معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ایجاد دانشگاه پزشکی خصوصی منافاتی با عدالت آموزشی ندارد

۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۲ کد : ۴۶۲۹ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته نسبت به ابلاغ آیین نامه جدید وزارت بهداشت مبنی بر ایجاد مراکز خصوصی آموزش علوم پزشکی، با بیان اینکه این آیین نامه هنوز اجرایی نشده و اعتراضات در این شرایط مبنای صحیحی ندارد، اظهار کرد: ایجاد مراکز و راه‌اندازی دوره‌های آموزش علوم پزشکی در بخش خصوصی منافات و تعارضی با عدالت آموزشی ندارد.
ایجاد دانشگاه پزشکی خصوصی منافاتی با عدالت آموزشی ندارد

دکتر سید امیرمحسن ضیائی در گفت‌وگو با ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: در حال حاضر به اندازه کافی صندلی دولتی در کشور فراهم بوده و عدالت آموزشی نیز تامین شده است، بنابراین اگر ظرفیت‌هایی در کشور وجود داشته و امکان ارائه آموزش عالی با کیفیت نیز در جامعه وجود دارد، چرا نباید از این امکان و مزیت استفاده شود؟

وی با بیان اینکه ضرورتی ندارد که کل آموزش عالی کشور دولتی باشد، اظهار کرد: می‌توان بخشی از آموزش عالی کشور را در قالب دوره‌ها و مراکز خصوصی ارائه کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه امروزه در اکثر کشورها بخش خصوصی متولی توسعه آموزش عالی است، عنوان کرد: بخش خصوصی بر اساس نیاز بازار و در رشته‌های دارای متقاضی نسبت به راه اندازی رشته و پذیرش دانشجو اقدام می‌کند، چراکه وجود صندلی خالی در بخش خصوصی از نظر اقتصادی به صرفه نبوده و سیستم را با مشکل روبرو می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ کیفیت و صلاحیت آموزش در بخش خصوصی، ادامه داد: وزارت بهداشت در جلسه قبل شورای گسترش مجوز فعالیت یک بخش خصوصی را صادر کرد که با وجود دارا بودن امکانات و شرایط مساعد، باید ۱۰ سال اول را زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت کند.

دکترضیائی با بیان این که آموزش عالی ما یک مزیت برای کشور است، عنوان کرد: چه اشکال دارد که با استفاده از این مزیت، هم برای دانشجویان داخلی و هم متقاضیان خارجی ظرفیت ایجاد کرده و آموزش عالی کشور را متناسب با نیاز جامعه توسعه دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تقویت نظارت بر سیستم آموزش عالی چه در بخش خصوصی و چه دولتی مهم ترین مساله است، گفت: نبود نظارت در هر سیستمی آسیب زاست، به عبارت دیگر ایجاد یک سیستم و واگذاری آن به یک بخش دیگر بدون نظارت و ارزیابی دقیق ، سیستم را دچار آسیب می کند، مانند همان اتفاقی که در آموزش عالی بخش غیرپزشکی رخ داده ، آموزش‌های بی‌کیفیت به شدت توسعه یافته و سیستم را گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وزارت بهداشت در زمینه توسعه آموزش عالی با محدودیت و رعایت استانداردهای خاصی عمل می کند، گفت: آموزش پزشکی بخش خصوصی تاکنون تنها در دانشگاه آزاد ارائه می‌شد ولی این بار برای اولین بار این مجوز در قالب ایجاد دانشگاه علوم پزشکی و با راه‌اندازی رشته های اصلی وزارت بهداشت صادر شده است. البته شرایط، منابع مالی و استانداردهای خاصی برای ایجاد این دوره‌ها و مطرح شدن تقاضا در جلسه شورای گسترش و در نهایت کسب موافقت اصولی در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه ایجاد دانشگاه خصوصی در اصول کار مثبتی برای آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: بخش خصوصی سالهاست که فعال شده و افراد زیادی برای استفاده از این امکان هزینه می کنند و این مساله هیچ تعارضی با عدالت آموزشی ندارد، به عبارت دیگر در رابطه با این مساله باید به صورت علمی و منطقی شفاف سازی شده و به دور از جوزدگی و هیجانات صحبت کنیم، البته آغاز هر کار بزرگ در ابتدا با عوارضی همراه است که در این موضوع خاص می‌توان با نظارت‌های مستمر از بروز آسیب و عوارض جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، اظهارات معاون دانشگاه شهید بهشتی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این دانشجویان پزشکی مواردی از نارضایتی و شکوائیه خود را نسبت به آیین‌نامه خصوصی سازی آموزش پزشکی در قالب نامه‌ای به سرپرست وزارت بهداشت اعلام کرده‌ بودند و دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم بازنگری در آیین‌نامه خصوصی‌سازی رشته‌های پزشکی تاکید کرد و روزگذشته نیز  دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی خواستار  بازنگری آیین‌نامه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت بازنگری شد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: آموزش پزشک خصوصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :