/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

از اقدام برای تولید داروی کرونا تا راه‌اندازی بانک اطلاعات متخصصین سالمندی

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۶ کد : ۲۱۲۹۳ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری تاپ خبر
سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر تمرکز فعالیت‌های جهاد دانشگاهی بر موضوعات و مسایل مورد نیاز جامعه، به همکاری‌های مشترک این واحد در جهت تولید داروهای کرونا، راه‌اندازی بانک اطلاعات متخصصین سالمندی و سلامت روان، راه‌اندازی شماره تلفن ملی سلامت روان و آغاز فعالیت در حوزه داده‌کاوی و علوم شناختی به عنوان برخی از اقدامات مهم این واحد جهاد دانشگاهی طی سال گذشته اشاره کرد
از اقدام برای تولید داروی کرونا تا راه‌اندازی بانک اطلاعات متخصصین سالمندی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، فرج حسینیان در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به تاکیدات  مقام معظم رهبری در بیانیه ‌گام دوم انقلاب بر دو مساله امید و جوانان، گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های جهاد دانشگاهی هر دو موضوع تزریق امید در جامعه و توجه به جوانان را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به استفاده از پتانسیل و توان جوانان در مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: این فعالیت‌ها در قالب کارگروه‌های مختلف دنبال می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال 99 حداقل هزار کارشناس در حوزه سلامت روان، سلامت سالمندی و انفورماتیک سلامت جذب کنیم، البته نه در قالب استخدام رسمی، بلکه به صورت حمایت، پشتیبانی و هویت بخشی.آطآ

حسینیان با اشاره به تمرکز فعالیت‌های واحد بر مسایل و معضلات جامعه، "سلامت سالمندی" را یکی از ماموریت‌های اصلی این واحد عنوان کرد و گفت: "سالمندی" یکی از مهمترین مسایل کشور به خصوص در سال‌های آینده است؛ به عبارتی در حال حاضر حدود 9 میلیون سالمند در کشور داریم که بر اساس برآوردهای جمعیتی این رقم تا 20 سال آینده به حدود 27 میلیون نفر افزایش می‌یابد و اگر از امروز در این رابطه برنامه‌ریزی مشخص و مدونی نداشته باشیم، قطعا در آینده مشکلات و معضلاتی جدی پیش روی ما خواهد بود.

راه‌اندازی کارگروه "سلامت سالمندی"

وی با اشاره به فعالیت‌های این واحد در حوزه سلامت سالمندی، اظهار کرد: طی یک سال گذشته کارگروه "سلامت سالمندی" با دو رویکرد مرکز" درمان در منزل امداد" و مرکز "پایش و سلامت"  فعالیت خود را آغاز کرده و در همین راستا "گروه پژوهش سالمندی" با هدف تولید علم و اجرای طرح‌های پژوهشی راه‌اندازی شده است.

بانک اطلاعات متخصصین سالمندی راه‌اندازی می‌شود

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدام در جهت تثبیت ساختار و ایجاد شبکه نیروی انسانی در حوزه سالمندی، عنوان کرد: در این راستا اقدام در جهت تهیه بانک اطلاعاتی کارشناسان و متخصصین حوزه سالمندی در سراسر کشور، برقراری ارتباط با بدنه دانشجویی رشته‌های مرتبط با سالمندی به هدف جذب پتانسیل‌ها و ایده‌های موثر و اجرای پروژه‌های مشترک با ارگان‌ها و سازمان‌های متولی حوزه سالمندی از جمله بهزیستی و شورای ملی سالمندی برخی از اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

همکاری مشترک با ارگان‌ها و سازمان‌های اجرایی مرتبط

حسیسنیان با اشاره به همکاری مشترک و ارتباطات این معاونت با نیروی انتظامی، وزارت ورزش، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران و تهران با محوریت سالمندی، اظهار کرد: همچنین با سازمان‌های بازنشستگی کشور، تأمین اجتماعی، شهرداری تهران و سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط، پروژه‌های اجرایی و درمانی در قالب پایش و سلامت سالمندی و طرح‌های پژوهشی، دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی اجرا می‌کنیم.

برگزاری وبینار"همایش ملی سلامت سالمندی" در مهر ماه

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای "همایش ملی سلامت سالمندی"، گفت: هماهنگی‌های لازم برای اجرای این همایش در پاییز 99 صورت گرفته بود ولی با توجه به شیوع کرونا، احتمالا این همایش در قالب وبینار و به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام روانشناسی

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به بخش بعدی فعالیت‌های پژوهشی این واحد در حوزه سلامت روان، به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نظام روانشناسی و فعالیت به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان در بحث‌های آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: با تشکیل کارگروه‌های 10گانه، حدود 100 روانشناس در قالب همکاری با واحد جذب شده و در حال توسعه این فعالیت در سطح کشور هستیم.

راه‌اندازی شماره تلفن ملی سلامت روان درسال 99

دکتر حسینیان با اشاره به دریافت شماره‌ی چهاررقمی 1479 از شرکت مخابرات، گفت: احتمالا مهر ماه و همزمان با هفته ملی سلامت روان، شماره تلفن ملی سلامت روان برای کل کشور در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی می‌شود که بخشی از آن به ارایه مشاوره‌های رایگان در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی واحد در بحران‌های ملی اختصاص دارد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز "انفورماتیک سلامت" در این واحد جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: علوم سلامت در کل جهان به سمت فضای مجازی، هوشمند سازی، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها به عنوان پایه و نیاز آینده حوزه سلامت حرکت می‌کند ولی متاسفانه این حوزه در داخل کشور همگام با جهان پیش نمی‌رود.

آغاز فعالیت در حوزه داده‌کاوی و علوم شناختی

وی ادامه داد: این واحد جهاد دانشگاهی در بحث انفورماتیک سلامت و هوش مصنوعی فعالیت‌هایی را آغاز کرده و در ترکیب با سلامت روان، در بحث‌های علوم شناختی ورود پیدا کرده است.

وی نبود داده‌های مناسب در حوزه سلامت را یکی از معضلات کشور دانست و گفت: به دلیل عدم توجه به حوزه داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها؛ شاهد دوباره‌ کاری، موازی کاری و نبود انسجام در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشوری هستیم که قطعا ورود به این حوزه بسیار راهگشا خواهد بود.

حسینیان با اشاره به همکاری مشترک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی با وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها در حوزه تحلیل داده‌های سلامت، گفت: بر این اساس داده‌های به‌هم‌ریخته و پراکنده حوزه سلامت به داده‌های تمیز، کاربردی و قابل‌تحلیل تبدیل می‌شود.

ایجاد دبیرخانه طب سنتی و طب فراگیر

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی به تشکیل تیم‌های "طب فراگیر" و "طب سنتی" در این واحد اشاره کرد و گفت: دیدگاه واحد در این حوزه ایجاد کارگروه‌های علمی و جذب متخصصین حوزه با هدف ارایه و اجرای پروژه‌های علمی و انسجام ‌بخشی به فعالیت های این حوزه بوده و در این راستا طی مذاکراتی با وزارت بهداشت در پی ایجاد دبیرخانه طب سنتی در این واحد هستیم.

راه‌اندازی کلینیک چند تخصصی "نورین"

وی همچنین به راه‌اندازی کلینیک چند تخصصی "نورین" در این واحد اشاره کرد و گفت: در این راستا کلینیک چند تخصصی واحد در حوزه "دندانپزشکی"، "پوست، مو و لیزر" و "سلامت خانواده" در بیمارستان نورافشار راه‌اندازی شده است.

دستاوردها و اقدامات واحد در حوزه کرونا

حسینیان با اشاره به پاندمی کرونا و تحت‌الشعاع قرار گرفتن بسیاری از فعالیت‌های روتین و جاری کشور، اظهار کرد: اگر از نکات منفی این بحران بگذریم، این واحد جهاد دانشگاهی سعی کرد با تکیه بر جنبه‌های مثبت  موضوع، فعالیت‌ها و فرایندهای جدیدی را متناسب با جریان کرونا طراحی و اجرا کند.

وی در این راستا به گسترش فعالیت‌های "مرکز درمان در منزل امداد" با هدف کاهش تردد و مراجعات افراد به مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: همچنین انجام تست کرونا با انعقاد قرارداد با آزمایشگاه‌های مجاز و مورد تائید وزارت بهداشت دنبال شد.

وی همچنین به تولید مواد و ژل ضدعفونی‌کننده، شیلد و تأمین ماسک در دوره شیوع کرونا و عرضه آن در سطح عمومی اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبودهای موجود در تهیه مواد ضدعفونی در اوایل شیوع کرونا، طی همکاری با ستاد ملی کرونا و اخذ تائیدیه، نسبت به تولید مواد ضدعفونی‌کننده با بهترین کیفیت و عرضه عمومی و تامین بخشی از نیاز ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی، پتروشیمی‌ها و بیمارستان‌ها اقدام شد.

همکاری مشترک در جهت تولید داروهای کرونا

حسینیان در ادامه به اقدام جهت تولید داروهای مرتبط با کرونا بخصوص در حوزه طب سنتی اشاره کرد و گفت: در این راستا با همکاری چند مجموعه جهاد دانشگاهی و چند مجموعه آزمایشگاهی معتبر کار را آغاز کرده‌ایم و در صورت دستیابی به محصول مناسب و موثر، اعلام خواهیم کرد.

ارایه مشاوره‌های روانشناسی رایگان در دوران شیوع کرونا

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی همچنین به تمرکز فعالیت‌های سلامت روان واحد در بحث کرونا اشاره کرد و گفت: مشکلات ناشی از شیوع کرونا، ابتلای افراد، فوت نزدیکان، قرنطینه‌های طولانی مدت، مشکلات اقتصادی و بیکاری‌های ناشی از شیوع بیماری منجر به تشدید و افزایش سطح استرس و اضطراب، اختلالات روانشناختی و تنش‌های خانوادگی در سطح جامعه شده، به‌گونه‌ای که حوزه روانشناسی و سیستم بهداشت و درمان با مشکلات جدی برای پاسخ‌گویی به این نیاز روبرو شده است.

در این راستا واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن راه‌اندازی شماره تلفن 5 رقمی و با تشکیل تیم روانشناسی، از همان اسفند ماه نسبت به ارایه مشاوره‌های رایگان روانشناسی در سطح جامعه اقدام کرد.

راه‌اندازی وبسایت خودمراقبتی "123 کرونا"

حسینیان همچنین به راه‌اندازی وبسایت خودمراقبتی "123 کرونا" در این واحد اشاره کرد و گفت: این وبسایت با هدف اطلاع رسانی در حوزه کرونا و همچنین ارایه اطلاعات مرتبط با خودمراقبتی مبتلایان و کمک به رعایت کلیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی درمان بیمار کرونایی در منزل؛ با همکاری و حضور پزشکان داوطلب راه‌اندازی شد. البته در کنار دستورالعمل‌های درمانی، مشاور‌ه‌های پزشکی و روانشناسی نیز به صورت رایگان به افراد متقاضی ارایه می‌شود.

همچنین اطلاعات استخراج شده از خدمات این وبسایت استخراج شده و در قالب مقاله علمی پژوهشی در حال چاپ در ژورنال‌های معتبر است.

راه‌اندازی واحد "HSE" و ضدعفونی منازل و اماکن از کرونا

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی همچنین با اشاره به راه‌اندازی واحد "HSE" (سلامت، ایمنی و محیط زیست) در این واحد، اظهار کرد: سم‌پاشی و ضدعفونی کردن منازل، سازمان‌ها و ارگان‌ها در حوزه کرونا در دستور کار این واحد قرار گرفت و طی آن خدمات ارزنده‌ای ارایه شد.

دکتر حسیسنیان در خاتمه با اشاره به چشم‌انداز این واحد جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات جدی کشور در حوزه مدیریت و اقتصاد، احساس ما در جهاد دانشگاهی این است که با برنامه‌ریزی صحیح و منسجم و همچنین با آینده پژوهی می‌توان گام‌های موثر و رو به پیشرفت و توسعه برداشت، چراکه معتقدیم  کشور پتانسیل‌های بسیار زیادی به خصوص در بخش نیروی انسانی کارآمد و توانمند داراست.


نظر شما :