مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

مهار کرونا با کمک پژوهشگران شدنی است/انجام ۴۰۰ طرح پژوهشی مرتبط با کووید-۱۹

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۸ کد : ۲۵۷۶۱ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ازاجرای بیش از ۴۰۰ طرح پژوهشی مرتبط با کرونا در دانشگاه خبرداد و گفت: هر پژوهشی زیربنای پژوهش بعدی است، بنابراین دسترسی به آخرین درمان ها و مهار انواع بیماری ها را مرهون تلاش پژوهشگرانی هستیم که بستر را برای کاربردی شدن تحقیقات فراهم کرده اند.
مهار کرونا با کمک پژوهشگران شدنی است/انجام ۴۰۰ طرح پژوهشی مرتبط با کووید-۱۹

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مصطفی رضایی طاویرانی با اشاره به طرح های شاخص و تاثیرگذار در حوزه کرونا، اظهار کرد: شیوع و پایان هیچ بیماری به قطعیت مشخص نیست و بصورت مستمر زوایای تازه‌ای از ابعاد بیماری‌های مختلف به کمک پژوهش روشن می‌شود.

وی با بیان این که پژوهش و تحقیق درباره تمام بیماری‌ها حتی در مورد یک سرماخوردگی ساده به صورت مستمر در حال به روز شدن است تاکید کرد: تمامی بیماری‌ها جنبه‌های تاریکی دارند که روز به روز با تحقیق و پژوهش راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه می‌شود، کرونا نیز به عنوان یک بیماری نوپدید از این قاعده مستثنی نیست.

مدیر پژوهش دانشگاه با تاکید بر این که مهار کرونا با کمک پژوهشگران شدنی است افزود: کووید ۱۹ ویروسی نیست که در چندماه بتوان جزئیات آن را مشخص و بیماری را مهارکرد .

رضایی طاویرانی با بیان این که پژوهش حلقه به هم پیوسته ایست که توسط مجموعه‌ای از محققان و تحقیقاتکاربردی شده و به ارائه خدمات باکیفیت‌تر ختم می‌شود، از انجام بیش از ۴۰۰ پژوهش کاربردی توسط پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه مقابله با کرونا خبر داد.

این استاد دانشگاه  با اشاره به این که در روزهای ابتدایی شیوع اپیدمی کووید ۱۹ کشورها با بحران کمبود کیت‌های تشخیصی کرونا مواجه بود و راه تشخیصی مشخصی برای شناسایی بیماران وجود نداشت، از پژوهش بالینی و کاربردی محققان بر بالین بیماران برای شناسایی ویروس خبر داد و خاطرنشان کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه انجام و روش‌های آزمایشگاهی و تشخیصی متنوعی توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفت، که از مهمترین آن‌ها می‌توان به بررسی تصاویر سی تی اسکن و میزان درگیری  ریه در مبتلایان به کرونا اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بررسی احتمال خطا در کیت‌های تشخیصی کرونا توسط پژوهشگران را به عنوان یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی دانشگاه معرفی کرد و افزود: تنها بعد از چند ماه از گذشت اپیدمی، امروز کشور از نظر تشخیص این بیماری به مرزی از خودکفایی رسیده که بلافاصله می‌توان از ابتلا، عدم ابتلا و میزان درگیری با ویروس کرونا، در کمترین زمان ممکن آگاه  شد، بدون شک این دستاورد مهم را مرهون تحقیقات اثربخش پژوهشگران کشور و دانشگاه هستیم.

وی با اشاره به این که هر پژوهشی زیربنای پژوهش بعدی است، از اجرای ۴۰۰ طرح پژوهشی و انعقاد بیش از ۳۰۰ قرارداد پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.

دکتر طاویرانی در ادامه بررسی اثربخشی ترکیبات دارویی بر درمان کرونا و پلاسما درمانی را از دیگر طرح‌های پژوهشی دانشگاه در بحران کرونا دانست و توضیح داد: اگر بسیاری از این پژوهش‌ها انجام نمی‌شد، همچنان داروهایی در پروتکل‌های درمانی قرار داشت و تجویز می‌شد که عوارض این داروها به مراتب از اثر بخشی آن بیشتر بود.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات اساتید حوزه اپیدمیولوژیک دانشگاه گفت: در این تحقیقات مدلهای اپیدمیولوژیک متنوعی بررسی شده، این پژوهش‌ها که مبتنی بر شواهد و داده‌های علمی است به سیاست گذاران حوزه بهداشت و درمان کمک می‌کند تا با بررسی علمی و جامع این بیماری تصمیمات موثر تری را با هدف کنترل اپیدمی اتخاذ کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این که تحقیقات کاربردی دربالاترین سطح علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، تلاش‌های محققان، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه را برای کاهش بار بیماری کرونا قابل تقدیر دانست.

انتهای پیام


نظر شما :