در ویژه برنامه روز دانشجو در شبکه سلامت مطرح شد؛

پذیرش بی حد و حساب دانشجویان علوم پزشکی تا نداشتن امنیت شغلی آن ها در آینده و افزایش میل به مهاجرت

۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۹ کد : ۵۱۶۳۴ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
باهمکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و شبکه سلامت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه پنجره باز از شبکه سلامت با حضور جمعی از دانشجویان فعال سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی پخش شد.
پذیرش بی حد و حساب دانشجویان علوم پزشکی تا نداشتن امنیت شغلی آن ها در آینده و افزایش میل به مهاجرت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛ در این برنامه مصطفی کارگر دانشجوی پزشکی ضمن تبریک روز دانشجو و آرزوی سلامتی و موفقیت‌ برای همه دانشجویان گفت: قبل از قبولی در دانشگاه‌ نیز در فعالیت های فرهنگی شرکت داشتم و با ورود به دانشگاه این فعالیت ها را به طور متمرکز و گسترده تر ادامه دادم.

وی با اشاره به اینکه کنکور در ایران اکثر دانشجویان را تک بعدی پرورش می دهد، افزود: اگر فعالیت های فرهنگی مشوق

دانشجویان نباشد تک بعدی بودن افزایش می یابد و خود منجر به افسردگی و منزوی شدن دانشجویان می گردد.

این دانشجوی فعال با بیان اینکه کارهای تیمی و جمعی موجب شکوفایی و رشد مهارت های اجتماعی دانشجویان می گردد،

خاطرنشان کرد: کار فرهنگی شامل حوزه های ادبیات، قرآن و عترت... است، که باید هر دانشجویی براساس علاقه خود به فعالیت در یکی از این امور بپردازد.

کارگر با اشاره به افزایش بدون حساب پذیرش دانشجویان در رشته های علوم‌پزشکی گفت: متاسفانه نه‌تنها برای دانشجویان قبلی و فارغ التحصیل شده بلکه برای دانشجویان آینده نیز جایگاه شغلی مشخصی درنظر گرفته نشده‌است و بعد از فراغت، دانشجویان با موضوع نداشتن شغل و سپس عدم امنیت شغلی مواجه خواهند شد.

در ادامه، محمد محمود آبادی عضو فعال شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چهار جریان دانشجویی انجمن اسلامی، کانون های فرهنگی، بسیج دانشجویی و شورای صنفی بیان کرد: کانون های فرهنگی از هر قشر مختلف دانشجویی با هر نوع دیدگاه سیاسی دانشجو می پذیرد و شورای صنفی نیز مسئول پیگیری مطالبات دانشجویان است.

وی با استناد بر اینکه سال های گذشته اساتیدی همچون دکتر مطهری، دکتر بهشتی و سایرین در دانشگاه‌ با دانشجویان صحبت می کردند، یادآور شد: در جریانات اخیر هیچ استادی به گفت و گو با دانشجویان نپرداخته و آن ها را اقناع نکرده است که چه راهی درست و کدامیک اشتباه است و با چه دلیلی.

این دانشجوی فعال سازمان دانشجویان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر مطالبه گری دانشجویان تاکید دارد، تصریح کرد:متاسفانه در سال های اخیر هیچ مسئولی حاضر به گفتمان و پرسش و پاسخ با دانشجویان نشده است. که این امر نشاندهنده ترس مسئول از دانشجو و مطالبات اوست یا به کل به دانشجویان اهمیت نمی دهند‌.

وی با بیان اینکه وقتی برای دانشجو بستری برای مطالبه گری و صحبت فراهم نشود به سمت اولین بستر جذب خواهد شد، گفت: در این هنگام در مصاحبه یا گزارش انجام شده به دانشجو برچسب بی انضباطی و غیره زده می شود در نهایت دانشجو منزوی شده، سطح دغدغه‌مندی کاهش می یابد، امید و انگیزه‌اش از دست خواهد رفت و در نهایت میل به مهاجرت در وی ایجاد و تقویت می گردد.

عضو فعال شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پژوهشی که توسط رصد خانه مهاجرت ایران، دانشگاه شریف و نهاد ریاست جمهوری انجام شد، گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران میل به مهاجرت دارند که این خود تبعات مخرب بسیاری برای جامعه و کشوردارد.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان به عنوان راهکاری برای پیشگیری از مهاجرت بود، توضیح داد: متاسفانه در این راستا هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است بلکه این افزایش ظرفیت پذیرش بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم تبعات ناگواری نیز خواهد داشت.

 

رومینا قاسمی فعال محیط زیستی و عضو کانون های دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی بیان اینکه در کانون فرهنگی، دانشجویان مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به جامعه ایفا می کنند، یادآور شد: این امر موجب می شود تا دانشجویان منفعل نباشند.

وی با بیان اینکه سازمان دانشجویان محفلی است که دانشجویان در آنجا علاوه بر اینکه با حرفه های مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می شوند، مهارت های حرفه ای لازم را نیز می آموزند، تصریح کرد: شرکت در فعالیت های فرهنگی سازمان دانشجویان موجب رشد، شکوفایی، خلاقیت دانشجویان می گردد.

قاسمی در ادامه با معرفی انواع کانون ها از جمله محیط زیست، ادبی، نشریات، قرآن و عترت و ... توضیح داد: هر دانشجویی

براساس علاقه خود می تواند عضو یکی. از کانون ها شود.

این فعال محیط زیست به عنوان دبیر باشگاه دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی ادامه داد: در اینجا دانشجویان که دغدغه‌مند محیط زیست هستند و مطالبات آن ها اهمیت زیادی دارد. مطالعه و شرکت در رویدادهای محیط زیستی علاوه بر افزایش دانش دانشجویان، می تواند منجر به آگاهی بخشی به آحاد جامعه شود و از طرفی پیشنهادات و راهکارهای مناسبی به مسئولین امر ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه حفظ محیط زیست یک مسئله صرفا دانشجویی و تک بعدی نیست و در تعامل با مردم و مسئولین است که در آن عوامل بسیاری دخیل هستند. با نگاهی به دفترچه رسمی کنکور سازمان سنجش نیز می توان عدم برنامه ریزی این امر پی برد.


( ۱ )

نظر شما :