سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛

رونق بازار دلالان با ضعف در صنعت گردشگری سلامت

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۲ کد : ۳۴۸۷۶ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چند متولی بودن گردشگری سلامت و عدم هماهنگی سازنده متولیان منجر به تصویب و ابلاغ سیاست‌ های نادرست و ناکارآمد این صنعت شده که نتیجه ای جز شیوع پدیده دلال‌ محوری نداشته است.
رونق بازار دلالان با ضعف در صنعت گردشگری سلامت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از خبرگزاری سیناپرس؛ دکتر حمید حمزه زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خدمات مقرون به صرفه، امکانات و تجهیزات پزشکی با کیفیت در سطح کلاس جهانی، پزشکان و جراحان خوش ‌نام و مجرب، موقعیت جغرافیایی ویژه، ارائه خدمات سریع و در دسترس، تنوع روش‌ های درمانی سنتی و جایگزین اعم از گیاهان دارویی و چشمه‌ های آب‌ درمانی و غیره، تاریخ غنی و فرهنگ برجسته، جاذبه ‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی زیبا از جمله دلایلی است که گردشگران سلامت، ایران را هم اکنون به‌ عنوان مقصد خود انتخاب می ‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر بهره ‌مندی سیستم بهداشت و درمان ایران از ابزارها و تکنیک‌ های به ‌روز در حوزه تشخیص و درمان، حضور پزشکان و متخصصان ماهر و حرفه ‌ای که خدمات آنها در سطح دنیا و به ‌ویژه در سطح خاورمیانه در برخی از رشته ‌های تخصصی از جمله چشم‌ پزشکی و درمان ناباروری زبانزد است، تعرفه‌ های خدمات درمانی پایین نسبت به بسیاری از نقاط دنیا که منجر به ارائه خدمات ارزان ‌قیمت شده است و همچنین بهره‌ مندی ایران از جاذبه‌ های گردشگری ویژه و منحصر به ‌فرد در سطح دنیا، از مهمترین ویژگی‌ های کشور در زمینه گردشگری سلامت است.

وی به نقاط  ضعف ایران در حوزه گردشگری سلامت پرداخت و در این خصوص اظهارداشت: شاید بتوان بزرگترین نقطه ضعف این صنعت را عدم وجود برنامه ‌ریزی کلان، سیاست‌ گذاری شایسته و متولی مشخص دانست. در ابتدای شکل گیری این صنعت در کشور در اوایل دهه 1380 شمسی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌ عنوان متولی این حوزه در کشور آغاز به کار کرد ولی در سال ‌های بعد با توجه به محوریت گردشگری سلامت که حول موضوع سلامت، تشخیص و درمان است، وزارت بهداشت نقش پررنگ ‌تری را در تصدی‌ گری این حوزه برعهده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، با توجه به لزوم رعایت ضوابط و مقررات مربوط به اخذ روادید و ویزا، کنترل جا به جایی ‌ها در مرزها و در درون کشور، وزارت امور خارجه نیز نقش موثری در فرایند گردشگری سلامت برعهده دارد. در حال حاضر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و وزارت امور خارجه، به‌ عنوان متولیان اصلی حوزه گردشگری سلامت در کشور شناخته می ‌شوند.

به گفته وی، متاسفانه چند متولی بودن گردشگری سلامت و عدم هماهنگی سازنده این متولیان در این زمینه، منجر به تصویب و ابلاغ سیاست‌ های متناقض، نادرست و بعضا ناکارآمد در این صنعت شده که نتیجه آن چیزی جز شیوع پدیده دلال‌ محوری در گردشگری سلامت نبوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌ های مهم در حوزه گردشگری سلامت در کشور، عدم شفافیت مواضع سایر بخش ‌های تاثیرگذار کشور از جمله نهادهای امنیتی در زمینه سیاست ‌های حوزه سلامت و حوزه گردشگری است بنابراین ضمن توجه به این موضوع که چالش‌ های امنیتی در تمامی کشورها در سطوح مختلف وجود دارد و باید مورد مراقبت جدی نیز قرار گیرد، تکلیف این موضوع در حوزه گردشگری سلامت نیز حتما مشخص شود تا متولیان اجرایی این حوزه، با دغدغه کمتری بتوانند نسبت به برنامه‌ ریزی ‌های توسعه ‌ای در راستای اسناد بالادستی کشور اقدام کنند.

وی در پایان گفت: یکی از چالش‌ های بسیار مهم این حوزه، عدم وجود نیروی انسانی تخصصی کافی است. اینکه ما از کادر درمان متخصص و متبحر برخورداریم، یقینا یک نکته قوت و یک سرمایه ارزشمند است اما اینکه چقدر کادر درمان با حوزه‌ های بازاریابی و چشم ‌اندازهای توسعه ‌ای آن در سطح دنیا و حداقل در سطح منطقه آشناست، دغدغه ‌ای بزرگ برای حوزه گردشگری سلامت محسوب می ‌شود.


نظر شما :