سخنگوی دولت:

خبرنگاران و روابط عمومی‌ها پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند

۱۶ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۶۰۹۳۸ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
دکتر علی بهادری جهرمی دبیر و سخنگوی دولت سیزدهم گفت: خبرنگاری و روابط عمومی هر دو پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند؛ پلی دوسویه که یک سوی آن ارتباط مردم با حاکمیت و سوی دیگر ارتباط حاکمیت با مردم است.
خبرنگاران و روابط عمومی‌ها پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علی بهادری جهرمی در مراسم " طنین خدمت" که به مناسبت گرامیداشت مقام راویان سلامت، همزمان با روز خبرنگار امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور دکتر پاک آیین رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر زالی رییس دانشگاه، اعضای هیئت رییسه دانشگاه، مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه وجمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در تالار امام علی(ع) دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و تبریک روز خبرنگار از حضور در جمع دانشگاهیان و خبرنگاران حوزه سلامت ابراز خشنودی کرد.

وی موثر بودن اقدامات در حوزه‌های مختلف را منوط به این دانست که با رویکرد علمی، دانشگاهی و پژوهش محور به مسایل نگاه شود و دستاوردهای روابط عمومی دانشگاه را تبلور و یکی از مصادیق این دیدگاه برشمرد.

وی حوزه سلامت را یکی از حوزه های پیشرو در عرصه رسانه دانست زیرا از یک سو موضوع سلامت برای مردم مهم و حساس است و اخبار مربوط به آن را پیگیری می کنند و از سوی دیگر فعالان و بازیگران حوزه سلامت(کادر بهداشتی و درمانی) نیز ارتباط مستقیم با مردم دارند و تمام کارکنان حوزه سلامت بدون واسطه با مخاطبان در ارتباط بوده و اهمیت چشمگیر این ارتباطات دو سویه را درک می‌کنند.

دکتر بهادری جهرمی با اشاره به راه‌اندازی مرکز افکارسنجی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از این طریق بیمار بی واسطه و مستمر با مجموعه در ارتباط است و بازخوردها و نظرات مردم دریافت می‌شود.

سخنگوی دولت سیزدهم ضمن تایید مباحث و مطالبات خبرنگاران خاطرنشان کرد که درخصوص برخی از آنها از ابتدای دولت سیزدهم گامهای موثری برداشته شده است و برخی دیگر نیز نیاز به پیگیری دارد.

وی کار در روابط عمومی سازمانها از جمله بیمارستانها و مراکز درمانی را بسیار سخت و طاقت فرسا برشمرد.

 وی با بیان این که جامعه خبرنگاری و جامعه روابط عمومی از یکدیگر جدا نیستند گفت: فعالیت در حوزه خبرنگاری و روابط عمومی را از هم جدا نمی‌بینم بلکه این دو یک فعالیت است در دو لباس، دو مکان و دو جایگاه مختلف که هر دو  یک جنس دارند.

وی افزود: فعالان حوزه رسانه‌ای سلامت، اهمیت فضای روانی حاکم بر جامعه، مردم و بیمار در طی کردن مسیر درمان را با تمام وجود درک می کنند؛ یعنی کاملا درک می‌کنند که نوع نگاه و پذیرش بیمار و همراهی با وی چه میزان بر سرعت بهبود بیمار تاثیر دارد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، معیشتی، سلامت و بین الملل به بیان نقش موثر اطلاع رسانی و اهمیت همکاری اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران حوزه سلامت در راستای رفع این مشکلات پرداخت.

سخنگوی دولت خطاب به خبرنگاران حوزه سلامت خاطرنشان کرد: همانند تلاش جهادی که شما در دوران کرونا در حوزه بهداشت و درمان داشتید هم اکنون نیز برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند تلاش جهادی و خدمت همگانی هستیم.

دکتر بهادری جهرمی گفت: ضمن تقدیر از تلاشهای شما در حوزه سلامت و رسانه و تبریک دستاوردهای پیشروانه در حوزه اطلاع رسانی دست یاری به سمت شما دراز می‌کنیم زیرا شما به این حوزه‌ها اشراف بیشتری دارید. شما خط مقدم بودید و طی کردن مسیر نجات و احیای مردم در حوزه های مختلف را از نزدیک شاهد بودید.

وی افزود: شما راویان مسیر احیای سایر حوزه ها مثل سرمایه اجتماعی، سیاستهای خارجی نیز باشید زیرا اقدام و نقش آفرینی شما بسیار متفاوت است.

سخنگوی دولت خطاب به فعالان خبری حوزه سلامت تاکید کرد: این طنین خدمت در حوزه سلامت را با پژواک بالاتر و صدای رساتر منتقل کنید.

وی تاکید کرد: حتما همانگونه که توانستیم رکوردار کنترل کرونا در جهان شویم در سایر حوزه ها نیز به همت مردم، جوانان و نخبگان رکوردار می‌شویم.

وی در خاتمه سخنان خود برای همه جهادگرانی که در خدمت رسانه و سلامت هستند آرزوی سلامت و توفیق کرد.

حرکت پرافتخار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برمدار مسئولیت پذیری

در بخش دیگری از این مراسم دکتر علیرضا زالی نیز از نگاه ویژه دولت به اهمیت اطلاع رسانی و ارتقای جایگاه خبرنگاران قدردانی کرد.

وی تلاش‌های مجموعه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را شایسته تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد که حرکت پرافتخار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برمدار مسئولیت پذیری استمرار یابد.

رییس دانشگاه به نام‌گذاری روز خبرنگار همزمان با شهادت شهیدصارمی اشاره کرد وجانفشانی این قشر خدوم برای خدمت رسانی دقیق و به‌موقع به مردم‌ را ستودنی دانست.

دکترزالی با بیان اینکه مسیرحرکت رسانه‌ها در اوج قله خودکفایی توسعه فرهنگی و اجتماعی قرار دارد خاطرنشان کرد: فضای اطلاع‌رسانی کشور مزین به حضور خبرنگاران سخت‌کوش و‌توانمند است.

وی از شکل‌گیری و پیشتازی فصول اجتماعی حرفه خبرنگاری در حوزه سلامت خبرداد و گفت: غنی‌ترین و‌کاربردی‌ترین حوزه در رسانه به موضوعات مرتبط با سلامت اختصاص دارد.

رییس دانشگاه ضمن قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران خصوصا خبرنگاران حوزه سلامت، خواستار توجه ویژه دولت به مطالبات و رفع چالش‌های حرفه‌ای این قشر خدوم و تاثیرگذار شد.

تمام بندهای قانون مشاغل سخت به خبرنگاران تعلق بگیرد

دکتر زالی تاکید کرد: باید ضوابط شغلی مربوط به کار اطلاع‌رسانی و‌خبرنگاری به‌معنای واقعی‌تر دیده شود و‌تمام بندهای قانون مشاغل سخت  به حرفه خبرنگاری نیز تعلق بگیرد.

وی ‌پیشنهاد کرد‌ که بسته‌های رفاهی و‌معیشتی برای خبرنگاران در مصوبات هیئت دولت گنجانده شود.

رییس دانشگاه اهمیت شغل خبرنگاری و‌اطلاع‌رسانی به‌موقع را یادآور شد و ادامه داد: خبرنگاران باید پوشش بیمه‌ای شغلی و درمانی جامع داشته باشند.

دکتر زالی با تاکید بر لزوم پایدارکردن شغل خبرنگاری، ادامه داد: باید ظرفیت‌های مناسب برای افزایش امنیت شغلی خبرنگاران مورد توجه ویژه دولت‌ها باشد تا به عنوان شغلی موقت تلقی نشود.

وی با بیان اینکه جامعه رسانه‌ای نیازمند اجرای برنامه‌های توانمندسازی و بسته‌های نوآورانه است تاکید کرد: استفاده از کارکردهای هوش‌مصنوعی، مدیریت ژرف‌اندیش، آموزش‌های نوین مبتنی بر واقعیت مجازی، شناسایی روش‌های سایبری و آشنایی با زبان‌های خارجی از برنامه‌های متمرکز پیشنهادی به دولت برای افزایش توانمندی خبرنگاران است.

به گفته دکتر زالی خبرنگاران زبان گویای مردم و پل ارتباطی بین مردم و دولت هستند.

رییس دانشگاه با بیان اینکه شغل خبرنگاری ضمن مطالبه‌گری با هدف رفع چالش‌ها گره خورده تاکید کرد: مسئولان نیز باید تاب‌آوری خود را در برابر انتقادات رسانه‌ها افزایش دهند، برای حفظ کرامت خبرنگاران لازم است حمایت‌هایی از سوی مسولان در نظرگرفته شود.

وی ادامه داد: خبرنگار باید بتواند موضوعات و مطالبات خود را گویا، بدون لکنت و با زبانی شیوا مطرح کند.

دکتر زالی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذرای برای ارتقای سواد سلامت یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، اذعان کرد: امروزه یکی از شاخص‌های توسعه کشورها، افزایش سواد سلامت مردم است، موضوعی که در ادبیات و گفتمان جهانی نیز مشهود است.

رییس دانشگاه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره خودمراقبتی خاطرنشان کرد: مهمترین راهبرد ارتقای خودمراقبتی بالابردن سطح سواد سلامت عمومی است.

وی به برخی مطالعات میدانی پژوهشگران با محوریت خودمراقبتی در زنان باردار اشاره کرد و افزود: نتیجه این مطالعات گواه این موضوع است که ارتباط معناداری بین کاهش خطرات بارداری و سواد سلامت وجود دارد یا پژوهش‌هایی در حوزه آموزش رفتارهای اجتماعی نشان از این موضوع دارد که آشنایی دانشجویان با مخاطرات اعتیاد در روند سبک زندگی سالم ارتباط مستقیم دارد.

دکتر زالی با اشاره به اینکه افزایش سواد سلامت هزینه را کاهش و شاخص‌های سلامت را افزایش می‌دهد،  نسبت به اطلاع‌رسانی فعال‌تر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای ارتقای سلامت با هدف ارتقای سواد سلامت شهروندی و همگانی اعلام آمادگی کرد.

رییس دانشگاه با اشاره به تاکیدات رییس جمهور با محوریت افزایش نشاط و امیدآفرینی در جامعه اضافه کرد: دستاوردهای نظام سلامت با قلم زیبای خبرنگاران باید به اطلاع مردم برسد ولی در عین حال با زبان مردم آموزش‌های همگانی سلامت محور نیز بخشی مهمی از برنامه‌ها باشد.

وی درباره خدمات مرکز افکارسنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این طرح که سابقه‌ی اجرای یکساله را دارد،کارشناسان این حوزه نظرات بیماران و همراهان را با هدف ارتقای کیفیت خدمات به گوش رییس بیمارستانهای دانشگاه می‌رسانند.

دکتر زالی در ادامه به استقرار سامانه HIMدر دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و ادامه داد: این سامانه غنی و ممتاز یکی از دستاوردهای مهم نظام سلامت کشور است که در کمتر از سه دقیقه داشبردهای آن بروزرسانی می‌شود، این سامانه درواقع پل ارتباطی بین مدیران، بیماران و مردم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که مطالبات جامعه خبرنگاران با پیگیری‌های مسئولان و اعضای هیئت دولت به سرانجام برسد.


نظر شما :