به همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد؛

رونمایی از مجموعه شعر «پروانه‌ها می‌نویسند»

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۶۲۴۸۹ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، رونمایی از مجموعه شعر «پروانه‌ها می‌نویسند» که به همت انتشارات جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسیده است، با حضور دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مسئولین و مدیران دانشگاه و جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از شاعران این مجموعه شعر برگزار شد.
رونمایی از مجموعه شعر «پروانه‌ها می‌نویسند»

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر زالی ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار گفت: شهریار دانشجوی پزشکی بوده و علاوه بر ریشه های قوی که در ادبیات کشور دارد، در حوزه سلامت و پزشکی کشور نیز ریشه دار است. حسی مشترک میان اعضای حوزه سلامت نسبت به شخصیت ممتاز اجتماعی، ادبی و فرهنگی شهریار وجود دارد، به نحوی که وی را به جامعه پزشکی و سلامت کشور متعلق می‌دانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: معتقدیم ریشه اصلی ورود علمی و بست اجتماعی و فرهنگی شهریار و تعالی ادبی او در زمان دانشجویی وی در رشته پزشکی بود که از یک رویداد عاطفی که نشأت گرفته از احساسات ناب و لطیف دانشجویی ممتاز در طب بود، به شعر و ادب به طور عمیق وارد شد.

وی با تأکید بر پیوستگی عمیق بین طب و شعر اظهار کرد: یکی از متعارف‌ترین مسیرهای بهره جستن از ظرفیت معنوی سلامت، می‌تواند ابتنای به شعر باشد. شعر، زبان بسیار عمیقی است که به روابط انسان‌ها عمق می‌دهد. اثر شعر در اجتماع، در آثار تربیتی و فرهنگی برای انسان‌سازی بسیار عمیق است.

در پایان، دکتر علیرضا زالی، پیشنهاداتی را در زمینه ایجاد کانون پژوهش‌محور ادبی در حوزه سلامت، برگزاری سمینارها و جشنواره‌های ملی شعر ویژه علوم پزشکی به نام زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی، هم‌چنین ورود جدی به حوزه شعردرمانی به سبب نقش شعر در تسکین‌دهی و آرام‌بخشی بیان کرد.

در ادامه دکتر ناصر پروانی گردآورنده کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند» گفت: این کتاب شامل مجموعه اشعار دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دربردارنده اشعار هنرآموزان کارگاه‌های شعر «شب‌های پروانه‌ای» است که انتشارات جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی در 155 صفحه به چاپ رسانده است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شعر «شب‌های پروانه‌ای» گفت: کارگاه شعر «شب‌های پروانه‌ای»، پنج سال است که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می‌شود و حدود ۵۰۰ هیأت‌علمی، پرسنل، کادر درمان و دانشجویان دانشگاه در طول این مدت در کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند.

دکتر پروانی با اشاره به ایده و پیشنهاد مطرح شده برای جمع‌آوری مجموعه شعرهای برآمده از کارگاه‌های شعر «شب‌های پروانه‌ای»، اظهار کرد: برای گردآوری کتاب «پروانه‌ها می‌نویسند»، از حدود ۱۰۰ شاعر بیش از ۵۰۰ شعر دریافت شد.

وی در ادامه با اشاره به چاپ شعرهای شاعران برای اولین‌بار در مجموعه شعر «پروانه‌ها می‌نویسند» افزود: جمع‌آوری آثار با همراهی دانشجویان انجام شد و با توجه به اهمیت تعداد فراوان شعرهای دانشجویان، داوری اولیه را خود دانشجویان انجام دادند. مدیر منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این کتاب حدود ۱۱۰ شعر دارد که اشعار آن در قالب‌های مختلف ترانه، نیمایی، سپید و شعر کلاسیک است.

این شعرها سروده 35 نفر از اعضای هیأت‌علمی، پزشکان متخصص و فوق‌تخصص، پرستاران و دانشجویان علوم پزشکی و علوم پایه دانشگاه شهیدبهشتی است که برخی از شاعران دو یا سه شعر در این کتاب دارند. این مراسم با شعرخوانی جمعی از شاعران حاضر ادامه یافت و با جشن رونمایی و اهدای لوح به شاعران این اثر از سوی دانشگاه و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، پایان گرفت.


نظر شما :