بزرگداشت مقام شهید آیت الله بهشتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

فرزند شهید بهشتی تشریح کرد: نگرش و دیدگاه دکتر بهشتی درباره حجاب و فعالیت زنان در جامعه

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۱ کد : ۸۳۴ تاپ خبر فرهنگی
سومین یادواره راست قامتان جاودانه تاریخ به مناسبت بزرگداشت مقام شهید آیت الله دکتر بهشتی و واقعه جانسوز ۷ تیر توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور دکتر ملوک السادات حسینی بهشتی فرزند شهید دکتر بهشتی، دکتر سید جلال ساداتیان و دکتر اصغرنیا از یاران شهید بهشتی و از بازماندگان واقعه هفتم تیر، دکتر محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه ۳ و ریاست و معاونان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در محل خانه موزه دکتر بهشتی برگزار شد.
فرزند شهید بهشتی تشریح کرد: نگرش و دیدگاه دکتر بهشتی درباره حجاب و فعالیت زنان در جامعه

به گزارش دفتر ایسنا در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ملوک السادات حسینی بهشتی فرزند شهید دکتر بهشتی در این مراسم ضمن برشمردن ویژگیهای بارز شهید بهشتی به رابطه عاطفی وی با خانواده و فرزندان اشاره کرد و گفت: دکتر بهشتی با تک تک افراد خانواده رابطه خاصی داشتند و در هیچ دوره ای، مشغله کاری و مسئولیتها مانع این ارتباط نشد.

وی با اشاره به برخی از دیدگاههای شهید بهشتی به عنوان یادآوری برای مسئولین و اساتید، اظهار کرد: شهید بهشتی دیدگاه های ویژه و با ارزشی درباره مسایل سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه داشتند. با گذشت حدود 40 سال از انقلاب اگر پیرو دیدگاههای امام، رهبری و دکتر بهشتی بودیم خیلی از مسایل و مشکلات فعلی جامعه حل می شد.

وی با اشاره به برخی از دیدگاهها و تفکرات راهگشای شهید بهشتی درباره دختران، زنان و خانواده، عنوان کرد: متاسفانه مشکل از جایی شروع شد که هر فردی برای خود دیدگاهی داشت و در دیدگاه های رهبری هم تزلزل کردیم. در حالیکه اگر به دیدگاه امام، رهبری و شهید بهشتی برگردیم بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود.

وی ادامه داد: شهید بهشتی همواره مشوق نه تنها فرزندان دختر و پسر خود بلکه مشوق تمامی دختران و زنان جامعه برای تحصیل و فعالیت در جامعه بودند. تا جایی که با تشویق و ترغیب وی، اولین دانشجوی دختر محجبه در آن سالها وارد دانشگاه علوم پزشکی تبریز شد.

فرزند دکتر بهشتی با بیان اینکه شهید بهشتی از بنیانگذاران جامعه الزهرا بودند، گفت: ایشان همواره مشوق ادامه تحصیل و حتی تدریس بانوان و فعالیت آنان در سطح جامعه بودند.

به گفته وی نسل دانش آموز و دانشجوی دهه 50، نسل خاصی بودند. چراکه با دیدن دوران ستمشاهی تفاوت ها و تبعیض ها را درک می کردند. مشکل نسل جدید اینست که تفاوتها و تبعیض های آن دوره را ندیده و نشنیده اند. آن دوره شدیدا بی حجابی و بی بند و باری بود و شرایط برای فعالیت زنان محجبه بسیار سخت و دشوار بود. با این حال توانستیم با تلاش و فعالیتهای اجتماعی به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به صحبتها و سخنرانیای شهید بهشتی و استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان، عنوان کرد: ایشان در تمامی موقعیتها مطرح می کردند که زن محجبه مسلمان می تواند در جامعه فعال و آزاداندیش و در این زمینه مشوق بساری از بانوان بودند. این در حالیست که در شرایط امروز جامعه متاسفانه به این مسایل قائل نیستیم اینکه زنان دارای تفکر، اختیار و آزادی اندیشه هستند و باید بتوانند نظرات خود را در سطح جامعه و جوامع علمی بیان کنند.

وی با اشاره به مسایل و دیدگاههای مطرح شده در آن زمان درباره حجاب زنان عنوان کرد:در آن دوره طی جلساتی درباره اینکه زن محجبه تا کجا می تواند فعال و پیشتاز باشد و همچنین در خصوص حدود حجاب، بحث و بررسیهای زیادی صورت تا جایی‌که به استاد مطهری ماموریت داده شد که حاصل این مباحث را در قالب مقالاتی در مجله "زن روز" آن دوره چاپ کنند که با استقبال زیادی از سوی جوانان روبرو شد. به عنوان نمونه در این مباحث مطرح می شد که مثلا یک بانوی محجبه در کارخانه، بیمارستان و یا آزمایشگاه ، چه پوششی داشته باشد که به دنبال آن بحث طراحی یونیفورم های مخصوص (مانتو، شلوار و روسری) برای خانم های محجبه مطرح شد.

وی در ادامه به تاکیدات شهید بهشتی بر تقویت فعالیت خانم ها در مجامع مختلف از جمله مجلس، خبرگان و مراکز اجرایی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در زمان فعالیت شهید بهشتی اولین خانم دارای بالاترین تحصیلات فقهی وارد خبرگان شد. در حالیکه بعد از انقلاب با وجود بالا بودن تعداد بانوان مجتهد، شرایط برای حضور آنان در مجلس خبرگان فراهم نشده است.

وی با اشاره به فراهم بودن شرایط برای فعالیت جوانان اعم از پسر و دختر در حزب جمهوری اسلامی، تصریح کرد: بنده خودم در شاخه دانشجویی و فرهنگی این حزب فعالیت می کردم . این حزب به گستردگی ایران دفتر داشت و با اولین فراخوان، جمعیت زیادی از بانوان برای فعالیت در حزب ثبت نام کردند.

فرزند دکتر بهشتی با اشاره به اهمیت حضور بانوان فعال در جامعه در حین مطرح بودن ارزشها، تصریح کرد: یکی دیگر از تاکیدات شهید بهشتی فعالیت خانم ها و تشویق مشارکت آنان در روزنامه ها از جمله روزنامه جمهوری اسلامی بود که به عنوان نمونه صفحه زن و خانواده آن با مشارکت خانم ها تهیه می شد.

این بانوی فرهیخته با بیان اینکه تفکر و دیدگاه شهید بهشتی جوان گرایی بود، تصریح کرد: تمام این تفکرات و اندیشه ها هنوز هم برای جوانان ما قابل استفاده است. باید این ارزشها بازنگری و بازبینی شده و زندگی شهید بهشتی مجددا مورد مطالعه قرار بگیرد. همچنین باید در رفتار خود بازنگری کرده و از لحاظ سیاسی و اجتماعی یک بازنگری در سطح جامعه داشته باشیم.

دکتر ملوک السادات حسینی بهشتی ضمن اشاره به ماموریت شهید بهشتی در هامبورگ، اظهار کرد: در شرایط آن دوره ایشان با ایجاد انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، ارتباط مستقیمی با جوانان خارج از کشور برقرار کرده و طی جلساتی به بررسی مسایل آنها می پرداختند تا جایی‌که از طرف تلوزیون آلمان درخواستی برای ضبط و پخش این جلسات مطرح و اجرا شد.

وی به رفتار شایسته شهید بهشتی در خانه و احترام بالای او به همسر و عدم تبعیض بین دختر و پسر اشاره کرد وگفت: یکی از تاکیدات اسلام رعایت احترام به همسر است که این مساله در حد بی‌نهایت از سوی شهید بهشتی رعایت می‌شد و همین مساله باعث شد که مادر نیز در تمامی مراحل زندگی حامی و پشتیبان دکتر بهشتی بودند.

این بانوی فرهیخته با بیان اینکه تفکر و دیدگاه شهید بهشتی جوان گرایی بود، تصریح کرد: تمام این تفکرات و اندیشه ها هنوز هم برای جوانان ما قابل استفاده است.

انتهای پیام


نظر شما :