در نشست فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان شد؛

عوامل موثر در سلامت‌روان دانشجویان علوم پزشکی نیاز به آسیب شناسی دارند

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۷ کد : ۲۶۳۲۲ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
نشست فرهنگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور مدیریت امور فرهنگی و نمایندگان دانشجویی برگزار شد.
عوامل موثر در سلامت‌روان دانشجویان علوم پزشکی نیاز به آسیب شناسی دارند

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سیدابراهیم هاشم ورزی سرپرست مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست فرهنگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با اشاره به مشکلات دانشجویان دکتری و دستیاری، گفت: مسأله‌ سلامت روان و ایجاد فضای فرهنگی مناسب برای دانشجویان این حوزه بسیار ‌مهم است و عوامل بسیاری در شکل‌گیری آن دخیل هستند که از نگاه فرهنگی به آسیب‌شناسی نیاز دارند.

وی به آسیب‌هایی هم‌چون اعتیاد و افسردگی بین برخی دانشجویان این مقطع اشاره و تأکید کرد: با ایجاد کارگروه آسیب‌شناسی، وضعیت حوزه‌ فرهنگی دانشجویان را ارزیابی کرده و با همکاری نمایندگان آن‌ها فضایی را ایجاد می‌کنیم که برنامه‌های فرهنگی در آن مناسب با سن و وضعیت شغلی و روحی دانشجویان طراحی و برنامه ریزی شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه کارگروه مشورتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه راه‌اندازی می شود، تأکید کرد: اگر فقط مشکل یک دانشجو هم حل شود، این ریل‌گذاری به درستی انجام شده و مسیر مشخصی را برای ادامه‌ این فعالیت نشان می‌دهد، که این وظیفه بر عهده‌ ماست.

هاشم‌ورزی در ادامه به ایجاد فضای مناسب فرهنگی برای پاویون‌های بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه های این کار گروه، طرح‌ریزی برای فضاسازی مناسب فرهنگی در پاویون‌هاست که این مسأله با نظر و همکاری نمایندگان دانشجویان در این کارگروه بررسی و عملیاتی می‌شود.

در ادامه، سارانی از دانشجویان فعال حوزه فرهنگی و دانشجویی در این جلسه به دغدغه‌ دانشجویان پس از فارغ التحصیلی اشاره کرد و گفت: متأسفانه دانشجویانی شناسایی شده‌اند که پس از اتمام درس نمی‌توانند در رشته‌ خود فعالیت کنند و دغدغه این را دارند که اگر نتوانند هیأت علمی شوند، از چه راهی و شغلی می‌توانند امرار معاش کنند، رفع این دغدغه مستلزم استعدادیابی و مهارت‌آموزی دانشجویان است.

دهقانی از دیگر دانشجویان فعال نیز در ادامه‌ این نشست گفت: باید مشکلات و آسیب‌شناسی‌ها در حوزه‌ی فرهنگی و دانشجویی انجام و با اولویت‌بندی اجرایی شود؛ زیرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای ظرفیت‌هایی هستند که باید از آن بهره برد.

وی در ادامه به پتانسیل دانشکده‌ها اشاره کرد و افزود: در دانشکده‌ها ظرفیت‌هایی است که با بهره‌مندی از آن می‌توان فضای حل مشکلات را با راه‌کارها و همکاری‌های بهتری در دستور کار قرار داد.

در ادامه‌ این نشست ابراهیمیان از نمایندگان دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مشکل بیمه‌ی دستیاران اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه بیمه‌ی سنوات کاری برای دستیاران لحاظ نمی‌شود؛ هم‌چنین مشکل سربازی دانشجویان ازجمله مسایلی‌ست که به راهکار قانونی و پیگیری‌های مستمر نیاز دارد.

پیرانی نماینده دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز در مورد تصمیم‌گیری‌های مدیریتی بیان کرد: تصمیم‌گیری‌ها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بدون حضور نمایندگان دانشجویان مفید نخواهد بود و زمانی مشکلات این حوزه حل می‌شود که نماینده‌ دانشجویان با بیان مشکلات و راه‌کارهای عملیاتی، فضای گفتمانی و مشورتی ایجاد کنند.

در پایان علی پزشکی دبیر صنفی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به جایگاه دستیاران در بیمارستان‌ها و دانشجویان پی.اچ.دی در حوزه‌ی پژوهش اشاره و تأکید کرد: در دانشگاه ۲۰۰۰ دستیار و ۹۰۰ دانشجوی پی.اچ.دی در حال فعالیت هستند که این دانشجویان تخصص و تجربه های مفیدی دارند. درگیر کردن این دانشجویان در فرآیند تصمیم‌گیری کمک بسیاری برای حل مشکلات فرهنگی دانشجویان خواهد بود.

به گزارش مفدای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاپان این نشست مقرر شد جلسات این کارگروه به‌صورت مستمر و با تشریح مشکلات و تدوین راه‌کارهای اجرایی نشست‌های مشورتی در برنامه قرار گیرد و مسایل مطروحه بررسی گردند.

انتهای پیام


نظر شما :