معاون دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
فعالیت دانشجویان پرستاری در مراکز غیرآکادمیک، سیستم بهداشت و درمان را متضرر میکند
دکتر جمیله محتشمی معاون دانشگاه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایسنای جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ویژگی های خاص پرستاران گفت: یک پرستار برای پذیرش نقش پرستاری و ایفای بهینه آن در جامعه باید ویژگی های شخصیتی و رفتاری خاصی داشته باشد.
وی با اشاره به برخی چالش ها و دغدغه های دانشجویان پرستاری، عنوان کرد: آموزش آکادمیک دانشجویان در دانشکده های پرستاری و نه توسط بخش خصوصی و غیر دانشگاهی یکی از دغدغه های امروز دانشجویان پرستاری است که باید مرتفع شود.
محتشمی با اشاره به مشکل عدم تناسب بین ورودی و خروجی دانشجویان رشته پرستاری، اظهار کرد: این عدم تناسب بین جذب دانشجو و نیاز بازار کار باعث کاهش آمار استخدام پرستاران و بیکاری فارغ التحصیلان پرستاری در چند سال اخیرشده، مساله ای که در کشور ما سابقه نداشته، به گونه ای که از ابتدای سال ۹۷ دانشجویان ما جذب طرح نیروی انسانی نشده و به دلیل نداشتن مدرک، متاسفانه نمی توانند وارد بازار کار شوند.
مدیرگروه روان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با انتقاد از حذف کار دانشجویی در سال جاری، ادامه داد: دانشجویان پرستاری در دوره تحصیل اجازه کار دانشجویی داشتند و با نظارت پرستار بخش و سرپرستار در ازای دریافت حقوق در مراکز دانشگاهی فعالیت می کردند که متاسفانه از ابتدای امسال به دلیل مشکلات بودجه ای کار دانشجویی لغو شده و دانشجوی پرستاری برای تامین مخارج خود ناچارا در برخی مراکز غیرآکادمیک و تایید نشده مشغول به کار شده که این مساله آسیب زاست، چراکه یکسری اطلاعات غیر آکادمیک به دانشجو ارایه میشود که میتواند سیستم بهداشت و درمان کشور را متضرر کند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به معضل خروج از کشور درصد بالایی از پرستاران کشور، اظهار کرد: با وجود هزینه ای که برای تربیت پرستاران در دانشگاههای کشور صرف می شود، به جرأت می توان گفت که از یک کلاس ۳۰ نفره ۱۵ نفر به فکر خروج هستند که عمده دلیل آن نیز مهیا نبودن شرایط مساعد کار برای جامعه پرستاری در داخل کشور است.
وی در ادامه گفت و گو با بیان این که پرستاری یکی از قدیمی ترین رشته ها در حوزه سلامت کشور است، با ارائه شرحی مختصر از وضعیت فعلی این رشته در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر رشته پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارایه می شود که در مقطع کارشناسی دروس بالینی و پایه و در سالهای بالاتر دروس تخصصی در حیطه های روان پرستاری، بهداشت روان، پرستاری بزرگسال، پرستاری سلامت و جامعه، پرستاری مادر وکودک، پرستاری کودکان و بخش های ویژه ارایه می شود.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری با اشاره به گرایش های مختلف پرستاری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، عنوان کرد: روان پرستاری، پرستاری سلامت و جامعه، پرستاری کودک، پرستاری ویژه، پرستاری اورژانس و پرستاری سالمندی برخی از رشته های دوره ارشد بوده و فارغ التحصیلان این مقطع می توانند در چندین دانشگاه کشور در مقطع دکترا ادامه تحصیل داده و در حیطه آموزش به عنوان عضو هیات علمی، در حیطه پژوهش یا ارایه خدمات در سطح جامعه و بخش مدیریتی شاغل شوند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که درگرایش روان پرستاری مدرک دکترای خود را اخذ کرده است، در رابطه با این رشته تصریح کرد: روان پرستار در حیطه های مختلف روان درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی، روان پزشکی کودک و نوجوان و ارتباط درمانی تخصص خود را اخذ کرده و در سه سطح پیشگیری نوع اول (آگاه سازی عموم جامعه در زمینه رشد و ارتقای سلامت روان و مداخله برای پیشگیری از بیماریهای روانی)، نوع دوم (تشخیص و مداخله در بیماران دارای اختلال) و نوع سوم (مداخله و پیشگیری از مزمن شدن اختلالات روانی) مشغول به فعالیت می شود.
وی با تاکید بر ضرورت تغییر باور افراد جامعه نسبت به خدمات مشاورهای و روان درمانی، عنوان کرد: روان پرستارها با انواع مختلف آموزش ها و تحقیقات، در کنار سایر مشاوران و متخصصان این حیطه در جهت تغییر باور و کاهش استیگمای موجود در جامعه نسبت به خدمات روان درمانی اقدام می کنند.
دکتر محتشمی با بیان اینکه اغلب روان پرستارها در حال حاضر در مراکز روانپزشکی ایفای نقش می کنند، گفت: مصاحبه با بیمار، ارتباط درمانی با بیمار و خانواده ها، مشاوره در حیطه دارو درمانی و برخی دیگر از فعالیتها از وظایف روانپرستار در پیشگیری سطح دوم بوده و در پیشگیری نوع سوم روان پرستار باید از مزمن شدن و بازگشت بیماری روانی افراد جلوگیری کند.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پرستاری در خاتمه با بیان اینکه فعالیت روان پرستاری تنها به بیمارستان ها و مراکز درمانی محدود نمی شود، اظهار کرد: روان پرستارها می توانند در محیط مدارس، دانشگاهها، کارخانه ها و سایر سازمانها نیز ایفای نقش کنند. متاسفانه در جامعه این گونه جا افتاده که محیط کار پرستاران تنها در مراکز درمانیست، در حالیکه می توان با درنظر گرفتن ردیف های شغلی دیگر مشکل اشتغال پرستاران را تا حد زیادی مرتفع کرد.
انتهای پیام
نظر شما :