صدای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ایسنا

نقص در بیان مطالبات مهمترین چالش دانشجوی امروز/عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۳ کد : ۳۹۵۳ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
آذر همواره به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ کشور به یادگار ثبت شده و به همین دلیل با شنیدن عبارت دانشجو و مطالبات دانشجویی، عباراتی همچون "موذن جامعه" و "چشم بیدار جامعه"در اذهان متبلور می‌شود؛ دانشجویانی که همواره و تحت هر شرایطی در صحنه حاضر بوده و مطالبات عموم جامعه را فریاد می‌زنند.
نقص در بیان مطالبات مهمترین چالش دانشجوی امروز/عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشجویان علوم پزشکی نیز به عنوان سکانداران عرصه درمان و سلامت کشور؛ علی رغم مشغله‌های زیاد تحصیلی و کشیک های سنگین در بیمارستانها و مراکز درمانی همواره نقش موثری در جنبش های دانشجویی ایفا کرده و می‌کنند.

به همین منظور خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به عنوان تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی که رسالت اصلی آن تبیین نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌دهی حلقه واسط بین مسئولان، نخبگان و مردم بوده است؛ به منظور بیان دیدگاه‌ها و مطالبات دانشجویان به میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از شاخص‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رفته و با دانشجویان گفت و گو کرده است که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

 

دانشجو کمترین تعلقات و وابستگی را به گروه‌های مختلف دارد

یکی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فلسفه اصلی وقایع ۱۶ آذر، عنوان کرد: ۱۶ آذر نمادیست از ساکت ننشستن دانشجو حتی پس از وقوع بدترین اتفاقات، چراکه دانشجو قشریست که بعد از بدترین اتفاقات هم ساکت نمانده و دلیل آن نیز این است که دانشجو کمترین تعلقات و وابستگی را به گروه ها و اقشار مختلف دارد.

 

راه‌اندازی تشکل‌های جدید، خون تازه‌ای در رگ های فرهنگی دانشگاه وارد کرد

وی با بیان اینکه دانشجو به عنوان یک قشر آزاد به راحتی می‌تواند مطالبه کرده و صدای خود را به گوش مسئولان برساند، گفت: متاسفانه دانشجویان گروه علوم پزشکی به خاطر مشغله بالا و سنگینی دروس  فرصت و زمان زیادی برای شرکت در فعالیت های فوق برنامه ندارند، البته طی چند سال اخیر جو مناسبتر شده و با راه‌اندازی تشکل‌های جدید خون تازه‌ای در رگ‌های فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه وارد شده و شرایط  بهتر شده است.

 

ضرورت تقویت فضای گفتمان دانشجویی و تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی

این دانشجوی فعال فرهنگی با اشاره به ضرورت تقویت فضای گفتمان دانشجویی و تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: انجمن عدالت طلب دانشگاه برنامه‌ای با عنوان "روشنگر" طراحی کرده که طی آن بستری برای گفت و گوی آزاد دانشجویی فراهم شده است. اعتقاد ما بر این است که شنیدن و تبادل نظر و گفت و گو با مخالف به رشد و تقویت نظریه اولیه و کاملتر شدن خروجی برنامه کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به شعار طرح "روشنگر" عنوان کرد: در این طرح به بحث آزاد دانشجویی بین دو گروه موافق و مخالف توجه شده تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بتوان با دیدن و شنیدن مخالف، نظریه خود را با بکارگیری روش تضارب آرا رشد داده و تقویت کرد.

 

مهمترین چالش دانشجوی امروز نقص در نحوه صحیح مطالبه است

این دانشجوی پزشکی مهمترین چالش موجود در جامعه دانشجویی کشور را نقص در نحوه صحیح مطالبات دانست و گفت: متاسفانه دانشجویان با نحوه صحیح مطالبه نه از مسئولین دانشگاه و نه از مقامات بالاتر آشنا نیستند و به دلایل مختلف تحت تاثیر برخی جناح های سیاسی قرار می‌گیرند.

وی افزود: بعضاً دانشجویان دچار رخوت و بی‌تفاوتی شده و راه درست را بلد نیستند، به عنوان نمونه قصد دانشجو اعتراض به برخی شرایط و کمبودهاست ولی چون راه صحیح اعتراض به او آموزش داده نشده، گاه با تخریب شخص و مسئول، از انتقاد سازنده دور شده و با جوی همراه می‌شود که نتیجه بخش نیست.

 

مجرا و بستر قانونی افزایش مشارکت دانشجویان فراهم شود

وی با اشاره به ضرورت آموزش دانشجویان برای مطالبه‌گری صحیح و منصفانه از مسئولین دانشگاه و مسئولین بالاتر، اظهار کرد: باید مجرا و بستر قانونی برای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی فراهم شود. دانشجو باید با مشکلات و درد اجتماع آشنا شده و در جهت اصلاح آن تاثیرگذار باشد.

 

فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه رشد کرده است

دانشجوی دیگری با اشاره به تاریخچه و فلسفه روز دانشجو، عنوان کرد: تاریخ این مساله به زمان بعد از ملی شدن صنعت نفت و کودتای صورت گرفته و اعتراضات دانشجویی بعد از آن برمی‌گردد. شهید چمران در این رابطه تعریف می‌کند که ما داخل دانشگاه بودیم که کودتا شد و سربازها به داخل دانشگاه حمله کرده و سه تن از دانشجویان شهید شدند، به همین دلیل دکتر شریعتی عنوان کرده که عنوان روز دانشجو را برای این روز بکار نبرید چراکه ۱۶ آذر بزرگداشت خون این ۳ دانشجوی شهید است.

این دانشجوی پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه امروز فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان رشد بیشتری دارد، گفت: با ایجاد و راه‌اندازی تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف در دانشکده پزشکی، بستر فعالیت دانشجویان در عرصه‌های مختلف فراهم شده، به گونه‌ای که دانشجویان حضور فعالی دارند. البته این را هم باید درنظر گرفت که تحصیل در رشته پزشکی سختی‌های زیادی دارد و دانشجو برای رشد علمی باید بیشتر تمرکز خود را بروی دروس دانشگاهی قرار دهد.

 

طرح ریفورم آموزش پزشکی باید پخته‌تر و پیشرفته‌تر شود

وی با اشاره به روابط دوستانه بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه، اظهار کرد:  یکی از مسائلی که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی را با چالش روبرو کرده سیستم ریفورم آموزش پزشکی است که بسیاری از دانشجویان هنوز با آن کنار نیامده‌اند. به نظر من طرح ریفورم باید پخته‌تر و پیشرفته‌تر از شرایط فعلی باشد.

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون آزاد دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این برنامه ‌ها باید با پیش زمینه و آگاهی برگزار شود، به عبارت دیگر باید در کنار این تریبون‌ها، کلاس و جلساتی با هدف آگاهی بخشی به دانشجو برگزار شود تا بتوان بهترین نتیجه را از آنها کسب کرد. ولی خب کلا وجود این تریبون‌های آزاد برای توسعه آزادی و استقلال همان چیزی است که برای آن انقلاب کردیم.

 

نقش گفتمان‌ها و نقدهای دانشجویی در راستای حل مشکلات جامعه

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش گفتمان‌ها و نقدهای دانشجویی در راستای حل مشکلات جامعه، اظهار کرد: باید به مطالبات و خواسته‌های دانشجویان توجه بیشتری شود، چراکه قشر دانشجو هم از همین مردم بوده و در همین مملکت زندگی می‌کند. مشکلات ما هم مشابه دیگران است و بنابراین حرف دانشجو حرف دل مردم است نه فقط دانشجویان شهید بهشتی، بنابراین اگر به این حرف‌ها و مطالبات توجه و رسیدگی شود، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه برطرف خواهد شد.

 

ضرورت افزایش تعداد تشکل‌ها

وی افرایش تعداد تشکل ها و انجمن های دانشجویی را یکی از راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان در امور فرهنگی و فوق برنامه دانست و گفت: با ایجاد تنوع در فعالیت‌ها و در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و هنری می‌توان به جذب مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فوق برنامه کمک کرد.

یکی دیگر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز استکبارستیزی و ایجاد روحیه دانشجویی برای مبارزه با استکبار جهانی و ایجاد فضای مناسب جهت پیشرفت کشور را فلسفه روز دانشجو دانست و گفت: البته در اکثر کشورها روزی با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده که طی آن پتانسیل و توان دانشجویان برای پیشرفت و توسعه کشور معرفی می‌شود.

وی در رابطه با مشارکت پایین و رخوت دانشجویان علوم پزشکی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه، اظهار کرد: بسته و محدود شدن بیشتر فضا طی چند سال گذشته باعث شده که دانشجویان رغبت کمتری برای فعالیت در فضای سیاسی و فرهنگی کشور داشته و بیشتر بر حوزه کاری و درسی خود متمرکز شوند. البته اگر فضا بازتر شده و بستر لازم فراهم شود، مطمئناً فضای گفتمان بسیار مناسب‌تری برای جذب دانشجو در فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی ایجاد می‌شود.

 

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برای گفتمان‌سازی بسیار کارساز است

وی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را در ایجاد فضای گفتمان بسیار کارساز عنوان کرد و گفت: البته باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فضا تنها به یک سمت و سوی خاص و برای سو استفاده یک حزب مشخص هدایت نشود. باید شرایط به گونه‌ای باشد که تمامی دانشجویان آزادانه بتوانند اظهارنظر کرده و در راستای پیشرفت کشور انتقادات سازنده خود را مطرح کنند.

 

مشکلات اقتصادی از مهمترین چالش‌های امروز جامعه دانشگاهی

این دانشجوی دوره Ph.d مشکلات اقتصادی و سیاسی و اشتغال را از مهمترین چالش‌های امروز جامعه دانشگاهی کشور بیان کرد و گفت: دانشجویان از نقطه نظر اشتغال و مسایل اقتصادی آینده روشنی روبروی خود نمی‌بینند و همین مساله باعث نگرانی آنها شده است.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی فعلی جامعه نیازمند اصلاح و تغییراتی در جهت پیشرفت جامعه است، تصریح کرد: ان‌شاءالله با راهنمایی مقام معظم رهبری و اساتید و فرهیختگان، کشور به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد.

 

در سیر تحولی، جنبش های دانشجویی دچار نزول شده‌اند

دبیر کانون های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عدالت خواهی و مطالبه‌گری را مهمترین فلسفه روز دانشجو دانست و گفت: روز دانشجو در کشو ما یک مناسبت یگانه است، چراکه آرمان آزادی خواهی را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سیر تحولی، جنبش‌های دانشجویی دچار نزول شده‌اند، تصریح کرد: محدودیت فضا و بستر فعالیت توسط برخی نهادها از عوامل جدی و پیشگیرانه برای گسترش فعالیت‌هاست.

به گفته وی، بعد سیاست زدایی که برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری در برخی دانشگاه‌ها القا می‌شود، متاسفانه به این رخوت دامن زده و باعث شده دانشجو به جای حرکت به سمت مطالبات فرهنگی و سیاسی به سایر سمت و سوها کشیده شود.

 

عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان مشکل جدی کشور

وی عدم توجه کافی به پتانسیل جوانان در کشور را یک مشکل جدی دانست و گفت: بنده در حوزه جوانان تجربیاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجلس کسب کرده ام. متاسفانه در جامعه ما به جوانان به عنوان "ابژه" نگاه می‌شود نه "سوبژه"، به عبارت دیگر در کشور ما به جوان به عنوان درد و مشکل نگاه می‌شود نه درمان.

بنابراین اگر دیدگاه‌ها به سمتی تغییر کند که به جوانان به چشم راه حل نگاه شود قطعاً بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌شود.

این دانشجوی فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، عنوان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی با این رویه فعلی هیچ تاثیری در حل مشکلات جامعه نخواهد داشت. اخیرا با  بررسی برخی از احکامی که برای دانشجویان معترض صادر شده بود، متوجه شدم که در حکم قاضی یکی از جرم‌های دانشجویان ابراز عقیده‌ای خاص در کرسی آزاداندیشی بوده! طبیعتاً با این رویه نمی‌توان نتایج مدنظر رهبری را از این کرسی‌ها بهره برداری کرد.

 

کمرنگ شدن برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی

وی با اشاره به کمرنگ شدن برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: این کرسی‌ها در دانشگاه ما رونق و قوت خاصی نداشته و خیلی وقت است که در ابعاد اجتماعی و فرهنگی نشست‌های خوبی برگزار نشده است.

 

برخی مشکلات فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها

وی با اشاره به برخی از مشکلات فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها، گفت: متاسفانه مشکلات زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه برای خیلی از دانشگاه‌ها هنوز مجوز راه‌اندازی کانون موسیقی صادر نشده و درخواست بسیاری از اتحادیه‌ها نیز با مشکل روبرو شده، درحالیکه رفع این موانع بسیار امیدبخش خواهد بود.

 

وعده جوان‌گرایی رییس جمهور محقق نشد

وی در ادامه با اشاره به برخی از خواسته‌های دانشجویان و نقدی بر عملکرد مسئولان، تصریح کرد: با توجه به روز دانشجو می‌توان به بحث جوانگرایی اشاره کرد، وعده‌ای انتخاباتی که از سوی رئیس جمهور مطرح شد. دکتر روحاتی وعده داده بودند که حدود ۳۰ درصد مدیران دولت را از میان جوانان مستعد انتخاب کنند که متاسفانه این مساله بخصوص در دانشگاه‌ها محقق نشد. البته قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان وضعیت را بهتر کرده ولی همچنان در دانشگاه‌ها به عنوان خانه دانشجویان برای بکارگیری جوانان با مشکلاتی روبرو هستیم.

 

بحران خروج نخبگان از کشور

این دانشجوی پزشکی همچنین به بحران خروج نخبگان از کشور اشاره کرد و گفت: قطعا ناامیدی از آینده ، بزرگترین عاملیست که جوانان را به این سمت و سو سوق می دهد به گونه ای که مشکلات اقتصادی و  بازار کار نامناسب نیز این ناامیدی را تقویت می کند. البته جوانان می توانند با نبود کار یا مشکلات اجتماعی و سیاسی تا حدودی بسازند ولی نبود امید ضربه سنگین تری خواهد بود.

امید اجتماعی دانشجویان ضربه های عمیقی خورده

وی با اشاره به پژوهش های دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با امید به آینده دانشجویان و انتشار این نتایج به صورت آکادمیک، اظهار کرد: نتیجه این تحقیقات نشان داد که امید اجتماعی دانشجویان ضربه های عمیقی خورده و باز پروراندن این امید در جامعه دانشجویی کار بسیار مشکل و نیازمند اجماع و آشتی ملی است.

مطالبه گری قشر دانشجو یک افتخار است

دانشجوی دیگری با بیان اینکه مطالبه‌گری و حضور در صحنه دانشجویان همواره عامل افتخار این قشر از جامعه است، گفت: دانشجویان علوم پزشکی نقش بسزایی در تقویت کادر درمان بیمارستان‌ها دارند، از سوی دیگر این مشغله و همچنین سنگینی دروس باعث حضور کمرنگ‌تر دانشجویان علوم پزشکی در امور فوق برنامه شده، اگرچه امروز این بی رغبتی عمومی شده ولی با این حال نیروهای فعال فرهنگی و سیاسی به صورت کیفی فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند.

وی برگزاری جلسات و همایش‌های فرهنگی مختلف را در آگاهی بخشی بیشتر دانشجویان علوم پزشکی و جذب بیشتر آنان از لحاظ کمی موثر دانست.

 

چالش‌های امروز دانشجویان علوم پزشکی

وی در رابطه با چالش‌های امروز دانشجویان علوم پزشکی به گفته یکی از اساتید کادر درمان اشاره کرد و گفت: به گفته ایشان "پزشک، پرستار یا هر کادر درمانی دیگری که با درد بیمار دردش نگیرد، به درد این جامعه نمی‌خورد". در همین راستا یکی از مشکلات امروز جامعه پزشکی این است که اکثر دانشجویان و  فارغ التحصیلان گروه علوم پزشکی بیشتر دغدغه مسایل شخصی زندگی خود را دارند. ای کاش دانشگاه‌ها با برگزاری جلسات آموزشی و فضاسازی مناسب به تقویت دردمندی کادر درمان نسبت به جامعه و ملت کمک کنند.

 

ضرورت ایجاد بستر گفتمان دانشجویی در فضایی آزاد و فارغ از اضطراب

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات آزاداندیشی و تریبون‌های آزاد دانشجویی، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی بخصوص شهید بهشتی برگزاری چنین جلساتی جای کار زیادی دارد، ایجاد فضایی مناسب برای گفتمان دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی در فضایی آزاد و فارغ از اضطراب و نگرانی‌های ذهنی برای دانشجویان یک ضرورت است.

این دانشجوی پزشکی بازار کار و برنامه‌های پس از فارغ التحصیلی را از دغدغه‌های اول دانشجویان علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: این وسط عده‌ای هستند که علاوه بر این دغدغه‌ها، وارد فضا و محیط اجتماعی کشور شده و دغدغه‌های اجتماعی نیز به دغدغه‌های شخصی آنها اضافه می‌شود.

 

اعتماد به مدیریت‌های دانشجویی بیشتر شود

وی افزایش اعتماد و ارائه مسئولیت‌های بیشتر به مدیریت های دانشجویی و ایجاد فضای پر رنگ‌تر دانشجویی در دانشگاه‌ها را اقدام موثری عنوان کرد و ادامه داد: اگر به این مهم توجه شود دانشجویان فعال در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز بی رغبت نشده و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

 

انتقاد از کمبود منابع مالی و به تبع آن عدم حمایت از فعالیت‌های فوق برنامه

این دانشجوی فعال با انتقاد از کمبود منابع مالی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این مساله به باعث کاهش حمایت‌ها از فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شده است. بخش فرهنگی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اهمیت بالایی داشته و به اعتقاد بنده ارزش آن را دارد که از منابع سایر بخش‌ها برای ارتقای فرهنگ جامعه هزینه کنیم، چراکه با کاهش حمایت‌ها همین بخش کوچک دانشجویان فعال نیز بی‌رغبت شده و میزان فعالیت آنها کمرنگ شده و در نهایت کل جامعه از این مساله متضرر می‌شود.

 

برخی علل ناامیدی دانشجو

وی در ادامه با اشاره به ناامیدی جوانان امروز، تصریح کرد: کم توجهی نسبت به علم و تخصص افراد به ناامیدی آنها می‌انجامد، زمانیکه دانشجو برای کسب علم و تخصص وقت گذاشته و زحمت بسیار کشیده، خواهان آن است که از ثمره زحمات وی به نحو احسن استفاده شود و زمانیکه این اتفاق نمی‌افتد ناامید می‌شود.

این دانشجوی پزشکی در خاتمه با بیان اینکه جوانان امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند، عنوان کرد: اکثر جوانان امروز با وجود شرایط سخت کاری و تحصیلی، میدان را خالی نکرده و فردا از مدیران همین جامعه خواهند بود. جوانان امروز درد کشیده بوده و درد را می‌فهمند، بنابراین زمانیکه وارد پست‌های مدیریتی شوند مطمئناً با درک بهتر موقعیت، مدیریت بهتری خواهند داشت.

دانشجوی دیگری با اشاره به وقایع ۱۶ آذر ۳۲ و با اشاره به اهمیت توجه به دانشجو در جوامع مختلف، اظهار کرد: فکر می‌کنم اکثر کشورها روزی را به عنوان روز دانشجو انتخاب کرده و آن را گرامی می‌دارند، چراکه دانشجو یکی از مهمترین اقشار جامعه بوده و توجه به خواسته و مطالبات آنها باید در اولویت مسئولان باشد.

 

بستر فعالیت دانشجو در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود

وی در رابطه با بی رغبتی دانشجویان علوم پزشکی به انجام فعالیت‌های غیردرسی، گفت: اکثر دانشجویان به خصوص علوم پزشکی‌ها تنها به فکر درس خواندن برای ورود به دانشگاه و دوباره درس خواندن برای خروج از دانشگاه و پیدا کردن شغل و همین مسائل روتین هستند، این رویه به هیچ عنوان درست نیست چراکه باید با برنامه‌ریزی بهتر دانشجویان را برای شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه، تشکل‌ها، نشریات دانشجویی و سایر فعالیت‌ها و برنامه‌ها ترغیب کرد. از این طریق دانشجو می‌تواند نظر و عقیده خود را به گوش مسئولان رسانده و قطعاً مسئولین نیز از قشر دانشجو حمایت می‌کنند.

 

اشتغال، مهم‌ترین دغدغه و چالش دانشجویان

این دانشجوی فعال در نشریات دانشجویی، مهم‌ترین دغدغه و چالش دانشجویان را اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: پس از دوران دانشجویی چه دانشجویان علوم پزشکی و چه دانشجویان فنی مهندسی دغدغه شغل و یافتن کار مناسب داشته که اگر مسئولین راهکار مناسبی برای رفع این دغدغه دانشجو بیاندیشند، بسیاری از مشکلات دانشجویان برطرف خواهد شد.

وی برگزاری جلسات نقد دانشجویی را اقدام موثری دانست و ادامه داد: به عنوان نمونه دانشجویان می‌توانند با فعالیت در شوراهای دانشجویی مانند شورای صنفی نظرات خود را در قالب یک ساختار سازنده و در راستای اصلاح امور کشور مطرح کنند و مطمئناً با فعالیت و تکاپوی بیشتر دانشجویان این نقطه نظرات سازنده از طرف مسئولان استقبال می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: مسئولان باید اقدامات انگیزشی برای ترغیب بیشتر دانشجویان به شرکت در این فعالیت‌های غیردرسی را در پیش گرفته و به عبارت دیگر شرایطی فراهم شود که دانشجو با تجربه فضای غیردرسی بتواند استعدادهای خود را در جهت پیشرفت امور کشور بروز دهد.

به اعتقاد وی فضای فعالیت‌های فوق برنامه امروز در دانشگاه فراهم است، گفت: با این حال جای کار بیشتر برای ایجاد تشکل ها و انجمن های بیشتر با گستره فرهنگی و موضوعی متنوع‌تری وجود دارد.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه خواستار حمایت مالی بیشتر از دانشگاه‌ها و به تبع آن حمایت از فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان شد و گفت: در این صورت دانشجو می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتری به انجام فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه در دانشگاه‌ها بپردازد.

 

امید دانشجو به شرایط حاکم در هر دوره‌ای برمی‌گردد

یکی از دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه نیز در رابطه با روز دانشجو به سخنان شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: به گفته آیت‌الله شهید بهشتی، دانشجو رکن اصلی یک جامعه است و باید روزی را مختص به دانشجو داشته باشیم.

وی با اشاره به درصد فعالیت دانشجویان علوم پزشکی در برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، عنوان کرد: دانشجویان علوم پزشکی برای تضمین آینده شغلی خود مجبورند که بیشتر زمان خود را به آموزش و فعالیت در بیمارستانها و بالین بیماران صرف کنند. البته با توجه به توسعه تشکل‌ها و نشریات دانشجویی و فراهم بودن بستر فعالیت برای امور فوق برنامه در دانشگاه، دانشجو می‌تواند با برنامه‌ریزی و تنظیم وقت فعالیت‌های فوق برنامه خود را توسعه داده و نقش مثمرثمرتری در سطح جامعه ایفا کند.

وی شغل را پایه اصلی شکل‌گیری یک فرد مستقل در جامعه عنوان کرد و گفت: بنابراین مهمترین دغدغه هر جوانی پس از تحصیل یافتن یک شغل ثابت است.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشجو با امید وارد دانشگاه شده و پس از فارغ التحصیلی با امید به دنبال شغل مناسب می‌گردد، اظهار کرد: این امید به شرایط حاکم در هر دوره‌ای و وضعیت آن زمان برمی‌گردد. البته دانشجویان همیشه به آینده امید داشته و به توانایی خود برای بهبود شرایط ایمان دارند.

وی در خاتمه با بیان اینکه به عنوان یک دانشجو خود را درجایگاهی نمی‌بینم که از مسئولین نقد کنم، اظهار کرد: صرفاً سعی می‌کنم بهترین تلاش خود را برای بهبود وضعیت خود، دوستان و هم دانشگاهیانم بکار گیرم. البته مطمئنا در این مسیر نیازمند کمک و حمایت مسئولان نیز هستیم.

 

زمان ما جو دانشگاه سیاسی‌تر بود

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید دانشگاه بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات متعدد با تشکل‌ها، اظهار کرد: اخیرا طراحی‌های جدیدی برای این موضوع شکل گرفته و یکی از تشکل‌ها به صورت فعال بحث گفتمان سازی و برگزاری مناظرات سیاسی و کرسی‌های آزاداندیشی را دنبال می‌کند. احتمالا در زمستان و در ادامه، سال آینده برنامه‌های متنوعی در این حوزه خواهیم داشت.

دکترکدخدازاده در گفت و گو با ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت روز دانشجو، عنوان کرد: وقایع ۱۶ آذر و شهادت سه تن از دانشجویان عزیز نمادی است از حرکت انقلابی و عدالت طلبی دانشجویان و آگاهی بخشی به جامعه، به عبارت دیگر دانشجویان همواره و در تمامی دوران ها نقش مهم و موثری را در گفتمان سازی، جریان سازی و آگاهی بخشی به آحاد ملت را برعهده دارند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد فعالیت تشکل ها و انجمن‌های سیاسی و فرهنگی، اظهار کرد: بنده حدود یک سال و دوماه است که در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خدمت می‌کنم. پیش از این و در ابتدای حضورم تنها تشکل بسیج و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تاسیس سال ۱۳۴۸ در دانشگاه فعالیت می‌کردند ولی طی یکسال گذشته دو تشکل جدید انجمن اسلامی دانشجویان عدالت طلب و انجمن اسلامی دانشجویان متحد نیز مجوز فعالیت کسب کردند که امیدواریم در این بستر فراهم شده، فعالیت کرسی‌های آزاد اندیشی و گفتمان های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه با شور و نشاط بیشتری دنبال شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاکید دانشگاه بر اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برگزاری جلسات متعدد با تشکل‌ها در این رابطه، اظهار کرد: اخیرا طراحی‌های جدیدی برای این موضوع شکل گرفته و یکی از تشکل‌ها به صورت فعال بحث گفتمان سازی و برگزاری مناظرات سیاسی و کرسی های آزاداندیشی را دنبال می کند. احتمالا در زمستان و سال آینده برنامه‌های متنوعی در این حوزه خواهیم داشت.

 

نقش موثرنقدهای دانشجویی در جهت حل مسائل جامعه

وی ایجاد گفتمان و نقدهای دانشجویی را در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه بسیار موثر دانست و گفت: خوشبختانه در معاونت فرهنگی دانشجویی در بحث‌های تصمیم گیری و اجرا توانستیم مشارکت بیشتر دانشجویان را جلب کنیم و بنا داریم بیش از پیش این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

 

اهتمام ویژه مسئولان به ایجاد بستر گفتمان و نقد آزاد در فضای دانشگاه

دکتر کدخدازاده با اشاره به حضور فعال شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در این راستا نشست های متعدد پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور مسئولان حوزه در ستاد دانشگاه و همچنین در دانشکده ها برگزار می شود که همین مساله نشان دهنده اهتمام و توجه ویژه مسئولان دانشگاه به ایجاد بستر گفتمان و نقد آزاد  در فضای دانشگاه است.  

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سئوالی درباره علل بی‌رغبتی دانشجویان علوم پزشکی برای حضور و فعالیت در برنامه های فوق برنامه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، اظهار کرد: در این حوزه پژوهش خاصی صورت نگرفته و بنابراین نمی توان در این رابطه نظر دقیقی ارائه کرد، اما شاید مشغله بالای تحصیلی و کشیک‌های سنگین دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، یکی از دلایل حضور کمرنگ دانشجویان علوم پزشکی در فعالیت‌های فرهنگی باشد. بنابراین احتمالا بار درسی بهترین پاسخ برای سوال شماست ولی برای یافتن پاسخ صحیح باید تحقیقات دقیق‌تری در این رابطه انجام شود.

وی در ادامه فعال کردن تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی را یکی از راهکارها و پارامتری برای حضور موثرتر دانشجویان بیان کرد.

دکتر کدخدازاده که خود فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی بوده است، در مقایسه‌ای بین شرایط و فعالیت‌های دانشجویی آن زمان با امروز، بیان کرد: شرایط بسیار متفاوت بود. در زمان دانشجویی بنده در دانشکده دندانپزشکی سه تشکل بسیج، انجمن اسلامی و تحکیم وحدت وجود داشت که همگی فعال بودند. امروز در دانشگاه ۴ تشکل داریم که دو مورد آنها به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، البته امروز کم و کیف ماجرا عوض شده و برداشت شخصی من این است که در زمان ما جو دانشگاه سیاسی‌تر بود.

 

فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشجویان باید خودجوش باشد نه دستوری

وی ادامه داد: فکر می‌کنم آن زمان خود دانشجویان فعال‌تر بودند، به عبارتی نمی‌توان این مساله را به صورت دستوری به دانشجویان القا کرد، قاعدتاً فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید خودجوش و از سمت خود دانشجویان شکل بگیرد. به همین دلیل ما به تشکل‌های جدید این فرصت را داده‌ایم که برای حضور در این فضا فعالیت کرده و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به انتقاد برخی فعالان دانشجویی مبنی بر اعمال محدودیت از سوی دانشگاه، اظهار کرد: در مباحث سیاسی درخواست دانشجویان در هیات نظارت بر تشکل ها مطرح و برای اخذ مجوز بررسی می شود. در این راستا تا کنون به تمامی درخواست ها پاسخ داده شده و اتفاقاً معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه همیشه برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مشتاق بوده است. جدا از این پروسه گاهاً برخی تشکل‌ها بدون مجوز هم برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

 

ارایه برخی تسهیلات تشویقی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی

دکتر کدخدازاده در خاتمه از ارایه برخی تسهیلات تشویقی به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده، چندین بسته فرهنگی و ورزشی تامین اعتبار شده و احتمالاً طی هفته‌های آینده هم به دانشکده‌ها و هم خوابگاه‌ها تزریق می‌شود.

انتهای پیام

کلید واژه ها: روز دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهید بشهتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :