در سمپوزیوم ملی محیط‌زیست ایران مطرح شد؛

لزوم گارانتی دائمی قطعات مربوط به آلودگی هوا در خودروها

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۰ کد : ۵۸۱۲۷ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
سمپوزیوم ملی محیط‌زیست ایران با موضوع گزاره‌هایی برای گذر از بحران به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
لزوم گارانتی دائمی قطعات مربوط به آلودگی هوا در خودروها

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نازنین بیات، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد تصریح کرد: باتوجه‌به اهمیت محیط‌زیست سالم برای همگان در این سمپوزیوم با اساتید و متخصصان به بررسی راهکارهای حفظ محیط‌زیست و ارتقای سلامت می‌پردازیم. 

  دکتر یوسف رشیدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامتی توضیح داد: بر اساس یک مطالعه - که برگرفته از دو مدرک مهم آژانس بین‌المللی سرطان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بهداشت جهانی است - دود دیزل سرطان‌زا است و در کل آلودگی هوا باعث ابتلا به سرطان می‌شود.

رشیدی ادامه داد: محیط‌زیست باید کاری کند که این قطعات گارانتی مادام‌العمر داشته باشد. آلودگی ناشی از خودروها تنها مربوط به آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز ذرات معلق تولید می‌کند.

وی در خصوص راهکارهای حل این بحران اظهار کرد: ما در گام اول باید حمل‌ونقل عمومی مناسبی داشته باشیم و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، آلودگی هوا کاهش پیدا نمی‌کند. متأسفانه در این سال‌ها این کار را نکردیم. باید انتخاب کنیم یا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم یا همین مبلغ را برای داروی سرطان هزینه کنیم. توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری نیز اهمیت دارد و جز راهکارهای اصلی است.

در ادامه دکتر صیاد شیخی اینانلو - فعال محیط‌زیست و دکتری تنوع زیستی - در بخش دیگری از این نشست با اشاره به آلودگی‌های پلاستیکی اظهار کرد: تمام منابع زیستی ما در دریا و خشکی درگیر آلودگی‌های پلاستیکی هستند و تنوع زیستی ما تحت‌تأثیر این آلودگی در خطر است.

وی افزود: متأسفانه سبک زندگی ما و مصرف‌گرایی مبتنی بر امکانات زیستی نیست و این مورد به‌ویژه در مورد مصرف پلاستیک‌، بحران‌زا شده است.

اینانلو در پایان گفت: کاهش پسماند صرفاً وظیفه سازمان محیط‌زیست و شهرداری نیست؛ بلکه وظیفه همه ما و همه دستگاه‌هاست.

آلودگی‌های محیطی، سالانه عامل مرگ ۱۳ میلیون نفر در جهان

دکتر نسترن کشاورز، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت اظهار کرد: در هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان جهانی بهداشت روز جهانی بهداشت به نام «سلامت برای همه» نام‌گذاری شده است‌. محیط‌زیست نیز شامل این مجموعه می‌شود. اگر بخواهیم برای همه سلامت را تأمین کنیم، چاره‌ای جز اقدام همه برای سلامتی نداریم‌.

کشاورز به تعریف سلامت باتوجه‌به علم سیستم‌های پیچیده پرداخت و گفت: از دیدگاه‌ این علم، سلامت برآیند پیچیده تعامل عوامل متعددی است و نه فقط ارائه خدمات پزشکی بلکه شامل عوامل شناختی، اجتماعی، سیاسی، زیست‌محیطی و فناوری می‌شود که تمامی این موارد در حال تغییر هستند. به عبارتی می‌توان گفت سلامت چیز ثابت و قابل تعریفی از قبل نیست‌ بلکه یک برآیند بسته به تعامل این عوامل است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی ۱۳ میلیون نفر در سال به علت آلودگی‌های محیطی از بین می‌روند، گفت: منشور اتاوا برای بهبود سطح سلامت جامعه به پنج استراتژی اصلی اشاره می‌کند. اولین مورد قانون است؛ قانونی که وجود داشته باشد و خوب اجرا شود. سپس ایجاد محیط‌های حمایت‌کننده از سلامت، اقدام اجتماعی، فرهنگ‌سازی و آموزش و خدمات پزشکی است. ما دقیقاً برعکس این موارد عمل می‌کنیم و ابتدا و در سطح زیاد با خدمات پزشکی وارد بحث سلامت می‌شویم.

در ادامه نشست دکتر علی‌محمد مصدق راد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تأثیر تغییرات اقلیمی اظهار کرد: تغییرات اقلیمی به طور مستقیم با تغییر الگوی آب‌وهوا (گرمای شدید، سیل، طوفان و خشکسالی) و به طور غیرمستقیم با تغییر کیفیت آب، هوا و غذا بر سلامت انسان اثر می‌گذارد. 

مصدق با بیان اینکه نظام سلامت با چالش دوگانه مقابله با تأثیرات منفی سلامتی انسانی تغییرات آب‌وهوایی و کاهش سهم قابل‌توجه خود در ردپای کربن کشور مواجه است گفت: نظام سلامت باید از ظرفیت سازگاری و تاب‌آوری بالا برخوردار باشد تا واکنش مناسبی نسبت به اثرات سلامتی تغییر اقلیم بدهد.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای ایجاد نظام سلامت تاب‌آور در برابر تغییرات اقلیمی افزود: توانمندسازی مدیران نظام سلامت در زمینه تغییرات اقلیمی، تقویت سازمان مدیریت بحران و امداد و نجات، افزایش سطح آگاهی جامعه و توانمندسازی نسبت به اثر تغییرات اقلیمی، هوشمندسازی تأمین و مصرف منابع انرژی مراکز بهداشتی و درمانی و تدوین سند ملی مقابله با تغییرات اقلیمی که نقش و مأموریت همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد.

در ادامه این نشست غلامرضا شقاقی - رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت - اظهار کرد: بحث مواد و ایمنی شیمیایی از مواردی است که سلامت انسان را تهدید می‌کند. در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۶ درصد مرگ و میرها از طریق مواجهه با مواد شیمیایی بود و یک میلیون مرگ در اثر این موضوع رقم خورد.

رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت درباره راهکارها در بحث پیشگیری و مقابله با آلودگی آب‌ها اظهار کرد: بازچرخانی و استفاده مجدد آب باید در اولویت باشد؛ اما به دلیل عدم تکامل سیستم فاضلاب در این زمینه مشکل داریم. شبکه جمع‌آوری فاضلاب با میزان تصفیه همخوانی ندارد، به‌طوری که به‌عنوان نمونه ۶۰ درصد از فاضلاب جمع‌آوری می‌شود و ۴۰ درصد آن تصفیه و مابقی در رودخانه‌ها بایپس‌ می‌شود.

دکتر مریم پیمانی، مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم لحاظ اقتصاد محیط زیست در  تمامی فعالیتها و نقش آن در ایجاد توسعه پایدار گفت: بعضاً نگاه بهره بردارانه صرف، تاثیرات منفی بسیاری بر منابع طبیعی و به تبع آن زندگی مردم خواهد گذاشت. مثل  فعالیت کشتی هایی موسوم به کشتی های صید ترال صنعتی .
مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته به دنبال اعتراض و نارضایتی گسترده مردم بومی در سواحل جنوب کشور از این روش مخرب صید و در راستای وظایف نظارتی مجلس بر احقاق حقوق عامه، فراکسیون محیط زیست به مسئله ورود نمود و سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به عنوان دو دستگاه متولی در این زمینه، به اتفاق تاثیرات منفی این روش مخرب صید را پذیرفتند و با توافقی که با فراکسیون محیط زیست مجلس داشتند، توقف دو ساله این روش مخرب صید از ابتدای آذر ۱۳۹۹ رقم خورد.
مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در راستای حل ریشه ایی این موضوع، در حال حاضر اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی نیز در دستور کار فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی قرار دارد که این مهم هم اکنون در  حال طی مراحل نهایی می باشد.

در ادامه امین صدر نژاد دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران، در مورد، اقتصاد ایران ازچه منطقی پیروی می‌کند؟ حکمرانی محیط‌زیست با چه ابزاری صورت می‌پذیرد؟ ماده ۲۷ مالیات بر ارزش‌افزوده چیست و برچه چیزی دلالت دارد؟ به بحث پرداخت.

وی با اشاره به جایگاه حاکمیت در اقتصاد از نگاه مقام معظم رهبری  اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اولین روز سال ۱۴۰۲ در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی مهم‌ترین مشکل نقطه‌ضعف اقتصاد کشور را دولتی بودن اقتصاد و تصدی‌گری افراطی برخاسته از سیاست‌های اقتصادی دهه ۶۰ دانستند و فرمودند: «نتیجه این افراط، کنار ماندن مردم از فعالیت‌های بزرگ و ثروت ساز اقتصادی و بروز مشکلاتی است که امروز در کشور مشاهده می‌کنیم».


نظر شما :