چهارمین همایش بین‌المللی ارگونومی ایران برگزار می‌شود

۲۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۰ کد : ۶۸۷۴۹ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
چهارمین همایش بین المللی و پنجمین همایش دوسالانه ارگونومی ایران با شعار «ارگونومی و انقلاب صنعتی» روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می‌شود.
چهارمین همایش بین‌المللی ارگونومی ایران برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این همایش که با محوریت ارگونومی و انقلاب صنعتی چهارم و به همت دانشکده بهداشت و ایمنی، انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران برگزار شد، از صبح امروز ۲۴ بهمن ماه در پنل نخست با موضوع «ارزیابیِ مطالعات انجام‌شده در ارگونومی شناختی» کار خود را آغاز کرد.

در این پنل که با حضور مهناز صارمی، رضا کاظمی و تارا رضاپور همراه بود، صارمی، مدیرگروه ارگونومی این دانشکده با اشاره به کاربرد فن‌آوری‌های جدید در زمینه‌ ارگونومی گفت: این فن‌آوری‌های جدید به رشد روزافزون و تصمیمات ارگونومی دامن زده است.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از دستگاه‌های توسعه‌یافته در ارگونومی افزود: این دستگاه‌ها در طراحی ابزارهای محیط‌های کاری برای راحتی شاغلان و شبیه‌سازی در محیط کاری قابل استفاده هستند.

صارمی در ادامه به بیان دیگر ابزارهای این زمینه پرداخت و یادآوری کرد: استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ابزار دیگری‌ است که می‌تواند در زمینه‌ ارگونومی کاربردی باشد.

پنل تخصصی هم‌زمان با موضوع «ارزیابی و مطالعات مداخله‌یی در ارگونومی فیزیکی» و سخنرانی پروفسور رشید حیدری‌مقدم استاد دانشگاه علوم پزشکی همدان به کمردرد ناشی از شغل و مداخلات پزشکی مدرن پرداخت.

این استاد ضمن اشاره به ابربحران جهانیِ اختلال اسکلتی-عضلانی گفت: نگاه جهانی به بحران‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار از ۲۰۲۲  تغییر کرده‌است؛ به‌ویژه درمورد کمردردها و آرتروز گردن که زندگی روزمره‌ انسان را مختل می‌کند.

وی افزود: کمابیش ۸۵ درصد انسان‌ها کمردرد را تجربه می‌کنند، که اغلب‌شان بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی هستند.

از دیگر سخنرانان این پنل، حمیدرضا مختارنیا بود که با موضوع ارتباط بین وضعیت ساژیتال گردنی در عادت نادرست قرارگیریِ تلفن همراه در آن ناحیه و دامنه‌ حرکتی گردن و تحمل مفصلی-عضلانی به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به بسته‌ پیشنهادی NIOSH گفت: این بسته می‌تواند در محیط کار برای برنامه‌ مداخله‌یی ارگونومی با هدف پیش‌گیری اختلال اسکلتی-عضلانی کاربردی باشد.

در روز نخست این همایش دو پنل به‌طور هم‌زمان و حضوری در تالارهای شهید رحیمی و شهید خوراکیان این دانشکده با ۱۲ سخنران برگزار شد. 

راساس این گزارش نخستین رویداد ایده بازار تقاضا-محور ارگونومی نیز در حاشیه این همایش برگزار شده‌است.گفتنی‌ست

به گزارش دفتر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفتنی است، این همایش با مشارکت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

انتهای پیام


نظر شما :