یکی از بازماندگان واقعه هفتم تیر عنوان کرد: ضرورت نشر اندیشه‌ها و دیدگاه‌های شهید بهشتی در دانشگاه‌ها

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۷ کد : ۸۳۶ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
از بازماندگان واقعه هفتم تیر خطاب به دانشگاهیان گفت: اگرچه برگزاری مراسمی همچون "یادواره راست قامتان جاودانه تاریخ" بسیار خوب است ولی تنها به آن بسنده نشود و در زمینه نشر و توزیع اندیشه ها و دیدگاههای شهید دکتر بهشتی اقدام شود.
یکی از بازماندگان واقعه هفتم تیر عنوان کرد: ضرورت نشر اندیشه‌ها و دیدگاه‌های شهید بهشتی در دانشگاه‌ها

 

از بازماندگان واقعه هفتم تیر خطاب به دانشگاهیان گفت: اگرچه برگزاری مراسمی همچون "یادواره راست قامتان جاودانه تاریخ" بسیار خوب است ولی تنها به آن بسنده نشود و در زمینه نشر و توزیع اندیشه ها و دیدگاههای شهید دکتر بهشتی اقدام شود.

به گزارش دفتر ایسنا در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید جلال ساداتیان از بازماندگان واقعه هفتم تیر در سومین "یادواره راست قامتان جاودانه تاریخ" دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به مناسبت بزرگداشت مقام شهید بهشتی و واقعه جانسوز 7 تیر برگزار شد،در سخنانی اظهار کرد: 37 سال از واقعه اسف بار 7 تیر می گذرد ولی ما بیشتر در سوگ آن هستیم که ای کاش اندیشه ورزان و کسانی که انقلاب را به اینجا رساندند یعنی کسانی که استخراجات، اندیشه ها و نقطه نظراتشان عامل پیروزی انقلاب بود، امروز خود حضور داشتند و انقلاب را به نقطه تکاملی خود نزدیک می کردند و همچنین آن ایراداتی که بسیاری از جوانان ما دارند و باعث دوری آنها از انقلاب شده را با همان شیرینی و حلاوت پاسخ می دادند.

وی افزود: اینهمه دوری نسلها که ممکن است بخشی به دلیل تبلیغات بیرونی باشد اما بخش دیگر آن به دلیل نقطه نظرات آن افرادیست که اهلیت اداره جامعه را نداشته و برخی مسایل مختلف را در رسانه های تصویری، نوشتاری و سایر فضاها مطرح می کنند. همین مسایل است که باعث دوری نسلها شده است.

به گفته وی، انسان با شناخت اولیه خود در مسیر وحی و بعد به عقل می رسد. خیلی از طینت ها وقتی صداقت و صفا ببینند ایمان می آورند . می توانیم تا حدودی بپذیریم که گاهی اوقات بین نقطه نظرات مطرح شده با واقعیات موجود، تفاوتهایی وجود دارد ولی نه اینهمه فاصله و دوری.

دکتر ساداتیان مناسبتهایی همچون 7 تیر ماه را نقطه عطفی بسیار خوبی برای یادآوری و بازگو کردن مسایلی پیرامون آنروز و شخصیت دکتر بهشتی عنوان کرد و ادامه داد: در آن روز به همراه ایشان 4 وزیر، 30 نماینده مجلس و تعدادی از شخصیتهای قوه قضاییه و اعضای حزب که همگی صاحبان اندیشه بودند، به مقام شهادت نایل شدند. این در حالیست که متاسفانه بخش عظیمی از نسل جدید ما اطلاعاتی راجع به 7 تیر و وقایع نروز ندارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اندیشه ها و تفکرات دکتر بهشتی در قالب کتابهایی توسط فرزندانشان جمع آوری شده و در دسترس است، ادامه داد: با این حال باید از خودمان بپرسیم که چقدر به محتوای کتابها توجه می شود؟ چگونه می توان این اندیشه ها و زلال تفکرات را به جامعه تسری داد؟

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید با ابتکاراتی برای ترویج و توزیع این تفکرات و اندیشه ها در سطح جامعه اقدام کنیم، تصریح کرد: به عنوان نمونه می توان با راهکارهایی این تفکرات را در فضاهای مجازی منتشر کرد. همچنین صدا و سیما می تواند با برگزاری میزگردهایی با حضور فرزندان شهید بهشتی دیدگاههای این استاد بزرگ را بدون واسطه به جامعه منتقل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از مهمترین دیدگاهها و اندیشه های دکتر بهشتی در خصوص آزادی و آزاد اندیشی اشاره و در ادامه برخی از مهمترین کتب وی را معرفی کرد.

دکتر ساداتیان در خاتمه خطاب به دانشگاهیان عنوان کرد: درخواست من از این جمع این است که اگرچه برگزاری این مراسم ها بسیار خوب است ولی تنها به آن بسنده نشود و در زمینه نشر و توزیع اندیشه ها و دیدگاههای شهید دکتر بهشتی اقدام شود.

همچنین محمدحسن اصغرنیا از یاران شهید بهشتی و از بازماندگان واقعه هفتم تیر ضمن تاثر فراوان با یادآوری خاطرات آن روز، بیان کرد: جلسه آن روز درباره بحث تورم و مسایل مرتبط با آن بود. شهید بهشتی می فرمود مواظب باشید نفوذیهای دیگری مانند همین رییس جمهوری که عزل شد مجددا پیدا نشود. مواظب باشید مردم را از دست ندهید و خطاب به وزرای بازرگانی عنوان کرد که کاری کنید تا مردم تحت فشار نبوده و استرس نداشته باشند.

استاندار پیشین سمنان ادامه داد: از بین افراد حاضر آن روز 73 تن شهید شدند و 27 نفر زنده ماندند ولی هیچ کدام نمی دانستیم که به اینجا می رسیم.

وی ضمن یادآوری خاطرات آن روز، عنوان کرد: بعد از انفجار ما بیش از 4 ساعت زیر آوار بودیم.شهید بهشتی بارها گفته بود که اگر عاقبت کار ما در این تشکیلات غیر از شهادت باشد ضرر کرده ایم که دیدید چه شد.

انتهای پیام


نظر شما :