در نشست مطبوعاتی معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد

رشد ۱۸ درصدی مشارکت دانشجویان/آمار آسیب های دانشجویی/تشکیل کمیته مدیریت بحران در حوادث

۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۹ کد : ۴۳۵۵ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به توجه ویژه این دانشگاه به سلایق مختلف دانشجویی و جلب مشارکت دانشجویان در فرآیندهای تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای برنامه ها، اظهار کرد: سعی شده این تفکر به بدنه اصلی دانشگاه نیز منتقل شود به گونه ای که همین استراتژی یعنی ورود دانشجویان به حوزه های مختلف، بیان نظرات و نقش داشتن در تصمیم سازی ها در حوزه ریاست نیز مورد توجه قرار دارد.
رشد ۱۸ درصدی مشارکت دانشجویان/آمار آسیب های دانشجویی/تشکیل کمیته مدیریت بحران در حوادث

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مهدی کدخدازاده در نشست مطبوعاتی امروز با اشاره به مهمترین فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه طی سال گذشته، اظهار کرد: استعدادیابی و پرورش نیروی انسانی توانمند، اخلاق مدار و آشنا با درد مردم و نیرو سازی برای حوزه سلامت و آینده کشور جزو وظایف این معاونت است که در همین راستا، تمرکز بر فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و روانشناختی از اولویتهای کاری ماست.

صدور مجوز ۲۰ نشریه جدیدالتاسیس و جذب ۱۷۰۰ دانشجو در انجمن های علمی

وی با اشاره به فعالیتهای معاونت فرهنگی و دانشجویی طی یکسال گذشته، عنوان کرد: از اقدامات صورت گرفته در حیطه فرهنگی می توان به راه اندازی اولین مرکز قرآن و عترت دانشگاههای علوم پزشکی در این دانشگاه، راه اندازی مرکز مطالعات فرهنگ، هنر و سلامت، راه اندازی ۴۲ انجمن علمی دانشجویی با محور فناوری، تولید و کارآفرین و جذب ۱۷۰۰ دانشجو در انجمن ها،  ایجاد ۲ تشکل دانشجویی جدید تحت عنوان انجمن اسلامی دانشجویان عدالت طلب و انجمن اسلامی دانشجویان متحد، ایجاد ۵ کانون جدید فرهنگی و صدور اجازه کار برای ۲۰ نشریه جدیدالتاسیس دانشجویی، برگزاری انتخابات کانون های فرهنگی دانشجویان با رشد ۱۵۰ درصدی مشارکت دانشجویان، رشد ۱۴۰ درصدی در تعداد برگزیدگان بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت اشاره کرد.

افتتاح مرکز مشاوره صبا به زودی/ اقدامات دانشگاه برای پیشگیری از حوادث ناگوار، آسیب های اجتماعی و سوءمصرف مواد

کدخدازاده با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه مشاوره و با تاکید بر اهمیت پرورش ابعاد مختلف شخصیتی دانشجویان، تصریح کرد: راه اندازی مرکز صبا برای ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به دانشجویان، کارکنان و خانواده های آنان، برگزاری ۱۰۰ کارگاه آموزشی در زمینه مهارتهای زندگی و آسیب های اجتماعی مثل سوءمصرف مواد و خود آسیب رسانی ، برگزاری نشست با خانواده ها و پاسخگویی به دغدغه ها، ارایه کتابچه های خودیاری در زمینه کنترل و مدیریت استرس، مدیریت و مداخله در افسردگی و کنترل خشم و پیشگیری از آسیب، تدوین فصلنامه "روان آسا" با هدف آموزش و پیشگیری از مشکلات اجتماعی، تحصیلی و ارتباطی، تجهیز کتابخانه خوابگاهها، آموزش مدیریت بحران به سرپرستان خوابگاهها، فعال سازی هسته های مشاوره در دانشکده ها، غربالگری و پایش سلامت جسم و روان دانشجویان ورودی جدید از مهمترین برنامه های این بخش بوده است.

وی در این رابطه تاکید کرد: اگر سلامت و شرایط روان دانشجو به موقع پایش و بررسی شود از بسیاری آسیب ها و حوادث ناگوار پیشگیری خواهد شد.

نگاه آکادمیک به حوزه ورزش دانشگاه

دکتر کدخدازاده با اشاره به نگاه آکادمیک به حوزه ورزش دانشگاه و برنامه ریزی های جدی در این حوزه، عنوان کرد: راه اندازی آکادمی دژبال، تنیس روی میز و شنا، راه اندازی واحد توریسم ورزشی در دانشگاه برای اولین بار، عقد قرارداد با دانشگاه فنی و حرفه ای و استفاده از ظرفیت های مشترک برخی از اقدامات ورزشی دانشگاه است.

تشکیل کمیته مدیریت بحران در حوادث خوابگاهی/ اختصاص نخستین خوابگاه "نودانشجویان" دانشگاه

وی افزود: همچنین در حوزه صنفی می توان به برگزاری انتخابات شورای صنفی با رشد ۹.۷ درصدی شرکت کنندگان اشاره کرد. برگزاری انتخابات شورای صنفی تحصیلات تکمیلی برای اولین بار، تشکیل نخستین مجمع نمایندگان شورای صنفی دانشجویان در کل کشور، دانشگاه پیشگام در تشکیل کمیته مدیریت بحران در حوادث خوابگاهی، اختصاص نخستین خوابگاه نو دانشجویان دانشگاه برای ارایه برنامه های اختصاصی این دسته از دانشجویان، اختصاص منوی نیم پرس به دانشجویان برای نخستین بار در ایام امتحانات از مهمترین اقدامات در حوزه صنفی و رفاهی بوده است.

طراحی و اهدای جایزه سیب نقره ای در جشنواره بین المللی فجر/برگزاری ششمین همایش ملی قرآن و عترت در بهمن ماه

دکتر کدخدازاده همچنین با اشاره به برنامه های آتی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه از طراحی و اعطای جایزه آکادمیک زنده یاد دکتر افشین یدالهی خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره انجمن های علمی با عنوان امید و حرکت، طراحی و اهدای جایزه سیب نقره ای در جشنواره بین المللی فجر در بخش تجلی اراده ملی به فیلم برتر حوزه سلامت، برگزاری ششمین همایش ملی قرآن و عترت در ۱۱و ۱۲ بهمن ماه برخی از مهمترین برنامه های دانشگاه در حوزه فرهنگی است.

مذاکره با دانشگاه هنر برای انجام فعالیت های مشترک دانشجویی

وی افزود:  برگزاری یادمان " ایران ما " ویژه برنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه، عقد تفاهمنامه با سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای استفاده هرچه بیشتر دانشجویان از موزه ها ، سینما ها و فرهنگسرا ها، مذاکره با دانشگاه هنر برای انجام فعالیت های مشترک حوزه دانشجویی، حضور در مسابقات دانشگاهی در سطح قاره آسیا و راه اندازی سینما بهشتی از دیگر برنامه های آتی دانشگاه است.

بهینه سازی "خانه فرهنگ دانشگاه"

دکتر کدخدازاده با اشاره به وجود محدودیت در فضاهای فیزیکی دانشگاه برای حضور فعالین فرهنگی، اظهار کرد: اگر چه با محدودیت روبه رو بوده و هستیم اما سعی می کنیم فضا ها را بهینه کنیم، در همین راستا "خانه فرهنگ دانشگاه" بهینه سازی، بازسازی و زیبا سازی شده و هم اکنون در اختیار فعالین فرهنگی و ارایه فعالیتهایی مانند کارگاه های مهارتی و جلسات کانون ها و فعالیت کانون قرآن و عترت قرار گرفته است.

ایجاد فضای مناسب برای مرکز "هنر، فرهنگ و سلامت"

وی با اشاره به ایجاد فضای مناسب برای مرکز "هنر، فرهنگ و سلامت" دانشگاه، ادامه داد: همچنین دو فضای دیگر برای برنامه ها و فعالیت کانون موسیقی دانشگاه خریداری شده و اقلام و ابزار موسیقی نیز خریداری شده و برای ایجاد آمادگی جشنواره سیمرغ در اختیار فعالین فرهنگی قرار گرفته است.

ارایه درخواست افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه برای سال آینده/تجمیع خوابگاهها در صورت تخصیص اعتبار ویژه

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه درخواست افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه برای سال آینده ارایه شده است، عنوان کرد: سال گذشته در حوزه فرهنگی و دانشجویی با کمبود اعتبار جدی روبرو بودیم، در بحث خواگاهی با بیش از ۱۲ میلیارد تومان کمبود مواجه هستیم  و برخی خوابگاه ها شرایط مناسبی ندارند، در همین راستا به دنبال تجمیع خوابگاهها در یک فضای جدید هستیم که لازمه تحقق آن اختصاص اعتباری ویژه به این طرح است. چراکه این مساله با بودجه های جاری محقق نمی شود.

ساخت خوابگاه جدید ۱۰۰۰ نفری دانشگاه

وی با بیان اینکه خوابگاه گل مریم دانشگاه با کمک خیرین، دانشگاه و حمایت وزارت خانه در حال ساخت است، عنوان کرد: ظرفیت این خوابگاه بین ۹۰۰ تا هزار نفر است که کمک بزرگی در زمینه اسکان به حساب می آید.

راه اندازی کانون مشترک دانش آموختگان با دانشگاه شهید بهشتی

در ادامه دکتر کدخدازاده در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه دانشگاه برای حمایت از دانش آموختگان، عنوان کرد: در این راستا برنامه دانشگاه، راه اندازی کانون مشترک دانش آموختگان با دانشگاه شهید بهشتی است که در همین راستا سال آینده به مناسبت شصتمین سال تاسیس دانشگاه شهید بهشتی گردهمایی مشترک دانش آموختگان دانشگاه و یا به صورت اختصاصی برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

رشد ۱۸ درصدی مشارکت دانشجویان در فعالیت ها

وی همچنین در ادامه از راه اندازی اداره امور فرهنگی دانشگاهیان خبر داد و گفت: این مرکز با هدف تمرکز بیشتر بر امور فرهنگی اسانید و کارمندان ایجاد شده است.

دکتر کدخدازاده در خاتمه از رشد ۱۸ درصدی مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی هنری و ورزشی خبر داد.  و با تاکید ویژه بر برگزاری ششمین همایش قرآن و عترت و چهارمین همایش و نشست مجمع قرآنی دانشجویان علوم پزشکی در ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه، تاکید کرد: زندگی یعنی امید و حرکت و ما سعی کردیم با اقدامات فرهنگی و تقویت مشارکت دانشجویان این شعار را به یک باور تبدیل کنیم.

استقرار روانشناس در خوابگاهها و دانشکده ها

در ادامه نوری سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با اقدامات این مرکز با توجه به مشکلات موجود در جامعه در حوزه سلامت روان و سوء مصرف مواد و دخانیات، اظهار کرد: تمامی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه در مقاطع مختلف مورد ارزیابی روانشناختی قرار گرفته و دانشجویان درای مساله و مشکل در مرکز مشاوره و با برگزاری جلسات روان درمانی و مددکاری تحت درمان و مشاوره قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در تمامی دانشکده ها و خوابگاه ها اتاق روان شناسی و روانشناس مستقر داریم، گفت:  در دانشکده های پزشکی، داروسازی و پرستاری و تقریبا در تمامی روزهای هفته روانشناس حضور دارد، همچنین در راستای کاهش آسیب های اجتماعی کمیته های خود آسیب رسان و کمیته اعتیاد در دانشگاه فعال شده است.

نوری با بیان اینکه آمار مشخصی از بحث آسیب ها و سوء مصرف مواد نداریم، عنوان کرد: البته برای کاهش آمار آسیب ها و پیشگیری از اعتیاد، کارگاه های آموزشی متعدد، پخش فیلم مرتبط و تحلیل روانشناختی برگزار شده است. به گونه ای که در سه ماه امثال حدود ۱۰۰ کارگاه برگزار شده که در سطح وزارت بهداشت بی نظیر است.

وی با اشاره به سایر برنامه های مرکز مشاوره برای کاهش آسیب، عنوان کرد: این مساله در کمیته های مختلف بررسی شده و با اجرای برنامه های درمانی و مشاوره روانشناسی در راستای پیشگیری اقدام می شود. همچنین برای فعالسازی دانشجویان در معرض آسیب با مرکز تربیت بدنی دانشگاه در ارتباط هستیم.

وی با اشاره به تاکید ویژه دانشگاه بر مساله پیشگیری، گفت: در کمیته پیشگیری از اعتیاد برنامه های متعددی از جمله افزایش آگاهی، آموزش جرأت و توانمندی نه گفتن و سایر برنامه ها اجرا می شود تا علاوه بر پیشگیری، توانمندی و مقاومت دانشجو در برابر آسیب ها ارتقا پیدا کند. البته بحث غربالگری و پایش علاوه بر دانشجویان ورودی جدید، در سایر مقاطع نیز اجرا می شود.

نوری با بیان اینکه بیشترین آمار آسیب دانشجویان در بحث افت تحصیلی، اضطراب، سوء مصرف مواد و افسردگی است، عنوان کرد: خوشبختانه در این زمینه ۱۷ نفر از روانشناسان ما در خوابگاه ها، دانشکده ها و مرکز مشاوره شرایط دانشجویان دچار آسیب را پیگیری کرده و با آنها در تماس تلفنی هستند.

پیشگیری از آسیب جدی ۸۰ درصد مراجعین مرکز مشاوره

سرپرست مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس آمار، غربالگری ها، اقدامات پیشگیرانه و مشاوره و روان درمانی در بهبود شرایط دانشجویان اثربخش بوده است، عنوان کرد: به عنوان نمونه حدود۷۰ تا  ۸۰ درصد مراجعین به مرکز و دانشجویان در معرض آسیب شناسایی شده، مدیریت شده و از آسیب جدی آنها پیشگیری شده است.  مثلا اگر اخراجی یا دچار افت تحصیلی بودند، بازگشت به تحصیل داشته و  فارغ التحصیل شده اند.

 

اجرای طرح غربالگری و پایش آنلاین دانشجویان

وی با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح غربالگری و پایش آنلاین دانشجویان هستیم، اظهار کرد: در این طرح دانشجو می تواند از طریق موبایل و به صورت آنلاین تست های پایش را پر کرده و نتایج را برای پیگیری به مرکز مشاوره ارسال کند. همچنین به زودی یک شماره موبایل به عنوان روان شناس آنکال برای زمان تعطیلی مرکز مشاوره منتشر می شود.

دکتر نوری در خاتمه از افتتاح "مرکز مشاوره صبا"ی دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این مرکز به زودی در ده ونک افتتاح می شود و بعد ازظهرها به دانشجویان، کارکنان و پرسنل دانشگاه و خانواده های آنها خدمات ارایه می کند.

 

راه اندازی واحد توریسم ورزشی در دانشگاه برای اولین بار

در ادامه دکتر پور سعید مدیر تربیت بدنی دانشگاه در رابطه با وجود مرکز تندرستی در خوابگاه و تشکیل پرونده تندرستی برای کلیه دانشجویان، عنوان کرد: در پرونده تندرستی کلیه اطلاعات دانشجویان از جمله   قد، وزن، میزان درصد چربی و ظرفیت قلبی و عروقی به تفکیک جنسیت ثبت و بررسی می شود. همچنین  در تمامی خوابگاهها اتاق تندرستی استاندارد داریم که در حال تجهیز آنها هستیم.

راهکار کاهش ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی در دانشگاه

وی راهکار کاهش ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی در دانشگاه را ترغیب دانشجویان به سمت ورزش بیان کرد و گفت: در این راستا طرح آدینه بهشتی و  توریسم ورزشی راه اندازی شده که طی آن مباحثی مانند  پیاده روی، بازدید از موزه ها و فضاهای تاریخی و اکو توریسم  پبش بینی شده است. به عنوان نمونه در سال جاری ۱۰ برنامه توریسم ورزشی در تهران( برنامه تهران گردی و ورزش گردی) لحاظ شده است.

وی با اشاره به تاکید و توجه دانشگاه به ورزش همگانی و نگاه قهرمانی، گفت: در حال حاضر در دو رشته  ورزشی در حد و سطح تیم ملی بازیکن تربیت کرده ایم و این رشته ها رتبه های اول و دوم را کسب می کنیم.

وی با اشاره به سایر برنامه ها، گفت: طی مذاکراتی با مسئولین ورزش همگانی و انجمن های ورزشی، به زودی در خوابگاه الزهرا "مرکز مستقر انجمن ورزشی" راه اندازی خواهد شد.

دکتر پورسعید در خاتمه با بیان اینکه استان تهران محروم ترین استان از نظر میزان فضای ورزشی است، گفت: طی صحبت با  شهرداری احتمالا فضاهای ورزشی جدیدی اضافه خواهیم کرد،البته احتمالا این فضاها با دانشگاه تهران و بهزیستی مشترک خواهد یود.

روحیه امید و مشارکت در بدنه دانشجویی مشهود است

در ادامه جلسه دکتر ناصری مدیر فرهنگی و تعالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سال آینده ۶۰ ساله می شود، اظهار کرد: شعار دانشگاه با مضمون "زندگی یعنی امید و حرکت"به باوربنده  در یک سال گذشته محقق شده است ، چراکه امروز علی رغم مشکلات اقتصادی، روحیه امید و مشارکت در بدنه دانشجویی مشهود است.

وی با بیان اینکه نباید روی آمارها مانور بدهیم، گفت: باور من این است که تلاش هایی که این یک سال گذشته صورت گرفته در سالهای آتی پاسخ خواهد داد. ارتقای رقم مشارکت دانشجویان از ۶ به ۲۴ درصد در جامعه ۱۴ هزار نفری دانشجویان شهید بهشتی دستاورد بزرگی است.

اعطای جایزه آکادمیک دکتر افشین یداللهی به پزشکان فاضل

وی در ادامه با اشاره به بزرگداشت زنده یاد دکتر افشین یداللهی، گفت: جشنواره ای با این عنوان در دانشگاه و با هدف تقدیر از پزشکان فاضل برگزار می شود.دکتر یداللهی در مقطع تخصصی روان پزشکی فارغ التحصیل انشگاه ما بودند و ۸ سال معاون مرکز مطالعات فرهنگ هنر و سلامت  دانشگاه بودند.

دکتر ناصری در این رابطه به تعبیر ابن سینا اشاره کرد و گفت: طبابت پزشک کار عادی اوست ولی پزشکی که علاوه بر پزشکی در فن دیگری نیز تخصص داشته باشد این فضل پزشک است شعاری که دکتر آقاجانی و دکتر کد خدا زاده مطرح کرده و به آن جامعه عمل می پوشانند.

تربیت پزشکان فاضل رسالت دانشگاه

دکتر ناصری در خاتمه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این رسالت را بر دوش خود احساس می کند که پزشکانی فاضل تربیت کند و انشالله به جامعه معرفی کند. جایزه آکادمیک زنده یاد افشین یدالهی سالانه برگزار می شود و به گروه دانش آموختگان، پزشکان، پرستاران و زیر مجموعه آنها که در حوزه های هنری، اجتماعی خیریه و نیکو کاری سر آمدند، تعلق می گیرد.

بهترین منوی دانشگاه های علوم پزشکی را در بحث تعداد داریم

در پایان این نشست، حکیمیان مدیر امور دانشجویی دانشگاه با بیان اینکه تغذیه دانشگاه ما بهترین منو را از لحاظ تعداد در سطح کل کشور دارد، گفت: در این رابطه  ۳ منوی کامل غذا  تحویل دانشجویان می شود و تنها دانشگاهی هستیم که منو سبزی جات و میوه  داریم. همچنین اخیرا در ایام امتحانات نیز به پیشنهاد شوراهای صنفی ناهار توزیع می شود. 

انتهای پیام

کلید واژه ها: معاونت فرهنگی نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :