با نکوداشت استاد پرویز طوسی؛ سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۸ کد : ۴۷۹ پر بازدیدترین اخبار آموزشی پژوهش و فناوری تاپ خبر
سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته ۹ اردیبهشت ماه در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه با حضور دکتر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر آقاجانی، رییس دانشگاه، دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه و جمعی از معاونین دانشگاه، اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برگزار شد.
با نکوداشت استاد پرویز طوسی؛ سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

معان وزیر بهداشت عنوان کرد:
کسب رتبه سوم دنیا در آموزش تحصیلات تکمیلی


معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ارتباط قطب‌های علمی کشور در حوزه آموزش علوم پزشکی قوی نیست بر لزوم تقویت این ارتباط در حوزه‌های آموزشی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در این جشنواره اظهارکرد: بعد از انقلاب رشد کمی و کیفی در آموزش علوم پزشکی چشمگیر بوده و اگر به چند دهه گذشته نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تعداد استادان در حوزه علوم پزشکی 7 برابر و تعداد دانشگاه‌ها از 15 به 60 عدد رسیده است که این مساله نشان دهنده رشد کمی در حوزه آموزش علوم پزشکی است.
وی تاکید کرد: از نظر کیفی نیز وضعیت بدی نداریم و آنالیزهای علمی سایت‌های مختلف در دنیا نشان دهنده این است که ایران بالاترین رتبه را در کشورهای منطقه از نظر رشد علمی دارا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ارتباط قطب‌های علمی در کشور با هم قوی نیست، گفت: این مساله‌ای است که در کرسی جهانی یونسکو نیز به ما تذکر داده شده است و در سال‌های اخیر نگاه آینده‌نگرانه به آموزش وجود نداشته است.
وی بر ضرورت گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کشور ما از لحاظ شاخص‌های تولید علم وضعیت نسبتا خوبی دارد و در رتبه سوم و چهارم دنیا در آموزش تحصیلات تکمیلی قرار داریم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه‌های ما می‌توانند با بهره‌گیری از امکانات موجود و گسترش ارتباطات بین‌المللی جایگاه خود را در جهان ارتقاء دهند، چرا که یکی از چالش‌های موجود در کشور این است که ارتباط وسیعی بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها وجود ندارد. لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر در وزارت بهداشت به روشنی ترسیم شده است که چه کارهایی باید در آینده انجام شود، خاطرنشان کرد: مصوبه بسیار خوبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان آمایش سرزمینی وجود دارد که مشخص می‌کند در هر منطقه متناسب با امکانات و نیازها، میزان آموزش عالی را تعریف کنیم.
وی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی، افزود: از مهر ماه امسال تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند آموزش‌های خود را در سایت خودشان و به اسم دانشگاه خود در بستر دانشگاه مجازی قرار دهند تا همه دانشجویان از سراسر کشور به آن دسترسی داشته باشند. معاون آموزشی وزیر بهداشت در خصوص جذب دانشجویان خارجی، اظهار کرد: جذب دانشجوی خارجی باید جدی‌تر از قبل دنبال شود و به نظر می‌رسد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از ظرفیت‌های آموزشی بسیار زیاد و بهره‌گیری از اساتید برجسته، در این زمینه قدم‌های موثری بردارد.


دکتر آقاجانی:
جذب هیات علمی نخبه در دستور کار علوم‌پزشکی شهیدبهشتی
ضرورت توسعه اخلاق پزشکی در دانشگاه


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این جشنواره با بیان اینکه جذب اعضای هیات علمی نخبه در دستور کار است، گفت: برای ارتقای آموزشی، پژوهشی و بین‌المللی نیاز به ستاره‌های علوم پزشکی داریم و دانشگاه مسیر میانبری را فراهم کرده است تا با سرعت زیاد این نخبگان را از خارج و داخل جذب کند. در همین راستا 80 کرسی هیات علمی برای سال جدید در نظر گرفته شده است.
دکتر آقاجانی اظهارکرد: پس از انقلاب شاهد تحول بزرگی در آموزش پزشکی بودیم و ادغام درمان و آموزش پزشکی فرصت‌های خوبی را در این زمینه ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه گسترش آموزش علوم پزشکی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده است، گفت: در حال حاضر نه تنها نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم، بلکه سالیانه صدها هزار نفر برای دریافت خدمت به ایران سفر می‌کنند.
آقاجانی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا خدمات درمانی بر روی آموزش پزشکی سایه نیندازد و از فرصت ادغام و درمان آموزش پزشکی بهره کامل را ببریم، یادآور شد: این موضوع به نوعی دغدغه محسوب می‌شود و در زمان کمبود منابع مالی می‌تواند آموزش پزشکی را تهدید کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید طوری عمل کنیم که اگر آسیب‌هایی به جهت ادغام آموزش پزشکی در درمان ایجاد می‌کند، بتوانیم از فرصت‌های این ادغام نیز استفاده کنیم.
وی در ادامه افزود: ما اکنون 14 هزار دانشجو داریم و همچنین 13 دانشکده، 1400 عضو هیات علمی، 285 رشته تحصیلی،‌ 70 مرکز تحقیقاتی و بیش از 50 پژوهشکده داریم.
آقاجانی یکی از اهداف مهم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را عبور را از دانشگاه نسل یک و دو و حرکت به سمت دانشگاه نسل سه و چهار دانست و گفت: باید به سمت دانشگاه کارآفرین که خلق ثروت می‌کند، گام برداریم.
وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای گروه‌های علمی و اساتید برجسته‌ای است، گفت: بسیاری از اساتید این دانشگاه در عرصه‌های علمی و آموزشی خوش درخشیدند و ما گروه‌های آموزشی برجسته‌ای داریم که بسیاری از بوردهای اصلی در حوزه تخصص و فوق تخصص را در کشور بهره‌وری می‌کنند.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 13 دانشکده دارد که در سطح شهر تهران در 10 منطقه پراکنده هستند که این مساله اداره این دانشکده‌ها را برای دانشگاه پرهزینه می‌کند.
آقاجانی با اشاره به کسری بودجه این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 50 درصد حقوق اعضای هیات علمی از منابع اختصاصی دانشگاه تامین شد که این مساله به هیچ وجه مناسب نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کمبود عضو هیات علمی در برخی گروه‌های پزشکی گفت: نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه مناسب نیست و باید نسبت به بهبود آن تلاش کنیم در حالی که متاسفانه از نظر زیرساخت‌های فیزیکی، نیروی انسانی و تجهیزاتی مشکلات بسیاری داریم.
وی با بیان اینکه این دانشگاه یک بیمارستان مدرن آموزشی که همه گروه‌های بالینی را در برگیرد، ندارد، گفت: بیمارستان‌های این دانشگاه برای استفاده‌های آموزشی طراحی نشده‌اند و باید تلاش کنیم این نقاط ضعف را با برنامه‌ریزی رفع کنیم.
آقاجانی تصریح کرد: توسعه اخلاق پزشکی در این دانشگاه همواره مورد تاکید است و همچنین به امتیاز آموزشی اساتید و ترفیع آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است و ما اساتید زیادی داریم که در آموزش وقت بسیاری می‌گذارند و از امتیاز کمتری برخوردارند، اما در دستورالعمل جدید ارتقاء استادان مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال 96 در حوزه آموزش برنامه‌هایی در این دانشگاه اجرا شد، گفت: راه‌اندازی مرکز امور هیات علمی یکی از این اقدامات بودکه طی آن در مجموع 17 استاد ارتقاء درجه پیدا کردند.
آقاجانی افزود: در حال حاضر در حال ارتقاء هرم اعضای هیات علمی هستیم و اعضای هیات جذب ما تشکیل شده‌اند. در این راستا 40 نفر جذب شدند و 20 پرونده در دست رسیدگی قرار دارد.

معاون آموزشی دانشگاه:
لزوم شناسایی ظرفیت‌ها برای دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌هایی است که می‌تواند در خصوص مرجعیت علمی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد،‌گفت: شناسایی و تقویت ظرفیت‌ها یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار این دانشگاه قرار بگیرد. دکتر امیرمحسن ضیائی، اظهارکرد: هدف معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی است و در این راستا باید تولیدات علمی را متناسب با نیازهای جامعه و استانداردهای بین‌المللی پیش ببریم.
وی آموزش را یکی از سرمایه‌های بزرگ در کشورهای مختلف برشمرد و افزود: جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرصتی است تا موضوعات مربوط به آموزش پزشکی و سلامت مطرح شود و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آموزشی شناسایی شوند و همچنین از اساتید مهم که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تقدیر شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هفته آموزش زمان بسیار مناسبی است تا وزارت بهداشت گزارش‌های آموزشی خود را ارائه کند، بیان کرد: ایجاد تحول آموزش که در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های وزارت بهداشت به آن اشاره شده است، امری ضروری است، زیرا چیزی که در حال حاضر به عنوان پیامدهای نظام آموزشی می‌بینیم، ایده‌آل ما نیست و باید استانداردهای آموزشی بهبود و افزایش یابند و از سوی دیگر ایجاد اصلاح در مجموعه پیچیده‌ای همچون آموزش که در دانشگاه‌های علوم پزشکی با موضوعات درمانی نیز گره خورده است، کار دشواری است.
دکتر ضیائی تاکید کرد: در حال حاضر 12 بسته به عنوان بسته‌های تحول آموزش در وزارت بهداشت به تصویب رسیده است و این بسته‌ها در دانشگاه با کمک 200 عضو هیات علمی در قالب کمیته‌های فعال در حال اجرا است و هر یک از اعضای هیات علمی که مایل به فعالیت در حوزه این بسته‌ها باشند و دانش لازم را دارند، می‌توانند در این زمینه به مجموعه دانشگاه کمک کنند. وی با بیان اینکه یکی از اهداف این دانشگاه‌، حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم است،‌ گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید در راستای ایجاد رفاه برای مردم حرکت کند و بتواند تولید ثروت برای جامعه داشته باشد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در خصوص مرجعیت علمی یکی از دانشگاه‌هایی که می‌تواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و شناسایی و تقویت ظرفیت‌ها در این زمینه یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار این دانشگاه قرار گیرد.
ضیائی با تاکید بر ضرورت استقرار حاکمیت آکادمیک، اظهار کرد: ستون فقرات حاکمیت آکادمیک، اعضای هیات علمی هستند و این ظرفیت باید به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه معاونت آموزشی دارای چهار وظیفه اصلی است، گفت: انتقال دانش، تولید دانش، مدیریت دانش و ارائه خدمت وظیفه ما در دانشگاه است و اگر اعضای هیات علمی دست به دست هم دهند، نیروی بزرگی برای استقرار برنامه حاکمیت جامعه آکادمیک به کار گرفته می‌شود و در این راستا به زودی نرم‌افزاری در دسترس قرار می‌گیرد تا اعضای هیات علمی فعالیت‌های خود را متناسب با ماموریت‌ها در آن نرم افزار وارد کنند.

نکوداشت استاد پرویز طوسی

همچنین دکتر علیرضا رجایی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: توجه به اعضای هیات علمی، فراگیران و کارکنان به عنوان سه رکن مهم در آموزش در این دوره از جشنواره مورد توجه واقع شده است.
وی با بیان اینکه در جشنواره امسال سه تغییر عمده وجود داشته است گفت: تغییر اول این است که مراسم تقدیر و نکوداشت از یکی از اساتید پیشکسوت دانشگاه را خواهیم داشت و دومین مساله استفاده از نظرات فراگیران و دانشجویان در بخش‌های مختلف جشنواره خواهد بود و همچنین تغییر انتخاب شاخص‌ها از فرد به گروه از دیگر تغییرات جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 97 است.
وی افزود: 25 نفر از اساتید برجسته دانشگاه در سال جاری انتخاب شده‌اند که از امسال به بعد در هر دوره از جشنواره از یک نفر از این اساتید تقدیر خواهد شد.
رجایی در ادامه با بیان اینکه از تفاوت‌های دیگر جشنواره امسال مربوط به موقعیت‌های آموزشی مختص بالین است، گفت: در این خصوص نیز با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته از فراگیران دانشکده‌ پزشکی فعالیت گروه‌های آموزشی امتیاز داده شد که این فعالیت‌ها شامل برگزاری مورنینگ ریپورت، ژورنال کلاب، راند آموزشی، کلاس درس تعاملی و درمانگاه سرپایی بود.
وی در خصوص عمده تغییرات سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: از فردا کلیه فرم‌های نظرسنجی در سامانه جشنواره آموزشی دانشگاه جهت مشارکت فراگیر در دسترس خواهد بود، چرا که حرکت معاونت آموزشی در جهت ارج نهادن به نظرات افراد خواهد بود.
دبیر اجرایی جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارکرد: در این دوره از جشنواره از کارمند نمونه در حوزه آموزش نیز تقدیر به عمل خواهد آمد، زیرا کارمندان نیز از اجزای موثر و مرتبط در حوزه آموزش هستند.
وی با اشاره به معیارهای انتخاب اساتید برجسته دانشگاه برای یادواره جشنواره خاطرنشان کرد: برای این منظور ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه انتخاب شدند که با نظر هیات رییسه و معاونت آموزشی دانشگاه در جشنواره امسال، استاد پرویز طوسی استاد برجسته گروه پوست دانشگاه مورد نکوداشت قرار گرفت.
گفتنی است در این مراسم، از برگزیدگان حوزه آموزشی در سطح دانشگاهی، ملی و بین المللی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام


نظر شما :