معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد

ضرورت بازنگری در ظرفیت پذیرش رشته‌های مختلف علوم پزشکی

۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۴۶ کد : ۴۵۵۳ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت بازنگری و استانداردسازی ظرفیت پذیرش رشته های مختلف گروه علوم پزشکی عنوان کرد: ارتقاء سطح آموزش علوم پزشکی به سطح استانداردها و شاخص های بین المللی نیازمند همراهی و مشارکت تمامی گروه های دانشگاهی است.
ضرورت بازنگری در ظرفیت پذیرش رشته‌های مختلف علوم پزشکی

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید امیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دومین همایش ارایه دستاوردهای طرح تحول ونوآوری در آموزش ویژه اعضای هیات علمی جوان که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تشکر از همراهی و مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه در توسعه آموزش دانشگاه، با ارایه گزارشی از اجرای طرح تحول آموزش پزشکی در دانشگاه، عنوان کرد: به اعتقاد بنده بدون مشارکت و همراهی اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین سرمایه انسانی دانشگاه هیچ هدف و برنامه ای محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در هر کشور و سازمانی در صورت توجه بیشتر به عمل بجای حرف زدن، پیشرفت رو به جلو بیشتر خواهد بود، ادامه داد: در رابطه با برنامه تحول دانشگاه بکاربردن لغت ریفورم و اصلاحات بهتر است چراکه نمی توان در یک مدت زمان کوتاه انتظار تحول، دگرگونی و واژگونی در برنامه آموزش دانشگاه را داشت.

افزایش کمیت آموزش عالی باید مهار شود

وی با بیان اینکه پیشرفت کشورها با مساله آموزش ارتباط مستقیم دارد، اظهار کرد: اگرچه کشور ما در حال حاضر به جمع کشورهای دارای نیروی انسانی توسعه یافته وارد شده ولی باید توجه داشته باشیم تا نقاط قوت ما عامل نقطه ضعف ما نباشد. به عنوان نمونه طی سالهای اخیر افزایش ناگهانی درکمیت آموزش عالی داشتیم که اگرچه مثبت است اما این روند باید مهار شده و در این راستا به صورت هوشمند  و بر اساس تیاز کشور اقدام شود.

ضرورت بازنگری در ظرفیت پذیرش رشته های مختلف گروه علوم پزشکی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت بازنگری و استانداردسازی ظرفیت پذیرش رشته های مختلف گروه علوم پزشکی، عنوان کرد: ارتقای سطح آموزش علوم پزشکی به سطح استانداردها و شاخص های بین المللی نیازمند همراهی و مشارکت تمامی گروه های دانشگاهی است.

آموزش متناسب با نیاز کشور منجر به تولید ثروت و  سرمایه گذاریست

دکتر ضیایی وقوع یادگیری استاندارد در دانش آموخته را نشانه ارتقای سطح آموزش دانشگاه دانست و ادامه داد: اگر سرمایه دانشی و مهارت دانش آموخته ارتقا پیدا نکند به معنای آن است که با وجود آموزش، یادگیری صورت نگرفته و با به عبارتی منابع کشور به درستی صرف نشده است. از طرف دیگر آموزشی که متناسب با نیاز کشور بوده و منجر به یادگیری شود به معنای تولید ثروت و  سرمایه گذاریست.

ضیایی آموزش را مبحثی داینامیک و متاثر از سایر سیستم ها دانست و گفت: ایجاد تغییرات نرم در حیطه آموزش زمان بر است و باید برای اصلاح آموزش در آینده از همین امروز برنامه ریزی و اقدام کنیم.

وی دانشگاه‌های آینده را دانشگاههای بی دیوار، در محیط، کارآفرین، فن آفرین و ثروت آفرین عنوان کرد و گفت: آموزش پزشکی ما با نظام سلامت در تعامل مستقیم بوده و جزء جدانشدنی این نظام است، بنابراین برنامه ریزی نظام آموزش ما باید متناسب با نیاز نظام درمان و سلامت ما باشد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه پروسه آموزش را شامل درونداد، پروسه و فرآیند، ارزشیابی و برونداد دانست و ادامه داد: ارتقای فرایند آموزش نیازمند ایجاد تغییر و اصلاحات در تمامی این بخشهاست.

وی با اشاره به وجود ۱۲ بسته در طرح تحول آموزش پزشکی وزارت بهداشت، اظهار کرد: در حال حاضر برای هرکدام از این بسته ها زیرگروه، زیرشاخه و کارگروه طراحی شده که متناسب با توان و پتانسیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال اقدام و فعالیت هستند.

دکتر ضیایی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی در سطح کلان آموزش پزشکی، گفت: اول باید با ارتقای وضعیت فعلی به یک نظام آموزشی با صلاحیت دست یابیم و در مرحله بعد در جهت توسعه آن اقدام کنیم.

وی با تاکید بر حرکت دانشگاه به سمت کسب مرجعیت در زمینه نقاط قوت و مزیت های دانشگاه، اظهار کرد: همچنین در بسباری از حوزه توان و پتانسیل بین المللی شدن داریم که باید به این سمت حرکت کنیم.

گروه آموزشی فاقد کیفیت باید تعطیل شود

دکتر ضیایی با بیان اینکه متاسفانه در برخی حوزه‌ها در دره هستیم که باید برای اصلاح و ارتقای آن‌ها اقدام کنیم، عنوان کرد: نباید هیچ گروه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پایین‌تر از سطح ملی عمل کند. اینچنین گروه آموزشی یا باید تعطیل شود یا باید شاخص و استاندارد خود را حداقل در سطح ملی ارتقاء دهد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه آموزش با برنامه‌های تحول دانشگاه ادغام و ترکیب شده، اظهار کرد: در این راستا برنامه دانشگاه برای بقا و توسعه نیز تدوین شده است.

برنامه تحول باید به یک گفتمان سراسری در سطح دانشگاه تبدیل شود

دکتر ضیایی با تاکید بر اینکه تمامی ۱۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید در برنامه آموزش پزشکی دانشگاه درگیر شده و آن را تکلیف خود بدانند، گفت: برنامه تحول و توسعه آموزش پزشکی باید به یک گفتمان سراسری در سطح دانشگاه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ارتقاء آکادمیک دانشگاه باید از طریق طرح تحول شکل بگیرد، عنوان کرد: اگر برنامه های ما در جهت منابع ملی باشد پیشرفت می‌کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طرح تحول باید به نسخه اختصاصی دانشگاه تبدیل شود، عنوان کرد: این بسته ها برای اجرای بهتر و مطلوب تر به شخص، بخش، بودجه و خروجی مشخص تقسیم بندی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در سه بخش ملی، دانشگاهی و عملیاتی تدوین شده است، اظهار کرد: سطح عملیاتی از اهمیت بالاتری برخوردار است، چراکه باید با مشارکت تمامی اعضای دانشگاه و به صورت هوشمند و در قالب یک سازمان یادگیرنده به تحقق و توسعه این طرح کمک کنیم.

دکتر ضیایی با اشاره به دستاوردهای این طرح گفت: حرکت در جهت اجرای برنامه های بالادستی دانشگاه اعضا را ملزم به پاسخگویی می کند که نکته بسیار با اهمیتی است. همچنین برنامه تحول ستون فقرات برنامه استراتژیک و توسعه آکادمیک را تشکیل می دهد.

دستاوردهای طرح تحول آموزش در دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایجاد توسعه متوازن و متقارن را نقطه مثبت بعدی طرح تحول آموزش عنوان کرد و ادامه داد: حمایت وزارت بهداشت و برنامه های ملی از این طرح، ماموریت گرا کردن دانشگاهها، حرکت به سمت مرجعیت علمی ،تمایز، پاسخگو بودن در برابر نظام سلامت، نظم بخشی به حرکت دانشگاه، تمرکز در برنامه های بلندمدت ،عمق بخشی به نظام آمایش سرزمین، ایجاد رقابت مثبت و مسئول محور کردن آموزش از دیگر مزایا و دستاوردهای این طرح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت ایجاد تمایز در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: در گذشته جذب هیات علمی به درستی و با استانداردهای لازم انجام نمی شد ولی امروز برای جذب هیات علمی بابرنامه و هدف و در راستای نیاز دانشگاه انجام می‌شود.

اولویت ایمنی بیمار در آموزش بالینی باید در دانشگاه نهادینه شود

دکتر ضیایی با تاکید بر مراقبت از بیمار در آموزش های بالینی دانشگاه، اظهار کرد: به عبارت دیگر آموزش و مراقبت از بیمار باید در کنار هم و با اولویت رعایت ایمنی بیمار انجام شود و این پیام باید در دانشگاه نهادینه شود.

تک‌تک اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کارنامه دارند

وی با بیان اینکه تک تک اعضای هیات علمی ما امروز کارنامه دارند، گفت: امروز همه پشت دیوارهای شیشه ای کار می کنیم و عملکردها کاملا شفاف و روشن است.  دانشگاه ما پتانسیل تبدیل شدن به دانشگاه اول کشور و منطقه را دارد و باید در این جهت همه و با کشارکت جمعی حرکت کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای پیشبرد امور باید فاصله صف و ستاد در دانشگاه کمتر شود، بر مقوله آموزش تاکید کرد و گفت: متاسفانه اعضای هیات علمی توجه کافی به مساله آموزش نداشته و زمان کافی و مناسب را به آن تخصیص نمی دهند که این مساله باید اصلاح شود.

دکتر ضیایی با اشاره به مسئولیت سنگین دانشگاه های علوم پزشکی از نظارت بر کلیه امور بهداشتی مناطق تحت پوشش، مساله درمان و حوزه آموزش آکادمیک، تصریح کرد: هیچ جای دنیا آموزش رایگان نیست یا دولت و یا فراگیر هزینه آن را پرداخت می کند در غیر اینصورت پیشرفت لازم رخ نمی دهد.

همچنین دکترعلیرضا رجائی مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اهداف این همایش گفت:آشنایی اعضای هیات علمی جوان با طرح تحول و نوآوری آموزش دانشگاه ،گزارش اهم دستاوردها و اقدامات انجام شده در کارگروه ها و کمیته های تحول، معرفی برنامه ها و پروژه های آینده و جلب مشارکت اعضای هیات علمی جوان جهت پیشبرد برنامه های مرتبط با برنامه جامع توسعه آکادمیک دانشگاه برخی از اهداف بوده است.

وی با بیان اینکه برنامه تحول در ۱۱ کارگروه و ۴۱ کمیته تقسیم شده است، با اشاره به میزان مشارکت اعضای هیئت علمی در کمیته های تحول، اظهار کرد: تعداد کل اعضای هیات علمی مشارکت کننده فعال ۲۰۵، نسبت مشارکت به کل اعضای هیات علمی دانشگاه ۶۳/ ۱۴درصد، تعداد اعضای هیات علمی جوان زیر (۴۰ سال) فعال درکمیته ها ۴۰درصد ، اعضای علمی جوان فعال در کمیته ها ۵/۱۹%درصد بوده است.

انتهای پیام

کلید واژه ها: طرح تحول اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بشهتی


نظر شما :