‎اکران فیلم سینمایی «مناظره‌کنندگان بزرگ» به همراه نشست نقد و بررسی فیلم برگزار شد

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۸ کد : ۳۲۱۲۷ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
‎نشست نقد و بررسی فیلم «مناظره‌کنندگان بزرگ» به کارگردانی دنزل واشنگتن به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری کانون‌های فرهنگی این دانشگاه و دانشگاه علم و فرهنگ، با حضور دکتر فواد نجم الدین منتقد هنری و مدرس دانشگاه و دکتر سیده الهام باقری مجری-کارشناس برگزار شد.
‎اکران فیلم سینمایی «مناظره‌کنندگان بزرگ» به همراه نشست نقد و بررسی فیلم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛ در این نشست که به صورت حضوری و مجازی با حاضران محدود برگزار شد ، پس از اکران فیلم «مناظره‌کنندگان بزرگ» به ابعاد و جنبه‌های مختلف هنری و  محتوایی آن  پرداخته شد. در ادامه دکترفواد نجم‌الدین ضمن بررسی 4 شخصیت کلیدیِ این فیلم (ملوین تولسن، جیمز فارمر، هنری لوو و سامانتا بوک) گفت: دراین فیلم یک قهرمان ثابت نداریم، درواقع با چهار قهرمان روبه‌رو هستیم. این چهار شخصیت در ضمن همراهیِ هم برای رسیدن به پیروزی در هر مناظره، هر یک، مبارزه‌ای درونی نیز دارند که بتوانند با تضادهای وجودی‌خود کنار بیایند. این منتقد هنری در ادامه‌ی بررسی فیلم، با اشاره به دوبله‌ی نامتجانس و ضعیف، نقطه قوت فیلم را دستگاه نشانگان فیلم دانست و بااشاره به برخی نمادها افزود: بی‌شک واشنگتن با آگاهی قاب‌های هر لوکیشن را بسته است؛ تصویر بیلبورد میان جاده، اشاره‌‌ی یکی ازشخصیت‌ های فیلم به عکس مشهور مادر و فرزندان گرسنه‌اش، به صلیب کشیده شدن یک سیاه‌پوست در مسیر مناظره‌کنندگان در جاده همگی هوشمندانه و به قصد ایجاد تداعی میان سینما و تاریخ پدید آورده است. این مدرس دانشگاه در پایان نقد و بررسی این فیلم ضمن پاسخگویی به پرسش های حاضران، به مواردی از جمله نژاد پرستی درجامعه‌ی آمریکا، نافرمانیِ مدنی سیاهان در دهه‌ی سی میلادی ایالات متحده، کاربرد منطقی از ابزار گفت‌وگو و مناظره برای غلبه بر این نوع نگاه اشاره داشت.

گفتنی ا‌ست؛ فیلم «‌مناظره کنندگان بزرگ» (The Great Debaters) تولید سال 2007 به کارگردانی و بازیِ دنزل واشنگتن و هنرپیشگان نام‌داری چون فارست ویتاکر، دنزل ویتاکر، نیت پارکر و جورنی اسمالت است. این فیلم به دلیل دارا بودن ارزش های هنری و محتوایی و نیز طرح مباحث مربوط به مناظره برای دانشجویان شرکت کننده در مسابقات مناظره دانشجویی و سایر علاقه مندان اکران شده و مورد نقد قرار گرفت.


( ۲ )

نظر شما :