دبیر علمی وبینار تخصصی “ اهمیت داده ها در حوزه سلامت “ خبر داد:

برگزاری اولین وبینار تخصصی “  اهمیت داده ها در حوزه سلامت؛ چالش ها و چشم اندازها “

۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱ کد : ۲۵۸۴۹ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری تاپ خبر
دکتر مصطفی حمدیه با اشاره به برگزاری اولین وبینار تخصصی “ اهمیت داده ها در حوزه سلامت ؛ چالش ها و چشم اندازها “، اظهار کرد: اینوبینار توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی۳۰آذر ماه برگزار می‌شود.
برگزاری اولین وبینار تخصصی “  اهمیت داده ها در حوزه سلامت؛ چالش ها و چشم اندازها “

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مصطفی حمدیه عضو هیئت علمی گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر علمی وبینار هدف از برگزاری این وبینار را ایجادحساسیت در موضوع اهمیت داده ها در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: یکی از ابتدایی ترین کارها در حوزه پژوهش جمع آوری درست داده ها و اطلاعات است که این کار در ایران به صورت اصولی انجام نمی شود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد یک نشست تخصصی با موضوع اهمیت داده ها در حوزه سلامت برگزار شود که با توجه به شیوع بیماری کووید19 ایننشست به صورت وبینار برگزار می شود.

دکتر مصطفی حمدیه با اشاره به اهمیت جمع آوری داده ها در حوزه سلامت ادامه داد: بسیار مهم است، آنچه را که در کلینیک مشاهده می‌کنیم جمع‌آوری و از آن گنجینه اطلاعاتی تهیه کنیم که این کار کم‌وبیش توسط پژوهشگران انجام می شود، اما اهمیت ثبت مشاهدات درست در حال حاضر فرهنگ‌سازی نشده است.

وی با بیان این که آشنایی دانشجویان با ثبت داده ها دارای اهمیت است، ادامه داد: باید دانشجویان پزشکی و دانشجویانی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند را به ثبت داده ها حساس کنیم که اطلاعات را ثبت و در پژوهش‌ها استفاده کنند.

این عضو هیئت علمی گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه مخاطبین این نشست افرادی هستند که کار پژوهشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این نشست برای روسا و مدیران بیمارستان‌ها، مراکز علمی پزشکی و بیمارستان‌هایی که زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند داری امتیاز بازآموزی است.

دبیر علمی وبینار در پایان خاطرنشان کرد: در این نشست مخاطبان می آموزند که دیتا و داده چه مفهوم و اهمیتی دارد و جمع‌آوری این داده‌ها و ایجاد گنجینه اطلاعات چه معنایی دارد که این می تواند مقدمه‌ای باشد برای کارهای پژوهشی که این پژوهشگران خواهند داشت.

ثبت داده های با کیفیت؛ مهم ترین عامل تصمیم گیری پزشکی 

در ادامه دکترآرش روشن پور یکی از سخنرانان این نشست و هیئت علمی دانشگاه آزادتهران با بیان اینکه امروزه اهمیت داده ها و اطلاعات بر کسی پوشیده نیست گفت: داده ها، عناصر پایهای را فراهم می نمایند که در راستای اتخاذ یک تصمیم مشخص مورد استفاده قرار میگیرند. البته باید در نظر داشت که داده ها بصورت مستقیم در تصمیم گیری استفاده نمیشوند، بلکه دانش پنهان در آنها به منظور اتخاذ یک تصمیم مناسب به کار برده می شوند. 

وی با اشاره ثاثیر داده ها در تصمیم گیری پزشکی اظهار کرد:سیستمهای هوشمند پزشکی که براساس یادگیری به فعالیت می پردازند، می توانند بصورت خودکار به دانش پنهان در داده ها دسترسی پیدا نموده و از آن در راستای اتخاذ یک تصمیم پزشکی استفاده نمایند.

دکتر آرش روشن پوربابیان اینکه اگر کیفیت داده های به دست آمده در حد مطلوب نباشند، الگوی بدست آمده دارای کارایی لازم نخواهد بود؛ ادامه داد: با در نظر گرفتن اینکه تصمیمات پزشکی به دلیل مواجهه با زندگی یا مرگ افراد از اهمیت ویژه ای برخورداراست، کیفیت داده هایی که در راستای تولید چنین مدل های هوشمندی استفاده می شوند، دو چندان خواهد شد.

وی در پایان گفت: امید است تا این نشست به تولید کنندگان داده های سلامت یاری رساند تا از طریق افزایش کیفیت داده های سلامت،شرایط مناسب تری در راستای اتخاذ تصمیمات فراهم کنند و درصورت مواجهه با داده های پزشکی بی کیفیت، بتوانند تصمیمات بهتری را بگیرند.

گفتنی است؛ علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با دپارتمان انفورماتیک سلامت شماره ۰۹۹۱۶۴۴۸۰۴۲ تماس بگیرند.

 


نظر شما :