشمند گشوده شده به روی محیط را ایفا کند.

دکتر زالی در پایان ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی خطاب به کارکنان روابط عمومی دانشگاه، یادآور شد: با تلاش‌های شما کارنامه درخشانی برای روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  به ثبت رسیده است.

افزایش قارچ گونه اخبار جعلی با شیوع کرونا

در بخش دیگری از این ویدئو کنفرانس مژگان جزی زاده کریمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تبریک روز ارتباطات به تمامی همکاران تلاشگر در روابط عمومی ستاد، معاونت‌ها، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه‌های بهداشتی و مراکز تحقیقاتی از تلاش‌های آنان قدردانی کرد.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های فراوان در سال گذشته، گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه تقویت و هدایت فضای همدلی یکی از اصلی‌ترین دستورالعمل‌های روابط عمومی‌هاست، شاهد تقویت و همدلی مضاعف در حوزه روابط عمومی هستیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حالی روز جهانی ارتباطات را پشت سر می‌گذاریم که ویروس مهلک کرونا اغلب کشورهای جهان را درنوردیده و آثار خود را در همه عرصه‌ها از جمله روابط عمومی و ارتباطات نمایان کرده است.

کریمی ادامه داد: دو ویژگی نوپدیدی و جهان گستری کرونا ما را در معرض ناشناخته‌های جدیدی قرار داد که طبیعتا ارتباطات هم از این تغییرات در امان نیست؛ برای مثال علی‌رغم آنکه فکر می‌کردیم در دانشگاه باید بین فضای آموزش رسمی و غیر رسمی فاصله وجود داشته باشد، امروز با شرایطی مواجهیم که بدون موبایل نمی‌توانیم کلاس آنلاین برگزار کنیم که این وضعیت نشان‌دهنده تغییرات مهم و ناگهانی در وجوه مختلف زندگی و استفاده از رسانه‌ها رخ داده است.

وی ادامه داد: نگاه ما به ابزارهای ارتباطی و ظرفیت‌های رسانه‌ای به جنبه‌های فرصت آفرین آن‌ها معطوف شده است، در حالی که در گذشته شاید بیشتر متوجه تهدیدها بودیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هم‌اکنون وارد مرحله‌ای شده‌ایم که دارای انعطاف زمانی و مکانی بیشتری است، پاندمی کرونا علاوه بر تغییری که در سبک آموزش ایجاد کرده، زمینه مناسبی را برای تولید انبوه اطلاعات فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط جدید باعث شکل‌گیری مفهوم جدیدی به نام «اینفو دمی» شده است، درباره این مفهوم توضیح داد: این پدیده باعث رشد و تولید قارچ گونه اطلاعات پزشکی در پاندمی شد که مهمترین عارضه آن افزایش قارچ گونه اخبار جعلی است.

کریمی همچنین با اشاره به انتخاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان ستاد فرماندهی عملیات بیماری کرونا در کلان شهر تهران، از تلاش‌های مسئولان روابط عمومی مراکز تابعه از جمله بیمارستان‌ها تشکر کرد و یادآور شد: مسئولان روابط عمومی مراکز در این مدت با تلاش شبانه‌روزی خود و اقداماتی همچون ارسال فیلم‌ها و عکس‌ها از فعالیت بیمارستان‌ها ایثارگرانه فعالیت کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ارائه گزارشی از عملکرد ستاد اطلاع رسانی پرداخت و گفت: از زمان تشکیل ستاد، بیش از ۳۰۰ خبر، ۲۰ اینفوگرافیک، ۱۹۰ ویدئو و ۸۰ مجموعه عکس با محوریت کرونا در روابط عمومی تولید شده و انتشار یافته است.

وی با اشاره به عملکرد موثر روابط عمومی در عرصه آموزش‌های همگانی، گفت: با هماهنگی روابط عمومی، ۳۵ کارشناس و متخصص دانشگاه در بیش از ۱۰۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی حضور یافته‌اند و باعث استناد رسانه‌های داخلی و خارجی به آموزش‌های ستاد شده‌اند.

کریمی با اشاره به بارگذاری ۱۳۵۰ محتوا در اینستاگرام و ۶۵۰ پیام در سایر شبکه‌های اجتماعی، بر استفاده از ظرفیت‌های آپارات جهت بارگذاری ویدئوهای آموزشی و علمی در طول این مدت تاکید کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت پراکندگی در مدیریت بحران و ناهمگنی افکار عمومی، بر ضرورت توجه به مدیریت سخنگویی در بحران تاکید کرد و گفت: در طول این مدت، در حوزه نرم‌افزار هوشمند مدیریت و رصد اخبار در سه حوزه اخبار مکتوب، شبکه‌های اجتماعی و رادیو و تلویزیون اقدامات کافی انجام شد.

کریمی همچنین درباره اقدامات روابط عمومی در حوزه افکارسنجی، اظهار کرد: با هماهنگی روابط عمومی و مشارکت نهادهای معتبری همچون مرکز افکار سنجی ایسپا چندین نظرسنجی انجام شد تا با آگاهی از نظرات مردم ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران را یاری کنیم.

وی همچنین از طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع افکارسنجی با کمک واحد IT، ایجاد وب سایت trc.sbmu.ac.ir برای مستندنگاری اخبار، مکاتبات و اقدامات ستاد و همچنین راه‌اندازی سامانه تلفن گویای ۸۹۵۱۱ جهت پاسخگویی به سوالات مردم در حوزه کرونا خبر داد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همچنین مستندسازی تجربیات مدیریتی در قالب درسنامه‌های آموزشی و ثبت روایات کادر درمان را از دیگر اقدامات روابط عمومی در طول شیوع کرونا عنوان کرد.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاه مجازی عکس کرونا و آموزش‌های تخصصی روابط عمومی به صورت آنلاین در هفته‌های آتی خبر داد.

انتهای پیام


نظر شما :