تجلیل بیش از ۴ دهه تلاش ماندگار دکتر فاضل در حوزه سلامت و ارتقای دانش پزشکی

۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۰ کد : ۳۷۷۷ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تقدیر از خدمات ارزنده دکتر ایرج فاضل در عرصه سلامت و پزشکی کشور،با بیان اینکه امروزه برای احیای هویت دانشگاه به چنین مدیران و شخصیت هایی بیش از همیشه احتیاج داریم، عنوان کرد: حضور چنین افرادی در محافل دانشگاهی هم به نفع دانشگاه و هم تامین کننده منافع مردم عزیز است.
تجلیل بیش از ۴ دهه تلاش ماندگار دکتر فاضل در حوزه سلامت و ارتقای دانش پزشکی

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد آقاجانی در مراسم تجلیل از ۴ دهه تلاش ماندگار دکتر ایرج فاضل در حوزه سلامت و ارتقای دانش پزشکی، عنوان کرد: یکی از بزرگترین افتخارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود شخصیت های علمی و ستاره های پرفروغی است که به عالم علم عرضه کرده ، دانشگاهی که در طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی ستون های اصلی رشد علمی در حوزه پزشکی بوده و تا کنون ۶۶ هزار فارغ التحصیل اشته که در اقصی نقاط کشور عامل و پایه رشد علوم پزشکی بوده اند.

وی با اشاره به تدوین برنامه تمایز و نوآوری در دانشگاه، عنوان کرد: این برنامه با هدف حفظ و جذب نخبگان در خدمات سلامت کشور و عرصه های خاص علمی و بین المللی تدوین شده و هدف آن ایجاد دانشگاهی خلاق، نوآور و ثروت آفرین و پویا  و متفاوت در آموزش پزشکی است.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی دکتر فاضل، "عشق به میهن" را از بارزترین ویژگی های این استاد پیشکسوت بیان کرد و در ادامه گفت: تبلور این عشق در دوران دفاع مقدس و جبهه های جنگ و به دنبال خدمات ارزنده پزشکی و جراحیهای استثنایی این استاد بزرگ در دوران جنگ نمایان شد.

آقاجانی، مردم دوستی و احترام به بیمار را از دیگر صفات برجسته دکتر فاضل عنوان کرد و ادامه داد: نوع تعامل با بیمار، مراقبت از جسم، شخصیت بیمار و توجه به هزینه های آنها، شجاعت و استقلال شخصیت و مدیریت برجسته از دیگر خصوصیات این استاد بزرگ است که برای همگان حکم درس زندگی است.

وی با بیان اینکه امروزه برای احیای هویت دانشگاه به چنین مدیران و شخصیت هایی بیش از همیشه احتیاج داریم، عنوان کرد: حضور چنین افرادی در محافل دانشگاهی هم به نفع دانشگاه و هم تامین کننده منافع مردم عزیزمان است.البته هزینه های این استقلال و شجاعت در دانشگاه باید به اندازه ای باشد که افراد واجد این خصوصیات تمایل حضور در این عرصه را داشته باشند. در غیر اینصورت دانشگاه ما هویت مستقل خود را از دست می دهد و شبیه سازمانی می شود که نمی تواند در کشور جریان ساز و تحول آفرین و نقش راهبری و هدایت را برعهده بگیرد.

دکتر آقاجانی در خاتمه با بیان اینکه دکتر فاضل عزیز خود برای بازنشستگی پیشقدم شدند، عنوان کردک من تنها امر ایشان را اجرا کردم و این مژده را به همکاران عزیز میدهم که این استاد عزیز در عرصه های مختلف تصمیم گیری و آموزش و پژوهش در کنار ما خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، همچنین  دکتر علیرضا زالی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و رئیس مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب در این مراسم با اشاره به فضایل ایشان، عنوان کرد: شخصیت ایشان به گونه ای است که در همه دوره ها می تواند به عنوان یک مدل، الگو و قهرمان و اسطوره عرصه پزشکی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: دکتر فاضل زمانی در عرصه طب ایران متجلی شدند که فقر نیروی انسانی و متخصص در حوزه پزشکی کشور دیده می شد و همچنین کمبود زیرساخت های پزشکی و فقدان مسائل آموزشی پژوهشی در کشور موج می زد. اما در این شرایط با سخت کوشی تلاش وخرد ورزی و اندیشه توام با عمل دکتر فاضل و تیم همراهشان شاهد دستآوردهای بزرگی در حوزه سلامت بودیم.

وی با بیان اینکه تبلور عمل دکتر فاضل به دنبال یک حرکت شورانگیرز انقلابی نسل جوان دانشگاه شهید بهشتی در بیمارستا ن طالقانی ایجاد شد، گفت: در آن زمان بیمارستان طالقانی به معبد مقدس آکادمیک برای جراحانی تبدیل شد که به عشق به وطن برگشتند و خود سر منشا و سر منزل تحرکات  نوین علمی بودند.

وی با اشاره به تلاش ارزنده دکتر فاضل در دوران جنگ، عنوان کرد: در عرصه دفاع مقدس کارهای ارزنده ای صورت گرفت، به گونه ای که رکورد بحث امدادرسانی به مجروحان زده شد و آمار آن به حداقل زمان ممکن رسید یعنی شاید رکورد جهانی در طب. شاید این رکورد هنوز هم در شروع قرن هزاره سوم  به ایرانیان تعلق داشته باشد.

وی همچنین دکتر فاضل را دارای یک سبک مدیریت در جمهوری اسلامی دانست و خرد ورزی و شجاعت ایشان را ستودنی و حرفه ای عنوان کرد، به گونه ای که یک رمزگشایی تاریخی از جلسه استیضاح ایشان صورت گرفت. مساله  ای که کمتر به آن توجه شده، می دانید که بر اساس آیین نامه مجلس ایشان رای آورده بودند و استیضاحشان به سرانجام نرسیده بود اما آن طبع بلند ایشان آن عظمت و شجاعت حرفه ای ایشان موجب شده که علیرغم این مساله ایشان به دلیل جایگاه ممتاز و شجاعت حرفه ای که داشتند نپذیرفتند و استعفا دادند.

دکتر زالی با اشاره به نگاه تشکیلاتی دکتر فاضل در حوزه پزشکی کشور، به خدمات ایشان در عرصه پزشکی و طب نوین کشور، راه اندازی جامعه جراحان ایران، اقدامات ارزنده وی در زمینه پیوند اعضا و سایر خدمات ارزنده پزشکی ایشان در دورافتاده ترین و محرومترین نقاط کشور اشاره کرد که همگی با  عشق به وطن انجتم شد.

دکتر زالی در ادامه تصریح کرد: بنده به عنوان نمایده اعضای هیئت علمی دانشگاه می گویم که ایشان حق ویژه ای بر گردن حوزه سلامت علوم پزشکی کشور و دانشگاه علوم پزشکی دارند و حضورشان برای این دانشگاه می تواند مثمر ثمر باشد. شخصیت ایشان به گونه ایست که در تمام سالهای پر فراز و نشیب سیاسی و اجتماعی، از صلابت و شکوه و اقتدار شخصی ایشان کاسته نشد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن، ادامه داد: به اعتقاد بنده دکتر فاضل در سایه ایمان وعمل صالح امروز درمیان پزشکان، مسولین کشور و مردم شریف ایران جایگاه علمی ویژه ای داشته و قلبها را تسخیر کردند و عشق بی نظیری که به آقای دکتر وجود دارد همه برخاسته از احساسات و عواطف زیبایی است که همگی به ایشان دارند.
وی در ادامه با اشاره به نام با مصمای دکتر ایرج فاضل، گفت:  در شاهنامه ۴ ویژگی برای ایرج آمده که جوان ترین فرزند بود، نکته دوم دلیری و دانا بودن، مدارا کردن در برابر ظلم و صبور بودن که همگی در شخصیت دکتر فاضل متبلور شده است.

زالی در خاتمه اظهار کرد: در بسیاری از موارد ناجوانمردی هایی در حق این مرد بزرگ و اسطوره پزشکی کشور شد که هیچگاه به روی خود نیاوردند و به راه خودشان ادامه دادند.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر طباطبایی چهره ماندگار کشور، دکتر مرندی، دکتر ولایتی، دکتر نوبخت و برخی دیگر از اساتید پیشکسوت با اهدای لوح و جوایزی از سوی دانشگاه، انجمن اهدای عضو ایرانیان، سازمان هلال احمر، سازمان نظام پزشکی استان تهران، بسیج جامعه پزشکی ایران و بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مقام و خدمات ارزنده دکتر فاضل تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دکتر ایرج فاضل


نظر شما :