نماینده نشریات دانشجویی استان تهران تاکید کرد

اعتماد به افکار و عقاید مختلف تنها راهکار افزایش مشارکت دانشجویان

۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۳ کد : ۳۷۳۸ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
نماینده نشریات دانشجویی استان تهران در خانه نشریات وزارت بهداشت در آستانه روز دانشجو با تاکید بر ضرورت فراهم آوردن بستر مناسب برای فعالیت فرهنگی و سیاسی دانشجویان، اظهار کرد: قطعا از دانشگاهی بی روح که دانشجویان در عرصه‌های مختلف آن فعالیت و مطالبه‌ای نداشته باشند، بالندگی و پیشرفتی برای کشور حاصل نمی‌شود.
اعتماد به افکار و عقاید مختلف تنها راهکار افزایش مشارکت دانشجویان

جواد زین‌آبادی دانشجوی ترم هفتم رشته رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو در گفت‌وگو با ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: با به میان آمدن ۱۶ آذر، عباراتی که از معنای دانشجو در اذهان متبلور می شود "دانشجو؛ موذن جامعه" و دانشجو؛ چشم بیدار جامعه" است. بنابراین دانشجو باید غیر از مباحث علم آموزی و دانش آموزی نسبت به کلیه مسائل پیرامون خود مانند مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه واکنش نشان دهد.

وی با بیان اینکه فلسفه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نیز بحث استقلال طلبی، آزادگی، اسلام خواهی و مطالبه گری دانشجویان بوده است، عنوان کرد: در طول تاریخ همواره شاهد حضور دانشجویان در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده ایم و در شرایط امروز کشور نیز، دانشجو در برابر اتفاقات جامعه ساکت نبوده و از خود واکنش نشان می دهد.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت اعتماد مسئولان دانشگاهی و کشوری به دانشجویان، عنوان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم همین دانشجویان طی چند سال آینده زمامدار امور کشورخواهند شد، بنابراین باید به دانشجویان و جوانان اعتماد  کرده و آنان را برای گرفتن مسندها و مسئولیتهای مختلف کشورآماده کنیم.

زین آبادی در همین رابطه به دانشجویان توصیه کرد که خود را درگیر جریان های سیاسی مختلف در دانشگاه ها نکنند و ادامه داد: اگرچه فعالیت سیاسی حق دانشجوست ولی مساله هوشیاری دانشجو و عدم تاثیرپذیری از جریانات افراط گر سیاسی نیز باید مدنظر دانشجو قرار داشته باشد، چراکه دانشجو خود باید جریان ساز بوده و کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد.

وی با انتقاد از عدم همکاری برخی مسئولان و فراهم نبودن بستر لازم برای فعالیتهای فرهنگی دانشجویان در دانشگاه ها، اظهار کرد: متاسفانه برخی از برنامه های فرهنگی پیشنهادی از طرف دانشجویان با مخالفت هایی از طرف دانشگاه روبرو می شود که باید همکاری بیشتری برای رفع این موانع صورت بگیرد.

مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مساله رخوت و انفعال دانشجویان در انجام فعالیتهای فوق برنامه دانشگاه، اظهار کرد: البته همکاری و موافقت مسئولان دانشگاه با برنامه های دانشجویی بخصوص برنامه های سیاسی نیز باید تسهیل شود. باید شرایط و بستر فعالیت های فرهنگی دانشگاه به گونه ای باشد که تمامی دانشجویان با عقاید مختلف نیز بتوانند به راحتی نظرات و گفته های خود را مطرح کنند در این رابطه تنها خط قرمز ما ضد انقلاب است که مساله این افراد کلا فرق می کند ولی افراد انقلابی با هر نظر و عقیده ای باید بتوانند آزادنه مسایل خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: اگر بستر همکاری با دانشجو در دانشگاهها فراهم نباشد، همین اقلیت دانشجویان فعال نیز پس از مدتی دلسرد می شوند. البته دانشجویی که واقعا آرمان خواه، عدالت طلب و اسلام خواه باشد هیچ وقت از آرمان های خود کوتاه نیامده و بر خواسته ها و مطالبات خود پافشاری می کند.

زین آبادی لازمه فراهم آمدن بستر مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه را اعتماد به دانشجو و افکار و عقاید مختلف و متفاوت دانست و ادامه داد: البته دانشجویی که مطالبه گر نباشد دیگر دانشجو نیست، چراکه وقتی از دانشجو به عنوان چشم بیدار جامعه یاد می شود باید بتواند مسائل جامعه را مانند آیینه انعکاس داده و به تمام مسائل پیرامون خود واکنش نشان دهد.

نماینده نشریات دانشجویی استان تهران در خانه نشریات وزارت بهداشت در خاتمه به برگزاری مراسمات و برنامه های روز دانشجو اشاره کرد و گفت: باید در عمل اعتماد خود را به دانشجو نشان دهیم، به عنوان نمونه برگزاری مراسم روز دانشجو چه به صورت متمرکز چه به صورت غیرمتمرکز را به خود دانشجو واگذار کرده و اجازه دهیم بدون هیچ اهرم فشاری برای برگزاری مراسم روز دانشجو برنامه ریزی و تصمیم گیری کند.

انتهای پیام

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دانشجو 16 آذر


نظر شما :