/چهل سال با جهاد دانشگاهی/

شکل گیری بسیاری از هسته‌های آغازین دستاوردهای بزرگ کشور، در جهاد دانشگاهی

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۱۵۵۱ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود تفکر جهادی و انقلابی در عرصه علمی کشور بوده است، گفت:‌ هسته‌های آغازین بسیاری از دستاوردهای بزرگ سال‌های اخیر کشور در مجموعه جهاد دانشگاهی شکل گرفته است.
شکل گیری بسیاری از هسته‌های آغازین دستاوردهای بزرگ کشور، در جهاد دانشگاهی

دکتر علیرضا زالی همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،‌ با بیان اینکه طی 40 سال اخیر شاهد رشد علمی شتابان و فزاینده در محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی کشور بوده‌ایم، گفت: با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که گروه علمی دانشگاهی کشور پیشتاز و پیش قراول میل به قله‌های خودکفایی و خوداتکایی در عرصه ملی بوده‌اند و در این میان یکی از نهادهای تاثیرگذار و نقش آفرین در ایجاد این اعتماد به نفس عمومی، ایجاد فرایندهای استعدادیابی، ایجاد میان‌برهای علمی، استفاده از ظرفیت‌های درون زای کشور و به خصوص نگاه عالمانه و عمیق به بحث‌ خوداتکایی علمی، ایجاد تسهیلات پژوهشی و تحقیقاتی برای توسعه مبانی علمی و ایجاد بسترهای مستعد برای تعمیق فرایندهای علمی، جهاد دانشگاهی بوده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود تفکر جهادی و انقلابی در عرصه علمی کشور بوده، گفت: درواقع شکل‌گیری و نقطه آغازین پیدایش جهاد دانشگاهی عمدتا بر مبنای جهش‌های علمی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادهای نهفته‌ی درون محیط‌های دانشگاهی بوده است.

به گفته وی، جهاد دانشگاهی در زمینه دستیابی به بسیاری از توفیقات علمی در حوزه‌های مختلف، ایجاد و نشر مبانی علمی، ایجاد  فرایندهای محوری در زمینه بسط اختراعات و ابداعات علمی و همچنین گسترش بسیاری از ظرفیت‌های بومی و ملی در جهت توسعه کشور نقش بسیار موثری ایفا کرده است.

دکتر زالی با بیان اینکه هسته اولیه‌ی جهاد دانشگاهی بر مبانی نسل جوان پرشوری شکل گرفت که توسعه علمی با نگاه جهادی و فرصت آفرینی را در دستور کار خود داشت، ادامه داد: خوشبختانه از روزهای آغازین شکل‌گیری هسته جهاد دانشگاهی، به دلیل اینکه تفکر نوگرایی و بازآفرینی جزو مبانی نظریه پردازانه هسته اولیه این نهاد بوده و ریل‌گذاری‌ها و توسعه‌های بعدی نیز بر مبنای همین تفکر و پاردایم شکل گرفته، توانسته در طول 4 دهه اخیر به توفیقات فراوانی دست پیدا کند.

وی در این رابطه به ایجاد فضای مستعد برای نسل جوان در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد داشگاهی با همین پویایی،  اندیشه‌های نو،  تفکرات خلاقانه و مبتکرانه توانسته در زمینه گسترش و توسعه علمی کشور توفیقات بسیاری کسب کند و خوشبختانه هسته‌های آغازین بسیاری از دستاوردهای بزرگ سال‌های اخیر کشور در مجموعه جها دانشگاهی شکل گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه اذعان داشت: به عنوان نمونه بحث سلول‌های بنیادی، روش‌های نوین و تکنولوژیک، بحث روش‌های تشخیصی جدید، درمان‌های نوین نازایی ناباروری، مبانی نوین در طب تولید مثل و نمونه های دیگری از دستاوردهای علمی کشور از جهاد دانشگاهی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همچنین در بسیاری از اختراعات در قالب پتنت‌های ملی و یا بین‌المللی به سمت خودکفایی و در جهت پاسخگویی به نیازهای کشور پیش رفته است، اظهار کرد: در روزهای آغازین انقلاب که کشور با بسیاری از مشکلات و کمبودهای علمی، تجهیزات ازمایشگاهی، لوازم کارگاهی و کتب و نشریات دست و پنجه نرم می‌کرد، حضور جهاد دانشگاهی موجب شد که بسیاری از مجموعه نیازها به نحو مقتضی مرتفع شود، به عبارت دیگر جهاد دانشگاهی با یک نگاه چندجانبه و چند محوری از روزهای اول توانسته در زمینه شناخت کمبودها و کاستی‌ها و مرتفع‌سازی آنها حرکت کند.

دکتر زالی با بیان اینکه روز به روز بر افتخارات و ابتکارات علمی جهاد دانشگاهی به عنوان درخت تناوری که در طول این 40 سال به خوبی شکل گرفته افزوده می‌شود، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه ایجاد فرایند تبدیل دانشگاه‌ها به مجموعه‌های اجتماعی و مردمی توفیقات زیادی داشته و به دلیل دارا بودن نقش مردمی و دانشگاهی به صورت توأمان، طی سالهای اخیر نقش موثری بین مجموعه محققان دانشگاهی و نیازهای سطح جامعه ایفا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید بیش از هر زمان دیگری اجازه دهیم تا خلاقیت‌های جهاد دانشگاهی توسعه پیدا کند، گفت: امروز که جهاد دانشگاهی از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی به نقطه مطلوبی رسیده لازم است در گام دوم انقلاب که طبیعتا جایگاه ممتازی برای توسعه علم، علم پروری و استفاده از ظرفیت جوانان ایجاد کرده، نقش آفرینی متفاوتی داشته باشد.

به گفته دکتر زالی، طبیعتا بازنگری در برنامه راهبردی جهاد دانشگاهی، ایجاد و بازتعریف وظایف جدید و  در تناسب با گام دوم انقلاب  برای این نهاد دانشگاهی، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ارتباطات بیرونی مطلوب جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به پتانسیل‌هایی که داراست، می‌تواند در راستای توسعه علمی و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم نیز نقش موثری ایفا کند. همچنین با ایجاد همگرایی بین محیط بیرونی و پیرامونی، صنعت و حوزه کاربرد می‌تواند به برقراری ارتباط مناسب‌تر و روان‌تر بین دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی و اجتماعی کمک کند. همچنین توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه مبانی خردورزانه و مباحثی از این قبیل، با نگاه عمیق، راهبردی و درک شرایط کشور می‌تواند در بازتعریف وظایف و مسئولیت‌ها، ظرفیت‌های جدیدی را برای جهاد دانشگاهی ایجاد کند.

دکتر زالی همچنین با اشاره به تبعات تحریم در مجامع علمی کشور گفت: در این میان یکی ازنهادهای پیشرو برای تقلیل آثار تحریمی در محیط‌های دانشگاهی، علمی و اجتماعی جهاد دانشگاهی بوده که باتوجه به استمرار تحریم و آثار زیان‌بار آن در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، این نهاد می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای چالاک و غیربوروکراتیک در این مرحله تحریم نیز به گونه‌ای موثر نقش‌آفرینی داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیش‌رو و چابک با کارنامه ممتاز و درخشان، تصریح کرد: می‌توان ضمن ایجاد تسهیلات مناسب برای توسعه و بسط اقدامات عملی جهاد دانشگاهی، وظایف و ماموریت‌های جدیدی را در راستای ارتقا و توسعه کشور به این نهاد دانشگاهی سپرد.

انتهای پیام


نظر شما :