بهترین روش شستشوی میوه و سبزیجات کدامند؟

۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۰ کد : ۴۴۸۴ پر بازدیدترین اخبار زندگی سالم
مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه اولین و عمومی‌ترین روش استفاده از نمک در شستشو است، گفت: نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب‌زدایی ندارد اما توانایی بسیار خوبی برای خارج کردم سموم آفت‌کش سطحی از سبزی‌ها و میوه‌ها دارد.
بهترین روش شستشوی میوه و سبزیجات کدامند؟

 به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ، دکتر شکوری گفت: استفاده از یک الی دو قاشق غذاخوری نمک داخل ظرف‌شویی پر از آب، می‌تواند تا حد زیادی سموم آفت‌کش سطحی را از میوه و سبزی خارج کند زیرا ازنظر علمی نمک، حالت قطبی شدن آب را زیادتر می‌کند و این کار باعث می‌شود سموم و آفت‌کش‌ها به‌راحتی در محلول آب و نمک حل‌شده و از سبزی‌ها و میوه‌ها جدا شوند.

 

وی همچنین در رابطه با نحوه استفاده از نمک در شستشو گفت: غوطه‌وری سبزی‌ها و میوه‌ها در آب‌نمک به‌عنوان یک ترکیب بی‌ضرر برای خروج سموم آفت‌کش بسیار مفید است، توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف حدود ۱۰ دقیقه در آب‌نمک غوطه‌ور شود.

 

مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه میوه‌ها عموماً نیازی به انگل زدایی و ضدعفونی ندارند، افزود: میوه‌ها پس از مرحله غوطه‌وری در آب‌نمک کافی است با آب ساده شسته شوند اما سبزی‌ها نیاز به انگل زدایی دارند و نمک یا سرکه به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند این کار را بکند.

 

دکتر شکوری با اشاره به اینکه استفاده از مایع ظرف‌شویی دیگر راهکار مردم به‌ویژه بانوان خانه‌دار در شستشوی سبزی‌ها و میوه‌ها است، ابراز داشت: وزارت بهداشت برای انگل زدایی استفاده از چند قطره مایع ظرف‌شویی را توصیه می‌کند و باید بدانید ترکیبات مواد شوینده در همه جای دنیا تحت قوانین خاص و بسیار سختگیرانِ تهیه می‌شود اگر ترکیبات مایع ظرف‌شویی می‌توانست سرطان‌زا باشد طی مهروموم‌ها و پس از استفاده مداوم باید شاهد همه‌گیری سرطان بودیم درحالی‌که سال‌هاست در سراسر جهان از این مواد استفاده می‌شود و چنین مشکلی گزارش نشده است. 

 

مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ادامه داد: کف تولیدشده توسط مایع ظرف‌شویی و غوطه‌وری سبزی‌ها به مدت سه تا پنج دقیقه در کتاب، نه جذب آن‌چنانیدارد و نه می‌تواند سرطان‌زا باشد.

 

دکتر شکوری عنوان کرد: در مورد ترکیبات کلر هم که بانام‌های تجاری مختلف برای ضدعفونی و گندزدایی استفاده می‌شود جای نگرانی نیست این ترکیبات به نحوی تهیه‌شده‌اند که کلر موجود در آن‌ها پس از ضدعفونی سبزی خیلی زود در آب حل و از آن جدا می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،در دستورالعمل‌های وزارت بهداشت استفاده از چند قطره مایع ظرف‌شویی و بعدازآن استفاده از ترکیباتی ضدعفونی‌کننده توصیه‌شده است چون تنها عواملی که می‌توان تخم انگل را از روی سبزی‌ها کاهو و کلم جدا کند، همین کف حاصل از مایع ظرف‌شویی است .

 

انتهای پیام

کلید واژه ها: سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شستشوی میوه و سبزیجات نمک


( ۱ )

نظر شما :