حضور رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه تلویزیونی طلوع همزمان با هفته دفاع مقدس

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۸ کد : ۲۳۰۱۰ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بر سرمایه اجتماعی بالای کشور در دوران جنگ به عنوان بزرگترین مزیت آن دوره تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مسایلی که به ارتقای سرمایه اجتماعی جوامع کمک می‌کند، افزایش همدلی بین مردم و مسئولین است که نقش آن در دوران جنگ بسیار پر رنگ بود.
حضور رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه تلویزیونی طلوع همزمان با هفته دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛ دکترعلیرضا بهرامی همزمان با چهل سالگی دفاع مقدس با حضور در برنامه تلویزیونی طلوع،‌ با اشاره به برخی علل حضور یکپارچه مردم در صحنه طی دوران جنگ و بالا بودن حس مسئولیت پذیری افراد، اظهار کرد: همان گونه که در قرآن آمده "پیامبری از جنس خودتان فرستادیم"؛ در زمان جنگ نیز چون جوانان می‌دیدند که فرماندهان از جنس خودشان بوده و همدلی بالایی بین مردم و مسئولین بود، لذا جوانان به صورت دلی و نه با اجبار به وادی جنگ و خدمت صادقانه و خالصانه به کشور کشیده شدند؛ مساله‌ای که در ساخت آینده کشور بسیار مؤثر و تاثیرگذار بود.

بهرامی دوران دفاع مقدس را یکی از زمان‌های تبلور سرمایه اجتماعی بالا در کشور دانست و گفت:  مهم‌ترین مزیت کشور در دوران جنگ، سرمایه اجتماعی‌ای بود که به برکت وجود امام(ره) در کشور وجود داشت، به گونه‌ای که همه اقشار جامعه از شهری و روستایی با هر توان و اقتضایی وارد میدان شدند.

وی با بیان اینکه حدود 60 تا 70 درصد شهدای جنگ از جوانان و نوجوان بودند، ادامه داد: در آن دوران جوانان برای اینکه زودتر به جبهه‌های جنگ اعزام شوند، در مساجد محل دوره‌های آموزشی را طی می‌کردند و در تمامی صحنه‌ها حضور فعال داشتند، همین روحیه باعث شد در جنگی که طی 100 سال گذشته طولانی‌ترین جنگ و در بیش از 200  سال گذشته تنها جنگ ایران بود، که وجبی از خاک کشور کم نشد و پیروز شدیم.

وی با بیان اینکه شاید پرداختن شعاری زیاد به مبحث جنگ تحمیلی برای نسل جدید عجیب باشد، می‌گوید: ولی واقعیات باید مطرح شود، به عنوان نمونه یکی از سندهای افتخار کشور در جنگ تحمیلی وجود ده‌ها تابعیت مختلف در بین اسرا بود؛ به عبارتی  کشور ما به تنهایی با مجموعه‌ای از کشورها درگیر بود .

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای جهاد دانشگاهی در زمان جنگ توسعه زیرساخت‌های مرتبط با تجهیزات جنگی را آغاز کردند، اذعان داشت: بسیاری از واحدهای جهاد دانشگاهی ازجمله جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت از همان زمان زیرساخت‌ و بستر توسعه تجهیزات نظامی دفاعی را شروع کردند که نمود آن همین موشک‌های نقطه زنی است که با مجاهدت صادقانه و خالصانه جوانان جهادی محقق شد، به عبارت دیگر اساس صنعت موشکی کشور که امروز به آن افتخار می‌کنیم، از همان زمان‌ها پایه‌گذاری شده است.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به درخشش پیشکسوتان حوزه سلامت در زمان جنگ، خاطرنشان کرد: واقعا حوزه سلامت در زمان جنگ خوش درخشید پیشکسوتانی مانند استاد ایرج فاضل، استاد ظفرقندی و دیگر عزیزان، افرادی بودند که اتاق عمل صحرایی را پشت خط مقدم راه انداختند، رشادت‌ها و جهاد خالصانه پیشکسوتان حوزه پزشکی برای همیشه در خاطره تاریخ باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: همین خدمات صادقانه باعث شد که کمترین ضعف ها طی دوران جنگ را در حوزه سلامت داشته باشیم. جامعه پزشکی کشور حقیقتا در آن دوران ایثار کردند، پزشکان و جراحان دوران جنگ امروز از سرمایه‌های اجتماعی ارزنده کشور هستند، شاید یکی از دلایل ترقی و پیشرفت کشور در حوزه تروما و اول بودن رتبه کشور در منطقه همین مساله و کسب تجارب سنگین پزشکان این حوزه در دوران جنگ باشد.

دکتر بهرامی با ابراز تاسف و انتقاد از مظلوم واقع ‌شدن تاریخ جنگ ایران و عراق، ادامه داد: اصل تاریخ جنگ تحمیلی به دلیل خباثت دشمنان و شاید بدسلیقگی ما در برخی از برهه‌های زمانی، بسیار مظلوم واقع شده است، به عنوان نمونه طی آن دوره چندین شهر کشور ما مورد حملات  بمباران شیمیایی واقع شد، فاجعه‌ای که خیلی‌از کشورها چشم و گوش بسته از کنار آن گذشتند، شاید اگر این اتفاق برای کشور دیگری رخ می‌داد، عکس العمل دنیا به گونه‌ی دیگری بود.

وی در ادامه  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم  انقلاب، خاطرنشان کرد: این بیانیه بر دو نکته مهم تاکید داشت؛ یکی مسئله توجه به جوانان و دیگری تزریق امید به جامعه، واقعیت این است که، حجم زیادی نا امیدی در فضای جامعه پمپاژ می‌شود که اصلا خوب نیست، باید این را بدانیم که هیچ جامعه‌ای با ناامیدی موفق نخواهد شد و به هیچ جا نمی‌رسد.

بهرامی با ذکر مثالی، ادامه داد: ژاپن و آلمان در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شدند ولی در طول 50 سال به دو قدرت بزرگ دنیا تبدیل شدند، به عبارتی با امید می‌توان از دل خاکستر و نابودی، پیشرفت و آبادانی ایجاد کرد. لذا کشور ما، کشوری است با هزاران توان و پتانسیل که باید برای پیشرفت و ترقی بر روی نقاط قوت آن تمرکز کنیم، البته هیچکس منکر ایرادات و کمبودهای موجود نیست ولی تمرکز بر کمبودها مشکلی را حل نمی‌کند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به رشادت‌ها و مجاهدت مدافعان سلامت در بحران کرونا، ضمن مقایسه ایثار و جانفشانی مدافعان سلامت با رزمندگان دوران جنگ، اظهار کرد: مدافعان سلامت بیش از 7 ماه در حالت آماده باش کامل بوده و تمام توان خود را برای ارایه خدمت به هموطنان بکار برده‌اند، ایثار مدافعان سلامت مثال زدنی است، چراکه با وجود آگاهی از خطر بالقوه آلودگی با ویروس، هر روز تنها با نیت نجات جان بیماران گام در بیمارستان و میدان مقابله با این بیماری می‌نهند.

وی با تشبیه این دوران با زمان جنگ ادامه می‌دهد: طی دوران جنگ و زمانی که در منطقه حاضر بودید، خطر همواره بیخ گوش افراد بود، معلوم نبود خمپاره قرار است الان بیوفتد یا یک ساعت دیگر و یا یک ماه بعد؛ همیشه آمادگی آن را داشتی، الان نیز شرایط همینطور است، پزشک و پرستاری که وارد محیط بیمارستان می شود همیشه آماده است، چراکه همواره در مواجهه مستقیم با ویروس قرار دارد، لذا نمی‌توان  به‌جز مجاهدت و تلاش خالصانه اسم دیگری برای آن گذاشت.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگر این گفت‌و‌گو با اشاره به تعاریف و حمایت‌های مقام معظم رهبری از اقدامات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: همان جوانانی که در دوران دفاع مقدس به دنبال شناسایی نیاز کشور صنعت ساخت و توسعه تجهیزات جنگی را آغاز کرده بودند، پس از جنگ ماموریت جهاد دانشگاهی را دنبال کردند ولی این بار در سنگر علم و دانش؛ به گونه‌ای که امروز بسیاری از گره‌ها و کمبودهای شناسایی شده در کشور توسط جهادگران جهاد دانشگاهی مرتفع می‌شود.  

وی همچنین با اشاره به عملکرد مثبت جهاد دانشگاهی در دوران شیوع کرونا، عنوان کرد: در بحث کرونا یکی از بیشترین فعالیت‌ها و درخشش‌ها از طرف مجموعه جهاد دانشگاهی بود، به گونه‌ای که از همان روزهای ابتدایی با شناسایی نیازها و کمبودهای موجود در حوزه ماسک و مواد ضدعفونی، خط تولید جهادی این محصولات و همچنین کیت‌های تشخیصی کرونا و سایر نیازهای این حوزه از سوی واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی راه اندازی شد.

وی به راه‌اندازی سامانه 123 کرونا از سوی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود تخت بیمارستانی در بحران کرونا، این سامانه برای ارایه مشاوره و توصیه‌های پزشکی به بیماران و همچنین ارایه خدمات درمانی لازم برای قرنطینه بیماران در منزل، با توجه به ضرورت این امر راه‌اندازی شد.

دکتر بهرامی در خاتمه با بیان اینکه در راه ارایه خدمت به کشور سوداگری و منفعت‌طلبی جواب نمی دهد، عنوان کرد: همانگونه که در دوران جنگ افرادی با احتکار و خیانت به دنبال سود و منفعت خود بودند، الان هم هستند افرادی که تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند، این در حالیست که تنها تلاش و خدمت صادقانه، افراد خدمات را ارزشمند و ماندگار می‌کند و در این میان ملتی موفق است که قدردان این نوع خدمتگزاران مخلص باشند.

 


نظر شما :