درششمین سلسه نشست گردشگری سلامت در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد؛

کاهش ۷۳ درصدی گردشگری در جهان به علت کرونا

۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۸ کد : ۴۵۹۶۲ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
ششمین دوره سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران با موضوع راهبرد سیاست گذاری گردشگری پزشکی در ایران به صورت حضوری و مجازی در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
کاهش ۷۳ درصدی گردشگری در جهان به علت کرونا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛ دکترمحمدرضاترجمان، سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین سلسه نشست گردشگری سلامت با موضوع راهبردهای سیاست گذاری گردشگری پزشکی که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزار شد، اظهار کرد: کرونا ۷۳ درصد برنامه گردشگری جهان را کاهش داده و سهم آسیا از این مقدار ۷۹ درصد بوده است. لذا در آسیا از جمله ایران تاثیر و تبعات کرونا در صنعت گردشگری بیشتر از میانگین کل جهان بوده است.

وی افزود: همچنین لازم است تا مسائل موثر بر وضعیت جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و سایر عوامل تاثیرگذار مدنظر قرار گیرد.

سرپرست دبیرخانه گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشور ما از نظر صنعت گردشگری پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد و جز قطب هاب گردشگری سلامت در دنیاست، یادآور شد: بازاریابی به عنوان نقطه کلیدی و یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید بیشتر نسبت به آن فعالیت کنیم.

در ادامه این نشست دکتر دیاکو عباسی، نماینده معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: صنعت گردشگری پزشکی یکی از بخش های به سرعت در حال رشد و رقابتی در سطح بین المللی است. یک تجارت نیم میلیون دلاری که ایران نیز از این رقابت مستثنی نیست به خصوص که کشورهایی همچون اردن، ترکیه، هند، امارت متحده از رقیبان اصلی ایران محسوب می شوند.

عباسی با اشاره به اقداماتی که در این حوزه در ایران صورت گرفته است،‌ عنوان کرد: شورای راهبری گردشگری سلامت متشکل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، اتاق ایران و سازمان نظام پزشکی با همکاری و همفکری یکدیگر سیاست گذاری کردند و در حوزه برندینگ، بازاریابی، آموزش، انجمن ها و تشکل ها اقدامات خوبی انجام دادند.

در ادامه دکتر سعید هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فعال در حوزه گردشگری پزشکی، به برخی از چالش ها و مشکلات این حوزه پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین این چالش ها بحث تعرفه گذاری است که سقف تعرفه برای بیماران خارجی معنا ندارد. سقف قیمت را رقابت بازار تعیین می کند، اما کف قیمت نیز نباید از حدی پایینتر باشد که نه تنها منفعت اقتصادی برای کشور نداشته بلکه موجب ضرر نیز می شود. همچنین ما نباید اجازه بدهیم مجموعه ای با گرفتن دلار باعث تضییع حق بیماران داخلی‌ شود.

وی با بیان اینکه شورای راهبری در بحث های منسجم باید این مشکلات را حل کنند، تصریح کرد: شورای راهبری و حوزه ناظر باید چنین زیرساختی فراهم کنند تا آنگاه شخص اجرایی بتواند از آن ها استفاده کند. متاسفانه در برنامه های راهبری از مسائلی که می تواند گردشگری پزشکی را ارتقا دهد، خیلی سخنی به میان نمی آید.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه یک استاندارهایی که بیانگر حداقل ها هستند، لازم است. پس از آن نیاز به ارزشیابی داریم که اکنون در چه مراحله ای قرار داریم تا بتوانیم برای رفع موانع و ارتقا مداخله درست را انجام دهیم.

 

 


نظر شما :